Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2908
Hei,

er på ingen måte noe elektriker eller har noe peiling på noe som helst innenfor dette yrket og derfor spør jeg om det går an å gjøre slikt som vist på det nederste bildet.
Det første bildet viser hvordan det er nå.
Det andre bildet viser hvordan jeg ønsker å ha det, men er usikker på om dette går an.
Merk dere at dette er kontakten til oppvaskemaskinen!
kommer an på hva du kobler på de to andre kontaktene.
Det skulle ikke være noen problemer med det.
Sitat av Beerbowl Vis innlegg
kommer an på hva du kobler på de to andre kontaktene.
Vis hele sitatet...
Skal egentlig bare bruke den ene. Der skal jeg koble på en varmematte 230 volt 20 watts

Sitat av meitemark Vis innlegg
Det skulle ikke være noen problemer med det.
Vis hele sitatet...
Det er godt å høre
Sist endret av HillerenJ; 9. april 2014 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Beerbowl Vis innlegg
kommer an på hva du kobler på de to andre kontaktene.
Vis hele sitatet...
Det vil jo ikke være mulig å koble noe på den nederste kontakten slik han har satt opp.
Ville nok heller fått satt opp en dobbel stikk istedenfor den løsningen der. Får du kontrollør fra e-verket på besøk får du nok rapport om å måtte rette opp i det :-)
Sitat av Plornt Vis innlegg
Ville nok heller fått satt opp en dobbel stikk istedenfor den løsningen der. Får du kontrollør fra e-verket på besøk får du nok rapport om å måtte rette opp i det :-)
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Det er jo bare en (veldig liten) padde koblet til en stikk-kontakt.
E-verket vil nok ikke si noe på det, da det er såpass liten belastning på denne løsningen. Men jeg ville fortsatt satt opp dobbel stikk for å være sikker, og du slipper å bekymre deg for noe som helst. Koster ikke mye heller
Heter seg vel det at man skal ha tilstrekkelig antall kontakter i forhold til bruk. Padder og skjøteledninger skal ikke brukes permanent. Om det blir et problem er nå en annen sak
dette ser jeg ingen problemer med, men husk å se etter om "padden" tåler belastningen.
er den merket 16A kan du fint bruke dette.
@alekssaner: det heter seg at det skal ikke være utstrakt bruk av skjøteledninger. men man kan fint bruke en skjøteledning eller padde fast, så lenge det ikke er fare for at den kan ta skade eller blir overbelastet.

jeg har ikke lovverket foran meg nå, men jeg kan skjekke senere i dag.

Hilsen elektriker =)
Ser ikkje ut som det er noe jording på den adapteren du har plugget inn. Og da er den ikkje trygg å bruke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Ser ikkje ut som det er noe jording på den adapteren du har plugget inn. Og da er den ikkje trygg å bruke.
Vis hele sitatet...
Det er det. Elles ville den ikkje hatt skinner for Schuko på sida.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er det. Elles ville den ikkje hatt skinner for Schuko på sida.
Vis hele sitatet...
Ja, du har kanskje rett i det. Men jeg trodde man skulle kunne skimte jording skinnene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Ja, du har kanskje rett i det. Men jeg trodde man skulle kunne skimte jording skinnene.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan aldri det med schuko. Pluggen fyller heile gapet der, og jordingsskinnene på pluggen er innfelt.
Er meget på grensen og tildels fyfy det der.

Om mulig, benytt en annen stikk, der du ikke har så mye forbruk.

En oppvaskemaskin trekker gjerne opptil 10A på det værste.
Sitat av InZeiN Vis innlegg
E-verket vil nok ikke si noe på det, da det er såpass liten belastning på denne løsningen. Men jeg ville fortsatt satt opp dobbel stikk for å være sikker, og du slipper å bekymre deg for noe som helst. Koster ikke mye heller
Vis hele sitatet...
Padda kan han sette i selv, men bytte til dobbel stikk må gjøres av elektrikker ;-)