Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7818
Kjæresten min har en MacBook Pro, som lyden ikke virker på. De på Apple sier at skjermkortet er ødelagt.. Stemmer dette?

Har ikke brukt pc nå på 6 mnd, å når jeg starter den nå. Er det en hvit skjerm, med Apple logo og en loading spiral der... Noen råd?
Sist endret av Raspeball; 18. desember 2014 kl. 19:20.
Du kan prøve å resete smc link
Når jeg kommer inn på menyen ved å trykke

FN + CMD +R + P, for å så komme inn i menyen der. Så finner den ikke noe feil, når jeg trykker "repair disk"

Når jeg kommer inn på menyen ved å trykke

FN + CMD +R + P, for å så komme inn i menyen der. Så finner den ikke noe feil, når jeg trykker "repair disk"
Sist endret av Raspeball; 18. desember 2014 kl. 19:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
prøv å starte den i single user mode. Høres ut som den sliter med rettigheter på skrive/lesererettigheter.
Det er vel ikke tilfeldigvis en 15" macbook pro mid-2010 modell?

Min hadde en feil på grafikkkortet som gjorde at hele hovedkortet måtte byttes ut.

Dette var en kjent fabrikkfeil som apple hadde en periode på 3 år fra kjøpsdato hvor de byttet hovedkortet gratis.

De har sluttet med det nå tho, men du kan alltids prøve å reklamere på samme feil under norsk kjøpslov.

Fra artikkelen før de endra den 1 Januar 2014:

Apple will service affected 15-inch MacBook Pro computers free of charge until three years from date of purchase. This worldwide Apple program does not extend the standard warranty coverage of the affected MacBook Pro.
Vis hele sitatet...
Les mer om det her: http://support.apple.com/en-us/HT203554

Lykke til.
Sist endret av Turbolego; 23. desember 2014 kl. 23:19.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Var innom med Macen på Apple. Han sa at skermkortet er ødelagt, å de måtte ha kvittering. Den lå hjemme, så kom igjen idagår og der va det en ny fyr. Han sa at alt var uorden og at jeg bare skulle trykke CMD + R og reinstallere macen. Han sa ingenting skulle forsvinne .

Når jeg skal installere på nytt, så finner den ingen harddisk å installere på. Når jeg trykker innpå disken, står det at den er ødelagt.

Hvordan kopierer jeg mest mulig av filene, Før jeg gjenoppretter harddisken?6

Har lagt ved et bilde
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Var innom med Macen på Apple. Han sa at skermkortet er ødelagt, å de måtte ha kvittering. Den lå hjemme, så kom igjen idagår og der va det en ny fyr. Han sa at alt var uorden og at jeg bare skulle trykke CMD + R og reinstallere macen. Han sa ingenting skulle forsvinne .

Når jeg skal installere på nytt, så finner den ingen harddisk å installere på. Når jeg trykker innpå disken, står det at den er ødelagt.

Hvordan kopierer jeg mest mulig av filene, Før jeg gjenoppretter harddisken?6

Har lagt ved et bilde
Vis hele sitatet...
Bildevedlegget ditt er ikke synlig.

Bruk https://imma.gr/ til bilder.

Når det gjelder å hente ut filer, så hadde jeg brukt et usb-adapter for sata-harddisker og hentet ut filene via en annen maskin som kan lese mac-partisjonerte disker (HFS+).

Du kan bruke en windows maskin til dette, dersom den har HFS+ driverne fra bootcamp installert: Accessing Apple HFS Volumes from Windows
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Bildevedlegget ditt er ikke synlig.

Bruk https://imma.gr/ til bilder.

Når det gjelder å hente ut filer, så hadde jeg brukt et usb-adapter for sata-harddisker og hentet ut filene via en annen maskin som kan lese mac-partisjonerte disker (HFS+).

Du kan bruke en windows maskin til dette, dersom den har HFS+ driverne fra bootcamp installert: Accessing Apple HFS Volumes from Windows
Vis hele sitatet...
https://imma.gr/61094

Usb kabel med Usb ikke begge endene?

Får jeg tilgang til filene, uansett om det står jeg må formatere disken?
Sitat av Raspeball Vis innlegg
https://imma.gr/61094

Usb kabel med Usb ikke begge endene?

Får jeg tilgang til filene, uansett om det står jeg må formatere disken?
Vis hele sitatet...
Nei, en usb til sata kabel eller kabinett.

du får de i norge til noen hundrelapper eller på ebay til et par tiere.



