Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1063
Eg reiste på telt ferie, den første dagen såg eg at det lekte i telte, men det var bedre vær de neste dagene. Så eg bestemte meg for og bruke dette teltet dagene ut. Det som også skjedde var at eg hadde en del kleder i dette teltet, som vart ødelagt av farge pigment fra teltet som lekte.

Når eg kom hjem igjen 2 veker senere, klagde eg til produsenten, men de sa de var for sent, de fikset det med og ta en stor teip over hullet i teltet. Og eg fikk heller ikke noe avslag i prisen.

Så det eg lurte på, har eg rett på og få pengene tilbake?
Garantien er noe selger/produsent setter vilkårene på selv. Så om de sier nei, så kan du jo sjekke vilkårene for å dobbeltsjekke, men eg ville ikke lagt så mye energi i det.

Men reklamasjon derimot kan du prøve deg på dersom du har kjøpt det av en bedrift. Det som da er spørsmålet er pris, alder på teltet, forventninger til kvalitet, annonsert funksjonalitet/kvalitet og om du har vist tilstrekkelig omsorg for varen.
Er det ikke det som er forburkerkjøpsloven?
Er det over 2 veker?
Forbrukerkjøpsloven gjelder når du som privatperson handler hos en bedrift. Loven er ufravikelig og gir kjøper to års reklamasjonsfrist som et minimum. Det er dog dermed ikke sagt at du får medhold i et reklamasjonskrav i hele toårsperioden.

Når ble teltet kjøpt, hvor mye kostet teltet, hvor ble det kjøpt og hva heter det?
ArbeidsledigProletar
Det lak. Det lekte ikke vel?

EDIT: JA, jeg er smålig.
Sist endret av Batabusa; 6. desember 2011 kl. 04:30.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det lak. Det lekte ikke vel?

EDIT: JA, jeg er smålig.
Vis hele sitatet...
Skal vi først pirke heter det lakk, ikke lak.

Til trådstarter: Reklamasjonsfristen er to år, og kravet i loven er at du skal reklamere innen rimelig tid. Rimelig tid kan for øvrig ikke defineres som mindre enn en måned. Det følger av forbrukerkjøpsloven at du kan kreve omlevering eller avhjelp. Hvis selger ikke oppfyller det kravet, har du mulighet til å kreve prisreduksjon eller heving. Du kan også kreve erstatning for tap du har blitt påført som følge av mangelen. Å slenge på en teiplapp slår meg som i overkant lite, men jeg aner ikke hvilke reparasjonsalternativer det finnes.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Skal vi først pirke heter det lakk, ikke lak.

Til trådstarter: Reklamasjonsfristen er to år, og kravet i loven er at du skal reklamere innen rimelig tid. Rimelig tid kan for øvrig ikke defineres som mindre enn en måned. Det følger av forbrukerkjøpsloven at du kan kreve omlevering eller avhjelp. Hvis selger ikke oppfyller det kravet, har du mulighet til å kreve prisreduksjon eller heving. Du kan også kreve erstatning for tap du har blitt påført som følge av mangelen. Å slenge på en teiplapp slår meg som i overkant lite, men jeg aner ikke hvilke reparasjonsalternativer det finnes.
Vis hele sitatet...
Spiller i grunn liten rolle hvilken reparasjonsalternativer som finnes. Hvis varen er defekt er det selgers plikt å rette opp. Så om teltet ikke lar seg reparere tilfredsstillende(jeg ser ikke på en bit teip som tilfredsstillende) må man erstatte produktet.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Skal vi først pirke heter det lakk, ikke lak.

Til trådstarter: Reklamasjonsfristen er to år, og kravet i loven er at du skal reklamere innen rimelig tid. Rimelig tid kan for øvrig ikke defineres som mindre enn en måned. Det følger av forbrukerkjøpsloven at du kan kreve omlevering eller avhjelp. Hvis selger ikke oppfyller det kravet, har du mulighet til å kreve prisreduksjon eller heving. Du kan også kreve erstatning for tap du har blitt påført som følge av mangelen. Å slenge på en teiplapp slår meg som i overkant lite, men jeg aner ikke hvilke reparasjonsalternativer det finnes.
Vis hele sitatet...
Bare for å korrigere. "Rimelig tid" kan aldri være mindre enn 2 måneder i henhold til Forbrukerkjøpslovens §27. Det hele kommer an på hvor lenge siden det er du kjøpte teltet.
Sist endret av Marken; 6. desember 2011 kl. 07:03.
"Teipbiten" det er snakk om kan være vanlig reparasjonsutstyr for telt. For enkelte kan det jo se ut som en simpel teipbit.

Men mye grunner og ut i prisen på teltet. Om vi snakker om et 300 kroners telt fra Biltema så betyr det nødvendigvis ikke at det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Kanskje det var monsuntid og da stilles det høyere krav til vannsøylen på teltet. Kanskje trådstarter hadde satt sekken sin helt inntil teltduken, noe som vil få selv telt med god vannsøyle til å lekke.

Er derfor eg etterspurte mer informasjon i innlegg nr #4 her, men trådstarter har så langt ikke avslørt så mye mer.