Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  760 85554
fikk en brosjyre fra Jehovas Vitner her om dagen, den forklarer hvordan prototypen på mennesket (Adam/Eva) fucket opp for alle oss.
Om ikke lenge vil visst gud, den eneste gud, gjøre jorden til et paradis av fred der alle de vantroende skal bli skylt bort som rester fra en tallerken.

Jeg som tviler venter i spenning. Men jeg tviler nå mer enn noen gang.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Den virkelighetsdefinisjonen som du abonnerer på er ikke noe mindre "løs" enn den hvorved man anser selve sanseopplevelsen som mere virkelig enn stimuli, eller for å være mere konkret: f.eks. anser farven rød for å inneha en høyere grad av virkelighet enn stråling i frekvensområdet 462,5–400,5 THz, en stråling vi aldri kan erfare. Min påstand om at det finnes alternative måter å anskue virkelighet på enn den materialistiske metafysikken du tilsynelatende bekjenner deg til, betyr ikke at alle slike alternativer er like gode. Som jeg nevnte ovenfor handler det primært om å finne kraftfulle modeller, mao. effektive modeller der vi kan innlemme former for empiri andre modeller ikke er i stand til.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke benektet at det er mulig å definere "virkelighet" slik at opplevelsen av fargen rød er "mer virkelig" enn den elektromagnetiske strålingen fargen svarer til. Det jeg sier er at det er en definisjon som er fint lite behjelpelig når det kommer til å fastslå hvorvidt du faktisk har fjøsnisser i kjelleren eller de bare er noe du innbiller deg. Eller er du uenig i det?

Sitat av Grønnkål
Sanseverdenen er ikke uavhengig av observasjon, og reagerer derfor forskjellig avhengig av hvordan hjernen velger å organisere den, noe som kommer veldig tydelig fram i religiøse erfaringer og ved bruk at enteogener. Det redskapet hjernen benytter seg av i denne organiseringsprosessen er språket, og de respektive definisjonene og modellene vi legger til grunn for vår oppfattelse av kosmos har derfor langt større konsekvenser enn bare semantiske. Hvis det f.eks. skulle vise seg at det var mulig å påkalle guder vha. en endring i bevissthetstilstanden kombinert med bruk av ulike formler, motta veiledning og undervisning av slike entiteter, og at slike eksperimenter var reproduserbare, kunne dette være til gagn for verden. Forutsetningen for noe slikt er naturligvis at man tar visse typer "hallusinasjoner" på alvor, og altså ikke nødvendigvis forkaster alle opplevelser som ikke lar seg innpasse i det filosofisk-materialistiske paradigmet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan dette går i mot noe av det jeg har sagt. Jeg har ikke nektet for at hallusinasjoner er virkelige som hallusinasjoner. Jeg har heller ikke sagt at hallusinasjoner ikke kan ha noen som helst nytteverdi.

Hvis noen, som du sier, klarer å kontakte guder når de hallusinerer og disse gudene også eksisterer utenfor den hallusinerende personens sinn, så er det en påstand av religiøs art, og bevisbyrden ligger på "hallusinatøren". Det er absolutt ingenting i den definisjonen jeg mener normalt er mest hensiktsmessig som påvirker "ektheten" i en slik opplevelse. Det eneste den gjør er å skille mellom det som kun er innbilning og det som er en entitet utenfor sinnet. Vår reservasjon mot å akseptere hallusinasjonsobjekter som virkelige har ikke noe med definisjonen, men med etterprøvbarheten å gjøre. Ingen har klart å bevise at gudene man hallusinerer om er noe mer enn bare hallusinasjoner, og det er blant annet derfor ingen grunn til å tro at det skulle være slik – på samme måte som når folk "føler Jesus", husker tidligere levde liv, sier de er synske, etc, etc.

Når du retter på noen som hevder at det sannsynligvis er hallusinasjoner som ligger til grunn for opplevelser av å "se en gud", og at guden ikke er virkelig, med en påstand om at man kan redefinere begrepet "virkelighet" til å omfatte hallusinasjoner, så er det – i motsetning til hva du selv sier – et spørsmål om semantikk. Det er kun et spørsmål om forskjellige definisjoner av et ord. Det ser samtidig ut som at det du ønsker å påstå er at denne guden som fremkommer i hallusinasjonen kanskje er virkelig – altså at den eksisterer utenfor personens eget sinn – men at den ikke oppleves gjennom våre vanlige sanser, og som regel ikke uten at man er påvirket av hallusinasjonsfremkallende rusmidler. Og det virker som at du blander sammen disse påstandene, for sistnevnte krever ingen annen definisjon av "virkelighet"; den krever bare at man er åpen for at man kan oppleve deler av virkeligheten gjennom andre mekanismer enn våre fem sanser. Det vil være en religiøs påstand på lik linje med alle andre religiøse påstander, og en som kan forsøkes å verifiseres (og har helt sikkert blitt forsøkt verifisert utallige ganger), men den krever ingen annen definisjon av begrepet "virkelighet".

I bunn og grunn ender det du sier som en religiøs og new-age-inspirert påstand om at noen vagt definerte entiteter som kan kontakte mennesker gjør dette når man er under hallusinasjonsfremkallende rus, men bare når man tror på de/viser de respekt/etc. Ikke langt unna hvordan de kristne mener man kommer til himmelen, men bare hvis man tror på Gud, eller hvordan de "klarsynte" mener man kan kommunisere med de døde, men bare hvis man tror på de. Det må du gjerne få påstå, men å forkle det i spesifikke metafysiske forutsetninger igjen forkledd som generelle metafysiske betraktninger hjelper deg ingenting. Hvis det er slik du antyder at det kan være, så er dette en påstand om hvordan universet fungerer, og er dermed en påstand om universets natur og fysikk. Ønsker du at dette skal bli tatt som noe mer enn religion må du formulere falsifiserbare hypoteser og teste de – enkelt og greit. Hvis ikke er det dessverre like uinteressant som enhver annen religiøs spekulasjon.

Sitat av Grønnkål
Her sammenblander du vitenskap og metafysikk. Som jeg påpekte ovenfor er det komplett umulig for oss å vite om våre vitenskapelige modeller har noen likhet med en (spekulativ - og derfor metafysisk) verden uavhengig av observasjon, siden vi kun kan dedusere oss fram til modellene våre gjennom sansning.

Vitenskap handler ikke om å komme fram til subjektive modeller som "sannsynligvis ligner" en absolutt ytre verden; den konvergerer ikke mot noen "sannhet".
Vis hele sitatet...
For ordens skyld, jeg har ikke sagt at vi søker å komme frem til subjektive modeller. Ei heller kan vi dedusere oss frem til modellene kun gjennom sansing – slik blir det religion av. Vi bruker uavhengige objektive målinger av forskjellig type, etterprøvbarhet, falsifikasjon, statistiske metoder, logiske resonnementer, sammenlikning med andre eksisterende modeller, og mange andre vitenskapelige metoder som er konstruert nettopp for å unngå subjektiv innvirkning så langt det er mulig. Vi kan i prinsippet konstruere automatiske modell-generatorer som ved hjelp av disse metodene konstruerer empirisk baserte modeller, helt uten at noen sanser noe som helst – vær- og klimaanalyser er eksempler på dette.

Og jo, vår objektive teoretiske modell av universet kan i høyeste grad sies å konvergere mot virkeligheten selv om vi aldri nødvendigvis kan si med absolutt sikkerhet at den er identisk. Grunnen til at den konvergerer er at vi kontinuerlig luker bort feilaktige oppfattelser og modeller av virkeligheten ved hjelp av falsifikasjon av de feilaktige hypotesene. Det vil si at den teoretiske modellen blir mindre og mindre feil, noe som igjen vil si at den blir mer og mer korrekt og nærmer seg en korrekt gjengivelse av universets virkemåte – med andre ord, den konvergerer mot virkeligheten.
Sist endret av Provo; 30. mai 2011 kl. 15:42.
Provo:

Du fortsetter med å forutsette det som nettopp er under diskusjon, nemlig om vi har klare almengyldige kriterier for hvordan vi skal definere virkelighet kontra hallusinasjon, og det benekter jeg at vi har. Du definerer virkelighet som eksistens uavhengig av sinnet, men dette er som sagt bare en (filosofisk) definisjon, intet annet. Falsifiserbare påstander har ingenting å bestille når det gjelder spørsmålet om eksistens, siden dette (for å gjenta for n-te gang) er en metafysisk problemstilling. Det finnes ingen vitenskapelig måling eller prosedyre vi kan foreta for å avgjøre hvorvidt opplevelsen av en gud (eller en katt for den saks skyld) eller resten av sanseverdenen eksisterer uavhengig av sinnet. Hvis vi ikke kan bli enige om denne kjensgjerningen som en forutsetning for diskusjonen, kan det være det samme.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Provo:

Du fortsetter med å forutsette det som nettopp er under diskusjon, nemlig om vi har klare almengyldige kriterier for hvordan vi skal definere virkelighet kontra hallusinasjon, og det benekter jeg at vi har. Du definerer virkelighet som eksistens uavhengig av sinnet, men dette er som sagt bare en (filosofisk) definisjon, intet annet. Falsifiserbare påstander har ingenting å bestille når det gjelder spørsmålet om eksistens, siden dette (for å gjenta for n-te gang) er en metafysisk problemstilling. Det finnes ingen vitenskapelig måling eller prosedyre vi kan foreta for å avgjøre hvorvidt opplevelsen av en gud (eller en katt for den saks skyld) eller resten av sanseverdenen eksisterer uavhengig av sinnet. Hvis vi ikke kan bli enige om denne kjensgjerningen som en forutsetning for diskusjonen, kan det være det samme.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen vitenskapelig måling eller prosedyre vi kan foreta for å avgjøre hvorvidt Elvis eksisterer eller ikke heller. Men det er ingen grunn til å anta at det er tilfelle. Som sagt, virkelighetsdefinisjonen din er et spørsmål om semantikk og endrer ikke sakens natur overhode – du sier jo selv at dette er et definisjonsspørsmål. Du sitter da igjen med en rent religiøs påstand om at guder som opptrer i hallusinasjoner kan være ekte – mens du sannsynligvis avfeier ektheten av hallusinasjonsobjekter som flyvende lokomotiver, kakemonsteret, Abraham Lincoln i lakk og lær, eller liknende. Med andre ord en påstand som ikke skiller seg fra vanlige religiøse påstander om at vi ikke kan motbevise en eller annen guds eksistens, som om det skulle sannsynliggjøre noe som helst.

Det er dessuten ikke slik at spørsmålet er rent metafysisk i så stor grad at det er totalt kausalt adskilt fra den fysiske verden vi kjenner til, da gudene du omtaler påvirker den fysiske verden gjennom deg og dine hallusinasjoner. Derfor er det fullt mulig å formulere falsifiserbare hypoteser rundt temaet. Et eksempel kan være "disse 'gudene' er kun et resultat av kjemisk påvirkning av hjernen og en påfølgende forvridning av sinnets oppfattelse av verden rundt seg". Det vil være en hypotese som lar seg falsifisere ved at du mottar konkret informasjon av disse gudene du ikke kunne fått på annet vis. Man kan formulere liknende hypoteser om andre religioner.
Enhver sanseopplevelse er naturligvis virkelig i den forstand at den faktisk erfares, så hvis man setter virkelighet lik erfaring, er også et møte med Elvis og kakemonsteret virkelig.

En noe mere fruktbar definisjon av virkelighetsbegrepet er reproduserbarhet; hvis det er mulig å utføre et sett prosedyrer som gir invariante resultater, er fenomenet som manifesterer seg virkelig.

Virkelighetsbegrepet har først og fremst relevans for hvor man retter oppmerksomheten. Eksempelvis hadde den metafysiske teorien om eksistensen av materien som bekjent store konsekvenser for fremveksten av de fysiske naturvitenskapene, selv om man på et senere tidpunkt oppdaget at denne "materien" svant mellom fingrene på forskerne og viste seg å være illusorisk, på samme måte som "flogiston", "eteren" og andre forhenværende metafysiske hypoteser.

Til syvende og sist spiller det naturligvis ingen rolle hva som er "virkelig" eller ei, det som teller er om en opplevelse gir oss mening, innsikt og teknikk, og det gjør religiøse opplevelser. Vi kan så samstemme men Erwin Schrødinger når han sier: "'Reality', 'existence' and so forth are empty words." Hvis noen ønsker å definere møtet med en gud som uvirkelig, er det selvfølgelig helt greit, men hovedpoenget mitt gjennom hele denne ordvekslingen er at denne definisjonen er vilkårlig, selv om noen definisjoner er mere fruktbare enn andre.

Det kan vel kalles ironisk at de fenomenene som den materialistiske filosofien dømmer som uvirkelige, nettopp er de tingene vi mennesker verdsetter mest, nemlig opplevelser. Ifølge den er jo sanseopplevelsene våre egentlig bare "illusjoner", siden det atomare stoffet de emergerer fra er det eneste som kan sies å være absolutt virkelig.

I tillegg kommer at denne materien slett ikke oppfører seg i overenstemmelse med våre intuitive forestillinger om "stoff", men er både ikke-lokal, ikke-reduksjonistisk, ikke-tangibel og ikke-visualiserbar. Materien oppfører seg med andre ord nærmest som om den var "mental", hvilket jo er en ganske interessant tanke i en diskusjon om "Gud" og religion.
Sist endret av Grønnkål; 30. mai 2011 kl. 21:18.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Til syvende og sist spiller det naturligvis ingen rolle hva som er "virkelig" eller ei, det som teller er om en opplevelse gir oss mening, innsikt og teknikk, og det gjør religiøse opplevelser.
Vis hele sitatet...
Det spiller en fryktelig stor rolle når mennesker handler på en slik måte at det påvirker andre på en negativ måte. Er det uvesentlig om det faktisk stemmer at jeg får 72 jomfruer om jeg sprenger naboens hus?
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Det spiller en fryktelig stor rolle når mennesker handler på en slik måte at det påvirker andre på en negativ måte. Er det uvesentlig om det faktisk stemmer at jeg får 72 jomfruer om jeg sprenger naboens hus?
Vis hele sitatet...
Her trekker du etiske begreper som "positivt", "negativt" og voldelige handlinger inn i debatten, hvilket er meningsløst ettersom dette er en erkjennelsesteoretisk diskusjon.
Vel, du gir meg inntrykket av å mene at alle virkelighetsoppfatninger er like valide, da man uansett ikke kan bevise/motbevise noe som helst.
Videre argumenter du for at "det som teller er om en opplevelse gir oss mening, innsikt", noe som er like meningsløst som mitt utsagn. Eller?
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Enhver sanseopplevelse er naturligvis virkelig i den forstand at den faktisk erfares, så hvis man setter virkelighet lik erfaring, er også et møte med Elvis og kakemonsteret virkelig.
Vis hele sitatet...
Som hallusinasjoner, ja, men ikke noe utover det. Det vil derfor være rimelig spesielt, og svært lite nyttig i vanlige situasjoner, å hevde at Elvis og kakemonsteret er virkelig.

Sitat av Grønnkål
En noe mere fruktbar definisjon av virkelighetsbegrepet er reproduserbarhet; hvis det er mulig å utføre et sett prosedyrer som gir invariante resultater, er fenomenet som manifesterer seg virkelig.
Vis hele sitatet...
Jepp, men fortsatt som hallusinasjoner. Hallusinasjonene er virkelige, de flyvende lokomotivene er ikke virkelige.

Sitat av Grønnkål
Virkelighetsbegrepet har først og fremst relevans for hvor man retter oppmerksomheten. Eksempelvis hadde den metafysiske teorien om eksistensen av materien som bekjent store konsekvenser for fremveksten av de fysiske naturvitenskapene, selv om man på et senere tidpunkt oppdaget at denne "materien" svant mellom fingrene på forskerne og viste seg å være illusorisk, på samme måte som "flogiston", "eteren" og andre forhenværende metafysiske hypoteser.
Vis hele sitatet...
Dette har hele tiden vært falsifiserbare hypoteser om universets natur. Du er selvsagt velkommen til å formulere dine egne.

