Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3298
Jeg leser litt om grunner til å kunne si opp en leieboer som plager meg.

Har skjønt at eneste vei er å begrunne oppsigelse med enten:

Jeg eller noen i min familie skal bo i boligen selv.

eller

Annen saklig grunn til oppsigelse. F.eks. betydelig oppussing eller ombygging.

Hvor lenge må jeg eller noen i min familie bo i boligen før den kan leies ut på nytt?

Og..

Hva er en saklig grunn? Kan jeg si opp leieboeren pga. oppussing av badet?
http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=7930

· Oppsigelsen skal være skriftlig.
· Oppsigelsen skal begrunnes.
· Oppsigelsen skal opplyse om at leieboeren kan protestere skriftlig til utleieren innen 1 måned etter at oppsigelsen er mottatt.
· Oppsigelsen skal opplyse om at dersom leieboeren ikke protesterer innen fristen, taper hun sin rett til å bestride oppsigelsen, og at utleieren i så fall kan begjære utkastelse etter tvangsfullbyrdelsesloven.
· Har utleieren godkjent en framleier, plikter hun å sende framleieren kopi av oppsigelsen. I tillegg til de vanlige påbudte opplysninger må oppsigelsen informere om at framleieren kan protestere mot oppsigelsen innen 1 måned etter at hovedleieren mottok den.
Er ikke dette grunnen til at man har regler ved utleie ? =)
Brudd på reglene fører til advarsel og så utkastelse ved 1. brudd.
Jeg har måtte flytte pga husverten skulle pusse opp. Det viste seg i etter kant at han gjore ikke det likvel. Så 2mnd etter jeg hadde flyttet, så flyttet ei vennine av meg inn. Og når hun hadde fest engang, så hva jeg der. Og da så jeg at han hadde ikke pusset opp.

Men hun kunne fortelle det at, han hadde planer om å pusse opp. Men han måtte bruke pengene på sin egen bolig istedenfor.

Så du kan prøve på den.

DU kan jo hvis du vil, fikse "litt" opp. Fks male og bytte ut lamper eller noe.

Tror du vil ha ryggen din bra klar da.
Bare skriv i oppsigelsen at du ønsker og pusse opp leiligheten pga du vurderer salg av huset hvis du ikke vil konfrontere h*n med at h*n plager deg.
Gyldig grunn!
Sist endret av Jalla09; 5. desember 2010 kl. 21:45.
Sikkerhetsklarert
Det er en annen måte å "si opp" på utenom oppsigelse, og det er om det er så alvorlige problemer med leietager at du kan heve leieavtalen, det krever riktignok en skriftlig advarsel i forkant. Og om forholdet ikke bringes til rette innen satt frist kan du heve avtalen og ved hjelp av namsmannen kaste ut leietager omgående.
Trådstarter
72 3
Grunnen til at jeg vil si opp leietaker er at hun er en jussbitch som krangler og klager på alt og ingenting. Det er ikke det at hun plager meg nevneverdig, men jeg ønsker å sette sånne kranglete folk på plass.

Derfor er det også meget viktig at jeg har mitt på det tørre. Derfor lurer jeg på hvor lenge jeg må bo i leiligheten hvis jeg sier henne opp med den begrunnelsen at jeg trenger kåken selv.
Litt kjipt hvis hun finner leiligheten på finn.no dagen etter hun flytter lissom.

Og samme grunn. Hvor omfattende må oppussingen være for at jeg kan si henne opp.

Det er mange måter å tolke reglene på, og jeg vil ikke finne ut etterpå at jeg har tolket de feil
...eller bare legge denne "plagingen" som årsak.
Det bør vel å merke være betydelig. "Han ser rart på meg innimellom" er for eksempel ikke en god grunn.
Trådstarter
72 3
Sitat av NannirK Vis innlegg
...eller bare legge denne "plagingen" som årsak.
Det bør vel å merke være betydelig. "Han ser rart på meg innimellom" er for eksempel ikke en god grunn.
Vis hele sitatet...
Det er lovlig plaging det er snakk om. Altså hun maser om ting hun har krav på, men som vanlig folk ikke gidder å krangle på.
Pluss at hele hennes vesen plager meg. Og det er jo ikke akkurat en lovlig grunn til utkastelse heller.
Derfor må jeg finne på noe annet
Sitat av aom2 Vis innlegg
Det er lovlig plaging det er snakk om. Altså hun maser om ting hun har krav på, men som vanlig folk ikke gidder å krangle på.
Pluss at hele hennes vesen plager meg. Og det er jo ikke akkurat en lovlig grunn til utkastelse heller.
Derfor må jeg finne på noe annet
Vis hele sitatet...
Da høres det mer ut som du er en dårlig huseier. :P
Hvis hun har krav på det, plikter du å ordne det.
..eller finne en finurlig måte å kaste henne ut på.
Sist endret av DoktorKven; 5. desember 2010 kl. 22:33. Grunn: fordi jeg er en dusjpose
Sitat av NannirK Vis innlegg
Da høres det mer ut som du er en dårlig huseier. :P
Hvis hun har krav på det, plikter du å ordne det.
..eller finne en finurlig måte å kaste henne ut på.
Vis hele sitatet...

Finnes en mellomting for både huseier og leieboer da.
Kan sikkert finne feil her jeg bor også, men gidder ikke å mase hodet av huseieren av den grunn.
Sist endret av Bombasa; 5. desember 2010 kl. 22:46.
betaler hun husleien i tide da?, dem fleste vil jo ha det man har krav på i henhold til husleieloven, så hvis hun betaler i tide og klager på det du kaller småting , er jo kansje det bedre, en å få en ny leietager som kansje er værre og nekter å betale husleie klager dobbelt så mye osv, men hva klager hun på? morsomt å vite, uansett hvis du sender oppsigelse av leieavtalen pga at du skal bo der selv, eller pusse opp , er ho jo psycho hvis hu kommer etter noen måneder å sjekker he he , så trur ikke det blir noe stress, annet en at du taper et par måneder husleie