Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1541
Hei.

Jeg jobber i et veldig stort privat selskap ved siden av skolen. Har en 50% fast stilling. Har hørt med mange andre studenter at de har søkt om noen som noe som heter lese permisjon eller student permisjon.
Dette står det ingenting om i kontrakten og når jeg spurte sjefen min om det fikk jeg et stort nei.

Det "nei"et var så frekkt at jeg har lyst til å fulge opp saken litt å se om jeg har noe rettighet til dette. Fordi jeg er helt avhengig av å lese til eksamen.

Det jeg studerer er master grad i systems and controling eller vidre på elektro ingeniør kan du si. Noe som ikke er relevant til jobben min i det hele tatt.

Så det jeg egentlig lurer på er om noen her vet hvordan jeg kan få fri til eksamen ? Eller noen som har hørt om studentperm?
Sitat av Arbeidsmiljøloven
§ 12-11. Utdanningspermisjon
(1) Arbeidstaker som har vært i arbeidslivet i minst tre år og som har vært ansatt hos arbeidsgiveren de siste to år, har rett til hel eller delvis permisjon i inntil tre år for å delta i organiserte utdanningstilbud. Utdanning ut over grunnskole eller videregående opplæringsnivå må være yrkesrelatert for å gi rett til permisjon. Yrkesrelatert utdanning omfatter alle typer arbeidsmarkedsrelevant etter- og videreutdanning.
Vis hele sitatet...
Ser dårlig ut... Jeg ville uansett prioritert studiene, skaff deg en annen deltidsjobb

edit:
Fra http://www.digi.no/54060/har-du-rett...-og-lesedager:

Arbeidsgivere har forskjellig praksis i forbindelse med ansattes eksamensavviklinger. Noen steder må de ansatte ta ut fridager både for eksamen og lesedager. Andre steder blir det gitt fri på eksamensdagen, mens eventuelle lesedager må tas som fridager.

En saksbehandler i Kommunaldepartementet sier til digi.no at når man i det offentlige får to lesedager og fri til eksamen når man går opp til offentlig høyskoleeksamen, er dette en rettighet på visse vilkår.

Arbeidsgiver kan vurdere spesielle tilfeller. Blant annet om den eksamen som skal avlegges er relevant i forhold til arbeidet.

Eksamensavvikling er ikke regulert i arbeidsmiljøloven, og private bedrifter inngår avtaler med hver enkelt ansatt dette gjelder for.

Personlig synes jeg det virker lite fleksibelt av arbeidsgiver å praktisere at den ansatte må benytte fridager for å avvikle eksamen eller ha to lesedager på forhånd. Det er jo en ekstra kompetanse den ansatte får, og som (i de fleste tilfeller) vil komme bedriften til gode.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Roolfe; 26. november 2012 kl. 17:27.
Takk for raskt svar. Ser veldig dårlig ut ja. Er ikke lett å finne en godt betalt deltidsjobb skjønner du
For de i fast jobb er det noe som heter eksamenspermisjon eller noe slikt, kanskje det gjelder deg også selv om du jobber 50%? Det skal stå enten i teriffavtale eller i arbeidsmiljøloven.

2 dager fri i forkant av eksamen vet jeg en kompis fikk, til hans sjef store fortvilelse. Men ifølge kompisen så kunne ikke sjefen nekte.

Heter det velferdspermisjon kanskje? Eller kanskje det bare gjelder statsansatte og de i offentlig sektor?
Sist endret av ompapa; 26. november 2012 kl. 18:27.
Sitat av ompapa Vis innlegg
For de i fast jobb er det noe som heter eksamenspermisjon eller noe slikt, kanskje det gjelder deg også selv om du jobber 50%? Det skal stå enten i teriffavtale eller i arbeidsmiljøloven.

2 dager fri i forkant av eksamen vet jeg en kompis fikk, til hans sjef store fortvilelse. Men ifølge kompisen så kunne ikke sjefen nekte.

Heter det velferdspermisjon kanskje? Eller kanskje det bare gjelder statsansatte og de i offentlig sektor?
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det heter velferdspermisjon. Og at i det offentlige er praksis slik du beskriver. I det private er det enten beskrevet i tariffavtale, eller så gir arbeidsgiver det han/hun vil (i praksis svært ofte ingenting).
Du har alltids mulighet til å levere inn egenmelding om de ikke er brukt opp...

.. men det høres ut som en særdeles mye bedre idè for alle involverte at du får fri. Om mulig kan du bytte vakter med noen? Eller få noen til ta ekstravakter for deg?

Hvilken bransje jobber du innen nå?
Jeg jobber i telenor.

Egenmelding har jeg ikke tenkt på faktisk, god ide egentlig bortsett fra at det bllir litt dumt å gjøre nå siden jeg allerede har spurt om fri de dagene jeg blir skal bli "syk" på.
Drit i jobben og øv til eksamen. Utdanningen er 10 tusenganger viktigere en noen spenn som du mest sannsynlig kommer til å tjene innen i løpet av noen uker ferdig utdannet
Siden det er et så stort selskap som Telenor, så stemmer jeg for egenmelding.

Ganske enkelt fordi, det ikke er noen gyldig grunn til å sparke seg.
Da det er litt utfordrende for en arbeidsgiver å gi sparken så fort.

I såfall dersom du for sparken er det jo å gå til media...
Evt. gå til sak, på grunnlag av dårlig grunn til oppsigelse.

Dårlig PR