Sitat av Grønnkål
Til syvende og sist spiller det naturligvis ingen rolle hva som er "virkelig" eller ei, det som teller er om en opplevelse gir oss mening, innsikt og teknikk, og det gjør religiøse opplevelser. Vi kan så samstemme men Erwin Schrødinger når han sier: "'Reality', 'existence' and so forth are empty words." Hvis noen ønsker å definere møtet med en gud som uvirkelig, er det selvfølgelig helt greit, men hovedpoenget mitt gjennom hele denne ordvekslingen er at denne denne definisjonen er vilkårlig, selv om noen definisjoner er mere fruktbare enn andre.
Vis hele sitatet...
Den subjektive opplevelsen av å møte en gud kan selvsagt være virkelig – som jeg også tidligere har presisert. Men det innebærer ikke at guden selv er virkelig. La oss se på et tydeligere aspekt av dette: Du hallusinerer og har en opplevelse av å snakke med Kevin Costner på stuen din. Hvis vi skal definere dette møtet, fremfor hallusinasjonen, som virkelig, så innebærer det at Kevin Costner faktisk var på stuen din, noe det er svært lite sannsynlig at faktisk var tilfelle. Hvis du mener at Kevin Costners tilstedeværelse, og evne til å være flere steder på en gang uten selv å oppfatte de alternative manifestasjonene av seg selv, som virkelig, så vil jeg påstå at du har en særdeles lite nyttig definisjon av "virkelighet".

Sitat av Grønnkål
Det kan vel kalles ironisk at de fenomenene som den materialistiske filosofien dømmer som uvirkelige, nettopp er de tingene vi mennesker verdsetter mest, nemlig opplevelser. Ifølge den er jo sanseopplevelsene våre egentlig bare "illusjoner", siden det atomare stoffet de emergerer fra er det eneste som kan sies å være absolutt virkelig.
Vis hele sitatet...
Den materialistiske filosofien benekter på ingen måte opplevelsers eksistens. Den benekter derimot dualisme, og skiller dermed på fantasi og virkelighet. Og det er overhengende sannsynlig at du selv egentlig gjør det samme. La oss si at en kamerat kommer til deg og sier at han har giftet seg med Knut Bjørnsen. Vil du da si som så at "hvem er vel vi til å definere hva som er virkelig og ikke – i alternative definisjoner av ordet 'virkelighet' har han kanskje giftet seg med Knut Bjørnsen?", eller vil du gå ut i fra at kameraten din fantaserer, fabler og oppfører seg som om han skulle være rablende gal, for så å prøve å overbevise han om at dette ikke er riktig og at han trenger hjelp (eller avrusning)? Jeg mistenker sterkt sistnevnte, og om jeg har rett viser det at du setter en fullstendig arbitrær grense for hva du er villig til å anse som virkelig. Synes du ikke eksempelet var overbevisende nok, så kan du alltids forestille deg at han sier han er udødelig, og skal til å hoppe ned fra et høyhus.

Sitat av Grønnkål
I tillegg kommer at denne materien slett ikke oppfører seg i overenstemmelse med våre intuitive forestillinger om "stoff", men er både ikke-lokal, ikke-reduksjonistisk, ikke-tangibel og ikke-visualiserbar. Materien oppfører seg med andre ord nærmest som om den var "mental", hvilket jo er en ganske interessant tanke i en diskusjon om "Gud" og religion.
Vis hele sitatet...
"Materien oppfører seg som om den var mental"? Hva mener du med det? At kvantemekanikken ikke er intuitiv for oss som lever i en verden utallige størrelsesorden større skal være et tegn på at det finnes guder?
Sist endret av Provo; 30. mai 2011 kl. 21:51.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Vel, du gir meg inntrykket av å mene at alle virkelighetsoppfatninger er like valide, da man uansett ikke kan bevise/motbevise noe som helst.
Videre argumenter du for at "det som teller er om en opplevelse gir oss mening, innsikt", noe som er like meningsløst som mitt utsagn. Eller?
Vis hele sitatet...
Hvis du leser hva jeg har skrevet med en noe mere fintagget kam, vil du oppdage at jeg riktignok påstår at virkelighetsdefinisjoner i en viss forstand er vilkårlige, ettersom de ikke kan testes via den naturvitenskapelige metode, men på den annen side at enkelte definisjoner allikevel er mere fruktbare enn andre, f.eks. reproduserbarhetsdefinisjonen. Forøvrig sa jeg "mening, innsikt og teknikk", og den siste ordet du utelot er ikke minst viktig.

Provo:

For å gjenta: religiøse opplevelser setter oss i stand til å oppnå viten og utvikle teknikk, og hvorvidt man ønsker å oppfatte slike erfaringer som virkelige eller ei, blir ordkløveri utover det jeg allerede har sagt om at våre virkelighetsdefinisjoner fungerer som styrepinne for hvor vi velger å rette oppmerksomheten.

Med at materien oppfører seg som om den er mental, mener jeg akkurat det jeg sa over: at den er ikke-lokal, ikke-reduksjonistisk, ikke-tangibel og ikke-visualiserbar, mao. at den altså ikke utviser egenskaper vi vanligvis betegner som fysiske. Det er naturligvis bare en analogi, men en analogi mange fysikere har bitt seg fast i.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Hvis du leser hva jeg har skrevet med en noe mere fintagget kam, vil du oppdage at jeg riktignok påstår at virkelighetsdefinisjoner i en viss forstand er vilkårlige, ettersom de ikke kan testes via den naturvitenskapelige metode, men på den annen side at enkelte definisjoner allikevel er mere fruktbare enn andre, f.eks. reproduserbarhetsdefinisjonen. Forøvrig sa jeg "mening, innsikt og teknikk", og den siste ordet du utelot er ikke minst viktig.
Vis hele sitatet...
Du sier at din definisjon – som inkluderer det hallusinasjonene representerer som virkelig – er mer "fruktbar", men du har ikke gitt noen grunn til dette utover at det passer bedre med din religiøse overbevisning. Så den er kanskje mer fruktbar for din egen del, når det kommer til å gi semantisk næring til overbevisningene dine, men er den mer fruktbar utover det? For, som Roolfe påpeker, en fundamentalistisk islamist kan bruke den nøyaktig samme definisjonen til å forsvare for eksempel selvmordsbombing.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du sier at din definisjon – som inkluderer det hallusinasjonene representerer som virkelig – er mer "fruktbar", men du har ikke gitt noen grunn til dette utover at det passer bedre med din religiøse overbevisning. Så den er kanskje mer fruktbar for din egen del, når det kommer til å gi semantisk næring til overbevisningene dine, men er den mer fruktbar utover det? For, som Roolfe påpeker, en fundamentalistisk islamist kan bruke den nøyaktig samme definisjonen til å forsvare for eksempel selvmordsbombing.
Vis hele sitatet...
Jo, at de er reproduserbare. La oss holde selvmordsbombing ute av diskusjonen, ok?
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
For å gjenta: religiøse opplevelser setter oss i stand til å oppnå viten og utvikle teknikk, og hvorvidt man ønsker å oppfatte slike erfaringer som virkelige eller ei, blir ordkløveri utover det jeg allerede har sagt om at våre virkelighetsdefinisjoner fungerer som styrepinne for hvor vi velger å rette oppmerksomheten.
Vis hele sitatet...
Så det som i utgangspunktet ikke på noen måte kunne sies å reduseres til et spørsmål til semantikk er nå ikke mer enn ordkløveri?

Sitat av Grønnkål
Med at materien oppfører seg som om den er mental, mener jeg akkurat det jeg sa over: at den er ikke-lokal, ikke-reduksjonistisk, ikke-tangibel og ikke-visualiserbar, mao. at den altså ikke utviser egenskaper vi vanligvis betegner som fysiske. Det er naturligvis bare en analogi, men en analogi mange fysikere har bitt seg fast i.
Vis hele sitatet...
At bølge-partikkel-dualitet skal i det hele tatt hinte om noe i religiøs retning er intet mer enn svada kokt sammen av mennesker uten nevneverdig innsikt i kvantemekanikk. Det finnes bøker, skrevet av ekte fysikere, i sin helhet dedikert til å motstride slike grunnløse forestillinger.

Sitat av Grønnkål
Jo, at de er reproduserbare. La oss holde selvmordsbombing ute av diskusjonen, ok?
Vis hele sitatet...
Selvmordsbombinger og tilhørende overbevisninger er også reproduserbare. Hvorfor skal vi holde det ute av diskusjonen? Det er jo en direkte konsekvens av den påstått fruktbare definisjonen din. Saken er at den definisjonen kun er fruktbar for å opprettholde din egne religiøse overbevisning, men får katastrofale konsekvenser når man forsøker å benytte den i andre sammenhenger – noe som tyder på at definisjonen ikke er spesielt hensiktsmessig, og langt mindre fruktbar, likevel.
Sist endret av Provo; 30. mai 2011 kl. 22:14.
Om kvantefysikk hinter om noe i religiøs retning avhenger av hvilke fysikere man konsulterer. Sikkert er det iallefall at den mere enn hinter om at de fenomenene fysikken beskjeftiger seg med, ikke er uavhengige av observasjon, og derfor ikke er objektive i den forstand du benytter dette begrepet. Både Einstein, Schrødinger, Heisenberg og mange andre kan sies å ha vært religiøse, selv om de hadde divergerende begrunnelser for dette.

Når man forutsetter en objektiv iakttagelsesuavhengig virkelighet, slik du gjør, blir realitetsdefinisjonen ordkløveri, ja. Forutsetter man ikke dette blir den ikke ordkløveri. Min bruk av dette ordet var nettopp rettet mot den måten du hele tiden i diskusjonen implisitt tar utgangspunkt en ytre objektiv verden.

Jeg har igjen og igjen forsøkt å formidle at "virkelighet" ikke er en vitenskapelig testbar hypotese, og at vi derfor må forholde oss til en filosofisk inngang når det gjelder dette begrepet. Ettersom du bare fortsetter med å overse denne kjensgjerningen, er det lite poeng i å fortsette. Inntil du er villig til å komme med en entydig stillingstagen til dette, kommer vi simpelthen ikke videre.

Hvis du altså på den ene siden mener at spørsmålet kan avgjøres av vitenskapen, må du gjerne forklare hvordan du mener dette kan utføres.

Mener du derimot at spørsmålet ikke kan avgjøres av vitenskapen, må du holde opp med å trekke begreper som "bevis", "falsifiserbarhet" osv. inn i diskusjonen, ettersom slike begreper nettopp hører hjemme i vitenskapen.

Og helst ikke etiske overveielser om selvmordsbombing og slikt, da dette ikke hører hjemme i en diskusjon om vitenskaps- og erkjennelsesteori.
Sist endret av Grønnkål; 30. mai 2011 kl. 22:41.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Om kvantefysikk hinter om noe i religiøs retning avhenger av hvilke fysikere man konsulterer. Sikkert er det iallefall at den mere enn hinter om at de fenomenene fysikken beskjeftiger seg med, ikke er uavhengige av observasjon, og derfor ikke er objektive i den forstand du benytter dette begrepet. Både Einstein, Schrødinger, Heisenberg og mange andre kan sies å ha vært religiøse, selv om de hadde divergerende begrunnelser for dette.
Vis hele sitatet...
Einstein var ikke religiøs, Schrödinger avviste i det minste tradisjonell religion, men om han var religiøs på annet vis vet jeg ikke, og Heisenberg var kristen. Men det betyr selvsagt ikke at kvantemekanikken hinter i noen form for religiøs retning. Å bruke disse som et eksempel på at kvantemekanikk åpner for guder er det samme som å fiske frem tre kristne rørleggere og bruke det som indisium på at rørleggeryrket sannsynliggjør guders eksistens.

Når du snakker om at fenomenene er observasjonsavhengige, så er det ikke observasjon slik vi tidligere har snakket om. Det krever ikke et observerende sinn. Denne effekten dreier seg om at når man måler et system, så vil målingen påvirke systemet. I kvantemekanikk gjør dette seg gjeldende hovedsakelig gjennom Heisenbergs uskarphetsprinsipp, som populært eksemplifisert i blant annet dobbelspalteeksperimentet. At dette ikke er intuitivt betyr selvfølgelig ikke at det skal være guder involvert. Jeg må si jeg blir nysgjerrig på om du egentlig kan nok kvantemekanikk til å kunne konkludere slik du gjør, eller om du bare tar det på løse new-age-rykter og tradisjonelle misforståelser.

Sitat av Grønnkål
Når man forutsetter en objektiv iakttagelsesuavhengig virkelighet, slik du gjør, blir realitetsdefinisjonen ordkløveri, ja. Forutsetter man ikke dette blir den ikke ordkløveri. Min bruk av dette ordet var nettopp rettet mot den måten du hele tiden i diskusjonen implisitt tar utgangspunkt en ytre objektiv verden.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tvert i mot si at du forsøker å forutsette dualisme, mens jeg påpeker at dette er en påstand av religiøs art. Den vil derfor ikke bli behandlet som noe annet.

Sitat av Grønnkål
Jeg har igjen og igjen forsøkt å formidle at "virkelighet" ikke er en vitenskapelig testbar hypotese, og at vi derfor må forholde oss til en filosofisk inngang når det gjelder dette begrepet. Ettersom du bare fortsetter med å overse denne kjensgjerningen, er det lite poeng i å fortsette. Inntil du er villig til å komme med en entydig stillingstagen til dette, kommer vi simpelthen ikke videre.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke oversett den. Jeg har argumentert mot dine påstander om at vitenskapen ikke konvergerer mot virkeligheten, men jeg har også presisert at vi aldri kan vite helt sikkert om den teoretiske modellen vår er fullstendig riktig. Det viktige er at vi alltid kan luke ut feil. For eksempel kan du ha en hypotese om at tunge legemer faller raskere enn lette legemer i vakuum. Dette kan man teste, og hypotesen er som kjent feil, og en teoretisk modell som inneholder en regel som sier at tunge ting faller like fort som lette ting vil være nærmere virkeligheten enn en som sier at de ikke gjør det, hvis alt annet er likt. Etterhvert som man luker ut feilene vil den teoretiske modellen stadig nærme seg virkeligheten – som er definisjonen på konvergens.

Det du søker er å dra inn en helt spesifikk alternativ og arbitrær definisjon av "virkelighet" som inkluderer hallusinasjonsobjekter som virkelige. Den er spesifikk og arbitrær fordi du like gjerne kunne fremmet en helt annen definisjon, som kanskje utelukket hallusinasjonsobjekter, men inkluderer dagdrømming eller historien som fortelles i det siste kapittelet i skjønnlitterære romaner. Det er dette jeg mener med at du har forkledd spesifikke metafysiske forutsetninger som generelle metafysiske betraktninger, for du omtaler denne forutsetningen som om den skulle vært en mer generell og bred definisjon, mens den egentlig er en helt spesifikk påstand du ikke har noe grunnlag for å foreta.

Derfor ender du opp med en enkel påstand om at guder kan kontakte en under hallusinasjoner, som du forsøker å tilsløre ved å innlemme en helt konkret definisjon av "virkelighet" som ikke skiller mellom en reell gud og et trivielt resultat av uvanlig kjemisk aktivitet i hjernen – sistnevnte analogt med å for eksempel koble sammen elektriske signalbaner på måfå i en datamaskin. Hvis vi dermed skyver denne spesifikke, unyttige og tilslørende definisjonen litt til side sitter du igjen med religion. Denne religionen er ikke på noe vis mer sannsynlig enn hvilken som helst annen religion – være seg kristendom, islam, shintoisme, mormonisme, scientologi eller pastafarianisme for å nevne noen.

Sitat av Grønnkål
Hvis du altså på den ene siden mener at spørsmålet kan avgjøres av vitenskapen, må du gjerne forklare hvordan du mener dette kan utføres.
Vis hele sitatet...
Det jeg sier er at du fremmer en religiøs påstand, ettersom du hevder en hypotese som ikke kan falsifiseres i seg selv; men like fullt kan den omformuleres til falsifiserbare hypoteser ved å helt enkelt snu spørsmålet. Jeg har allerede forklart hvordan jeg mener dette kan utføres, så jeg trenger vel ikke fortelle det en gang til.

Sitat av Grønnkål
Mener du derimot at spørsmålet ikke kan avgjøres av vitenskapen, må du holde opp med å trekke begreper som "bevis", "falsifiserbarhet" osv. inn i diskusjonen, ettersom slike begreper nettopp hører hjemme i vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Din variant av hypotesen er ikke falsifiserbar, og kan derfor ikke avgjøres av vitenskapen direkte. En omformulering, derimot, gjør den sårbar for testing.

