Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7885
Jeg har en personlig interesse i å trene opp en hund til å kunne marker viss den lukter narkotiske stoffer. Har ikke noe spesiell plan for hva jeg skal med en slik hund, men jeg liker å eksprimentere. Å det hadde vært kult om det faktisk hadde funka for så å testa venner og familier ovs.

Det jeg tenker er som følge. Først skaffe riktig type hund, det er vell flere typer som egner seg til det. Jeg tror det det er best viss man starter med treninga helt fra valpe perioden.
Men det jeg lurer mest på er om det kan være så enkelt å trene opp en hund med bare å først la hunden få lukte på noe mystisk,, så gjømme det mystiske et skjult sted, la hunden prøve og finne stedet, og viss den gjør det blir det belønning. ?
I tilegg viss man skulle lage en blanding av de mest populære stoffene, ville hunden da muligens klare å spore opp kun et av stoffet som var med i blandingen?
Hunder kan skille ut en enkelt lukt i et hav av lukter ja.

Når det kommer til å finne en egnet hund så er det ikke bare rase det går på, men også hundens personlighet. Du er ute etter en vilter krabat med mye energi.. Så er det bare å starte å lage en link for hunden mellom drugs og belønning i form av snacks, kos og bekreftelse.

Har hatt lyst på en narkohund lenge selv, vet akkurat hvor jeg skulle tatt den med på tur også =)
Så på tv en gang at politiet trente hunder ved å legge gjeldende stoff i tennisballer og belønne hunden når han fant dem. Når hunden mestrer dette kan du gå over til å trene hunden til å stå på stedet og gi et tegn(bjeffe etc.)
Sist endret av Petter Pan; 27. november 2007 kl. 13:59.
Denne linken kan være nyttig for deg da ????
http://www.dogscouts.com/scent.shtml#Substance
Engelsk da men det er da ikke noe problem....
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Er du snill med hunden og hunden synes det er artig/får belønning/ros/klapp,så er det ikke noe i veien for å trene opp hunden til hva du vil!Hadde en Border Collie selv og jeg fikk han til å finne revebiter jeg hadde gjemt.Han tok dem i munnen og ga meg dem.
Lag en log for hvordan det går osv da spennende og følge med på utviklingen
her har du ei oppskrift som funker.
Først må du skaffe deg en hund som er spor rein dvs at den søker systematisk og ikke lar seg forstyrre av andre interessante lukter. Dette er helt individuelt fra hvalp til hvalp - altså du må ha et godt utgangspunkt dersom du skal få det til uten masse arbeid.
Du kjøper en tennisball, skjærer ei stripe i ballen slik at du kan legge aktuell vare inni den. Til å begynne med gnir du ballen mot et gram eller to med feks hasj og legg så biten inni og kaster ballen inn i skogen mens du sier søk. Husk bruk latekshansker ellers vil bikkja gå etter lukta av deg. Med det rette utganspunktet i hvalpen vil dette gå som en lek, men husk gi den en godbit når den kommer tilbake med ballen. La den gjerne lukte på hasjen samtidig som du gir den godbiten. Senere øker du vaskelighetsgraden ved å gjemme litt i skogen late som du kaster noe og rop søk. Finner ikke bikkja det blir du med den ut og søker. Straks den finner klumpen og kommer inn gir du godbit. Etter noen måneder med slik trening har du ei god hasjbikkje.
En kjenning av meg hadde en schæfer han hadde lært opp slik og den fant masse saker i skogene rundt Oslo. Ja den blei faktisk brukt/leid ut til dealere som ikke fant igjen stasjet sitt. Kostnad 10% av brutto igjenfunnet vare. Per hadde gratis ryge i flere år og Fant fikk mye godbit.
lykke til
Sist endret av nothern light; 27. november 2007 kl. 17:11.
Se - Berry Cooper's Never Get Busted Again !
Andre avsnitt heter Canines. Der lærer man alt

genialt
Hmm, kunne jo vært kjekt å trent opp en hund til å finne fleinsopp, og hvis du er god får du den til å plukke den for deg også.
Jeg kjenner noen som har en narkohund. Eieren pleier å trene den, og det funker fjell det En gammel tollerhund faktisk.
Wink. Bare dra til din nærmeste hundetrener eller agility-kurs, de enten foretar slik opplæring eller henviser deg til det. Sukk, vi har hatt to 'narko-hunder' i huset fra tidligere og trener en nå, så det kan jeg garantere deg at det er like mye ulemper som fordeler å ha slikt. Se smyegels lenke, det er mye av samme treninga som drives her i Norge, hunderase er totalt likegyldig - hunden bør være fra valpestadiet, og den må være frisk. Søk, finn, spor - trening, samme måte som Røde Kors bruker på sine hunder.

