Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4569
Til dere som har hørt at man blir stein av hasj og høy av pot og at de to tingene gir ulike virkning.

Alt kommer ann på hvilke strain det er. Indica eller sativa. Det kommer også en del ann på hvor potent det du har er og hvordan det har blitt produsert. Dette er kompliserte greier og med et ulovelig marked der man ikke har et produkt der mengden av virkestoffene blir opplyst så er det ikke så lett å vite hva man får. Det kan være akkurat de samme mengdene virkestoffer i en type hasj som en type weed. Er det samme strain vil du neppe få noen ulik virkning.

Kan til slutt nevne at etter erfaring her i Norge så har det gjennomsnittlig vært en del letter å få tak i mongo bra hasj. Altså topp kvalitet i forhold til topp weed. Folk er stort sett fornøyd bare det er weed. Når jeg tenker på topp kvalitet weed tenker jeg mer på den weed typen som er dekket av krystaller fra topp til tå og ser hvit grønn ut. Den du er klissjete på hendene etter å mekke. Ser sjeldent det, så etter erfaring så har det vært bedre hasj og få tak i enn weed.
Bare en tanke om at at myten kan komme litt av det at folk ofte får svakere weed enn hasj
Sist endret av chrox; 3. desember 2012 kl. 03:58.
Du må ikke glemme at THC nedbrytes til CBN etter tid... Så myten er kansje ikke helt på jordet. Men ja det er en generell misoppfatning når det kommer til forskjellen på marihuana og hasj.
Sist endret av Naturgrønn; 3. desember 2012 kl. 04:08.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Du må ikke glemme at THC nedbrytes til CBN etter tid... Så myten er kansje ikke helt på jordet. Men ja det er en generell misoppfatning når det kommer til forskjellen på marihuana og hasj.
Vis hele sitatet...
Interessant, har alltid lurt på om det kunne vært tilfelle. For det er jo ofte slik at man blir mer stein av hasj enn av marihuana. Lurte også litt på om det kunne vært at de dyrker mest indica-dominerte strains i type Marokko osv, hvor hasjen lages. Ofte når man får noe bra grønt og ikke "masseprodusert skvip" av grønt så er det jo dyrket fram innendørs i Norge.

Men ja, jeg har erfart å bli enda mer super "indica"-stein på grønt i Amsterdam enn jeg har blitt på brunt.
Sist endret av Herbman; 3. desember 2012 kl. 07:18. Grunn: add some whiz
Omdanningen fra THC til CBN og CBD er et direkte resultat av pressingen, siden prosessen er en reaksjon med oksygen, og det er knusingen av trikomer som utsetter oljen for kontakt med luft. At hasj og marihuana gir ulik ruseffekt er derfor ikke en myte eller en misoppfatning i det hele tatt.
Sitat av Herbman Vis innlegg
Interessant, har alltid lurt på om det kunne vært tilfelle. For det er jo ofte slik at man blir mer stein av hasj enn av marihuana. Lurte også litt på om det kunne vært at de dyrker mest indica-dominerte strains i type Marokko osv, hvor hasjen lages. Ofte når man får noe bra grønt og ikke "masseprodusert skvip" av grønt så er det jo dyrket fram innendørs i Norge.

Men ja, jeg har erfart å bli enda mer super "indica"-stein på grønt i Amsterdam enn jeg har blitt på brunt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener og er ganske sikker på at indica dominerte strains gir mer yield(mer godstoff pr m2) enn hva sativa strains gjør. Altso, mer penger pr m2.
THC-nivåene i weed er stort sett mye høyere enn i hasj. I norge ligger %-innholdet på planter på 7-11%, mens fra toppskudd er det ofte opp mot 25%. De høyeste forekomstene er dog faktisk i svart afghan (oppimot 35%).

På normal hasj er det på stusselige 8-10%.

Samtidig er forholdet mellom cannabioder og THC gunstigere (om man vil bli høy) i weed, så alt i alt blir man ved bruk av gjennomsnittlig weed langt høyere enn tilsvarende mengde gjennomsnittlig hasj.
Sist endret av Tøffetom; 3. desember 2012 kl. 11:23.
Selv om det er de samme aktive virkestoffene, så tas det jo opp i kroppen ulikt når det kommer i ulik form. Weedens krystaller, og hasjens oljer. Å si at det ikke er noen forskjell på rusen synes jeg høres veldig rart ut! Personlig har jeg røyket MYE, både hasj og weed, alltid av superb kvalitet, og merker klar forskjell mellom de to. Selvom ja, det kommer an på strains osv, så er blir jeg konsekvent mer kroppsstein av hasj. For eksempel kan jeg ikke røyke hasj på vors, for da kommer jeg meg ikke ut. Weed der i mot funker bra, da jeg ikke blir like parkert.

