Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1977
Vuderer å kjøpe meg en blackberry, men vil gjerne høre andres erfaringer ( på godt og vondt ) først. Lurer også på hvilke som er de 3 beste telefonene fra bb og om det er mulig og ha de samme appene som på android og apple.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av n00bz Vis innlegg
Vuderer å kjøpe meg en blackberry, men vil gjerne høre andres erfaringer ( på godt og vondt ) først. Lurer også på hvilke som er de 3 beste telefonene fra bb og om det er mulig og ha de samme appene som på android og apple.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke vet at BB kjører sitt eget OS og har ingenting med verken Android eller iOS å gjøre er ikke BB noe for deg.

Hvis du skal kjøpe BB bare for "lol penisfaktor kompiser, se hva jeg har" kommer du til å bli latterlig skuffet.

Playbook er vel forøvrig den eneste som visstnok skulle støtte Androidapps, men mer enn det vet jeg ikke.
Sist endret av AtXbYeA; 15. august 2013 kl. 01:02.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bumper denne og håper noen fler slenger seg på!
Blackberry Z10 er visst helt rå. Testet den i utlandet i sommer, og den var helt fantastisk å bruke. Alt gikk veldig fort og virket veldig gjennomført. Så bra det kan bli på de 20 minuttene jeg testet den vil jeg si.
Sikla på den lenge, men det eneste som holder meg igjen (tror jeg) er at det fortsatt er mangel på apper hos BlackBerryAppStore. F.eks Instagram, Spotify, Soundcloud, Snapchat osv. Når det er sagt, så kommer noen av de nevnte appene opp på app store om du søker på de, men ikke alle i originalversjon. Det geniale er at BB har gjort det mulig å konvertere Android apps til din BB telefon. Har lest mye rundt på forskjellige forum, og de fleste erfaringer med dette er positive. All though det er noen apper som kræsjer etterhvert.. Småbugs etc. Det finnes mye nyttig informasjon på dette forumet.
Jeg hadde en BlackBerry Storm 2, og den var jeg fornøyd med tilbake i tiden.
Den største ulempen er vel at du ikke har tilgang på like mye apps som iPhone og Android-telefoner har - jeg savnet ihvertfall bare en app; RuterReise.

Har selv troen på BlackBerry Z10 - og jeg hadde gjerne kjøpt den om ikke det var for prisnivået og tilgangen på RuterReise-appen som jeg bruker daglig.
Har hatt en Q10 i snart 2 mnd. nå uten problemer. OS'et er raskt og stabilt, har en god del nyttige funksjoner som BBHUB og en bråte med swipe gestures. App-utvalget er jo som nevnt ganske labert for øyelblikket men det går helt fint å sideloade apps for android. Når det kommer til sideloading er det verdt å merke seg at du kun får kjørt apps som støtter Android 2.3 og lavere pr. nå men i 10.2 oppdateringen skal android runtimen være oppdatert og støtter apps som krever 4.x og lavere (husker ikke om det var 4.1 eller 4.2.). Overall er jeg kjempefornøyd med telefonen og kommer mest sannsynlig til å holde meg BB10 baserte telefoner i fremtiden med mindre BB går konkurs.

Hvis du klarer deg uten ett fullverdig fysisk QWERTY tastatur burde du som nevnt tidligere gå for Z10. Samme innmaten men med større skjerm. Den siste tiden har prisene på denne modellen gått ned en del i utlandet og på amazon får du de for rundt 400$ før moms og alt det der. Ikke så alt for dyr med andre ord
Har brukt Blackberry de siste årene (Bold 9000, Bold 9780 og nå Bold 9900), og jeg er veldig fornøyd. Jeg skriver mye på epost og BBM/Whatsapp, og fysisk tastatur har derfor lenge vært en favoritt. Her er Blackberry uslåelige! Jobben har ikke hoppet over på OS10 enda, men sikler etter Q10 som er herlig å bruke. Dog, hvis hovedintensjonen din er å leke med alle slags apper/spill, så er det nok sikrere å kjøpe en Android/iOS-telefon.