Sitat av Grønnkål
Og helst ikke etiske overveielser om selvmordsbombing og slikt, da dette ikke hører hjemme i en diskusjon om vitenskaps- og erkjennelsesteori.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et spørsmål om etikk. Det er et eksempel som viser hvor absurde konsekvenser man får av din virkelighetsdefinisjon. Du kan ikke bare se på hvordan definisjonen gagner akkurat deg og din sak uten å se hva slags andre konsekvenser den får. Tenk på det som et reductio ad absurdum.
Sist endret av Provo; 31. mai 2011 kl. 07:32.
Sitat av Provo Vis innlegg
Einstein var ikke religiøs
Vis hele sitatet...
A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.[/b] (Albert Einstein)

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein)

Kommer jo helt ann på hva som legges i religiøs, at det idag sitter mange mennesker og tolker reiligiøse skrifter på en ugunstig og faktisk uriktig måte i forhold til sin hensikt er det ikke tvil om, men det er ikke min feil og jeg vil ikke dyttes under den kammen om det lar seg gjøre=).

Hvis man overbeviser sinnet, spiller det liten, til ingen rolle når det kommer til den mentale "gevinsten" av en opplevelse, eller?
En egen erfaring: Jeg har på dette tidspunkt i livet mitt hatt 3 "nær døden opplevelser" hvor alle har gitt hva jeg annser som gunstig livserfaring og blitt et "bedre" menneske for andre/annet rundt meg, mennesker minst, men det er de dyrene jeg også liker minst Over til poenget..

Jeg var i en bilulykke hvor jeg så deler av liver passere i sinnet osv osv blablabla.. Trodde vel helt aldri at det var slutten, men jeg merket godt hvordan sinnet ble tvunget i andre tankesett, så jeg velger her å tro at bare det å få sinnet til å bryte sine vanlige mønstre når det kommer til å tenke er en posetiv opplevelse..

Jeg har også hatt 2 opplevelser med psykadelia, hvor jeg mest sannsynlig ikke har vært i nærheten av å dø i det hele tatt, men hvor sinnet har gjort det hele MER "virkelig" enn "virkeligheten selv" om du orker å se rundt den dårlige formulering min=) og kan med hånden på hjertet si at på et tidspunkt med 7g fleinsopp fikk jeg så mange inntrykk at jeg glemte hvordan man pustet, jeg lå i nesten 30 minutter - dette er lenge på sopp - og gispet etter pusten. Jeg var så i overlevelsesmodus at jeg verken tenkte på å ringe verken venner eller sykebil, jeg tenke ikke på at det fantes verken mobil eller telefon engang, det var ett fokus.. PUST!

Jeg kommer nok aldri til å få vite om det faktisk var større sjanse for å dø i denne bilulykken, mens på soppen hadde jeg bare besvimt og våknet i mitt eget oppkast, men jeg kan garantere deg at den opplevelsen hadde enorm nytteverdi både for meg og de rundt meg, igjen kanskje ikke menneske, men en art igjen..Jeg vil faktisk påstå at med psykadelia eller andre opplevelser som driver kroppen til å endre den standariserte kjemiske forbindelsen, er gunstig...

En annen ting er dette med hallusinasjoner... Jeg lurer veldig på en ting.. Når noen får hallusinasjoner i den varianten hvor man ser geometriske mønstre, noe ala Alex Grey sine fotoer, hvor henter han de bildene fra om det ikke er fra noe virkelig?


Hvordan lærer du å sette pris på noe? Ved at du mister det eller ved at du ikke får det. Du kan lese den stygge andungen å få en generell forståelse av å være stygg i gjengen, men det er ikke i nærheten av så nyttig som selve opplevelsen..Påstår jeg da.. Så igjen dualisme godt kommer fra ondt?


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vil tvert i mot si at du forsøker å forutsette dualisme, mens jeg påpeker at dette er en påstand av religiøs art. Den vil derfor ikke bli behandlet som noe annet.
Vis hele sitatet...
Hva har ikke en motsetning?

Og ja jeg drar ned nivået på diskusjonen, men jeg er meget interessert.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.[/b] (Albert Einstein)
Vis hele sitatet...
Her presiserer han jo at han ikke er religiøs ved å si at det eneste religiøse ved han er hans fascinasjon for verden slik den er.

Sitat av Zarathustra
I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein)
Vis hele sitatet...
Vet du hva Spinozas gud er? Det er filosofen Baruch Sponoza sin overbevisning om at Gud ikke er noe mer enn et filosofisk konsept.

Som sagt, Einstein var ikke religiøs:
Sitat av Albert Einstein
My position concerning God is that of an agnostic. I am convinced that a vivid consciousness of the primary importance of moral principles for the betterment and ennoblement of life does not need the idea of a law-giver, especially a law-giver who works on the basis of reward and punishment.
Vis hele sitatet...
Han har også uttalt at overbevisninger om en personlig gud barnslige.

Sitat av Zarathustra
Hvis man overbeviser sinnet, spiller det liten, til ingen rolle når det kommer til den mentale "gevinsten" av en opplevelse, eller?
Vis hele sitatet...
Du blander kortene. Det er to forskjellige spørsmål hvorvidt en opplevelse kan ha noen "gevinst" og hvorvidt en opplevelse representerer noe reelt.

Sitat av Zarathustra
En annen ting er dette med hallusinasjoner... Jeg lurer veldig på en ting.. Når noen får hallusinasjoner i den varianten hvor man ser geometriske mønstre, noe ala Alex Grey sine fotoer, hvor henter han de bildene fra om det ikke er fra noe virkelig?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om dette spørsmålet er rettet til meg, men jeg aner ikke hvem Alex Grey er. Jeg ser imidlertid ingen problemer med å kunne se mønstere uten at de representerer noe mer enn kjemisk påvirkning av hjernen. Som et illustrerende eksempel, når du gnir deg hardt i øynene så øker du det intraokulære trykket i øyet, noe som påvirker netthinnen og resulterer i et signal som hjernen tolker i form av mønstere. Dette er ikke et mønster hentet fra "en annen dimensjon" eller noe slik, som du sikkert vil si deg enig i, men et resultat av at synssenteret hjernen gjør sitt beste i å tolke et synssignal som avviker sterkt fra normalen. Det er ingen grunn til å tro at kjemisk påvirkning av hjernen ikke fungerer på samme måte.

Sitat av Zarathustra
Hva har ikke en motsetning?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om kropp/sjel-dualisme.
Sitat av Provo Vis innlegg
Når du snakker om at fenomenene er observasjonsavhengige, så er det ikke observasjon slik vi tidligere har snakket om. Det krever ikke et observerende sinn. Denne effekten dreier seg om at når man måler et system, så vil målingen påvirke systemet. I kvantemekanikk gjør dette seg gjeldende hovedsakelig gjennom Heisenbergs uskarphetsprinsipp, som populært eksemplifisert i blant annet dobbelspalteeksperimentet. At dette ikke er intuitivt betyr selvfølgelig ikke at det skal være guder involvert. Jeg må si jeg blir nysgjerrig på om du egentlig kan nok kvantemekanikk til å kunne konkludere slik du gjør, eller om du bare tar det på løse new-age-rykter og tradisjonelle misforståelser.
Vis hele sitatet...
Nei, guder er ikke involvert i moderne fysikk, men mange av fortolkningene som kvantemekanikken tillater, impliserer en observatør som et nødvendig element i "kollaps av bølgefunksjonen". I en viss forstand er det feilaktig å si at målingen påvirker kvantefysiske systemer på grunn av usikkerhetsprinsippet, siden vi her ikke snakker om en kausal påvirkning, men en ikke-lokal effekt som involverer såkalt sammenfiltring av partikler med vilkårlig distanse til hverandre, der måling på en av partiklene resulterer i kollaps av alle de andre, dvs. determinerer hvilke egenskaper de inherent besitter. Dette umuliggjør "objektive" partikler (i din forstand av dette begrepet).

Hvordan vi velger å definere "observasjon" er avhengig av fortolkning (hvorav det finnes mange), men det er i alle tilfelle vanskelig å argumentere for eksistensen av et observasjonsuavhengig univers ut i fra moderne fysikk, uansett hvilken metafysisk fortolkning man måtte foretrekke. De fleste av kvantemekanikkens opphavsmenn var krystallklare på dette punktet, som f.eks. Werner Heisenberg:

"I think that modern physics has definitely decided in favor of Plato. In fact the smallest units of matter are not physical objects in the ordinary sense; they are forms, ideas which can be expressed unambiguously only in mathematical language."

"One cannot go back to the idea of an objective real [material] world whose smallest parts exist objectively."

Pascual Jordan:
"Observations not only disturb what has to be measured, they produce it. [...] We ourselves produce the results of measurement."

Eugene Wigner:
"It is not possible to formulate the laws of quantum mechanics in a fully consistent way without reference to consciousness [...] It will remain remarkable in whatever way our future concepts may develop, that the very study of the external world led to the conclusion that the content of consciousness is an ultimate reality."

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vil tvert i mot si at du forsøker å forutsette dualisme, mens jeg påpeker at dette er en påstand av religiøs art. Den vil derfor ikke bli behandlet som noe annet.
Vis hele sitatet...
Dualisme oppstår i det man postulerer noe utenfor sanseverdenen, det være seg f.eks. Gud, sjelen eller en ytre observasjonsuavhengig verden. Du altså dualist når du postulerer eksistensen av en objektiv verden (i din spesielle forstand).

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har ikke oversett den. Jeg har argumentert mot dine påstander om at vitenskapen ikke konvergerer mot virkeligheten, men jeg har også presisert at vi aldri kan vite helt sikkert om den teoretiske modellen vår er fullstendig riktig. Det viktige er at vi alltid kan luke ut feil. For eksempel kan du ha en hypotese om at tunge legemer faller raskere enn lette legemer i vakuum. Dette kan man teste, og hypotesen er som kjent feil, og en teoretisk modell som inneholder en regel som sier at tunge ting faller like fort som lette ting vil være nærmere virkeligheten enn en som sier at de ikke gjør det, hvis alt annet er likt. Etterhvert som man luker ut feilene vil den teoretiske modellen stadig nærme seg virkeligheten – som er definisjonen på konvergens.
Vis hele sitatet...
Eksemplet ditt med tunge legemer i vakuum holder ikke mål, siden en teoretisk modell av denne situasjonen ikke sier oss noe om hvorvidt modellen nærmer seg en observasjonsuavhengig verden, men kun forteller oss om hvordan slike legemer oppfører seg. Verken legemenes oppførsel eller fysikalitet befinner seg imidlertid i noen "ytre objektiv verden", men skapes av nervesystemet.

I det hele tatt er problemet med konvergeringshypotesen din er at det ikke finnes noen måte hvorved vi kan teste den vitenskapelig. Den er med andre ord en metafysisk påstand.

Hvis vitenskapelige teorier konvergerte mot en "sann" virkelighet, hvordan kan det da ha seg at teoriene opererer ut i fra prinsipielt inkompatible premisser? Hvordan kan vi f.eks. forene kontinuitet med diskontinuitet?

Vitenskap er bare en stor lapskaus av ulike, ofte motstridende modeller som prinsipielt ikke kan sammensmeltes. Man tar litt her og litt der, bygger et korthus med mange paradoksale rom, helt til alt plutselig en dag snus på hodet og raser sammen: en vitenskapsrevolusjon (i Kuhns forstand).

Teoriene i nye paradigmer har som regel ingen som helst likhet med de gamle, så hvor er kontinuiteten mellom teoriene som må ligge til grunn for en gradvis konvergens? Hvor er kontinuiteten mellom Newtons gravitasjonslov og Einsteins generelle relativitetsteori? Eller mellom den klassiske fysikken og den moderne? Den finnes ikke.

Så lenge en måling i fysikken ikke kan eksistere i isolasjon fra måleapparatene, og i visse tolkninger en menneskelig observatør, er det meningsløst å påstå at vitenskapelige målinger konvergerer mot en sann representasjon av noe absolutt ytre.

Werner Heisenberg:
"The hope that new experiments will lead us back to objective events in time and space is about as well founded as the hope of discovering the end of the world in the unexplored regions of the Antarctic."

John Wheeler:
"No elementary phenomenon is a real phenomenon until it is an observed phenomenon."

"Useful as it is under everyday circumstances o say that the world exists 'out there' independent of us, that view can no longer be upheld. There is strange sense in which this is a 'participatory universe'"

Den samme konklusjonen må vi trekke når vi betrakter hjerneforskningen. Alt vi opplever oppstår dypt inne i nervesystemet, og de faktorene som trigger genereringen opplevelsene våre (stimuli), er fullstendig ukjente størrelser. Påstanden om eksistensen av en differensiert iakttagelsesuavhengig verden utenfor sanseorganene og hjernen, er derfor ren metafysikk, og har ikke noe med vitenskap å bestille.

Vitenskapen har aldri dreiet seg om å finne ut hvordan verden er i seg selv ("ding an sich"), selv om denne spekulative hypotesen var et viktig utgangspunkt. Det finnes ikke noe konsistent vitenskapelig verdensbilde, kun et knippe ofte paradoksale, men virksomme teorier og modeller man benytter seg av etterhvert som man får bruk for dem, avhengig av konteksten. Ethvert verdensbilde er metafysikk, vitenskap er metode.

Niehls Bohr:
"There is no quantum world. There is only an abstract quantum description. It is wrong to think that the task of physics is to find out how nature is."

Sitat av Provo Vis innlegg
Det jeg sier er at du fremmer en religiøs påstand, ettersom du hevder en hypotese som ikke kan falsifiseres i seg selv; men like fullt kan den omformuleres til falsifiserbare hypoteser ved å helt enkelt snu spørsmålet. Jeg har allerede forklart hvordan jeg mener dette kan utføres, så jeg trenger vel ikke fortelle det en gang til.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noen grunnleggende forskjell på en religiøs og en metafysisk påstand, og som jeg har vist over, har også du en metafysikk som du forfekter. Det har vi i øvrig alle sammen, både ateister og religiøse (selv om du utvilsomt vil fortsette å benekte dette faktumet).

Sitat av Provo Vis innlegg
Din variant av hypotesen er ikke falsifiserbar, og kan derfor ikke avgjøres av vitenskapen direkte. En omformulering, derimot, gjør den sårbar for testing.
Vis hele sitatet...
Nei, og det er heller ikke din påstand om en observasjonsuavhengig ytre verden. På et eller annet punkt i argumentasjonen er både du og jeg nødt til å komme trekkende med en påstand som ikke er falsifiserbar; et utgangspunkt, et premiss, en forutsetning, et aksiom. Verken alle dine eller alle mine påstander kan avgjøres av vitenskapen. Vi stiller dermed likt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke et spørsmål om etikk. Det er et eksempel som viser hvor absurde konsekvenser man får av din virkelighetsdefinisjon. Du kan ikke bare se på hvordan definisjonen gagner akkurat deg og din sak uten å se hva slags andre konsekvenser den får. Tenk på det som et reductio ad absurdum.
Vis hele sitatet...
Hvis det ikke er et spørsmål om etikk, kunne du vel kanskje finne et litt mere nøytralt eksempel enn en selvmordsbomber som bilde på konsekvensene av erkjennelsesteorien min? "Guilty by association" er dårlig argumentasjonsteknikk, og det at konsekvensene kan være katastrofale, er i alle tilfelle uten relevans for sannhetsgehalten i en teori. Når det gjelder "reductio ad absurdum" i denne sammenhengen, aner jeg ikke hva du snakker om.
Sitat av Provo Vis innlegg
Her presiserer han jo at han ikke er religiøs ved å si at det eneste religiøse ved han er hans fascinasjon for verden slik den er.


Vet du hva Spinozas gud er? Det er filosofen Baruch Sponoza sin overbevisning om at Gud ikke er noe mer enn et filosofisk konsept.

