Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1175
noen her som har laget en? lurer litt på om jeg skal lage en selv, i så fall bruker jeg spindelen fra harddisken til å holde platene, og bruke signaler fra motoren til å måle rpm. er litt bekymret for lagerene, tror neppe de kommer til å holde særlig lenge. har tengt å basere meg på det designet her, bare at jeg bruker motoren som spindel, og hus i alu.:
http://www.instructables.com/id/Buil...g-hard-drive-/
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kan sikkert vere morro å lage, men om du vil lage noe som funker og er bra, ikke følg instruksjoner fra den sida der..
Commanderpope
Trådstarter
hvorfor? skal lage eget design, tar bare utgangspunkt i den der. trenger et par harddisker til før jeg kan begynne, men har skaffet materiale til blokka.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvorfor ikke lage hele motoren fra bunnen av?

Er ikke sikkert, men jeg vil tro att det er bedre om platene ikke her helt glatte?
Commanderpope
Trådstarter
nei, tvert imot, platene skal være så glatte som mulig. har ikke maskineri som kan lage så fine rotorer.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
ah, skjønner, da er jo harddiscer topp..

Hva planlegger du å lage huset av?
hva med lager?
Commanderpope
Trådstarter
huset blir i aluminium, også har jeg tenkt å bruke motoren som spindel, på den måten får jeg en spindel som er balansert, og klar til å feste rotorene. aner ikke hvor stort turtall lagerne tåler, men slike motorer er billige skal se om det er mulig å få lest av turtall på turbinen via motoren. CAD tegninger kommer snart.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Folk her inne er veldig ivrige på CAD og Google SketchUp tegninger..
Liker best å bygge ut ifra hva jeg har jeg, ser det best underveis hva som er bet ofte.. menmen, det er jo meg da..

Blir spennende å følge med på dette..

Hvrdan vil du lage huset?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Commanderpope
Trådstarter
da har jeg fått materialer:
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/DSC_7383.jpg

huset skal dreies av aluminium i første omgang, funker det bra lager jeg det av den rustfrie bolten du ser i bildet.
her er foreløpige CAD tegninger, av bare selve huset, og ikke dyser, oljesmøring og det viktigste, nemlig hullene i rotorene, da jeg ikke har bestemt meg for størrelsen på de. laget en cutaway rendering, så man kan se hvordan alt sitter sammen inni motoren:
http://i918.photobucket.com/albums/ad26/TURBOFUNGUS/turninerendering.jpg
ser bra ut. bare å si i fra om du vil ha harddisker... har noen som har dødd her :-)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette blir spennende å følge med på
Ser flott ut!
Sist endret av Ignifer; 23. februar 2012 kl. 23:26. Grunn: leif