NB! Er litt usikker på om valg av pitbull, amstaff eller syd-afrikanske menneskejegere (de som ser ut som amstaff x 10, husker ikke i farta hva de heter) er noe pluss, da - siden slik opplæring gjerne foregår med andre hunderaser eller hunder generellt og at instruktøren kanskje ikke er spesielt god i bruk av jernstenger for å bryte opp et eventuellt kjevelås.

Etter standard søk - finn - spor, kan hunden din trenes eller spesialiseres etter ulike eller til en bestemt disiplin, avhengig av disiplinen kan en veterinær-attest eller hva det heter for noe være av betydning - kanskje det tidligere innlegg i denne tråden mener med en bestemt rase, vet ikke.

Velger du narko- eller menneske-disiplinen, som jeg kaller det - er erfaring på agility-nivå et must! Og der lærer du alt du trenger vite om hundenes evner til å bedømme lukt, spor, situasjoner etc. Du blir overrasket over at menneskets beste venn er ganske ømsartet overfor hva vi ønsker de skal finne og at du som dets eier må vite mer om gjenstanden/elementet/situasjonen enn hva hunden selv må - så ikke gå bort til hunden din med en hasj-bit og la den snuse på den, hvis det var det du trudde var måten den skulle finne hasj-biten på. Ha den innpakket ihvertfall, men spør instruktøren i disiplinen du.

NB! Det funker, det kan jeg love deg - og det kan oppstå situasjoner der du ønsket du hadde en 'normal' selskapshund i eventuelle familieselskap, spesielt hvis du selv er offeret...

(noengang lurt på hvorfor den f... bikkja alltid skal finne en pose med no rart i under en julemiddag når den trenger litt oppmerksomhet?)
jeg ville neppe gått for en vilter krabat som noen mente man trengte over her. Med mindre du tilfeldigvis skulle få deg jobb i tollen og bruke bikkja hver dag da. En økt er ikke nok for å roe ned noe skikkelig viltert. Blir hunden understimulert vil du få en ganske så destruktiv bikkje om du har gått for ekstrem raser.

Jeg ville heller sett etter en bikkje med middels energi ikke noe over eller under gjennomsnittet. Det viktigste er at bikkja lar seg friste av godbiten og er et matvrak. Desto hardere vil de jobbe for å få nettopp den godbiten.
Har selv en boxer som er trent vekterhund. Den markerer på hasj og heroin. Da det er dette vi primært jobbet med i oslo. Nå har det seg også sånn at bikkjer kan trenes til å lukte sopp feks flein med litt trening. ligger tilogmed artikkel om det ute på canis men da er det kantareller det går på og ikke flein av åpenbare grunner.

Men tenk for guds skyld på at det er et levende vesen du har med å gjøre. Det er ikke bare sånn at den trenger deg noen timer hver dag for å være lykkelig.
Jeg oppdaget når jeg fikk hund at hunden ble 80% av livet mitt. Gjerne 100% også når vi jobbet sammen.

Treningsmetoder vil variere. Personlig ville jeg nok latt en valp få lukte forsiktig på en hasj klump for så og gjemme den i et veldig lite rom med veldig få gjemmesteder så det var lett og finne den. Når den markerte riktig ville den fått masse ros og godbiter de første gangene for å motivere den.
Bikkja mi markerer fint på både hasj og heroin. Den blir ikke spinnvill men setter seg ned. Det er en fin måte og øve inn betinget markering. Ville også lest opp om hva de kaller Target stick i agility. Det går også på og skille din lukt fra en annen. Veldig smart om man vrir litt på tingene så bikkja kan skille forskjellige lukter fra hverandre.
mp34567: Syns du har et veldig fint innlegg om temaet, og synes virkelig at du bryr deg om hunden din og har god forståelse for metodene, men det blir opp til enhver hunde-eier til hunde-eier åssen type krabat han/hun går for. For å holde oss til temaet, så er det vel intet som tilsier at en vilter krabat også skal kunne gjøre det godt innen denne disiplinen - isåfall ønsker jeg kilde på det.