Som sagt, Einstein var ikke religiøs:

Han har også uttalt at overbevisninger om en personlig gud barnslige.
Vis hele sitatet...
Men det kan jo hende at de jeg annser som virkelig religiøse eller bedre, spirituelle, har ikke noe mer radikal mening enn Einsten som sa, jeg bryr meg ikke lengre om detaljene, jeg vil snakke Gud's språk...
At det som sagt finnes mennesker som ikke skjønner at all religion er bassert på individuelle opplevelser mest sannsynlig fra rusbruk er ikke min feil=p

Sitat av Provo Vis innlegg
Du blander kortene. Det er to forskjellige spørsmål hvorvidt en opplevelse kan ha noen "gevinst" og hvorvidt en opplevelse representerer noe reelt.
Vis hele sitatet...
Det er jo reelt om det forandrer noe fysisk slik jeg ser det=/ Du må jo ha hørt; Husk å være alt du kan i dag, for i morra er du ikke den samme?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg vet ikke om dette spørsmålet er rettet til meg, men jeg aner ikke hvem Alex Grey er. Jeg ser imidlertid ingen problemer med å kunne se mønstere uten at de representerer noe mer enn kjemisk påvirkning av hjernen. Som et illustrerende eksempel, når du gnir deg hardt i øynene så øker du det intraokulære trykket i øyet, noe som påvirker netthinnen og resulterer i et signal som hjernen tolker i form av mønstere. Dette er ikke et mønster hentet fra "en annen dimensjon" eller noe slik, som du sikkert vil si deg enig i, men et resultat av at synssenteret hjernen gjør sitt beste i å tolke et synssignal som avviker sterkt fra normalen. Det er ingen grunn til å tro at kjemisk påvirkning av hjernen ikke fungerer på samme måte.
Vis hele sitatet...
Jeg bare skjønner ikke hvor disse mønstrene kommer fra om det ikke kommer fra noe fysiske kjemiske endringer i hjernen? Og hvorfor? Og jo jeg rettet det til deg, for du er enkel å forstå i dine beskrivelser og svar, jeg bare mener at Alex Grey - du kan jo google=) - sier at omtrent alle hans malerier er inspirert av hans LSD turer.. Jeg lurer på hvorfor dette er typiske mønstre som mennesker opplever både på psykadelia og "nær døden opplevelser" Hva er det hjernen prøver å gjøre?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg snakker om kropp/sjel-dualisme.
Vis hele sitatet...
Ok da=) Lurer allikevel på hvorfor jeg ser en motsetning til alt...Om det finnes en våken tilstand så finnes det en drømmende, om det er liv MÅ det være død..?

Igjen takk for at du orker=)
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Hvordan vi velger å definere "observasjon" er avhengig av fortolkning (hvorav det finnes mange), men det er i alle tilfelle vanskelig å argumentere for eksistensen av et observasjonsuavhengig univers ut i fra moderne fysikk, uansett hvilken metafysisk fortolkning man måtte foretrekke. De fleste av kvantemekanikkens opphavsmenn var krystallklare på dette punktet, som f.eks. Werner Heisenberg:

"I think that modern physics has definitely decided in favor of Plato. In fact the smallest units of matter are not physical objects in the ordinary sense; they are forms, ideas which can be expressed unambiguously only in mathematical language."

"One cannot go back to the idea of an objective real [material] world whose smallest parts exist objectively."

Pascual Jordan:
"Observations not only disturb what has to be measured, they produce it. [...] We ourselves produce the results of measurement."

Eugene Wigner:
"It is not possible to formulate the laws of quantum mechanics in a fully consistent way without reference to consciousness [...] It will remain remarkable in whatever way our future concepts may develop, that the very study of the external world led to the conclusion that the content of consciousness is an ultimate reality."
Vis hele sitatet...
Dette er, for å være diplomatisk, en sannhet med modifikasjoner: Max Born, som fikk nobelprisen for å mer eller mindre formulere fundamentet for all kvantemekanikk, formulerte ensemble-tolkningen av kvantemekanikk, som verken krever observatører, doble univers eller noen bevissthet i noen tolkning. Dette er en tolkning som lenge har vært vanskelig å jobbe med, siden det er en teori uten mange antagelser, hvor man betrakter hele systemet heller enn bare enkeltpartikler og ser at eksperimentene med rare enkeltpartikler heller oppstår fordi det eksisterer et større system rundt dem man ovser i Københavntolkningen. I nyere tid har man derimot fått mulighet til å utvikle både teoretisk rammeverk og beregningskraften som trengs for å simulere slike systemer, og joda, kanonisk forståelse synes å gi fullgode resultater - uten paradokser.

Man kan jo saktens argumentere utifra sitater fra avdøde teoretikere i kvantemekanikkens barndom, men å påstå at det er "vanskelig å argumentere for eksistensen av et observasjonsuavhengig univers ut i fra moderne fysikk" utifra dette er litt optimistisk - og da særlig ved å mene at observasjon medfører bevissthet.
ivioynar:

Lengre oppe argumenterer jeg forsåvidt ut i fra "sammenfiltring og kollaps-argumentet". Det finnes mange fortolkninger av kvantemekanikken, hvilket jeg også nevner i innlegget mitt. Men det er også et viktig poeng i denne sammenhengen er at enhver slik fortolkning nettopp er metafysikk, ikke vitenskap, og da Provo ser ut til å angripe argumentasjonen min på grunnlag av at den ikke er falsifiserbar av vitenskapen, forsøker jeg å vise at metafysikk er uunngåelig.

Kvantemekanikkens ulike fortolkningsalternativer har forøvrig ikke forandret seg synderlig de siste femti årene eller mer, selv om det sikkert har kommet til noen flere alternativer i mellomtiden. Ingen av disse fortolkningene kan forøvrig avgjøres på empirisk vis, og det bør man merke seg.

Bruk av sitater er naturligvis "appell til autoritet", men for de som mener at utsagn fra kvantefysikkens opphavsmenn i det minste burde telle mere enn hva en eller annen student med ingeniøreksamen sier på et internettforum (no offence), er det litt vanskelig å fullstendig forkaste uttalelser fra noen av de mest prominente fysikere verden noen sinne har sett. Man behøver altså ikke være idiot eller gal for å benekte eksistensen av en observasjonsuavhengig ytre verden.

Bevissthet har jeg så langt latt være med å dra inn i diskusjonen, selv om sitatet av Wigner berører dette.
Sitat av Grønnkål
Dualisme oppstår i det man postulerer noe utenfor sanseverdenen, det være seg f.eks. Gud, sjelen eller en ytre observasjonsuavhengig verden. Du altså dualist når du postulerer eksistensen av en objektiv verden (i din spesielle forstand).
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du det kan finnes en subjektiv verden om det ikke finnes en objektiv en? Hva gjør den subjektiv?
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Bruk av sitater er naturligvis "appell til autoritet", men for de som mener at utsagn fra kvantefysikkens opphavsmenn i det minste burde telle mere enn hva en eller annen student med ingeniøreksamen sier på et internettforum (no offence), er det litt vanskelig å fullstendig forkaste uttalelser fra noen av de mest prominente fysikere verden noen sinne har sett.
Vis hele sitatet...
Poenget er at dette er en diskusjon, hvor det er meningsløst å hente frem vilkårlige sitater. Jeg kan hente frem sitater fra Einstein som mener at en tidlig variant av ensemble-tolkningen er den eneste mulige? Er det produktivt? Nei, for Einstein var både farget av sin posisjon i tid, sin forståelse der og da og tusen andre faktorer. Når man henter frem sitater i en diskusjon kan man jo alltids plukke vilkårlig, ta ting ut av kontekst for å bygge et argument. Det er en uggen debattform, fordi det krever at man går tilbake og finner ut kontekst til hvert enkelt sitat for å prøve å forstå den opprinnelige meningen (og dermed hvilken seleksjon som ligger til grunn når du velger dem ut for å støtte din virkelighetsoppfatning).

Poenget mitt var at det fint finnes muligheter for å tro på en observasjonsuavhengig virkelighet i moderne fysikk, i motsetning til hva du synes å påstå i det tidligere innlegget. Når du nå skriver at
Man behøver altså ikke være idiot eller gal for å benekte eksistensen av en observasjonsuavhengig ytre verden.
Vis hele sitatet...
Så blir det et forsøk på å tilegne meg den meningen at jeg mener at man er idiot eller gal hvis man tror på en observasjonsavhengig ytre verden - jeg aksepterer fullt ut at det finnes gyldige tolkninger som gir rom for noe slikt og har ingen problemer med det. Problemet oppstår først når du påstår
[Det er] vanskelig å argumentere for eksistensen av et observasjonsuavhengig univers ut i fra moderne fysikk
Vis hele sitatet...
Så er dette en feilaktig påstand jeg er nødt til å rette på.
Sist endret av ivioynar; 31. mai 2011 kl. 12:28. Grunn: sitatkrøll
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Hvordan mener du det kan finnes en subjektiv verden om det ikke finnes en objektiv en? Hva gjør den subjektiv?
Vis hele sitatet...
Diskusjonen subjektiv/objektiv er såpass gjennompepret med paradokser og andre vanskeligheter at jeg tror jeg trekker meg fra en debatt om dette. Men bare for å si noe veldig kortfattet, er subjekt og objekt etter mitt syn noe som oppstår i persepsjonsakten, og altså ikke eksisterer på et mere grunnleggende nivå i universet. Jeg er altså ikke "ontologisk dualist". Diskusjoner rundt dette blir som regel det reneste pølsevev på grunn av de spesielle vanskelighetene som oppstår rundt dette, så jeg tror ikke jeg går noe videre der.

Jeg forsøker ikke å gi inntrykk av at folk som tror på en observasjonsuavhengig ytre verden er idioter eller gale, langt ifra, og hvis denne essemble-tolkningen du snakker om ovenfor presenterer et bilde der vi kan oppfatte universet som absolutt objektivt, er jo det en fortolkning som folk med nettopp disse preferansene naturlig nok foretrekker.

Ut i fra det du forteller om denne (for meg ukjente tolkningen), trekker jeg naturligvis også tilbake påstanden min om at det er vanskelig å argumentere for eksistensen av et observasjonsuavhengig univers ut i fra moderne fysikk. Jeg kommer til å se nærmere på den.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Nei, guder er ikke involvert i moderne fysikk, men mange av fortolkningene som kvantemekanikken tillater, impliserer en observatør som et nødvendig element i "kollaps av bølgefunksjonen".
Vis hele sitatet...
Ikke en observatør i form av et bevisst sinn.

Sitat av Grønnkål
I en viss forstand er det feilaktig å si at målingen påvirker kvantefysiske systemer på grunn av usikkerhetsprinsippet, siden vi her ikke snakker om en kausal påvirkning, men en ikke-lokal effekt som involverer såkalt sammenfiltring av partikler med vilkårlig distanse til hverandre, der måling på en av partiklene resulterer i kollaps av alle de andre, dvs. determinerer hvilke egenskaper de inherent besitter.
Vis hele sitatet...
Her drar du plutselig inn kvantesammenfiltring ser jeg, men dette er kun ett fenomen innen kvantemekanikken. Det virker litt snodig når du sier "siden vi her snakker om ... sammenfiltring av partikler", når vi strengt tatt ikke har nevnt kvantesammenfiltring med et ord før du tar det opp nå, og jeg får inntrykket av at du ikke er helt på trygg grunn..

Det er riktig at observatøreffekten går på mer enn usikkerhetsprinsippet, men det er dette folk flest forbinder med det, og det er derfor jeg nevnte det. Bølgefunksjonkollaps innebærer at partikler i superposisjon tvinges til å interagere med omgivelsene på en slik måte at bølgefunksjonen kollapser fra alle mulighetene ned til én spesiell. Dette krever ingen bevisst observatør. Et elektron kan forårsake bølgefunksjonkollaps.

Kvantesammenfiltring er et uintuitivt konsept hvor to partikler kan låses til samme tilstand hvor de er i en superposisjon i forhold til hverandre, og hvor måling av den ene påvirker den andre uavhengig av avstand, slik du sier, men jeg ser ikke hvordan det er relevant. Du sier videre
Sitat av Grønnkål
Dette umuliggjør "objektive" partikler (i din forstand av dette begrepet).
Vis hele sitatet...
men det er helt og holdent en non sequitur. Det er absolutt ingenting med kvantesammenfiltring som umuliggjør et univers som eksisterer uavhengig av bevisste observatører, og dette er erketypisk new-age-argumentasjon. Det eneste vi vet er at partikler interagerer på måter som ikke er intuitivt for oss. Universet i vår størrelsesorden er fullstendig i overensstemmelse med den submikroskopiske verden, men på grunn av enkel statistikk vil vår verden virke fullstendig deterministisk og klassisk, gitt av store talls lov. Evolusjonen har derfor ikke gitt oss evnen til å forstå hverken spesiell og generell relativitet i kosmisk skala eller kvantemekanikk på et intuitivt nivå. Det åpner imidlertid ikke for guders eksistens, men er et flott eksempel på "god of the gaps".

Sitat av Grønnkål
Hvordan vi velger å definere "observasjon" er avhengig av fortolkning (hvorav det finnes mange), men det er i alle tilfelle vanskelig å argumentere for eksistensen av et observasjonsuavhengig univers ut i fra moderne fysikk, uansett hvilken metafysisk fortolkning man måtte foretrekke.
Vis hele sitatet...
Slett ikke, så lenge du snakker om observatører i form av bevisste observatører. Det hjelper ikke heller så mye å komme med gamle sitater på den måten – det er ingenting som tyder på at bevisste observatører er nødvendig i universet (hvordan skulle du for øvrig da forklart universet i sin tidligste form, mens bevisste observatører enda ikke kunne eksistere?).

Sitat av Grønnkål
Dualisme oppstår i det man postulerer noe utenfor sanseverdenen, det være seg f.eks. Gud, sjelen eller en ytre observasjonsuavhengig verden. Du altså dualist når du postulerer eksistensen av en objektiv verden (i din spesielle forstand).
Vis hele sitatet...
Enten misforstår du hva jeg sikter til med dualisme, eller så snakker du sprøyt. Jeg snakker om en kropp/sjel-dualisme som forutsetter at bevisstheten ikke i sin helhet er en del av den fysiske verden. Du later til å forutsette en form for ikke-fysisk sjel.

Sitat av Grønnkål
Eksemplet ditt med tunge legemer i vakuum holder ikke mål, siden en teoretisk modell av denne situasjonen ikke sier oss noe om hvorvidt modellen nærmer seg en observasjonsuavhengig verden, men kun forteller oss om hvordan slike legemer oppfører seg. Verken legemenes oppførsel eller fysikalitet befinner seg imidlertid i noen "ytre objektiv verden", men skapes av nervesystemet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt vil en konsekvent korrekt teoretisk modell være mer virkelighetsnær enn en inkonsekvent eller konsekvent uriktig en. Når du kommer med påstander om at legemers fysikalitet ikke eksisterer utenfor nervesystemet så må jeg ærlig talt lure på om du har gått fra vettet. Hvordan skulle det forklare objektive målinger? Konsekvente observasjoner? Vi er i ferd med å nærme oss et nivå av absurditet jeg rett og slett ikke er interessert i å delta i.

Hvis du vil hevde at et kontinuerlig minkende avvik ikke er konvergens (konvergens trenger ikke å være kontinuerlig), så er det greit for meg. Videre diskusjon rundt akkurat det er tydeligvis fåfengt.

Sitat av Grønnkål
Nei, og det er heller ikke din påstand om en observasjonsuavhengig ytre verden. På et eller annet punkt i argumentasjonen er både du og jeg nødt til å komme trekkende med en påstand som ikke er falsifiserbar; et utgangspunkt, et premiss, en forutsetning, et aksiom. Verken alle dine eller alle mine påstander kan avgjøres av vitenskapen. Vi stiller dermed likt.
Vis hele sitatet...
Vi stiller aldeles ikke likt. Du påstår helt konkret at du får/kan få besøk av guder når du er ruset. Jeg påstår at det er en uinteressant og rent religiøs påstand med mindre du kan vise til at dette faktisk er riktig, og ikke bare komme rekende med det eldgamle "du kan ikke motbevise det"-argumentet. Spørsmålet er ikke om man ikke kan motbevise det, for jeg kan heller ikke motbevise at universet ble skapt av en vaffel, men det er ingen grunn til å tro at det er slik, fordi det er ingenting som tyder på at det er slik. Derimot tyder vitenskapen vi har i dag på at universet eksisterer uten behov for bevisste observatører – igjen fordi det er ingenting som tyder på at en slik new-age-variant av det antroposentriske prinsipp skulle være riktig. Igjen, det jeg sier er at din påstand er nøyaktig like troverdig som en hvilken som helst annen religiøs påstand – og fantastiske påstander krever fantastiske bevis.

