Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3538
Igår hadde jeg en diskusjon med mamma. Siden jeg fortsatt bor hjemme vil hun ikke at jeg skal røyke vannpipe, for hun sier det er skadelig Åja, siden jeg fortsatt bor i hennes hus, fram til neste skoleår, er det egentlig greit at jeg følger noen av reglene hun setter.

Hun mener at alt man drar ned i lungene skader det. Når jeg sa det var honning honning i den, kommer hun selvfølgelig med: "honnigen i vannpipetobakken blir klissete i lungene". Røyker kanskje 1-3 ganger i mnd, kommer helt ann på hvem jeg er sammen med.

Jeg tror grunnen til dette er at hun tror vi blir fristet, til å ha noe annet i vannpipa Hver gang hun skjønner at vi har vært å røyka, sier jeg at det ikke er aldersgrense på det, da blir hun vanligvis stille en stund. Igår spurte hun hvorfor vi heller ikke dro til Amsterdam, for det er det ingen aldersgrenser

Er stress å alltid være alene hjemme eller dra ut for å blåse

Hva kan jeg si for å overbevise henne om at det ikke er så skadelig som hun skal ha det til? Håper jeg kan få litt hjelp

Til slutt, vis respekt overfor morrami
Neutral Good
Mith's Avatar
Hu har jo rett, alt du drar på lungene er skadelig. Hvor skadelig er vanskelig å si noe om uten å vite hva du faktisk røyker, men det er jo ikke nikotinen som gir deg kols/kreft i vanlig sigaretter.
Vannpipe

Vannpiper har blitt brukt i Asia og Afrika i flere hundre år. Andre navn på vannpipe er shisha, hookah og narghile. Smakssatt tobakk blir brent og kjølt ned ved hjelp av filtrering gjennom vann, og røyken blir trukket inn gjennom en slange/rør og munnstykke.

Vannpiperøyking foregår som regel over lang tid, og en som røyker vannpipe får derfor i seg mange drag. I løpet av en times vannpiperøyking kan man få i seg mer enn 100 ganger mer røyk enn det er i en sigarett. Tobakken som røykes er tilsatt glyserin og honning, og kan for eksempel bestå av 30 % tobakk og 70 % smakstilsetninger. Det at det lukter f.eks. frukt av røyken, er med på å opprettholde en myte om at det ikke er farlig å røyke vannpipe.

Vannpiperøyking fører også til avhengighet, og det er minst like farlig å røyke vannpipe som sigaretter. Røyken fra vannpipe inneholder tallrike giftige forbindelser som er kjent for å kunne gi lungekreft, hjertesykdom og andre sykdommer. Å røyke frukt- og urteblandinger som ikke inneholder tobakk, innebærer også en helserisiko. Av hygieniske årsaker er deling av munnstykke er heller ikke å anbefale.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.helsedirektoratet.no/toba...annpipe_588624
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Hva kan jeg si for å overbevise henne om at det ikke er så skadelig som hun skal ha det til?
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanskelig å overbevise henne om det når 1)hun ikke har spesifisert akkurat hvor skadelig hun mener det er og 2)du ikke sitter med konkret informasjon om hvor skadelig det faktisk er.

Det er vel hevet over enhver tvil at det ikke er sunt, men det beste du kan gjøre er vel å søke på nettet etter forskning på området. Kanskje noen har sammenliknet røyking av vannpipe mot røyking av filtersigaretter eller liknende?

Edit: Se der ja, det var visst sammenliknet (selv om konklusjonen ikke var i trådstarters favør).
Sist endret av felix_poker; 23. mai 2011 kl. 15:22.
Skjønner ikke hvorfor mora di kobler vannpipe og amsterdam, med mindre dere putter noe anna rart i vannpipa da
Men ut i fra hva du skriver her, så tolker jeg det som at dere faktisk bare røyker vanlig vannpipe, med helt vanlig shisha/vannpipe"tobakk"?
Det er som sagt aldri sunt å dra røyk ned i lungene. Men det er en god del sunnere enn vanlig tobakk med nikotin.
Det finnes forresten også shisha der ute som inneholder nikotin og tjære, så dette burde du også sjekke.
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av prenix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ikke fae*n om jeg viser dette

Sitat av AleXzorZ Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor mora di kobler vannpipe og amsterdam, med mindre dere putter noe anna rart i vannpipa da
Men ut i fra hva du skriver her, så tolker jeg det som at dere faktisk bare røyker vanlig vannpipe, med helt vanlig shisha/vannpipe"tobakk"?
Vis hele sitatet...
Det gjør vi ikke, men hun som er oppvokst på 70 og 80-tallet forbinder kanskje vannpipe med f.eks hasj.
Det er ikke bra i å røyke vannpipe, det har moren helt rett i. Men det du kan si er at vannpipe tobakken blir i motsetning til tobakk som blir brent, bare varmet opp av kull som ikke ligger direkte oppå tobakken, men har ett mellomlegg (stålgitter/sølvpapir som filter). Dette fører til at tobakken ikke blir direkte brent men heller varmet opp og dermed filtrert og kjølt ned av vannet som gjør det mye vennligere for lungene å trekke ned + at det ikke er like mye nikotin i frukttobakken (avhenger av hva slags shishatobakk du røyker).