Jeg har selv klart å hente ut filer fra herpa disker via linux hvor man kan tvinge disken til å mounte selv om den har masse bad blocks eller korrupsjoner.

Klarte å redde mange bilder f.eks. men flere av bildene var herpa.

Bedre enn ingenting tho.

Men det er aldri garantert at du vil få ut alle filene dine, men værd å prøve.

Om du har tilgang til en mac, så prøv på den før du prøver med en windows maskin med HFS+ driveren installert, siden jeg antar det vil funke litt bedre.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Nei, en usb til sata kabel eller kabinett.

du får de i norge til noen hundrelapper eller på ebay til et par tiere.



Jeg har selv klart å hente ut filer fra herpa disker via linux hvor man kan tvinge disken til å mounte selv om den har masse bad blocks eller korrupsjoner.

Klarte å redde mange bilder f.eks. men flere av bildene var herpa.

Bedre enn ingenting tho.

Men det er aldri garantert at du vil få ut alle filene dine, men værd å prøve.

Om du har tilgang til en mac, så prøv på den før du prøver med en windows maskin med HFS+ driveren installert, siden jeg antar det vil funke litt bedre.
Vis hele sitatet...
Er sikkert bedre å prøve det, er programmer som kan hente filer ifra formaterte disker?

Feks

http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/easyrecovery/
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Er sikkert bedre å prøve det, er programmer som kan hente filer ifra formaterte disker?

Feks

http://www.ibas.no/ontrack-datarecovery/easyrecovery/
Vis hele sitatet...
Prøv de ja, men da burde du helst bruke en mac for å gjøre denne jobben.

Dunno hvordan det er med formatert, men husker jeg måtte la en av mine eldre mac-laptopper stå i ca. 2 måneder å gjennopprette bilder fra en ekstern disk som en venninde hadde klart å slette ved et uhell.

Dette var da snakk om at hun trykka "ja" til å bruke den eksterne disken som time machine, og fikk hele disken sletta...

Å gjenopprette fra en disk som bare er formatert skal være langt enklere.

Lykke til!
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Prøv de ja, men da burde du helst bruke en mac for å gjøre denne jobben.

Dunno hvordan det er med formatert, men husker jeg måtte la en av mine eldre mac-laptopper stå i ca. 2 måneder å gjennopprette bilder fra en ekstern disk som en venninde hadde klart å slette ved et uhell.

Dette var da snakk om at hun trykka "ja" til å bruke den eksterne disken som time machine, og fikk hele disken sletta...

Å gjenopprette fra en disk som bare er formatert skal være langt enklere.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for svar Turbolego!
Gir en lyd om hva jeg får til! Mye skrivefeil her.. skriver på Samsung tab. ....
Og btw. den feilen på skjermkortet burde du reklamere på.

Dersom du får re-installert maskinen med ny disk, installer gfxCardStatus og bytt mellom "Discrete" og "Integrated" modus.

Lagre kernel panic loggene og ta de med til eplebutikken.

MacBook Pro Intermittent Black Screen or Loss of Video

They ran the standard diagnostic tests, and they came up clean. The technician also claimed to be unable to reproduce the issue. Apple said they could not replace the logic board unless they were able to reproduce the problem.

Finally, after a couple weeks of stalling on their part, I asked to make an appointment to replicate the problem myself in their lab. They agreed, and when I went in, I was able to reproduce the issue twice in a matter of minutes. The technician uploaded the crash logs to Apple’s central service department in Houston, and they agreed that the logs were consistent with the logic board issue covered under the special replacement program.
Vis hele sitatet...
Jeg fant loggene mine på "~/Library/Logs/DiagnosticReports"

Her kan du laste ned crashloggene jeg sendte til eplehuset i 2012 som gjorde at jeg fikk bytta hovedkortet:

Kode

https://mega.co.nz/#!78hSGZJC!pL-ggBdVvsI2l0sRUoPE44UgD_B75FGFYqXN5lXs14c
Loggene mine inneholder info om GeForce feil, gidder ikke å finne ut hvilken av de 33 loggene som hadde dette, men her er et eksempel fra denne tråden: GPU Panic report interpretation, Mavericks OS