Sitat av Grønnkål
Hvis det ikke er et spørsmål om etikk, kunne du vel kanskje finne et litt mere nøytralt eksempel enn en selvmordsbomber som bilde på konsekvensene av erkjennelsesteorien min?
Vis hele sitatet...
Javel, vi kan jo ta eksempelet jeg tidligere nevnte med hallusinasjoner av Kevin Costner. Eller personer som hevder at jorden er flat. Disse har per din definisjon like rett som alle andre, men Kevin Costner kan ikke være flere steder på en gang, og vi vet godt at jorden ikke er flat.

Sitat av Zarathustra
Men det kan jo hende at de jeg annser som virkelig religiøse eller bedre, spirituelle, har ikke noe mer radikal mening enn Einsten som sa, jeg bryr meg ikke lengre om detaljene, jeg vil snakke Gud's språk.
Vis hele sitatet...
Javel, det står du selvsagt fritt til å gjøre, men det er nok dømt til å bli mye misforståelser når du omdefinerer begrepet, så du burde i det minste presisere det.

Sitat av Zarathustra
Men det kan jo hende at de jeg annser som virkelig religiøse eller bedre, spirituelle, har ikke noe mer radikal mening enn Einsten som sa, jeg bryr meg ikke lengre om detaljene, jeg vil snakke Gud's språk...
Vis hele sitatet...
La oss si du hallusinerte og så et flyvende lokomotiv. Hallusinasjonen vil være virkelig, mens det flyvende lokomotivet vil ikke være virkelig etter alle hensiktsmessige definisjoner av ordet.

Sitat av Zarathustra
Jeg bare skjønner ikke hvor disse mønstrene kommer fra om det ikke kommer fra noe fysiske kjemiske endringer i hjernen? Og hvorfor? Og jo jeg rettet det til deg, for du er enkel å forstå i dine beskrivelser og svar, jeg bare mener at Alex Grey - du kan jo google=) - sier at omtrent alle hans malerier er inspirert av hans LSD turer.. Jeg lurer på hvorfor dette er typiske mønstre som mennesker opplever både på psykadelia og "nær døden opplevelser" Hva er det hjernen prøver å gjøre?
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo akkurat det jeg sier. Det er kun kjemiske reaksjoner i hjernen. Dette vil påvirke bevisstheten på forskjellige måter.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ikke en observatør i form av et bevisst sinn.
Vis hele sitatet...
Det avhenger av hvilken fortolkning vi velger.

Sitat av Provo Vis innlegg
Her drar du plutselig inn kvantesammenfiltring ser jeg, men dette er kun ett fenomen innen kvantemekanikken. Det virker litt snodig når du sier "siden vi her snakker om ... sammenfiltring av partikler", når vi strengt tatt ikke har nevnt kvantesammenfiltring med et ord før du tar det opp nå, og jeg får inntrykket av at du ikke er helt på trygg grunn..

Det er riktig at observatøreffekten går på mer enn usikkerhetsprinsippet, men det er dette folk flest forbinder med det, og det er derfor jeg nevnte det. Bølgefunksjonkollaps innebærer at partikler i superposisjon tvinges til å interagere med omgivelsene på en slik måte at bølgefunksjonen kollapser fra alle mulighetene ned til én spesiell. Dette krever ingen bevisst observatør. Et elektron kan forårsake bølgefunksjonkollaps.

Kvantesammenfiltring er et uintuitivt konsept hvor to partikler kan låses til samme tilstand hvor de er i en superposisjon i forhold til hverandre, og hvor måling av den ene påvirker den andre uavhengig av avstand, slik du sier, men jeg ser ikke hvordan det er relevant.
Vis hele sitatet...
Det spiller selsagt ingen rolle om sammenfiltring bare er ett fenomen i kvantefysikken når nettopp dette fenomenet eksemplifiserer vanskelighetene ved å anskue partikler som objektive.

Ikke-lokalitet medfører at forbundne partikler ikke besitter egenskaper før man måler på dem (for å gjenta). Hvis du ikke kan se relevansen av dette for din påstand om absolutt objektivitet, er det enten fordi du ikke forstår kvanteteorien og filosofien rundt den, eller fordi du ikke har interesse av å forstå det.

Som sagt er kollaps betinget av observasjon avhengig av hvilken fortolkning vi velger. Det finnes andre fortolkninger, men alle rubriserer under merkelappen "metafysikk". Dette er ren ABC for de som har lest litt kvantemekanikk og filosofi.

Sitat av Provo Vis innlegg
men det er helt og holdent en non sequitur. Det er absolutt ingenting med kvantesammenfiltring som umuliggjør et univers som eksisterer uavhengig av bevisste observatører, og dette er erketypisk new-age-argumentasjon. Det eneste vi vet er at partikler interagerer på måter som ikke er intuitivt for oss. Universet i vår størrelsesorden er fullstendig i overensstemmelse med den submikroskopiske verden, men på grunn av enkel statistikk vil vår verden virke fullstendig deterministisk og klassisk, gitt av store talls lov. Evolusjonen har derfor ikke gitt oss evnen til å forstå hverken spesiell og generell relativitet i kosmisk skala eller kvantemekanikk på et intuitivt nivå. Det åpner imidlertid ikke for guders eksistens, men er et flott eksempel på "god of the gaps".
Vis hele sitatet...
Igjen: som sagt umuliggjør ikke kvantefysikken et observasjonsuavhengig univers; det avhenger av fortolkningen. Når f.eks. Heisenberg uttaler:

"the hope that new experiments will lead us back to objective events in time and space is about as well founded as the hope of discovering the end of the world in the unexplored regions of the Antarctic,"

eller John Wheeler:
"No elementary phenomenon is a real phenomenon until it is an observed phenomenon,"

så er dette altså "erketypisk new-age-argumentasjon"? Men den ferske ingeniørstudenten vet selvsagt best. Eller er det kanskje "Dunning Kruger-effekten" som begynner å sette inn? Hybris, anyone?

Sitat av Provo Vis innlegg
Slett ikke, så lenge du snakker om observatører i form av bevisste observatører. Det hjelper ikke heller så mye å komme med gamle sitater på den måten – det er ingenting som tyder på at bevisste observatører er nødvendig i universet (hvordan skulle du for øvrig da forklart universet i sin tidligste form, mens bevisste observatører enda ikke kunne eksistere?).
Vis hele sitatet...
Igjen (for n-te gang) må jeg gjenta at dette avhenger av fortolkning. Hvis du ikke har satt deg inn i dette, bør du sette deg tilbake på skolebenken før du utstiller uvitenheten din.

Sitater kan ofte være på sin plass, spesielt når man debatterer med ingeniørstudenter som mener de vet bedre enn mange av kvantefysikkens opphavsmenn.

Heisenberg:
"One cannot go back to the idea of an objective real [material] world whose smallest parts exist objectively."

Sitat av Provo Vis innlegg
Enten misforstår du hva jeg sikter til med dualisme, eller så snakker du sprøyt. Jeg snakker om en kropp/sjel-dualisme som forutsetter at bevisstheten ikke i sin helhet er en del av den fysiske verden. Du later til å forutsette en form for ikke-fysisk sjel.
Vis hele sitatet...
Det finnes mange ulike former for dualisme. Igjen må jeg oppfordre deg til å lese noen bøker; denne gangen filosofi. Sjel/legeme er en dualismetype, sanseverden/observasjonsuavhengig verden er en annen. Begge er metafysiske, og du abonnerer på den sistnevnte versjonen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Selvsagt vil en konsekvent korrekt teoretisk modell være mer virkelighetsnær enn en inkonsekvent eller konsekvent uriktig en. Når du kommer med påstander om at legemers fysikalitet ikke eksisterer utenfor nervesystemet så må jeg ærlig talt lure på om du har gått fra vettet. Hvordan skulle det forklare objektive målinger? Konsekvente observasjoner? Vi er i ferd med å nærme oss et nivå av absurditet jeg rett og slett ikke er interessert i å delta i.
Vis hele sitatet...
At legemers fysikalitet ikke eksisterer utenfor nervesystemet, kommer tydelig fram når vi studerer det. Vi sanser ikke med sanseorganene, men gjennom dem. Vi sanser med hjernen, eller rettere: hjernen skaper sanseverdenen med alle dens egenskaper. Dette medfører selvsagt en rekke problematiske erkjennelsesteoretiske paradokser, men det gjør alle teorier, uansett, også de du bekjenner deg til.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis du vil hevde at et kontinuerlig minkende avvik ikke er konvergens (konvergens trenger ikke å være kontinuerlig), så er det greit for meg. Videre diskusjon rundt akkurat det er tydeligvis fåfengt.
Vis hele sitatet...
Et kontinuerlig minkende avvik er der selvsagt, med spranget fra et slikt minkende avvik til påstanden om en observasjonsuavhengig ytre verden, understøttes ikke av vitenskapen, kun av visse filosofiske skoler, og er derfor metafysikk.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vi stiller aldeles ikke likt. Du påstår helt konkret at du får/kan få besøk av guder når du er ruset. Jeg påstår at det er en uinteressant og rent religiøs påstand med mindre du kan vise til at dette faktisk er riktig, og ikke bare komme rekende med det eldgamle "du kan ikke motbevise det"-argumentet. Spørsmålet er ikke om man ikke kan motbevise det, for jeg kan heller ikke motbevise at universet ble skapt av en vaffel, men det er ingen grunn til å tro at det er slik, fordi det er ingenting som tyder på at det er slik. Derimot tyder vitenskapen vi har i dag på at universet eksisterer uten behov for bevisste observatører – igjen fordi det er ingenting som tyder på at en slik new-age-variant av det antroposentriske prinsipp skulle være riktig. Igjen, det jeg sier er at din påstand er nøyaktig like troverdig som en hvilken som helst annen religiøs påstand – og fantastiske påstander krever fantastiske bevis.
Vis hele sitatet...
Vi stiller likt i den forstand at vi begge abonnerer på metafysiske premisser, det er alt. Det er ikke noe New Age med dette, kun god gammeldags stringent filosofisk tenkning. Forøvrig ruser jeg meg generelt ikke (bortsett fra noen øl i ny og ne), så jeg vet ikke hvor du har det fra.
Sist endret av Grønnkål; 31. mai 2011 kl. 13:40.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg lurer på om diskusjoner som det her noen gang kommer til å overbevise noen om noe som helst. Jeg tror hva man tror på er mer et produkt av sosiale miljøer enn noe annet. Hvis hele din sosiale krets er bundet til en kristen menighet, selvfølgelig kommer du til å tro på Jesus. Folk som ikke er aktivt medlem av en organisert religion har klart større frihet. Men man kan få litt rare blikk hvis man ikke har en tro som går i retning ateisme, apateisme, agnostisisme eller vag spiritualisme eller deisme i disse dager. Jeg vet at vennene mine gir meg stor frihet i hva jeg tror, vi diskuterer ofte spirituelle emner, og synet våres varierer, men jeg er ganske sikker på at de hadde reagert med vantro hvis jeg sa at jeg var blitt kristen. Så jeg ville lyvet hvis jeg ikke sa at en av de største grunnene til at jeg ikke er kristen er mitt sosiale miljø, selv om jeg er ganske sikker på at jeg har større logisk og realistisk grunnlag for det jeg tror på enn en kristen.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Det avhenger av hvilken fortolkning vi velger.
Vis hele sitatet...
Meningsløst utsagn. Selvsagt avhenger det av om du velger deg en fortolkning som hevder nødvendigheten av bevisste observatører, guder, eller andre liknende entiteter, men kvantemekanikk kan forklares uten behov for bevisste observatører. For øvrig er det vel bare von Neumann-fortolkningen, av alle de kjente fortolkningene, som forutsetter bevisste observatører.

Sitat av Grønnkål
Ikke-lokalitet medfører at forbundne partikler ikke besitter egenskaper før man måler på dem (for å gjenta). Hvis du ikke kan se relevansen av dette for din påstand om absolutt objektivitet, er det enten fordi du ikke forstår kvanteteorien og filosofien rundt den, eller fordi du ikke har interesse av å forstå det.
Vis hele sitatet...
I følge praktisk talt alle andre fortolkninger av kvantemekanikk annet enn den ene som passer deg best, så er en måling helt urelatert til hvorvidt det er en bevisst observatør inne i bildet, og begrepet "måling" refererer til en vanlig fysisk hendelse. Med andre ord, systemet avhenger ikke av et subjekt. Og at forklaringer av universets virkemåte ikke er avhengig av subjekter (bortsett fra de forklaringer som forsøker å forklare sinnet og subjektivitet som et fysisk fenomen, selvsagt) er alt jeg har påstått.

Sitat av Grønnkål
Igjen: som sagt umuliggjør ikke kvantefysikken et observasjonsuavhengig univers; det avhenger av fortolkningen. Når f.eks. Heisenberg uttaler:
Vis hele sitatet...
Gamle sitater fra gamle fysikere er fortsatt ikke spesielt interessant av tidligere nevnte grunner.

Sitat av Grønnkål
så er dette altså "erketypisk new-age-argumentasjon"?
Vis hele sitatet...
Å kirsebærplukke sitater sannsynligvis helt ut av kontekst for å støtte opp om pseudoreligiøse forestillinger? Ja, det vil jeg si.

Sitat av Grønnkål
Men den ferske ingeniørstudenten vet selvsagt best. Eller er det kanskje "Dunning Kruger-effekten" som begynner å sette inn? Hybris, anyone?
Vis hele sitatet...
Ad hominem. Skjerpings.

Sitat av Grønnkål
Igjen (for n-te gang) må jeg gjenta at dette avhenger av fortolkning. Hvis du ikke har satt deg inn i dette, bør du sette deg tilbake på skolebenken før du utstiller uvitenheten din.
Vis hele sitatet...
Ad hominem igjen. Det har ingenting å si om det avhenger av fortolkning. Det kan beskrives uten behov for bevisste observatører, som det også gjøres i godt over 90% av de kjente fortolkningene.

Sitat av Grønnkål
Sitater kan ofte være på sin plass, spesielt når man debatterer med ingeniørstudenter som mener de vet bedre enn mange av kvantefysikkens opphavsmenn.
Vis hele sitatet...
Det var voldsomt som du henger deg opp i at jeg er ingeniørstudent..? Er det noe du vil frem til angående dette, eller er det et billig substitutt for skikkelig argumentasjon?

Sitat av Grønnkål
Det finnes mange ulike former for dualisme. Igjen må jeg oppfordre deg til å lese noen bøker; denne gangen filosofi. Sjel/legeme er en dualismetype, sanseverden/observasjonsuavhengig verden er en annen. Begge er metafysiske, og du abonnerer på den sistnevnte versjonen.
Vis hele sitatet...
Det er kun dualistisk å hevde en (bevisst-) observatøruavhengig virkelighet hvis du allerede har fastslått at "sanseverden" er noe mer enn resultatet av et sinn som et naturlig fysisk fenomen. Poenget er uansett mer at du hevder at virkeligheten utenfor sinnet er (bevisst-) observatør-avhengig noe veldig lite støtter opp om.

Sitat av Grønnkål
At legemers fysikalitet ikke eksisterer utenfor nervesystemet, kommer tydelig fram når vi studerer det. Vi sanser ikke med sanseorganene, men gjennom dem. Vi sanser med hjernen, eller rettere: hjernen skaper sanseverdenen med alle dens egenskaper.
Vis hele sitatet...
Dette fremstår for meg som regelrett absurd. Hvordan kan du forklare at vi alle observerer det samme, og at forskjellige, uavhengige objektive målinger på fenomener utenfor hjernen din også gir like utslag på noe som du mener utelukkende eksisterer i nervesystemet ditt?