Det finnes også mange andre motargumenter, men disse er vel ikke akkurat de du leter etter hehe. Lykke til!
Madxoc's Avatar
Trådstarter
Sitat av gilde Vis innlegg
Det er ikke bra i å røyke vannpipe, det har moren helt rett i. Men det du kan si er at vannpipe tobakken blir i motsetning til tobakk som blir brent, bare varmet opp av kull som ikke ligger direkte oppå tobakken, men har ett mellomlegg (stålgitter/sølvpapir som filter). Dette fører til at tobakken ikke blir direkte brent men heller varmet opp og dermed filtrert og kjølt ned av vannet som gjør det mye vennligere for lungene å trekke ned + at det ikke er like mye nikotin i frukttobakken (avhenger av hva slags shishatobakk du røyker).

Det finnes også mange andre motargumenter, men disse er vel ikke akkurat de du leter etter hehe. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk! Skalsi det når hun kommer hjem
det gjør det bare mer behagelig gilde, ikke noe sunnere.
Å trekke ned tobakk som "brenner" gjennom et to cm langt filter ned i lungene er vondere enn å trekke ned røyk som bare er varmet opp, kjølt ned av vann og som går igjennom ett 30 - 50 cm langt munnstykke. Det gjør det mer behageligere for deg ja, men også for lungene. Lungene liker ikke varm røyk. Så akkurat det med å trekke ned er nok litt sunnere vil jeg tro. Men igjen så trekker man som regel ned mer røyk over en lengre periode når man røyker vannpipe. Og for å ikke snakke om ukule soppinfeksjoner hvis en ikke vasker vannpipesettet sitt ordentlig.
Det er greit å ha prøvd shisha/hooka, men hva gir det deg? En litt rar smak av kirsebær eller epler? Evt kanel...
Folk her drar den veldig langt! Er noen her overhode klar over hva det vil si å røyke på en vannpipe i 1 time f.eks.... du sitter å faktisk røyker av pipa i 1 time, skifter kull, tobakk og vann hvert 10-15-20min (varierer fra mengden og antall folk)... Tror neppe gutten sitter å røyker så mye, når han selv sier han røyker 1-2-3 ganger i måneden maks!

Ting er skadelig i store mengder, men vannpipe er den røyketingen som er minst helseskadelig, kun en idiot vil påstå noe annet!

Moren din driter i vannpipa egentlig, hu er som alle andre mødre (spesielt min egen) engstelig for at du f.eks. begynner med andre saker... Det ligger f.eks. ikke i norsk kultur å røyke vannpipe, vannpipe assosieres sjappere enn lyset med hasj/weed/hippier... Har en lik mor selv... Du må forklare hu (virker som om u ikke røyker no annet enn det) hvorfor du gjør det o.l. prat med hun på en voksen måte...


http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=153885



Forklar hu hvor ofte du røyker vannpipe så skal det nok ordne seg! I verste fall så gjør du det i skjul for hu
Sist endret av Ivar; 24. mai 2011 kl. 19:43.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det er greit å ha prøvd shisha/hooka, men hva gir det deg? En litt rar smak av kirsebær eller epler? Evt kanel...
Vis hele sitatet...
Jeg ryker vannpipe med venner. Det er sosialt, avslappende og gøyt. Shisha med smak av minte + is i vasen = win.
Sist endret av Spelly; 24. mai 2011 kl. 20:04.
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg ryker vannpipe med venner. Det er sosialt, avslappende og gøyt. Shisha med smak av minte + is i vasen = win.
Vis hele sitatet...
shit har aldri tenkt på å ha is oppi! Hvordan funker det a?
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Til slutt, vis respekt overfor morrami
Vis hele sitatet...
På tide med ei langhelg? Helt vanlig i Istanbul og Kairo.

Sitat av Ivar Vis innlegg
shit har aldri tenkt på å ha is oppi! Hvordan funker det a?
Vis hele sitatet...
Blir kaldere.
Fins det frukttobakk til vannpipe som ikke har noe nikotin i seg? En venn av meg røyker noe han kaller frukttobakk som han sier ikke er noe nikotin i og sier det bare er for moro han røyker det! Blir han høy av det?
Sist endret av Knäppgök; 24. mai 2011 kl. 21:08.
Ikke høyere enn du blir av å røyke et halmstrå.