Med x antall år innen avl så ville dette være en bit vi gjerne fører opp i hundeklubbene, det er jeg ganske sikker på! Det er på påstanden destruktiv jeg sikter til, har du en bikkje kun for treningsøktenes skyld og glemmer dens daglige rutiner (lufting som eksempel) så er det klart den blir destruktiv, men nå regner sikkert innleggsskribenten som du sikter til det som et selvfølge.

Ellers ser jeg intet annet å sette fingeren på i innlegget ditt, siden det er mange ulike måter å læres opp til samme disiplin.
Det jeg mener med at en vilter krabat ikke vil gjøre det like godt er nå så enkelt som at du vil ha en bikkje som fokuserer. Jeg skal innrømme at boxer var et helvettes dårlig valg fra min side. Fokus? Nei ser der flyr det en sommerfugl så er den distrahert. Nettopp fordi de er så fulle av energi og livsglede. Har du derimot feks en schäfer har den større samarbeidsvilje og er mere førermyk.

Skulle du feks gå for la oss gå helt ut på ekstremen og si en malinois. Den nøyer seg ikke med å spore 2 timer hver dag om den er fra brukslinjer. Der har du et arbeidsjern deluxe. Men er ikke noe for en nybegynner. Mallen er lagd med et mål for øye og det er jobb. Det være seg sporing eller ipo eller noe lignende.
Rommen for feil er også små. De lærer fort, ekstremt fort. Er noe ukomfortabelt for dem kan banne på at de ikke gjør det igjen.
De kan også bli så gira at de må strømmes for å få det til å feks slippe en figurant i ipo så hvor gunstig det er for en hund som du vil at skal konsentrere seg om et spor er vel diskuterbart.
Visse hunder krever mere en bare spor for å fungere som en familie hund i tillegg. Det er bare det jeg prøver og få fram. Vær forsiktig med rase og om du ikke vet noe om linjer så spør folk som har greie på det.

Du setter ikke en fyr uten sertifikat bak rattet på en formel 1 bil om han aldri har kjørt før.
Har aldri trent en bikkje selv, så jeg skal ikke være for påståelig her, men det er ihvertfal vanlig for oppdrettere av narkohunder å reklamere med at hundene deres har et høyt energinivå. Det antyder at de er ivrige etter å vise seg fram, og sett at de er trent riktig vil denne energien legges inn i arbeidet.

Han nevner også dette han snuten i den dokumentaren som det linkes til i den tråden her, at hunder med høyt energinivå er best egnet som narkobikkje. Dette forutsetter så klart hunden trenes av noen som vet hva de driver med..
Sist endret av mentalmelt; 3. desember 2007 kl. 23:33.
Hvis man ser i tollvesenet feks så bruks som regel labrador eller engelsk springer spaniel av noe slag. Dette er hunder som absolut ikke har energi nivået til feks en malle hvor 1000 meter rundering ikke er oppvarming engang.

Du har to typer energi i en hund.

Eksplosjons energi som betyr at hunden kan gå fra helt stille til å sitte i armen på en figurant i løpet av sekunder men blir da mye fortere sliten.

Utholdenhets energi som betyr at hunden kan holde på med noe i lange tider uten og bli sliten eller lei av oppgaven.

Det jeg har sett de har reklamert for er høy drift som er noe helt annet en

Drift: mye kapasitet men hunden er konsentrert.

Det er dette du vil ha. Ikke en hund med mye energi som blir destruktiv om den ikke får brukt alt.
Det mp34567 sier er fullstendig riktig. En malle er ikke en hund for hvermannsen som kun vil trene litt for aktivisering og morro. En glipp med en mallen og du sitter med et alvorlig problem. Skal du kun ha en sporhund ville jeg gått for raser med et mer moderat aktivitetsnivå. Og skal du absolutt ha belger kikker du først på langhårsbelgerene. Bare det er heftig nok for de fleste.

En malle gjør det den tenker akkurat i det tanken kommer. Du har ikke det sekundet du har med de fleste rasene. Når du har en hund med så mye jakt og kamp instinkt må du alltid tenke føre var. Her snakker vi langlinebruk langt over det normale. En feil kan bli fatal. Gjør du en feil med en labrador får den en dårlig uvane, med en malle kan det bli direkte farlig.