Er vel ganske bred enighet om at rusmidler oppfattes ulikt fra person til person, så å slå boka i bordet å si at hasj og weed gir samme effekt for alle er vel litt bombastisk?
Sitat av GoGreen Vis innlegg
Selv om det er de samme aktive virkestoffene, så tas det jo opp i kroppen ulikt når det kommer i ulik form. Weedens krystaller, og hasjens oljer.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hva du mener med dette?
De aktuelle virkestoffene blir tatt opp via slimhinner og lunger på samme måte uansett så fremt det er snakk om samme inntaksmetode.

Henviser forøvrig til mentalmelt sin post ovenfor når det gjelder resten av innlegget ditt.
Sitat av Knask Vis innlegg
Kan du forklare hva du mener med dette?
De aktuelle virkestoffene blir tatt opp via slimhinner og lunger på samme måte uansett så fremt det er snakk om samme inntaksmetode.

Henviser forøvrig til mentalmelt sin post ovenfor når det gjelder resten av innlegget ditt.
Vis hele sitatet...

Litt uklart, tas vel opp i kroppen på mer eller mindre samme måte, men hasj har høyere konsentrasjonTHC enn weed. Kan sammenlignes med vodka og øl. Samme virkestoff, men i ulik konsentrasjon, noe som gir ulik fysisk effekt på kroppen.

KP til mentalmelt. Kom ikke her å si at weed og hasj er samme greia!
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Jeg mener og er ganske sikker på at indica dominerte strains gir mer yield(mer godstoff pr m2) enn hva sativa strains gjør. Altso, mer penger pr m2.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok det, men en større grunn til å bruke Indica strains kontra Sativa strains er at en fullblods Sativa ofte må blomstre i 6 måneder, mens en fullblods Indica kan gjøre unna blomstringsfasen på så kort tid som 48 dager. Det er grunnen til navnet AK-48 strainen.. Videre som mentalment nevner blir det meste av THC'en omdannes til andre cannabinoder under pressing, når man fremstiller hasj, så hvorfor bruke Sativa strains til å lage hasj?

Selv Indica strains kan gi en mer oppløftende effekt om man høster den veldig tidlig, avkastningen blir jo såklart mye lavere, men det er mer THC cannabinoider tidlig i blomsterfasen, også på en Indica..
Sist endret av Zarathustra; 3. desember 2012 kl. 13:03.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Omdanningen fra THC til CBN og CBD er et direkte resultat av pressingen, siden prosessen er en reaksjon med oksygen, og det er knusingen av trikomer som utsetter oljen for kontakt med luft. At hasj og marihuana gir ulik ruseffekt er derfor ikke en myte eller en misoppfatning i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Det går også på modenhet.

Jo, det er nok en stor misoppfatning blant folk flest. Hvor mangen ganger jeg har hørt at hasj blir man stein av og marihuana blir man høy av har jeg ikke telling på. Og det er jo selvsagt feil, de mener faktisk at dette er forskjellen på hasj og marihuana.

Jeg vet hvert fall at jeg har blitt høy på hasj og stein på marihuana.
Sist endret av Naturgrønn; 3. desember 2012 kl. 16:21.
Jeg har en generel oppfatning av at grønt blir man høy på, og brunt blir man stein på.
Men dette er ikke alltid tilfelle.

Jeg tror dette kommer av at pot man får tak i Norge er somregel laget i Norge. Og som indoor grower er Indica strains veldig populært fordi den budder fortere.
Derimot er brunt mest fraktvennlig/smuglervennlig.

Cannabis smuglet fra Sør-Amerika for eksempel er som regel alltid brunt.
Og som outdoor grower, noe det er flest av i Sør-Amerika/Afrika/Asia er Sativa strains mest brukt.
Sist endret av Edited; 3. desember 2012 kl. 17:19.
Sitat av Edited Vis innlegg
Jeg har en generel oppfatning av at grønt blir man høy på, og brunt blir man stein på.
Men dette er ikke alltid tilfelle.

Jeg tror dette kommer av at pot man får tak i Norge er somregel laget i Norge. Og som indoor grower er Indica strains veldig populært fordi den budder fortere.
Derimot er brunt mest fraktvennlig/smuglervennlig.