Må vel også nevnes at med OS10 (Q10 og Z10) så trenger du ikke lengre en egen "Blackberry Service" for å utnytte deg av tjenester som epost etc.
Sist endret av Marken; 3. september 2013 kl. 10:30.
Jeg har BB z10, synes den er kjempebra!
Men er domt at det ikke er tiljengelig med spotify, snapchat, instagram, vine osv...
Skal du ha en mobil for apps, så ikke få deg BB... men skal den brukes til mail, sms, ta bilder, ringe, organisere, planlegge osv. så er den helt perfekt. Jeg savner ikke noen av de store appene (utenom spotify... som forøverig skal komme om ikke så lenge)
Sitat av wololo Vis innlegg
Jeg har BB z10, synes den er kjempebra!
Men er domt at det ikke er tiljengelig med spotify, snapchat, instagram, vine osv...
Skal du ha en mobil for apps, så ikke få deg BB... men skal den brukes til mail, sms, ta bilder, ringe, organisere, planlegge osv. så er den helt perfekt. Jeg savner ikke noen av de store appene (utenom spotify... som forøverig skal komme om ikke så lenge)
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å sideloade noen av appene? Andre som har erfaring med det? Spotify og snapchat vil nok være de viktigste appene for min del. Interessant å høre om noen har gode/dårlige erfaringer rundt sideloading
Spotify ligger på BBappworld da, finner du det ikke på din Z10?
Har sideloadet noen apps etter å ha fulgt denne guiden. Selv om det ligger mange .bar filer ute som kan fungere er sjangsen lavere for at de du konverterer selv går åt skogen. Står mer om det i guiden jeg linket, men her er mine erfaringer med dette så langt:


Snapchat (gammel versjon)
På Q10 blir bildene du sender "avkappet" oppe og nede på grunn av skjermstørrelsen. Når du mottar bilder ser man ikke alltid hele bildet av samme grunn (er problematisk til tider da folk liker å sette tekstbaren langt oppe/nede). Når du skal ta bilder vises bildet sidelengs men det rettes opp når du har tatt bildet. Skal du ta selfies med frontkameraet må du belage deg på å rette på telefonen siden den av en eller annen merkelig grunn ikke retter opp bildet. Utover det fungerer appen helt fint men kan lagge litt. Er også verdt å merke seg at du ikke får notifications i huben så du må åpne appen for å se om du har fått noe. Har bare en eldre versjon av appen pr. nå så det er mulig det blir bedre hvis du sideloader siste versjon, men den fungerer godt nok for meg.

Instagram (før videoupdaten)
Fungerer utmerket. Har ikke testet å sideloade en nyere versjon her heller da jeg ikke følger noen som legger ut videoer eller gjør det selv.

Spotify
Overkommelig lagg til tider men utover det fungerer den bra. Offline spillelister fungerer også.

Viber
Fungerer, men får ikke endret innstillinger og hvis du har passordlås er sjangsen stor for at pop-up meldinger looper låseskjermen og du må boote telefonen. Heldigvis kommer Viber med en native BB10 app en eller annen gang.

Subway Surfer
Går som bare fanden men her ødelegger OS'et litt. Å swipe opp fra bunnen av skjermen gjør at du går ut av programmet og lar det kjøre i bakgrunnen. Siden du må swipe i samme retning for å hoppe i spillet hender det ofte at jeg kaster meg selv ut av spillet og jeg ender opp med å dø. Utover det er det som å spille på Android/iOS.

@bamse: BBW (BlackBerry World, ikke Big Beautiful Woman ) er BB10 sin app store og der er det ingen spotify. Grunnen er at BB10 er basert på QNX og de eldre versjonene er ikke det. Derfor fungerer ikke apps fra de gamle operativsystemene på BB10. Har forsåvidt ikke sjekket ut om det er mulig å få sideloadet eldre BB apps men det skal undersøkes
Sist endret av DfenZ; 3. september 2013 kl. 15:29. Grunn: leif og annet tullball
Sitat av bamse Vis innlegg
Spotify ligger på BBappworld da, finner du det ikke på din Z10?
Vis hele sitatet...
Nei, ligger ikke på BBWorld
Sitat av wololo Vis innlegg
Nei, ligger ikke på BBWorld
Vis hele sitatet...
Da sideloader du bare spotify frem til vi får en native app for BB10. Følger du guiden jeg linket til i den forrige posten min burde du ikke ha noen problemer