edit: lykke til med rasevalget! Mitt råd er å ikke gape over for mye.
Sist endret av Maud; 4. desember 2007 kl. 00:56.
Litt off-topic: hmm har erfart at dyr faktisk lærer seg det å søke etter sånne ting selv.
Hadde en katt for noen år tilbake, Den Fikk faktisk smaken på hasj, og samme hvor jeg gjemte sakene, kunne jeg risikere at den jæ... hadde funnet det og begynt og spise på det
Blei til at jeg fulgte godt med hva katta gjorde når jeg gikk tur med den, og fant ut at den også greide å finne ting ute i skauen også.
Savner det kattekreket...
Nå skal det nevnes at dyr som regel er på kontant matsøken. Hence hvorfor vi bruker godbiter som en belønning når vi skal lære den ting. Hvis den fikk smaken på hasj så er det klart den vil søke etter det som mulig mat. Skal dog nevnes at det ikke er helt lurt og la katten din spise hasj....
Jeg fastslår da at vi er litt enige og litt uenige i temaet om valg av hunde-rase, veldig p.g.a. det selvsagt har mye å si i profesjon å velge en rendyrket rase til narko-søk, men som frivillig basis har dette neppe noe innvirkning. Der kommer hunde-eier til hunde-eier å være uenig i all fremtid, dette gjelder den kunnskapen hunde-eieren anskaffer seg på rasen fra den dag de spytter ut en 4k-7k på en liten hundevalp til den dagen de dresserer den første gang. Har opplevd krangler i avls- og klubb-miljøet så busta fyker på svært små bagateller, ikke vits i å hente slikt fram her - det eneste jeg vil påpeke er dette:

" Det er aldri hundens feil om den får en destruktiv eller aggressiv holdning/natur, kun eierens feil "

Dine eksempler er korrekte i såfall mp34567, men gå til en hunde-instruktør og forhør først da vel, hvis primær-ønsket til denne hunden er et narko-oppdrag. Her kan nok instruktøren være behjelpelig, mest sannsynlig vil han/hun helle til mentalmelt og mitt syn utfra valget av bikkje til slikt oppdrag. Mye fordi instruktøren vil anbefale en valp som du må like å jobbe med hele tiden.

Det som gjør en god narko-søker av en bikkje er ikke hvor disponibel den er til søk fra før, men hvor mye arbeid som legges ned til å gjøre bikkja til narko-søker. Vær klar over at dette ikke har noe hverken med jakt-innstinkt eller noe naturlige innstinkter som kan dyrkes frem i en rase: Dette er opplæring (dressering) av en egenskap som er karakteristisk for hunder generellt (og kaniner visstnok). Andre får komme med sitt syn på denne saken, syns for øvrig denne tråden har vært av de veldig saklige og faktisk særdeles interessant - håper den fortsetter. Mye bra kunnskap ute å går, både blant hunde-eiere og hunde-interesserte, noe som gleder denne dyre-elskeren her ihvertfall.
Bet meg merke i en ting her.... 4000 til 7000? Hva slags bikkje tenker du på da? Schäfer? De fleste jeg har sett ligger fra 10,000 og oppover. Jeg betalte selv 12,000 for boxern min i sin tid og det er kun et par år siden men allerede nå ser jeg at det går for helt opp til 14,000 (8000 for hvite)

Det at vi ikke krangler her er rimelig bra. Er ingen vits og bli uenige og slenge dritt men klarer og holde en god tone. Har nå hatt mine krangler i hundemiljøet også og har for det meste gitt opp å diskutere. Folk har sine holdninger og i noen sitter det så innbarka at det ikke skulle vært lov.

Det jeg synes er litt merkelig er hvorfor han skal ha en bikkje med kjempe arbeids kapasitet. Som trådstarter sier har han ingen spesiell plan med dette men vil bare eksprimentere litt. Dette gjør at jeg ville være meget forsiktig med å gi han en et arbeidsjern eller brukshund av et skikkelig kaliber. Feks noen brukschäfere kan være rene maller til tider. Og uten korrekt oppfølging og kun som et eksperiment kan dette bli en meget destruktiv hund om den ikke får brukt energien sin.
Er enig med Maud her med å mere legge seg midt på treet og ikke gape over for mye. Han har kun en personlig interesse i dette og da er en langhårsbelger MERE en nok å gape over.
Kan også virke som han er førstegangseier og da er det ekstra viktig og tråkke forsiktig. Tror neppe du får noe proff hundetrener til å lære hunden din til å snuse opp stoff eller markere på det bare for morro skyld.