Cannabis smuglet fra Sør-Amerika for eksempel er som regel alltid brunt.
Og som outdoor grower, noe det er flest av i Sør-Amerika/Afrika/Asia er Sativa strains mest brukt.
Vis hele sitatet...
Er det indica man blir høy på da? Blir man ikke høy av sativa, og stein av indica?
Sist endret av Lacertosus; 3. desember 2012 kl. 17:20.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Er det indica man blir høy på da? Blir man ikke høy av sativa, og stein av indica?
Vis hele sitatet...
Det er korrekt.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det går også på modenhet.

Jo, det er nok en stor misoppfatning blant folk flest. Hvor mangen ganger jeg har hørt at hasj blir man stein av og marihuana blir man høy av har jeg ikke telling på. Og det er jo selvsagt feil, de mener faktisk at dette er forskjellen på hasj og marihuana.

Jeg vet hvert fall at jeg har blitt høy på hasj og stein på marihuana.
Vis hele sitatet...
Modenhet og strains er også faktorer som spiller inn, ja. Men selv om det er flere ting som spiller inn, så er det jo en generell regel at man blir stein av hasj, og høy av pot. Jeg skjønner ikke hva du mener er feil med det. Det er en opplevelse så og si alle har, som også enkelt kan forklares med en kjemisk reaksjon.

Selvsagt eksisterer det svært løst presset hasj, men høye konsentrasjoner av THC i forhold til andre cannabinoider. Og det finnes jo også strains av indica, som inneholder mye CBN og CBD. Men dette er allikevel unntakene. Det aller meste av hasj som finnes på markedet er godt presset, og har i stor grad blitt utsatt for oksidasjon. Og det aller meste av pot som finnes her til lands er produsert av strains som er utviklet spesifikt for å inneholde ekstremt høye mengder THC. Dermed er det helt rimelig å si at marihuana gjør deg høy, mens hasj gjør deg stein, selv om det er en noe unyansert påstand som ikke gjelder i 100% av tilfellene.
I et litt mer regulert marked er det ikke tilfellet.
Ta en tur til amster, må si det var mye indica weed der, mer enn sativa. Men det har vell noe med at det er lettere å produsere indica. Du kunne også få sativa hasj. Men med denne narkotikapolitikken vi har er det vell oftest slik at du blir høy av weed og stein av hasj (av nevnte grunner over meg her).
Sitat av chrox Vis innlegg

Kan til slutt nevne at etter erfaring her i Norge så har det gjennomsnittlig vært en del letter å få tak i mongo bra hasj. Altså topp kvalitet i forhold til topp weed. Folk er stort sett fornøyd bare det er weed. Når jeg tenker på topp kvalitet weed tenker jeg mer på den weed typen som er dekket av krystaller fra topp til tå og ser hvit grønn ut. Den du er klissjete på hendene etter å mekke. Ser sjeldent det, så etter erfaring så har det vært bedre hasj og få tak i enn weed.
Bare en tanke om at at myten kan komme litt av det at folk ofte får svakere weed enn hasj
Vis hele sitatet...
Alt det der spørs jo på det du kjøper og hvem du kjøper det av. Hver gang jeg mekker så er fingrene mine veldig klissete, uansett om det er brunt eller grønt. Det brune jeg har kjøpt i Norge er som regel like bra som det grønne jeg pleier å kjøpe...
Sitat av frø Vis innlegg
I et litt mer regulert marked er det ikke tilfellet.
Ta en tur til amster, må si det var mye indica weed der, mer enn sativa. Men det har vell noe med at det er lettere å produsere indica. Du kunne også få sativa hasj. Men med denne narkotikapolitikken vi har er det vell oftest slik at du blir høy av weed og stein av hasj (av nevnte grunner over meg her).
Vis hele sitatet...
Det meste av indica-weeden i Amsterdam er også avlet for å inneholde høyest mulig konsentrasjoner av THC. Som regel er den på et eller annet tidspunkt kryssavlet med en eller flere sativa-strains, for å oppnå nettopp dette.

Hasj laget av sativa-strains vil dessuten ved pressing utsettes for akkurat den samme reaksjonen som all annen hasj.