Sitat av Grønnkål
Et kontinuerlig minkende avvik er der selvsagt, med spranget fra et slikt minkende avvik til påstanden om en observasjonsuavhengig ytre verden, understøttes ikke av vitenskapen, kun av visse filosofiske skoler, og er derfor metafysikk.
Vis hele sitatet...
Det var ikke det det dreide seg om. Du hevdet at vitenskapelige teoretiske modeller ikke konvergerer mot virkeligheten i form av universets virkemåte, og jeg har vist hvorfor det ikke er riktig. Du kan selvsagt påpeke at det teoretisk sett kan eksistere deler av universet som ikke er kausalt tilknyttet oss, slik at dette aldri vil kunne tilnærmes på noe vis, men det er selvsagt like irrelevant for ditt forsvar av gudekontakten du antydet – da denne er kausalt tilknyttet oss – som det er innlysende.

Sitat av Grønnkål
Vi stiller likt i den forstand at vi begge abonnerer på metafysiske premisser, det er alt. Det er ikke noe New Age med dette, kun god gammeldags stringent filosofisk tenkning. Forøvrig ruser jeg meg generelt ikke (bortsett fra noen øl i ny og ne), så jeg vet ikke hvor du har det fra.
Vis hele sitatet...
Jeg var av det inntrykket at du hevdet at hallusinasjoner kunne fremkalle guder, og jeg antok vel da at du også valgte å fremkalle slike hallusinasjoner, men det var tydeligvis feil.

Jeg mener vi ikke stiller likt fordi du kommer med en helt konkret påstand om at guder kan kontakte mennesker under hallusinasjoner, noe du ikke har noe større grunnlag for å påstå enn pastafariene har for å påstå at universet ble skapt av det flyvende spaghettimonsteret. Jeg påstår ikke noe av den typen i det hele tatt. Det eneste jeg påstår er at det ikke er hensiktsmessig å forholde seg til grunnløse, ville spekulasjoner som sanne inntil bevisene blir lagt på bordet, og at dine spekulasjoner er av denne typen.
Sist endret av Provo; 31. mai 2011 kl. 16:38.
Vi mennesker har alltid hatt en trang til å forstå alt, og vi har alltid lurt på hvorfor vi eksisterer, hvordan universet blir skapt etc. Disse spørsmålene er så enormt store at vi aldri kommer til å finne svar på dem. Derfor har vi laget våre egne svar på disse spørsmålene som er så enkle at vi kan forstå dem. På den måten blir det mye lettere for oss, fordi vi føler at vi har kontroll og oversikt over livene våre, og vi har noe å forholde oss til som er enkelt å håndtere. Vi orker simpelt hen ikke å gå rundt uten å vite disse tingene sikkert, og vi vil heller ikke akseptere at vi egentlig ikke er i stand til å tenke så langt heller.

Dette er vel et av de mange dilemmaene som medfølger av å ha så høy IQ som vi mennesker har. Tror ikke dyr føler samme trangen til å ha en forklaring på sin eksistens
Bibelen ble enkelt nok skrevet av mennesker som ville lage sin egen forklaring på ting

PS: Synes det er dumt at det ikke er noen kristne her som forsvarer sin sak Hvis du er kristen, og du har noe du vil si, så kom med det Her dømmes ingen.
Sitat av Provo Vis innlegg
Meningsløst utsagn. Selvsagt avhenger det av om du velger deg en fortolkning som hevder nødvendigheten av bevisste observatører, guder, eller andre liknende entiteter, men kvantemekanikk kan forklares uten behov for bevisste observatører. For øvrig er det vel bare von Neumann-fortolkningen, av alle de kjente fortolkningene, som forutsetter bevisste observatører.
Vis hele sitatet...
Utsagnet er både forståelig og har god mening. Kvantemekanikk kan kun forklares i termer av en tom abstrakt-matematisk formalisme uten en fortolkningsoverbygning. Det er selvsagt mulig å basere en teknikk på de rene formlene, men uten en tolkning er det slett ikke mulig å gi denne formalismen betydning som noe mere enn et matematisk redskap. At kvantemekanikk kan forklares uten bevisste observatører er noe jeg har hevdet hele tiden. "Von Neumann-fortolkningen" forgrener seg forøvrig ut i flere sidefortolkninger. Guder er irrelevant i denne sammenhengen.

Sitat av Provo Vis innlegg
I følge praktisk talt alle andre fortolkninger av kvantemekanikk annet enn den ene som passer deg best, så er en måling helt urelatert til hvorvidt det er en bevisst observatør inne i bildet, og begrepet "måling" refererer til en vanlig fysisk hendelse. Med andre ord, systemet avhenger ikke av et subjekt. Og at forklaringer av universets virkemåte ikke er avhengig av subjekter (bortsett fra de forklaringer som forsøker å forklare sinnet og subjektivitet som et fysisk fenomen, selvsagt) er alt jeg har påstått.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg velger den fortolkningen som passer meg best, og du velger den som passer deg, hvilket jo er helt naturlig. Vi velger instinktivt de fortolkningene av universet som overenstemmer best med vår egen personlige karakter og tilbøyelighet, og det eksisterer ikke noe vitenskapelig eksperiment som kan avgjøre hvorvidt den ene tolkningen har mere sannhetsgehalt enn den andre.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det var voldsomt som du henger deg opp i at jeg er ingeniørstudent..? Er det noe du vil frem til angående dette, eller er det et billig substitutt for skikkelig argumentasjon?
Vis hele sitatet...
Referansene til din ingeniørstatus tok jeg med for å sette din småarrogante avvisning av sitater hentet fra fysikkjemper som Niels Bohr, Werner Heisenberg osv., på plass. Hvis du fortsatt er av den oppfatning at slike sitater er likegyldig nonsens, er det greit. Jeg er ikke irritert lenger nå.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er kun dualistisk å hevde en (bevisst-) observatøruavhengig virkelighet hvis du allerede har fastslått at "sanseverden" er noe mer enn resultatet av et sinn som et naturlig fysisk fenomen. Poenget er uansett mer at du hevder at virkeligheten utenfor sinnet er (bevisst-) observatør-avhengig noe veldig lite støtter opp om.
Vis hele sitatet...
Det er dualistisk å forfekte to verdener, slik du gjør: en fenomenverden (av sansninger) og en ukjent observasjonsuavhengig verden (metafysikk). Punktum.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dette fremstår for meg som regelrett absurd. Hvordan kan du forklare at vi alle observerer det samme, og at forskjellige, uavhengige objektive målinger på fenomener utenfor hjernen din også gir like utslag på noe som du mener utelukkende eksisterer i nervesystemet ditt?
Vis hele sitatet...
Vi observerer noenlunde det samme fordi vi deler biologi og hjernestruktur, og fordi vi derfor har de samme "konstruksjonsreglene" for oppbygningen av verdens sanseelementer i persepsjonsakten. I tillegg har vi felles kulturelle begreper, som også er med på å utjevne forskjeller: en konsensus. Andre kulturer har andre virkeligheter; virkelighet er både et biologisk og kulturelt fenomen.
Det blir for omfattende å gå dypt inn i denne problemstilingen her, men du kan jo selv oppsøke litteratur som understøtter og forklarer dette synet, om du finner det interessant.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det var ikke det det dreide seg om. Du hevdet at vitenskapelige teoretiske modeller ikke konvergerer mot virkeligheten i form av universets virkemåte, og jeg har vist hvorfor det ikke er riktig. Du kan selvsagt påpeke at det teoretisk sett kan eksistere deler av universet som ikke er kausalt tilknyttet oss, slik at dette aldri vil kunne tilnærmes på noe vis, men det er selvsagt like irrelevant for ditt forsvar av gudekontakten du antydet – da denne er kausalt tilknyttet oss – som det er innlysende.
Vis hele sitatet...
Vitenskapelige teoretiske modeller konvergerer ikke mot "virkeligheten" - definert som en absolutt observasjonsuavhengig størrelse - fordi en slik virkelighet alltid vil ligge 100% uten for vår rekkevidde. Vi kan altså ikke engang vite om den er der, ettersom ingenting i vår erfaringsverden indikerer en slik ytre verden. Hvis vi går ut i fra premisset om at sanseverdenen skapes av hjernen (slik jeg gjør), blir en slik ytre verden fullstendig ad hoc.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg var av det inntrykket at du hevdet at hallusinasjoner kunne fremkalle guder, og jeg antok vel da at du også valgte å fremkalle slike hallusinasjoner, men det var tydeligvis feil.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hevdet at "hallusinasjoner kan fremkalle guder", men simpelhen at det er mulig å erfare guder. Om man velger å oppfatte slike erfaringer som hallusinasjoner eller ei, får bli en smakssak.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg mener vi ikke stiller likt fordi du kommer med en helt konkret påstand om at guder kan kontakte mennesker under hallusinasjoner, noe du ikke har noe større grunnlag for å påstå enn pastafariene har for å påstå at universet ble skapt av det flyvende spaghettimonsteret. Jeg påstår ikke noe av den typen i det hele tatt. Det eneste jeg påstår er at det ikke er hensiktsmessig å forholde seg til grunnløse, ville spekulasjoner som sanne inntil bevisene blir lagt på bordet, og at dine spekulasjoner er av denne typen.
Vis hele sitatet...
Nei, på en måte stiller vi slettes ikke likt, ettersom du kommer med ubeviselige, grunnløse spekulasjoner om eksistensen av et observasjonsuavhengig ytre univers, en påstand som aldri kan påvises empirisk.

Derimot er en påstand om at det lar seg gjøre å kontakte guder, mulig å etterprøve empirisk. Du er altså enda mere far out enn meg!
Grønnkål, du skrev tidligere at enkelte virkelighetsoppfatninger er mer fruktbare enn andre. Er du uenig at den virkelighetsoppfatningen som tilsynelatende er vanligst blant dagens vitenskapsmenn og -kvinner ser ut til å være den mest fruktbare?

Jeg mener, vi lærer mer og mer som årene går og har gjort ganske mange gjennombrudd, spesielt det siste århundret, som virkelig har forbedret vår forståelse for hvordan verden fungerer. Det er selvsagt en mulighet for at alt dette er søppel, kanskje gravitasjon forårsakes av kjærlighet og fossilene ble plassert her av djevelen for å lure oss - men er det fruktbart å basere seg på at dette er sant? Hva godt gjør det oss å basere virkelighetsoppfatningen vår på en virkelighet vi aldri kan evne å forstå?

Du er uenig i påstanden om at vitenskapens modeller konvergerer mot et korrekt bilde av hvordan verden fungerer, eller du mener i hvert fall at vi ikke kan vite om dette stemmer. Men er det fornuftig å basere seg på at det ikke stemmer? Og hvordan forklarer du vitenskapens predikasjonskraft?

Sitat av Grønnkål
Det er dualistisk å forfekte to verdener, slik du gjør: en fenomenverden (av sansninger) og en ukjent observasjonsuavhengig verden (metafysikk). Punktum.
Vis hele sitatet...
Jeg forfekter også at det finnes en tankeverden. Er jeg pluralistisk?
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Utsagnet er både forståelig og har god mening. Kvantemekanikk kan kun forklares i termer av en tom abstrakt-matematisk formalisme uten en fortolkningsoverbygning. Det er selvsagt mulig å basere en teknikk på de rene formlene, men uten en tolkning er det slett ikke mulig å gi denne formalismen betydning som noe mere enn et matematisk redskap. At kvantemekanikk kan forklares uten bevisste observatører er noe jeg har hevdet hele tiden. "Von Neumann-fortolkningen" forgrener seg forøvrig ut i flere sidefortolkninger. Guder er irrelevant i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Ja, så da er du enig i at bevisste observatører ikke trenger å inngå i en presis forklaringsmodell av universet, så langt vi vet? Og at forklaringsmodellene slett ikke trenger å anta noen mulighet for guder – ei heller kvantemekanikken?

Sitat av Grønnkål
Ja, jeg velger den fortolkningen som passer meg best, og du velger den som passer deg, hvilket jo er helt naturlig. Vi velger instinktivt de fortolkningene av universet som overenstemmer best med vår egen personlige karakter og tilbøyelighet, og det eksisterer ikke noe vitenskapelig eksperiment som kan avgjøre hvorvidt den ene tolkningen har mere sannhetsgehalt enn den andre.
Vis hele sitatet...
Jeg har i grunn ikke valgt meg ut noen fortolkning. De er alle interessante, men det jeg påpeker er at kun et rimelig knøttende lite utvalg av de seriøse fortolkningene (én) forutsetter bevisste observatører, mens det virket som at du hevdet at bevisste observatører var en nødvendighet for å forklare flere kvantemekaniske fenomener som for eksempel kvantesammenfiltring og bølgefunksjonkollaps. Merk at jeg ikke sier at det er umulig at bevisste observatører kreves – jeg bare sier at det ikke er noen god grunn til å tro det.

Sitat av Grønnkål
Referansene til din ingeniørstatus tok jeg med for å sette din småarrogante avvisning av sitater hentet fra fysikkjemper som Niels Bohr, Werner Heisenberg osv., på plass. Hvis du fortsatt er av den oppfatning at slike sitater er likegyldig nonsens, er det greit. Jeg er ikke irritert lenger nå.
Vis hele sitatet...
Sitater kan være interessante, men slike små utsagn mister sin troverdighet ved at de kan være plukket fullstendig ut av sammenheng, samt at de i dette tilfelle ble mer en appell til autoritet enn et godt og oppdatert argument.

Sitat av Grønnkål
Det er dualistisk å forfekte to verdener, slik du gjør: en fenomenverden (av sansninger) og en ukjent observasjonsuavhengig verden (metafysikk). Punktum.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår meg på to punkter. For det første siktet jeg til at du tilsynelatende forutsetter en kropp/sjel-dualisme. For det andre mener jeg at det ikke foreligger noen god grunn til å tro at et sinn er noe prinsipielt annet enn en datamaskin (selv om det kan være andre mekanismer i sving enn bare rene beregninger), og at å kalle noe en "sanseverden" kun er en abstraksjon og at dette ikke er fundamentalt annerledes enn den øvrige verden, mer enn beregningene i en prosessor er noen "sanseverden" for datamaskiner.

Sitat av Grønnkål
Vi observerer noenlunde det samme fordi vi deler biologi og hjernestruktur, og fordi vi derfor har de samme "konstruksjonsreglene" for oppbygningen av verdens sanseelementer i persepsjonsakten. I tillegg har vi felles kulturelle begreper, som også er med på å utjevne forskjeller: en konsensus. Andre kulturer har andre virkeligheter; virkelighet er både et biologisk og kulturelt fenomen.
Vis hele sitatet...
Så det er kulturelt avhengig hvorvidt tunge ting faller raskere enn lette ting?

Dessuten forklarer ikke det at vi deler biologi og hjernestruktur noe, ettersom vi likevel må innta signaler fra det samme objektet utenfra, som kommer som følge av at objektet eksisterer utenfor nervesystemet og påvirker oss.

Sitat av Grønnkål
Vitenskapelige teoretiske modeller konvergerer ikke mot "virkeligheten" - definert som en absolutt observasjonsuavhengig størrelse - fordi en slik virkelighet alltid vil ligge 100% uten for vår rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Vi må definere litt her før vi kommer videre. Hvis vi skal kunne si at en abstrakt modell av universet konvergerer mot universet, så snakker vi selvsagt om at de beskrevne reglene i modellen nærmer seg reglene universet selv følger. Enhver annen definisjon vil så vidt jeg kan se variere fra merkelig til fullstendig absurd. Og kan man egentlig hevde noe annet enn at det er tilfelle? Som sagt, hver gang vi falsifiserer eller verifiserer en hypotese – en modellert regel – så ender modellens regler med å stemme bedre overens med universets egne regler.

Sitat av Grønnkål
Jeg har ikke hevdet at "hallusinasjoner kan fremkalle guder", men simpelhen at det er mulig å erfare guder. Om man velger å oppfatte slike erfaringer som hallusinasjoner eller ei, får bli en smakssak.
Vis hele sitatet...
Jeg fatter ikke hvordan man kan påstå noe konkret om universet og så hevde at det er en smakssak om det er riktig eller ikke. En hypotese om hvordan universet fungerer er enten riktig eller gal. Man kan ha en hypotese om at jorda er flat som en pannekake, for eksempel. Den må være enten riktig eller gal. Enten er jorda flat som en pannekake, eller så er den ikke det. Det vil da si at en hypotese om at det finnes guder som egne entiteter, og som ikke bare er trivielle forvridde sanseoppfatninger som følge av enkel kjemisk påvirkning av hjernen – igjen analogt med å kortslutte vilkårlige signalbaner i et måleinstrument, hvor da måleinstrumentet for eksempel vil vise høy sjø og vill orkan en helt stille dag på vannet – også må være enten riktig eller gal. Og jeg ser som sagt ingen grunn til å tro at den er riktig.