Men ja om du blander sammen mange forskjellige stoffer skal hunden fortsatt kunne skille ut det ene stoffet og markere for det. Ingenting skal kunne skjules for luktesansen dens. Hunder lærer jo å gå id spor i delvis beferdet område og kun følge lukten av den personen de skal finne så vil ikke tro at dette er noe problem. De klarer fortsatt og finne en liten klump med metamfetamin i 20 kilo kaffe så å skjule lukten er særdeles vanskelig.
Jupp, før så var det normalt å ta slike priser - mp. Men som du sikkert skjønner, så er det veldig avgjørende på valpe-kullet og etterspørsel, samt rase som bestemmer prisene. 4000 - 7000 kroner er nok ikke så uvanlig til dags, og du kan spørre deg selv hvor store kostnadene kan bli for den enkelte avler hvis valpe-kullet kommer over 5, for enkelte raser er det normalt med 7-9. Afrikanske løvebikkjer håper en enklest kullet begrenser seg til 5 for økonomiensk skyld, mens hjorte-jegere er det absolutt ikke unormalt med mer. Det er ingen lukrativ business, de som driver med avl gjør det rett og slett for deres egen skyld - at de elsker dyrene mer enn penger som skal ligge bak. Schæfer kompis, bør du sjekke prisene på en gang til. Blir litt bort i natta å karakterisere en så normalt etterspurt hunderase til 4-7k. Pitbull får du ofte til 4k. Håper det hjalp bedre

Et eksempel er Sierra da Estrela, portugisisk selskapshund. Den betalte vi 15 laken for, men det begynner å bli noen år siden den hunden gikk bort, enda flere år siden vi kjøpte den. Tidene forandrer seg, mp. Tipper på at det er rundt 4-5 år siden du kjøpte boxern din? Vet ikke hvordan prisene er på boxer i dag - men det høres ut som en standard-pris veldig karakteristisk for den tida ihvertfall. Så begynte det å stupe i visse avls-miljø, det er dyrt å avle bikkjer - og alternativet er å gi de bort eller beholde de. Å beholde de er ikke billigere det heller..

Enig med deg i schäfer-delen, det ber jeg folk om å notere seg med stor N!

Lol, godt du er enig med meg at det å holde hunde-kranglene utenfor nFF og heller i hunde-mijøene, forteller meg at du er ganske (veldig?) erfaren på det området!

Leser videre i innlegget ditt og må si jeg er ganske enig med deg etter å ha tenkt nøye over det. Av flere grunner ville jeg gått for en vilter arbeidsjern, men jeg er så heldig å bor i utkant og skog, og kan dermed aktivere bikkjene mer enn for de som bor midt i bykjernen. Klart, endel krangler med jegere og eventuellt saue-eiere når vi drar på hytta blir det - men tross alt et godt poeng du stiller frem. Som sagt er det litt over middels interesse å sette hunden inn i søk-spor og agility med id-trening, du er ganske eksplisitt bestemt på hva du ønsker hundens formål til, vil jeg tillegge

Men all honnør for å bringe fram ditt syn på det, spesielt når du minnte meg på Schäfern, det gav meg obs på noe veldig viktig!

Grunnen til at en ønsker bikkjer med den egenskapen du synes er merkelig minns jeg en instruktør fortalte at i motsetning til folks generelle oppfatning, er disse mer mottagelig for lærdom basert på de formål - men det er sikkert forskjell fra instruktør til instruktør. Du får en instruktør til å rådgi deg til nesten hva som skal være for å bedre hundens kvaliteter, i og med at det rett og slett er slikt hunder skal benyttes - i de fleste instruktørers øyne. De stiller seg nøytrale selskapshund kontra brukshund og ser på dyret som et individ på lik linje med mennesker. Men det koster... sukk

Ser nå at det var kun et par år siden du betalte for boxern, det betyr at boxer er ennå en etterspurt rase, vil jeg tro

NB! Jeg vil legge til at de fleste som avler har en start-pris og en slutt-pris, så det ikke blir misforståelser der. Noen valper kan vi få 10 laken for, men de siste valpene i kullet vil absolutt være billigere.
Sist endret av paranoy; 4. desember 2007 kl. 19:45.
Synes det mp34567 sier høres ganske fornuftig ut på mange måter. Selv uttaler jeg meg kun basert på hva jeg har lest og hørt, jeg har ingen personlig erfaring med hundetrening, og ihvertfal ingen kontakt med hundemiljøer. Fint at vi har et såpass bredt spekter i kunnskapsfeltene blant brukerne våre