I Amsterdam er riktignok markedet og variasjonen i tilbudet enormt mye større enn her, men den samme hovedtendensen gjør seg allikevel gjeldende, grovt sett.
Sist endret av mentalmelt; 3. desember 2012 kl. 18:05.
det her er jo egentlig et veldig vanskelig tema og diskutere med tanke på alle faktorene som spiller inn, og forskjell på mennesker og hvordan man reagerer på rusen. jeg har vært borti sativa som jeg har blitt mere stein av en en indica plante og omvendt. eller hasj som man blir høy av. tingen er vel hvordan forrholdene er mellom THC og CBD som jeg ser det, og når planten er høstet.
Sitat av nemo90 Vis innlegg
tingen er vel hvordan forrholdene er mellom THC og CBD som jeg ser det, og når planten er høstet.
Vis hele sitatet...
Etter alt jeg har lest, så er det slik at tch\cbd-forholdet i kjertelhårene endrer seg over tid i blomstringsperioden. Jeg husker ikke akkurat nå hva det blir mer av når, men her er poenget mitt:

Hvis det er sånn at man kan bestemme hvilken rus man vil ha -uavhengig- av sativa- eller indicastrain bare ved å vente litt, hvorfor da dyrke sativa overhodet, siden det tar så mye lenger tid og er så mye mer vanskelig å dyrke enn indica?

Det har jeg lurt lenge på.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Etter alt jeg har lest, så er det slik at tch\cbd-forholdet i kjertelhårene endrer seg over tid i blomstringsperioden. Jeg husker ikke akkurat nå hva det blir mer av når, men her er poenget mitt:

Hvis det er sånn at man kan bestemme hvilken rus man vil ha -uavhengig- av sativa- eller indicastrain bare ved å vente litt, hvorfor da dyrke sativa overhodet, siden det tar så mye lenger tid og er så mye mer vanskelig å dyrke enn indica?

Det har jeg lurt lenge på.
Vis hele sitatet...
sativa har gjerne en høyere prosent THC i forrhold til indica, men etter min erfaring mindre mengder CBD(det jeg er ute etter) så for min del er en sativa plante som er høstet når trikomene er lysebrune perfekt. sativa krever en del mer en indica, og kan være mye vanskeliger og oppnå gode resultater ved innendørs dyrking. så forrholdene er vel det som gjør det vanskeligst med sativa. skulle gjerne hatt lit mer info om hvorfor, men er ikke helt sikker.
Sativa:
Vanskligere å gro (krever varmere vær, sør-afrika, sør-amerika etc), gir mindre weed pr kvadrat, gir som regel høyere innhold thc. Lages som regel lite hasj av dette, men forekommer.
Sativa med mye thc gjør deg høy.
Indica:
Lett å gro, lite varme f.eks marokko, nepal etc. Mer weed pr kvadrat, som regel mer CBN/CBD enn THC. Brukes primært til hasj-produksjon pga. produksjonen av hasj for det meste forekommer der der indica blir grodd. Hasj er lettere å smugle ja. Hasj/indica gjør deg som regel stein.

ps:
finner du sativa i norge er du HELDIG. Det er ytterst sjelden, og det meste er helt vanlig indica type white widdow osv. Alt av brunt jeg noen gang har røyka i norge er indica, og det meste av weed og.

Rusen er forskjellig, men oppleves og individuelt. For en utrent "synser" blir det helt meningsløst å sette "labels" på hva forskjellige typer gjør med deg rusmessig. Blir som en vin-ekspert skal uttale seg om øl...

Sitat av nemo90 Vis innlegg
sativa har gjerne en høyere prosent THC i forrhold til indica, men etter min erfaring mindre mengder CBD(det jeg er ute etter) så for min del er en sativa plante som er høstet når trikomene er lysebrune perfekt. sativa krever en del mer en indica, og kan være mye vanskeliger og oppnå gode resultater ved innendørs dyrking. så forrholdene er vel det som gjør det vanskeligst med sativa. skulle gjerne hatt lit mer info om hvorfor, men er ikke helt sikker.
Vis hele sitatet...
Sativa er sjeldnere og har høyere verdi for dyrker/selger. Vanskligere dyrkeprosess=mer verdi av ferdig produkt.

Dessuten er det faktisk slik at Sativa gror enklere i varmere klima (afrika/sør-amerika)
Sativa/indica klassifiseringen er en unøyaktig måte å beskrive rusopplevelsen på. Feks: AK-47 (Serious Seeds) er en sativadominant variant som gir "indica-rus".

www.sclabs.com (education - know your medicine) finner dere informasjon om cannabinoider og terpener. Mye svada ute og går.. Det er samspillet mellom cannabinoider og terpener som står for den subjektive rusopplevelsen.

Lager man vannhasj eller marijuana av en cannabisvariant vil rusopplevelsen være omtrent den samme. Hasjen vil ha høyere potens.