Kernel Extensions in backtrace (with dependencies):
com.apple.GeForce(6.4.0)@0x82ac4000->0x82b7afff
dependency: com.apple.NVDAResman(6.4.0)@0x834a0000
dependency: com.apple.iokit.IONDRVSupport(2.2.1)@0x82fd3000
dependency: com.apple.iokit.IOPCIFamily(2.6.5)@0x7a802000
dependency: com.apple.iokit.IOGraphicsFamily(2.2.1)@0x8301b000
com.apple.nvidia.nv50hal(6.4.0)@0x83c05000->0x84019fff
dependency: com.apple.NVDAResman(6.4.0)@0x834a0000
com.apple.NVDAResman(6.4.0)@0x834a0000->0x8378dfff
dependency: com.apple.iokit.IOPCIFamily(2.6.5)@0x7a802000
dependency: com.apple.iokit.IONDRVSupport(2.2.1)@0x82fd3000
dependency: com.apple.iokit.IOGraphicsFamily(2.2.1)@0x8301b000
Vis hele sitatet...
Så, in short:

1. hent ut filene du kan fra den herpa harddisken (lykke til)
2. installer mac på nytt med ny disk
3. bruk gfxCardStatus til å fremprovosere fram trøbbel med skjermkortet
4. hent ut loggene fra "~/Library/Logs/DiagnosticReports" og gi dem til eplebutikken du var i sist, og krev at de fikser det på reklamasjonen.

Kan hende du må ha flere logger, jeg hadde 33 og jeg aner ikke om alle sammen indikerte at det var skjermkort-chippen som var wasted, eller om det bare var en av dem.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Og btw. den feilen på skjermkortet burde du reklamere på.

Dersom du får re-installert maskinen med ny disk, installer gfxCardStatus og bytt mellom "Discrete" og "Integrated" modus.

Lagre kernel panic loggene og ta de med til eplebutikken.

MacBook Pro Intermittent Black Screen or Loss of Video



Jeg fant loggene mine på "~/Library/Logs/DiagnosticReports"

Her kan du laste ned crashloggene jeg sendte til eplehuset i 2012 som gjorde at jeg fikk bytta hovedkortet:

Kode

https://mega.co.nz/#!78hSGZJC!pL-ggBdVvsI2l0sRUoPE44UgD_B75FGFYqXN5lXs14c
Loggene mine inneholder info om GeForce feil, gidder ikke å finne ut hvilken av de 33 loggene som hadde dette, men her er et eksempel fra denne tråden: GPU Panic report interpretation, Mavericks OS



Så, in short:

1. hent ut filene du kan fra den herpa harddisken (lykke til)
2. installer mac på nytt med ny disk
3. bruk gfxCardStatus til å fremprovosere fram trøbbel med skjermkortet
4. hent ut loggene fra "~/Library/Logs/DiagnosticReports" og gi dem til eplebutikken du var i sist, og krev at de fikser det på reklamasjonen.

Kan hende du må ha flere logger, jeg hadde 33 og jeg aner ikke om alle sammen indikerte at det var skjermkort-chippen som var wasted, eller om det bare var en av dem.
Vis hele sitatet...
Okei! Skal først innom Apple butikken, så de får se selv at det ikke er som de tror. Skal la de prøve å fikse den. Deretter kjøpe den USB kabelen, å prøve å hente filene. Så skal jeg se på det med skjermkortet!


Fulgte ikke med IOS CD når hun fik MAC'en... Kan det installeres over nettet, eller må jeg kjøpe IOS på CD?
Har du en mac tilgjengelig?

Mavericks er helt gratis å installere på en mac så lenge det er en nyere modell, og modellen din er ny nok.

Gå på en mac, last ned mavericks fra appstore (gratis) og legg den på en usb med http://liondiskmaker.com/ og installer fra usb på mac'n du har.

Ingen serial etc. behøves, mavericks er gratis, så det er ikke et tema engang.
Aldri reparer disk, reparer disk skriver på disken, og det kan øke skadeomfanget på en ødelagt disk.

Bruk ditto, dd, CCC, eller aller helst Data Rescue for å kopiere det som er mulig å kopiere ut fra den ødelagte disken til en annen harddisk.
Sist endret av nudo; 31. januar 2015 kl. 08:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Apple har nå utvidet reperasjon av macbook pro modeller med skjermkort-feil: Utvidet reparasjonsprogram for videoproblemer på MacBook Pro

Anbefaler at trådstarter benytter seg av dette, om ikke problemet allerede har blitt løst.
Hostinger.no
72 3
Vell, jeg hadde det samme problemet for omtrent 2 uker siden, jeg bare direkte søkte problemet på YouTube og fant svaret. Realtivt enkelt!