Jeg funderer på om disse høyenergi-hundene kanskje egner seg bedre som narkobikkje for politiet enn som private prosjekter, i og med at de i politiet vil få en mye tettere og mer profesjonell oppfølging. Men dette er kun spekulasjoner..
Sitat av paranoy
Jeg fastslår da at vi er litt enige og litt uenige i temaet om valg av hunde-rase, veldig p.g.a. det selvsagt har mye å si i profesjon å velge en rendyrket rase til narko-søk, men som frivillig basis har dette neppe noe innvirkning. Der kommer hunde-eier til hunde-eier å være uenig i all fremtid, dette gjelder den kunnskapen hunde-eieren anskaffer seg på rasen fra den dag de spytter ut en 4k-7k på en liten hundevalp til den dagen de dresserer den første gang. Har opplevd krangler i avls- og klubb-miljøet så busta fyker på svært små bagateller, ikke vits i å hente slikt fram her - det eneste jeg vil påpeke er dette:

" Det er aldri hundens feil om den får en destruktiv eller aggressiv holdning/natur, kun eierens feil "

Dine eksempler er korrekte i såfall mp34567, men gå til en hunde-instruktør og forhør først da vel, hvis primær-ønsket til denne hunden er et narko-oppdrag. Her kan nok instruktøren være behjelpelig, mest sannsynlig vil han/hun helle til mentalmelt og mitt syn utfra valget av bikkje til slikt oppdrag. Mye fordi instruktøren vil anbefale en valp som du må like å jobbe med hele tiden.

Det som gjør en god narko-søker av en bikkje er ikke hvor disponibel den er til søk fra før, men hvor mye arbeid som legges ned til å gjøre bikkja til narko-søker. Vær klar over at dette ikke har noe hverken med jakt-innstinkt eller noe naturlige innstinkter som kan dyrkes frem i en rase: Dette er opplæring (dressering) av en egenskap som er karakteristisk for hunder generellt (og kaniner visstnok). Andre får komme med sitt syn på denne saken, syns for øvrig denne tråden har vært av de veldig saklige og faktisk særdeles interessant - håper den fortsetter. Mye bra kunnskap ute å går, både blant hunde-eiere og hunde-interesserte, noe som gleder denne dyre-elskeren her ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Men så er fallhøyden betraktelig større med en Malinois enn med f.eks en Flat Coated retriever. Det å gå spor to timer hver dag er jo ikke hele livet med en malle. Du skal faktisk leve med den i 15 år, 24 timer i døgnet. Jeg vet ikke hvor lang erfaring trådstarter har med hund, men man velger ikke en malle for å eksperimentere og uten noen som helst plan. Man kan være så forberedt man bare vil, men den type drifter må man faktisk erfare før man vet hva det faktisk vil si. Vurderer du en malle er det lurt å oppsøke et aktivt treningsmiljø, og oppleve rasen både i treningssammenheng og hverdag. Snakk med andre instruktører, og du vil nok få høre det samme.

edit: Vanlig pris for en rasehund er forøvrig 8-10 000. Raseklubbene har retningslinjer for prisene på sin rase.
Sist endret av Maud; 4. desember 2007 kl. 19:49.
Joda, stemmer det du sier der Maud. Men ikke generaliser, også hunder har forskjellig personlighet. Les innlegget mitt over, og du ser jeg tilslutt falt på at det var et godt poeng mp hadde - jeg baserte meg veldig konkret i hvilket egenskaper som skulle til for å trene en narko-hund, men det ligger mer bak enn bare treningen, det er tross alt et liv for bikkje og eier som kommer i tillegg, som du påpeker

Stemmer det du sier Maud - men sjekk opp prisene på de nevnte afrikanske hunderaser jeg gav opp, og er du en avler selv, vet du at veiledende pris er oftest misvisende til de faktiske priser, uten at jeg trenger å si mer der. Alternativet som jeg nevnte er å gi bort eller beholde de

Raseklubbene kan egentlig gå et visst varmt sted ifølge meg, andre familiemedlemmer av meg ville vært uenige. Spesielt NKK kan dra til...