Nei, man blir ikke høy/stein av marijuana/hasj.
Sist endret av sonmarak; 4. desember 2012 kl. 16:46.
"Cannabinol (CBN)
A psychoactive cannabinoid that comes about from the degradation of THC, there is usually very little CBN in a fresh plant. CBN potentiates the effects of THC. The degradation of THC, into CBN, is often described as creating a "couch lock" effect." tatt fra www.sclabs.com

Som sagt brytes THC ned i hasjproduksjonen, og dette blir omdannet til CBN. Så det å si at hasj for det meste gjør deg stein er korrekt. Når det gjelder marijuana er det forholdet mellom TCH/CBN som bestemmer om du blir høy/stein. Om THC er dominant i planten blir du høy.
Sist endret av theBeist; 4. desember 2012 kl. 17:14.
Sitat av nemo90 Vis innlegg
sativa har gjerne en høyere prosent THC i forrhold til indica, men etter min erfaring mindre mengder CBD(det jeg er ute etter) så for min del er en sativa plante som er høstet når trikomene er lysebrune perfekt. sativa krever en del mer en indica, og kan være mye vanskeliger og oppnå gode resultater ved innendørs dyrking. så forrholdene er vel det som gjør det vanskeligst med sativa. skulle gjerne hatt lit mer info om hvorfor, men er ikke helt sikker.
Vis hele sitatet...
Ikke helt - se innlegget jeg over. Sativa/indica sier ikke så mye om THC-produksjonen. Genetikk som er predisponert for høy THC-produksjon finner man i høyereliggende områder (sannsynlig pga. større UV-stråling) rundt ekvator. Derfor kan det være lurt å investere i ei LEP-lampe (ikke LED), hvis du er fanatisk opptatt av kvalitet. UV-stråling øker produksjonen av terpener også.
Husk at terpeneprofilen har like mye og si som cannabinoideprofilen.

AK-47 (Serious Seeds) anbefales på det sterkeste hvis du er ute etter en variant som treffer deg hardt - one-hitter. Men, det er ikke den beste variant jeg prøvd - synes den er noe ubalansert (subjektivt).

Neida - det finnes mange sativavarianter (sativadominerte) som er enkle å dyrke. Prøv Super Silver Haze (Avler: Mr. Nice - den orginale) - ikke 100% sativa, men til gjengjeld kortere blomstringstid.

Sitat av theBeist Vis innlegg
"Cannabinol (CBN)
A psychoactive cannabinoid that comes about from the degradation of THC, there is usually very little CBN in a fresh plant. CBN potentiates the effects of THC. The degradation of THC, into CBN, is often described as creating a "couch lock" effect." tatt fra www.sclabs.com

Som sagt brytes THC ned i hasjproduksjonen, og dette blir omdannet til CBN. Så det å si at hasj for det meste gjør deg stein er korrekt. Når det gjelder marijuana er det forholdet mellom TCH/CBN som bestemmer om du blir høy/stein. Om THC er dominant i planten blir du høy.
Vis hele sitatet...
Riktig, men det er terpeneprofilen som har mest å si for hvordan rusen oppfattes. CBN-nivået er som regel nærmest ubetydelig.

- Jeg mente egentlig å referere til videoene på www.sclabs.com
Sist endret av sonmarak; 4. desember 2012 kl. 17:24.
Sitat av sonmarak Vis innlegg
Riktig, men det er terpeneprofilen som har mest å si for hvordan rusen oppfattes. CBN-nivået er som regel nærmest ubetydelig.[/b]
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Ikke at jeg kan spesielt mye om kjemi, men etter hva jeg leser på nettet bestemmer terpenene aromaen til cannabis, ikke rusen. Jeg tar kanskje feil, men det hadde vært intressangt om du kunne linket til noen kilder ang. det du sier.

EDIT: fant denne artikkelen: http://cannabishealthnewsmagazine.co...e-of-terpenes/ og noen forumposter, men det hadde vært intressangt med en ordentlig vitenskapelig artikkel.

EDIT2: fant en http://cannabis-science.com/cannabis...202008.doc.pdf
Ja, men det er forløpig mye forskning som gjenstår før man kan forklare hvordan terpene og cannabinoidene påvirker hverandre. Sjekk videoen om terpener på sclabs.com. Der snakker de kort om terpener og rus..

Gidder ikke å finne fram studiene (google it).. Sam the Skunkman skal ha gjort et forsøk (kanskje ikke på vitenskaplig nivå, men likevel).

På norcan.org finner du en del om terpener i trådene:
Under avanserte metoder:
Terpener (R.Felgen)
UV-B (...) (Cinderella)
I coffeeshopen/nyheter (tror jeg):
Forskere bekrefter det vi alle vet, elns