Sitat av Grønnkål
Nei, på en måte stiller vi slettes ikke likt, ettersom du kommer med ubeviselige, grunnløse spekulasjoner om eksistensen av et observasjonsuavhengig ytre univers, en påstand som aldri kan påvises empirisk.

Derimot er en påstand om at det lar seg gjøre å kontakte guder, mulig å etterprøve empirisk. Du er altså enda mere far out enn meg!
Vis hele sitatet...
Jeg sier det ikke finnes noen grunn til å anta at universet er avhengig av bevisste observatører, med de konsekvenser det innebærer.
Sitat av Roolfe Vis innlegg
Grønnkål, du skrev tidligere at enkelte virkelighetsoppfatninger er mer fruktbare enn andre. Er du uenig at den virkelighetsoppfatningen som tilsynelatende er vanligst blant dagens vitenskapsmenn og -kvinner ser ut til å være den mest fruktbare?
Vis hele sitatet...
Den er den mest fruktbare når det gjelder de spesifikke fenomenene den nettopp bekjeftiger seg med. Den er svært lite fruktbar når det kommer til fenomener som ligger utenfor dens domene.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Jeg mener, vi lærer mer og mer som årene går og har gjort ganske mange gjennombrudd, spesielt det siste århundret, som virkelig har forbedret vår forståelse for hvordan verden fungerer. Det er selvsagt en mulighet for at alt dette er søppel, kanskje gravitasjon forårsakes av kjærlighet og fossilene ble plassert her av djevelen for å lure oss - men er det fruktbart å basere seg på at dette er sant? Hva godt gjør det oss å basere virkelighetsoppfatningen vår på en virkelighet vi aldri kan evne å forstå?
Vis hele sitatet...
Ingenting av det er søppel: det virker jo! Alt vi gjør er å danne oss enkelte mønstre og etablere noen prosedyrer som viser seg å være effektive innenfor bestemte kontekster. Det er alt. Det er ikke noen absolutt sannhet i noe av dette, slik jeg ser det.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Du er uenig i påstanden om at vitenskapens modeller konvergerer mot et korrekt bilde av hvordan verden fungerer, eller du mener i hvert fall at vi ikke kan vite om dette stemmer. Men er det fornuftig å basere seg på at det ikke stemmer? Og hvordan forklarer du vitenskapens predikasjonskraft?
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i "modell-konvergens-hypotesen", ja. Hvordan kan vitenskapens ulike teorier og modeller sies å konvergere mot et "korrekt bilde" når disse teoriene og modellene er innbyrdes inkonsistente?

Jeg kan ikke forklare vitenskapens prediksjonskraft, men det kan ikke noen andre heller! Hypotesen om at en modell virker fordi den overenstemmer med en absolutt ytre virkelighet, er ikke noen egentlig "forklaring" på dens prediksjonskraft, det er bare å føre "forklaringbyrden" over på en ukjent metafysisk størrelse.

Sitat av Roolfe Vis innlegg
Jeg forfekter også at det finnes en tankeverden. Er jeg pluralistisk?
Vis hele sitatet...
Ja, det er du nok da. Men det er jo litt vanskelig å ikke være pluralistisk, i alle fall så lenge vi ikke er ett med Gud, eller noe slikt.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Hvordan kan vitenskapens ulike teorier og modeller sies å konvergere mot et "korrekt bilde" når disse teoriene og modellene er innbyrdes inkonsistente?
Vis hele sitatet...
Fordi de ikke er fullstendig korrekte enda.
Sitat av Provo Vis innlegg
Fordi de ikke er fullstendig korrekte enda.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo det vi vanligvis antar, men det er allikevel bare en antagelse og et håp at dette noensinne vil skje. Noen av disse modellene er jo også såpass paradoksale at det er veldig vanskelig å se hvordan de skal kunne forenes. Men man kan jo alltids håpe.

Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, så da er du enig i at bevisste observatører ikke trenger å inngå i en presis forklaringsmodell av universet, så langt vi vet? Og at forklaringsmodellene slett ikke trenger å anta noen mulighet for guder – ei heller kvantemekanikken?
Vis hele sitatet...
Ja, det avhenger som sagt av hvilken fortolkningsmodell av kvantefysikken vi velger å sverge til, og vi trenger selvsagt ikke anta muligheten for guder. De vil besøke menneskene i alle tilfelle.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har i grunn ikke valgt meg ut noen fortolkning. De er alle interessante, men det jeg påpeker er at kun et rimelig knøttende lite utvalg av de seriøse fortolkningene (én) forutsetter bevisste observatører, mens det virket som at du hevdet at bevisste observatører var en nødvendighet for å forklare flere kvantemekaniske fenomener som for eksempel kvantesammenfiltring og bølgefunksjonkollaps. Merk at jeg ikke sier at det er umulig at bevisste observatører kreves – jeg bare sier at det ikke er noen god grunn til å tro det.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg bare antok at du foretrakk den fortolkningen som ikke involverer observatører, siden du ikke forekommer spesielt positivt innstilt til denne muligheten. Jeg har hele tiden påpeket at disse tingene avhenger av hvilken fortolkning vi velger. Det er forøvrig ikke noen bedre grunn til å tro at observatører kan unnværes enn at de ikke kan det.

Det finnes enn hel drøss med smarte fysikere som heller mot observatør-fortolkningen, litt appell til autoritet igjen:

Arthur Eddington:
"To put the conclusion crudely - the stuff of the world is 'mind stuff'".

Bernard d'Espagnat:
"The doctrine that the world is made up of objects whose existence is independent of human consciousness turns out to be in conflict with quantum mechanics and with facts established by experiment."

Sir James Jeans:
"The universe begins to look more like a great thought than a great machine."

Martin Rees:
"The universe exists because we are aware of it."

Sitat av Provo Vis innlegg
Sitater kan være interessante, men slike små utsagn mister sin troverdighet ved at de kan være plukket fullstendig ut av sammenheng, samt at de i dette tilfelle ble mer en appell til autoritet enn et godt og oppdatert argument.
Vis hele sitatet...
Jada, men appell til autoritet kan også være helt ok en gang i mellom, synes nå jeg. Iallefall når sitatene som brukes er av en såpass entydig og klar karakter som de jeg serverer i innleggene mine. De fleste av oss har tross alt autoriteter (inklusive meg selv), og når en genial fysiker åpner kjeften om noe som interesserer meg, så lytter jeg gjerne, spesielt når synspunktene han fremmer sammenfaller med mine egne. Men det var ikke intensjonen min å heve disse sitatene opp til gudestatus, eller noe. Jeg ønsket bare å gjøre oppmerksom på at en hel skokk med fysikere i det minste har den ene foten i fortolkningsmodeller som impliserer observasjon som en nødvendig bestanddel i universet. Det er nemlig ikke så mange som er klar over dette.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror du misforstår meg på to punkter. For det første siktet jeg til at du tilsynelatende forutsetter en kropp/sjel-dualisme. For det andre mener jeg at det ikke foreligger noen god grunn til å tro at et sinn er noe prinsipielt annet enn en datamaskin (selv om det kan være andre mekanismer i sving enn bare rene beregninger), og at å kalle noe en "sanseverden" kun er en abstraksjon og at dette ikke er fundamentalt annerledes enn den øvrige verden, mer enn beregningene i en prosessor er noen "sanseverden" for datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Jeg sjonglerer mellom ulike dualismer i ett sett, og det gjør de fleste andre også, de er bare ikke bevisste om det. Vi er pokka nødt til å operere med dualismer hele tiden.

Om sinnet kan ekvivaleres med datamaskiner og lignende ideer, er såpass komplekse ting at jeg tror jeg holder meg vekk fra den diskusjonen her, men personlig er jeg overbevist om at det ikke kan det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Så det er kulturelt avhengig hvorvidt tunge ting faller raskere enn lette ting?

Dessuten forklarer ikke det at vi deler biologi og hjernestruktur noe, ettersom vi likevel må innta signaler fra det samme objektet utenfra, som kommer som følge av at objektet eksisterer utenfor nervesystemet og påvirker oss.
Vis hele sitatet...
Fallhastighet og slikt er nok krysskulturelle fenomener.

At det nødvendigvis må eksistere objekter utenfor nervesystemer er et premiss som ikke er almenngyldig og nødvendig. Det hele avhenger av hvilken status vi tillegger nervesystemet; om vi f.eks. velger å oppfatte det som et åpent input/output-system, eller operasjonelt lukket. I mine øyne er nervesystemet ikke annet enn et konglomerat av sansninger, på samme måte som alle andre gjenstander. Det har ingen overordnet metafysisk eksistens.

Sitat av Provo Vis innlegg
Vi må definere litt her før vi kommer videre. Hvis vi skal kunne si at en abstrakt modell av universet konvergerer mot universet, så snakker vi selvsagt om at de beskrevne reglene i modellen nærmer seg reglene universet selv følger. Enhver annen definisjon vil så vidt jeg kan se variere fra merkelig til fullstendig absurd. Og kan man egentlig hevde noe annet enn at det er tilfelle? Som sagt, hver gang vi falsifiserer eller verifiserer en hypotese – en modellert regel – så ender modellens regler med å stemme bedre overens med universets egne regler.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan kan vi vite at de beskrevne reglene i modellen nærmer seg universets (påståtte) objektive lover? Alt vi vet er jo at sanselegemer i vår opplevelsesverden følger visse "lover" (eller mere korrekt: utviser en invariant adferd), ikke at et observasjonsuavhengig univers "utenfor" dette gjør det. Om vi hevder at våre måleapparater gir oss en informasjon om et slikt virkelig objektivt univers, er jo dette bare en tolkning. Hvordan teste dette empirisk? Umulig. Det er derfor metafysikk.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg fatter ikke hvordan man kan påstå noe konkret om universet og så hevde at det er en smakssak om det er riktig eller ikke. En hypotese om hvordan universet fungerer er enten riktig eller gal. Man kan ha en hypotese om at jorda er flat som en pannekake, for eksempel. Den må være enten riktig eller gal. Enten er jorda flat som en pannekake, eller så er den ikke det. Det vil da si at en hypotese om at det finnes guder som egne entiteter, og som ikke bare er trivielle forvridde sanseoppfatninger som følge av enkel kjemisk påvirkning av hjernen – igjen analogt med å kortslutte vilkårlige signalbaner i et måleinstrument, hvor da måleinstrumentet for eksempel vil vise høy sjø og vill orkan en helt stille dag på vannet – også må være enten riktig eller gal. Og jeg ser som sagt ingen grunn til å tro at den er riktig.
Vis hele sitatet...
Det er en smakssak om man velger å oppfatte overnaturlige entiteter som hallusinasjoner eller ei, ettersom både guder, trær, biler, nisser og agurker skapes i persepsjonsakten. En hypotese eller teori trenger ikke være enten riktig eller gal, nei. Denne primitive binære måten å anskue modeller på er klumpete og uhensiktsmessig. Det som teller er prediksjonskraft. Vi må begynne å vurdere modeller ut i fra et rent pragmatisk synspunkt. Men det gjør vi jo egentlig allerede i naturvitenskapen. De fleste forveksler bare prediksjonskraft med "konvergens mot absolutt virkelighet", som er metafysikk.

Det er i det hele tatt fåfengt å forsøke å komme til en god forståelse av dette gjennom en internettdebatt (selv om det jo kan være underholdende). Selv har jeg brukt mange år av livet mitt på å forsøke og forstå disse tingene, det krever tunge studier og lang modningsprosess, akkurat som naturvitenskap gjør det. Jeg bare pjatter løs her en liten stund, og forventer ikke at noen skal ta det jeg sier spesielt alvorlig.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Ja, det avhenger som sagt av hvilken fortolkningsmodell av kvantefysikken vi velger å sverge til, og vi trenger selvsagt ikke anta muligheten for guder. De vil besøke menneskene i alle tilfelle.
Vis hele sitatet...
Da ser vi altså det jeg startet med å påstå, nemlig at påstanden din om at guder besøker mennesker som hallusinerer ikke er mer troverdig enn andre religiøse påstander om Jahve, Allah, Zeus, Odin, Shiva og andre guder.

Sitat av Grønnkål
Ok, jeg bare antok at du foretrakk den fortolkningen som ikke involverer observatører, siden du ikke forekommer spesielt positivt innstilt til denne muligheten. Jeg har hele tiden påpeket at disse tingene avhenger av hvilken fortolkning vi velger. Det er forøvrig ikke noen bedre grunn til å tro at observatører kan unnværes enn at de ikke kan det.
Vis hele sitatet...
Jo, det er en bedre grunn til å tro at bevisste observatører kan unnværes, fordi universets lover kan formuleres på ekstremt presist vis uten referanse til bevisste observatører – i tillegg får du forklaringsproblemer angående universet før bevissthet oppsto. Derfor blir det du sier det samme som å si at det ikke er noen bedre grunn til å tro at universet ikke er skapt av en intelligent sparkstøtting enn at det er det – noe som er innlysende galt. "Occam's razor" kommer her inn for fullt.

Sitat av Grønnkål
Det finnes enn hel drøss med smarte fysikere som heller mot observatør-fortolkningen, litt appell til autoritet igjen:
Vis hele sitatet...
Husk at observatør ikke på noen måte trenger å referere til en bevisst observatør, men kan referere til en måling, som igjen som regel refererer til en triviell fysisk hendelse. Jeg ser også at du siterer enkelte som mener at bevisste observatører trengs for å forklare kvantemekanikken, men som tidligere vist er ikke det tilfelle. Så lenge en overveldende mengde av fortolkningene ikke krever bevisste observatører, så hjelper det fint lite hva enkelte gamle fysikere sa en eller annen gang.

Sitat av Grønnkål
Fallhastighet og slikt er nok krysskulturelle fenomener.
Vis hele sitatet...
Såvel som lysets hastighet, elektronets ladning, og alle andre fysiske lover som beskriver universets virkemåte. Det man altså sitter igjen med er oppfatninger, antagelser og verdier, som kulturelle fenomen. En konkret oppfatning eller antagelse som angår universets virkemåte vil være enten riktig eller gal. Oppfatningen om hvorvidt synsinntrykkene til en indianer på peyote skyldes en frittstående entitet du velger å kalle en gud, eller om de skyldes kjemisk påvirkning av hjernen hvor uvanlig signalering feilaktig tolkes av hjernen som et synsinntrykk – ala analogien om måleinstrumentet til sjøs – er dermed en oppfatning som er enten riktig eller gal, uavhengig av kultur.

Sitat av Grønnkål
At det nødvendigvis må eksistere objekter utenfor nervesystemer er et premiss som ikke er almenngyldig og nødvendig. Det hele avhenger av hvilken status vi tillegger nervesystemet; om vi f.eks. velger å oppfatte det som et åpent input/output-system, eller operasjonelt lukket. I mine øyne er nervesystemet ikke annet enn et konglomerat av sansninger, på samme måte som alle andre gjenstander. Det har ingen overordnet metafysisk eksistens.
Vis hele sitatet...
Så lenge vi og frittstående måleinstrumenter registrerer de samme hendelsene på et synkront vis, så må denne likheten og synkroniteten skyldes noe eksternt, og objektet kan følgelig ikke i sin helhet eksistere i nervesystemet ditt.