NKK er en kennel klubb, bare så det er sagt. Ikke misforstå

De kan dra til ...... for det
Sist endret av paranoy; 4. desember 2007 kl. 20:04.
Sitat av paranoy
Joda, stemmer det du sier der Maud. Men ikke generaliser, også hunder har forskjellig personlighet. Les innlegget mitt over, og du ser jeg tilslutt falt på at det var et godt poeng mp hadde - jeg baserte meg veldig konkret i hvilket egenskaper som skulle til for å trene en narko-hund, men det ligger mer bak enn bare treningen, det er tross alt et liv for bikkje og eier som kommer i tillegg, som du påpeker
Vis hele sitatet...
Alt er individuellt. Du finner Border Collier som helst trives i sofaen, men du skal ikke regne med å ende opp med et slikt individ om du skaffer deg rasen. Du finner utstillingslinjer på noen raser, som ofte kan være litt mer light. Men såvidt jeg vet har vi bare IPO og tjenestelinjene på malle her i Norge.

Det er godt å høre du også ser alt det andre som kommer ved siden av treningen.

edit: angående pris kan det variere. På f.eks Border Collie ligger det ofte på 5 000, da rasen anses som et arbeidsredskap for bøndene. Men de aller fleste ligger på 8-10. Og hvis du vet hvor mye det koster å avle frem gode hunder, vet du at 8-10 000 er en helt ok pris.
Sist endret av Maud; 4. desember 2007 kl. 19:56.
Klart jeg ser det - men noen ganger kan jeg gå i fellen å lese et innlegg å svare på den utfra utgangspunktet på tråden, veldig fint at det er andre igjen som kan gjøre en obs på andre faktorer. Har selv vært av de, men det gjelder stort sett for paragraf-ryttere da. I motsetning tør jeg innrømme andre har rett i samme tilfellet enn når det gjelder folk som er opptatt av lover og regler, og de kan karakteriseres som de mp snakker om i hundemiljøene

Da mener jeg utfra de innbarka kranglene som kan oppstå i de miljøer
(se tidligere innlegg fra meg og mp)

Helt enig med deg forresten at 8-10k er en allright pris, hadde ikke gjort noe om høyere. Men det var denne etterspørselen da..
Sist endret av paranoy; 4. desember 2007 kl. 19:58.
Sitat av paranoy
Klart jeg ser det - men noen ganger kan jeg gå i fellen å lese et innlegg å svare på den utfra utgangspunktet på tråden, veldig fint at det er andre igjen som kan gjøre en obs på andre faktorer. Har selv vært av de, men det gjelder stort sett for paragraf-ryttere da. I motsetning tør jeg innrømme andre har rett i samme tilfellet enn når det gjelder folk som er opptatt av lover og regler, og de kan karakteriseres som de mp snakker om i hundemiljøene

Da mener jeg utfra de innbarka kranglene som kan oppstå i de miljøer
(se tidligere innlegg fra meg og mp)

Helt enig med deg forresten at 8-10k er en allright pris, hadde ikke gjort noe om høyere. Men det var denne etterspørselen da..
Vis hele sitatet...
Krangler finner du i de fleste interesse-miljøer. Det er ikke værre enn å styre unna.

Etterspørsel ja. En seriøs oppdretter vil avle for å styrke rasen, ikke for etterspørsel, eller penger. Man tjener tross alt svært lite på avel.

Det her vet sikkert du, men for dem som ikke vet det har man noen fine utgifter som hører med når man driver et seriøst oppdrett:

- Øyelysning av begge avelsdyr.
- HD røndking
- AA røndking
- DNA testing hvis det er funnet markør på en spesifikk sykdom i rasen.
- Parringsavg 7000 - 9000 kr ( forskjellig fra rase til rase ...)
- Merritering av begge avelsdyr (i form av MH, k-test, etc).
- Utstilling for å vurdere om hunden er et godt eksemplar eksteriørmessig.

Så litt annet..

- Brunst prøver - 500 - 1500 kr alt etter som hvor mange blodprøver en må ta for å finne rett dato for parring.
- Ekstra utg til for/vitaminer drektig/diegivende tispe ca 2000 - 3000 kr ( inbefatter vitaminer, ekstra mat, kjøtt, omega 3 etc.
- Fødselsutstyr.
- Komplikasjoner som kan oppstå.
- Tepper, laken, inkontinens pads.
- Vaksine/helseattest.
- Øyelysning av valpene
- Registrering NKK
- Og andre ting man bør ha "just in case".
- Annonsering - 1000 kr ( alt ettersom hvor mye det er nødvendig å annonsere selvfølgelig, men greit å regne med noen utgifter til det ).

Dette er langt ifra alt.
Sist endret av Maud; 4. desember 2007 kl. 20:16.
Skal vi se nøyaktig på hva trådstarter sier så sier at han vil ha en hund for eksperimentere en gang innimellom med familie og venner. Joda fint det men vil han gå ute i regnvær den ekstra mila for at mallen skal sove uten og spise opp sofaen og dra listene av veggen den natta? Utifra måten han sier ting på og at han faktisk kan jo tyde på at han prøver og tilegne seg erfaring på området fordi han ikke har hatt hund før. Og en malle er absolutt ikke noe nybegynner hund. Jeg har hatt hund siden jeg var 6 år gammel og vokst opp med hund rundt meg. Jeg er enda ikke klar for noen malle. Om noen foreslår det i det hele tatt stiller jeg meg veldig skeptisk. Den har ekstremt bra driv, den har ekstremt bra fart og utholdenhet og den lærer utrolig lett. Så hvorfor har jeg ikke en sånn en? Den er for ekstrem for meg. Jeg trenger det lille sekundet hvor du ser at bikkja tenker og gjør seg klar til å utføre så du kan korrigere om han gjør noe galt. Har du først lært en malle noe feil må du ikke tro at det bare blir å lære den rett igjen.

På ipo har jeg sett føren gå bort for å ta mallen av armen fordi den nekter og slippe og på et sekund uten forvarsel vendte den seg mot førern og bet han i armen isteden. Det er fordi den er så høyt oppi i det den gjør og enser ikke ting rundt seg. Verken fører eller tid og sted og da kan man jo spørre seg hvor enkelt er dette og trene? Er dette noe man virkelig vil starte med? En hund med så høyt driv og energi? Kontakten med bikkja er utrolig viktig for å kunne korrigere underveis. Feks en malle i ipo om du tilbakekaller den fordi den går etter feil figurant må du ikke tro at den hører. Den har fått en kommando og den skal den utføre. Nytter ikke å løpe etter og si stopp!

Ta boxern min for eksempel det er en veldig aktiv og livlig rase. De holder ikke konsentrasjonen særlig lenge. Jeg tror hundetrenern vi hadde rev seg i håret mange ganger da han kunne avbryte et angrip for å jage en sommerfugl isteden. Men han ble da godkjent vekterhund til slutt. Jeg har aldri angret på at jeg skaffet meg en boxer selv om jeg ser at mange andre hunder kunne vært bedre egnet. Men jeg har framdyrket egenskaper i han som gjør han til en meget god vakthund. Det er meget god lyd i en boxer og den ser skummel ut for de som ikke kjenner rasen. Enda jeg har hatt hund i 12 år før denne føler jeg at jeg var langt ifra godt nok forbredt. Boxern tenker og handler men seperat fra hverandre jeg har et par sekunder hvor jeg ser hva han har tenkt og gjøre og kan eventuelt avbryte han. Med en malle rekker du ikke dette.
Boxere kan også retrenes uten bruk av strøm,pigger eller andre ting jeg ikke syntes noe om. De kan trenes relativt mykt og du kan gjøre en god del selv uten at det setter seg så innbarka at det må jobbes ut med strøm eller annet.

Noen maller må strømmes for å lære seg og slippe arm på kommando og lignende. Dette kan du ikke gjøre på egen hånd med mindre du er meget erfaren. Jeg mener faktisk det ikke er lov med mindre du har en godkjent instruktør som veileder deg. Dette er jo ting som krever både tid og dedikasjon og har du en ekstrem hund må du nesten ha en instruktør med deg fra dag 1. Er usikker på om trådstarter er klar for denne dedikasjonen til hund. Han vil kanskje ha en hund som kan ligge rolig i sofa kroken hjemme en arbeids dag? Eller vil han vie livet sitt fullstendig til hund og evt skifte jobb for å få hunden til å trives?

Du trenger ikke en formel 1 bil for å kjøre på motorveien. De første bilene kræsjer man som regel pga overdreven tro på egen ferdighet. Grenser skal testes. Man skal vise seg litt. Problemet med dette er at dette er et levende vesen. Du blir glad i de. De kan ikke bare hives på dynga om treningen ikke ble som du ønsket.

Holder i lange baner med feks en flat eller springer spaniel for å kun snuse på venner og bekjente og finne stoff. Her er det ikke så stor fare for at du feiltrener og ikke får trent de riktig heller. Disse hundene er som regel meget gode på psyke og kan godt ligge stille hjemme i sofaen en dag eller to og dra seg. Men de vil allikevel ha mere en godt nok driv til å ville jobbe litt innimellom også.

Derfor ville jeg vært forsiktig med å foreslå en ekstremt aktiv hund til trådstarter