Sitat av Grønnkål
Ja, men hvordan kan vi vite at de beskrevne reglene i modellen nærmer seg universets (påståtte) objektive lover? Alt vi vet er jo at sanselegemer i vår opplevelsesverden følger visse "lover" (eller mere korrekt: utviser en invariant adferd), ikke at et observasjonsuavhengig univers "utenfor" dette gjør det. Om vi hevder at våre måleapparater gir oss en informasjon om et slikt virkelig objektivt univers, er jo dette bare en tolkning. Hvordan teste dette empirisk? Umulig. Det er derfor metafysikk.
Vis hele sitatet...
Filosofi er et interessant tema. Noen ganger har det dessverre den uheldige effekten at man finner et argument så forlokkende at man svelger det helt, og spytter det ut igjen i situasjoner som virker relevante, mens man gjerne glemmer helt å tenke selv. Glem hele ideen om et "100% observasjonsuavhengig univers" et lite øyeblikk, tøm tankene og følg argumentasjonen:

Vi lever i et univers. Dette universet kan i prinsippet være fullstendig inkonsekvent og totalt kaotisk, eller det kan være fullstendig konsekvent og følge bestemte regler – og alt i mellom. Når vi gjør målinger på universet så peker alle målingene i retning av at universet frem til nå har oppført seg på en konsekvent måte, hvor det er bundet til et ufravikelig sett med regler. Det er en mulighet for at det vi har målt av universet bare er et tilfeldig subsett av et komplett kaos som ved en ren tilfeldighet fremtrer som om det skulle være konsekvent, men for hver måling vi foretar som viser at universet fortsatt oppfører seg som om det skulle være konsekvent, synker sannsynligheten for at det vi måler er et tilfeldig subsett av kaos, og sannsynligheten for at universet er konsekvent i sin virkemåte øker tilsvarende.

Vi bygger så en teoretisk modell som består av matematisk formulerte regler, og søker at denne modellens regler skal være identiske med universets egne regler – dog formulert med matematikk. For hver regel som legges til denne modellen og som samtidig viser presist og nøyaktig det samme som universet selv, og for hver regel som lukes vekk fordi den ikke stemmer overens med universets egne regler, så vil differansen, eller avstanden, mellom modellens regler og universets egne regler minke. Dette defineres som konvergens.

Med mindre du kan poengtere nøyaktig hvor dette resonnementet er feil, så foreslår jeg at vi lar det ligge.

Sitat av Grønnkål
Det som teller er prediksjonskraft. Vi må begynne å vurdere modeller ut i fra et rent pragmatisk synspunkt. Men det gjør vi jo egentlig allerede i naturvitenskapen.
Vis hele sitatet...
La oss se hvor dette tar oss. Hver kveld klokken 20:05 hører jeg et dunk i veggen. Det må være nisser som farer forbi hver kveld på samme tid, og som har så stor fart at de dunker borti veggen ute, sier jeg! La meg se om det skjer i morgen også! Det gjør det. Ergo, det er nisser.
Noen som har lyst å prøve seg på aktivering av DNA?

http://www.theshiftinconsciousness.c...guage-of-light

Med flere aktive dna-strenger vil man skjønne hele sammenhengen. Gud eller ingen gud. Tilfeldigheter eller ikke?

Dette er vel verdt forsøket. Language of light er kanalisert ned fra " the council of elders" av vår alles LILLI Bendriss. ( kjent fra tv i norge og verdenskjent i den internasjonale alternative verden)

-for mer mer informasjon se link

ps. hvis det var en minimal sjangse for at dette skulle virke.....ville du tatt sjangsen på å la den gå fra deg?
Sitat av Lilje Vis innlegg
Dette er vel verdt forsøket. Language of light er kanalisert ned fra " the council of elders" av vår alles LILLI Bendriss. ( kjent fra tv i norge og verdenskjent i den internasjonale alternative verden)

ps. hvis det var en minimal sjangse for at dette skulle virke.....ville du tatt sjangsen på å la den gå fra deg?
Vis hele sitatet...
Kan du oppsummere hva som er essensen i det du lenker til? Det virker raskt litt useriøst for meg når en verdenskjent scam-artist begynner å uttale seg om DNA og atomspråket hun har lastet ned med kanalisering. Hva er det man vil frem til, og hvilket grunnlag har man for dette?

Det er for øvrig også en minimal sjanse for at Jehova kommer til å sende deg til evig tortur om du ikke aksepterer Jesus som din frelser – tør du å la være?
Sitat av Lilje Vis innlegg
Noen som har lyst å prøve seg på aktivering av DNA?

http://www.theshiftinconsciousness.c...guage-of-light

Med flere aktive dna-strenger vil man skjønne hele sammenhengen. Gud eller ingen gud. Tilfeldigheter eller ikke?

Dette er vel verdt forsøket. Language of light er kanalisert ned fra " the council of elders" av vår alles LILLI Bendriss. ( kjent fra tv i norge og verdenskjent i den internasjonale alternative verden)

-for mer mer informasjon se link
Vis hele sitatet...
Haha, man kan jammen spørre seg hvor lettlurt man kan bli! Aktivering og oppgradering av DNA? Jeg tør vedde det meste jeg har på at de ikke aner hvordan DNA fungerer og hva det gjør. Fikk en god latter i det minste! Men jeg blir jo nysgjerrig.. Hvordan velger du ut hvilke tullete påstander du tror på når de ikke makter å bevise noe som helst av det? Hva om jeg hadde lagt ut en side som hevdet å drive med kosmisk rensing av ribosomene dine? Eller som børstet auraen din med mikro-svarte hull som jeg har kanalisert gjennom det intergalaktiske åndekanaliseringskrystallsamarbaeids gamle fax-linje? Er det helt tilfeldig, eller plukker du bare det som ser mest spennende ut?

Sitat av Lilje
ps. hvis det var en minimal sjangse for at dette skulle virke.....ville du tatt sjangsen på å la den gå fra deg?
Vis hele sitatet...
Dette er en slags variant av Pascal's wager, men som kjent er ikke det spesielt god logikk. La meg snu på det: hvis det var en minimal sjanse for at det kun er rasjonelle ateister som får et liv etter døden – ville du tatt sjansen på å la den gå fra deg?
Sitat av Provo Vis innlegg
Javel, det står du selvsagt fritt til å gjøre, men det er nok dømt til å bli mye misforståelser når du omdefinerer begrepet, så du burde i det minste presisere det.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver, i tillegg til advarsel om at jeg er elendig på å formulere meg, men må jo nesten prøve for å bli noe bedre i fremtiden=)

Sitat av Provo Vis innlegg
La oss si du hallusinerte og så et flyvende lokomotiv. Hallusinasjonen vil være virkelig, mens det flyvende lokomotivet vil ikke være virkelig etter alle hensiktsmessige definisjoner av ordet.
Vis hele sitatet...
Den er grei, men la meg komme med mitt eget opplevd eksempel: Det var på flein, fra stuen og inn på toalettet kan jeg tippe det er 20 steg.. Den ene gangen føltes det som det hele strakk og strakk seg ut og jeg brukte hvertfall 200 hallusinerte steg, ja jeg vet jeg ikke gikk 200, men det var ikke relevant, for det føltes som 200 og kroppen reagerte som om det var 200, med andre ord er alt du overbeviser sinnet om, er virkelig.. slik jeg ser det=)

Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, det er jo akkurat det jeg sier. Det er kun kjemiske reaksjoner i hjernen. Dette vil påvirke bevisstheten på forskjellige måter.
Vis hele sitatet...
Enig, og det eneste jeg sier er at jeg tror "den mainstream" bevisstheten som vi har nå, er minst, om ikke mer illusorisk en andre bevisstheter..
Sist endret av Zarathustra; 2. juni 2011 kl. 11:42.
Gud er unskyldningen til ur folket om hvordan jorden ble til og dens handlinger.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Zarathustra: Hvis du virkelig tror at alt du opplever på flein er 100 % virkelig, bør du legge psykedelika på hylla med én gang. Det er et tegn på at noe er veldig galt.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg synes det er like dumt å komplett avvise spirituelle opplevelser på psykedelika som det er å akseptere dem 100%. Det at Psilocybin, LSD og DMT gir så konsise spirituelle opplevelser, og at DMT utskilles ved fødsel og død er 1000 ganger bedre grunnlag for en diskusjon rundt spiritualitet enn f.eks. bibelen. Jeg leser DMT: The Spirit Molecule om dagen. Og jeg forholder meg til det med en sunn dose skeptisisme, og noen av påstandene er litt drøye, men det er mye mer overbevisende enn argumentene til den mest lærde kristne.

Personlig tror jeg det er umulig å vite om verden er fundamentalt spirituell eller materialistisk, men jeg forholder meg selvfølgelig som om den er materiell i mitt daglige liv.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Jeg synes det er like dumt å komplett avvise spirituelle opplevelser på psykedelika som det er å akseptere dem 100%. Det at Psilocybin, LSD og DMT gir så konsise spirituelle opplevelser, og at DMT utskilles ved fødsel og død er 1000 ganger bedre grunnlag for en diskusjon rundt spiritualitet enn f.eks. bibelen. Jeg leser DMT: The Spirit Molecule om dagen. Og jeg forholder meg til det med en sunn dose skeptisisme, og noen av påstandene er litt drøye, men det er mye mer overbevisende enn argumentene til den mest lærde kristne.

Personlig tror jeg det er umulig å vite om verden er fundamentalt spirituell eller materialistisk, men jeg forholder meg selvfølgelig som om den er materiell i mitt daglige liv.
Vis hele sitatet...
Problemet er selvsagt at det aldri har blitt presentert en overbevisende grunn til å tro at det skulle være noe som helst overnaturlig inne i bildet når man inntar stoffene du nevner. At like hjerner reagerer likt på like kjemikalier er nøyaktig hva man forventer ved å ikke anta overnaturlighet, og er derfor ikke en spesielt god grunn til å tro at det skulle være noe overnaturlig. Jeg kan dermed ikke se hvorfor man skal være mer åpen for en religiøs oppfatning som involverer hallusinogener enn en som ikke gjør det – nesten snarere tvert i mot. Det er ikke slik at jeg komplett avviser muligheten hverken for disse lysentitetene eller guder av forskjellig slag, men jeg ser ingen grunn til å tro noe mer på de enn på feer.
Hvorfor i all verden skal spiritualitet knyttes til overnaturlighet? Mye vil vi aldri kunne forstå fullt ut, og enda mindre kunne gjennomprøve på noen måte vi kjenner til, men at det skal finnes noe som er adskilt fra naturen er for meg en helt uforsonlig tanke som jeg synes det er ekstremt rart at folk kan vedkjenne. Spiritualitet er noe som skal handle om direkte, naturlige opplevelser selv om kirken gjennom årtusener har forsøkt å overbevise oss om noe annet. Å tro at psykedelika har noe med overnaturlighet å gjøre er imho. helt sprøtt.

Jeg kan ikke se at Skyfex dro overnaturlighet inn i det hele tatt, så jeg tror du har misforstått. Hvis jeg imidlertid har tolket det feil, er det min tur til å være helt uenig.
Det kommer ann på hva trådstarter legger i orded Gud. Hvis man regner med at "Gud" er en overnaturlig skapning, med tilhørighet til religioner hvor gud er en skaper, har en definert liste over egenskaper (ofte antropomorfiske), så ja, da tviler jeg sterkt på Gud's eksistens. For meg er det åpenbart et figment av fantasien til mennesker, på lik linje med enhjørninger, troll, Medusa, og mannlige Justin Bieber fans...
Mye av problemet med argumentene fra "vitenskapens ryttere" i denne tråden tror jeg er misforståelser over hva åndelighet er. Jeg er klar over at det er diverse definisjoner ute og går og det er kanskje mulig at man som Provo f.eks kan definere Spinozas (en av filosofene jeg annser som dypt, gjennomsyret av åndelighet) eller Einsteins (som f.eks snakker varmt om buddhisme og Spinozas gudebilde) livsfilosofi som ureligiøs i en eller annen tolkning av dette ordet - men en åndelig dimensjon mener jeg det er tydelig at begge innehar.

Det er fullt mulig å være ateist og samtidig ha en åndelig dimensjon. Og som Afasar sier åndelighet/spiritualitet trenger slettes ikke å ha noe med noe overnaturlig å gjøre.

En annen ting som blir ganske meningsløst er å utelukke den erfarbare virkeligheten av hvordan man definerer virkeligheten - hvertfall om man skal snakke om åndelighet.

Kan det være at det finnes grader av hvordan man erfarer virkeligheten om seg selv og verden?

Mange mennesker som har hatt en sterkt meningsfylt opplevelse som dem vil karakterisere som åndelig - vil si at denne opplevelsen var farget av større innsikt og mening enn vanlig. Noen vil si at dem oppfattet virkeligheten klarere enn man gjorde til vanlig. Enkelte som hevder å hatt åndelige opplevelser etter inntak av f.eks psykedelika kan f.eks si at man opplevde virkeligheten mere direkte, at filterene man vanligvis har oppe forsvant, og at man så verden som gjennom barneøyne - og at man ved dette f.eks ble overveldet over det fantastiske det er å leve, av dyp indre mening og glede.

Åndelighet er noe annet enn vitenskap. Åndelighet tar for seg det "sjelelige". Man kan godt bli åndelig oppløftet f.eks over hvordan universet viser seg å være skrudd sammen.

I koranen så er det f.eks mange "beviser" på at Gud eksisterer. Dette synes jeg er ganske interresant: Det bare listes opp en mengde sannheter om hvordan verden er skrudd sammen. Også sier man at den reflekterende vil i dette innse at Gud finnes. Hvordan kan det gå an?

Jeg har tidligere nevnt det noe arrogante i å angripe et gudsbilde som man har snevret inn og som som regel er langt unna de fleste oppegåendes menneskers gudebilde - hvor Gud er et mysterium, og hvor Gud er utenfor menneskers fatte-evne.

Leste nylig i Bhagavadgita der Krishna (Gud) sier følgende:
Of many thousand mortals, one, perchance, Striveth for Truth; and of those few that strive - Nay, and rise high - one only - here and there - Knoweth Me, as I am, the very Truth..... I am not known to evildoers, not to foolish ones, not to the base and churlish; nor to those Whose mind is cheated by the show of things, Nor those that take the way of Asuras (beings of low and devisish nature).
Vis hele sitatet...
Videre snakker Krishna om at han verdsetter den som sitter "in certainty, enlightened" som den som er han nærest.

For meg er det helt tydelig at om man f.eks skal forstå dette Gudebilde er helt nødt til å vende seg innover, observere sin egen natur i sannhet - for å kunne nærme seg hva som her menes med Gud/Krishna.

Dette blir selvsagt en helt annerledes diskusjon en den typiske vitenskap vs religion/Gud. Og den er kanskje u-interresant for mange av "vitanskapens ryttere" som liker å sette vitenskap opp mot åndelighet.

Synes likevel det kan være verdt å nevne.
Sitat av Bearass Vis innlegg
I koranen så er det f.eks mange "beviser" på at Gud eksisterer. Dette synes jeg er ganske interresant: Det bare listes opp en mengde sannheter om hvordan verden er skrudd sammen.
Vis hele sitatet...
Nevn et bevis.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nevn et bevis.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker om f.eks følgende:
It is He who sends down water from the sky. From it you drink and from it come the shrubs among which you graze your herds. And by it He makes crops grow for you and olives and dates and grapes and fruit of every kind. . There is certainly a sign in that for people who reflect. He has made the night and the day subservient to you, and the sun, the moon and the stars, all subject to His command. There are certainly signs in that for people who use their intellect. And also the things of varying colours He has created for you in the earth. There is certainly a sign in that for people who pay heed. It is He who made the sea subservient to you so that you can eat fresh flesh from it and bring out from it ornaments to wear. And you see the ships cleaving through it so that you can seek His bounty, and so that perhaps you may show thanks. He cast firmly embedded mountains on the earth so it would not move under you, and rivers and pathways so that perhaps you might be guided, and landmarks. And they are guided by the stars. Is He Who creates like him who does not create? So will you not pay heed? (Surat an-Nahl: 10-17)
Vis hele sitatet...
Her listes det opp en hel drøss beskriverlser av naturen. Dette er altså "tegn" om Guds eksistens. Det sies at den reflekterende vil finne Gud i alt dette. Er ikke det er paradoks?
Så regn er et tegn på at Gud finnes? Det har ingenting med temperatur og forskjellige stadier til molekyler (fast, flytende, gass) å gjøre?
At vi kan spise fisk fra havet har heller ingenting med Gud å gjøre, det er bare en måte å overleve på.
Det minner meg egentlig mer om et dikt.

Husk at før i tiden fantes det ting de ikke visste hva var for noe som vi vet den dag idag. Siden de ikke fant det ut, fant de heller på en unnskyldning for det.

*Hva er dette, hvor kom det fra?*
*(har ikke peiling) Gud lagde det*
Sist endret av Xernox; 3. juni 2011 kl. 00:50.