Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2461
Hei freaks.

Jeg trenger litt hjelp ang en jævla dritt huseier som jeg hadde tidligere.

Jeg skrev kontrakt med han og bodde der nesten et år.

Da jeg sa opp leiligheten så bodde jeg der 2 mnd etter jeg sa opp.

I kontrakten fant jeg ut i etterkant at det sto at jeg måtte betale husleie helt til han fant noen som ville flytte inn etter meg.

Det tok 6. mnd og han mener jeg skylder han 50 000 kr.

Jeg har henvist til Norsk lov, hvor det står at det maksimalt kan være 3 mnd oppsigelse så jeg har sakt meg villig til å betale 1 mnds leie.

Nå har han anmeldt meg og krever 45 000. Som jeg absolutt ikke har.

Er ikke så flink til å skrive eller forklare så håper dere forstår hva jeg spør om.

Hva burde jeg gjøre???
Kontakt advokat. Frirettshjelp, noe det virker som du kan benytte deg av i ditt tilfelle.
Sist endret av PandaFlush; 1. november 2013 kl. 14:41.
http://freak.no/forum/showthread.php?p=3011934

http://no.wikipedia.org/wiki/Husleieloven


Etter mitt skjønn så kan du gå det som kalles for urimelighet, det tar ikke han 6 måneder å finne en ny leieboer, hvis han hadde prøvd.

Kan forøvrig ingenting om lov og rett x)
Hva står i avtalen deres om oppsigelsestid?
I kontrakten fant jeg ut i etterkant at det sto at jeg måtte betale husleie helt til han fant noen som ville flytte inn etter meg.
Sitat av ShitSandwich Vis innlegg
I kontrakten fant jeg ut i etterkant at det sto at jeg måtte betale husleie helt til han fant noen som ville flytte inn etter meg.
Vis hele sitatet...
Fy faen. Skjønner ikke at folk kan lage slike kontrakter. Men er det lov.. ? Lykke til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ShitSandwich Vis innlegg
I kontrakten fant jeg ut i etterkant at det sto at jeg måtte betale husleie helt til han fant noen som ville flytte inn etter meg.
Vis hele sitatet...
Ikkje nødvendigvis gyldig. Snakk med en advokat. Når det er såpass stor sum involvert så er det lurt. Koster deg en tusenlapp eller to.

Alternativet ditt er å passivt vente, og sjå om han tar saka inn for forliksrådet. Anmeldelse kan du ignorere; det er ikkje ulovleg å vere usamde om penger, og det er den som krev penger som generelt sett må bringe saka inn for rettsapparatet.
Huseier kan ikke lage bestemmelser som er mer gunstige for han selv enn deg. Står det ikke noe om oppsigelsestid gjelder vel normalt 3måneder. i værste fall må du betale en måned. Kontakt advokat, bruk jushjelpa eller andre gratise tilbud om du ikke har krav på fri rettshjelp. unge nyopplærte jusstudenter er ofte vel så flinke som gamle slitne advokater
Sitat av Taurean Vis innlegg
http://freak.no/forum/showthread.php?p=3011934

http://no.wikipedia.org/wiki/Husleieloven


Etter mitt skjønn så kan du gå det som kalles for urimelighet, det tar ikke han 6 måneder å finne en ny leieboer, hvis han hadde prøvd.

Kan forøvrig ingenting om lov og rett x)
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Kompis var i et lignende tilfelle.
Man skal bare maks betale får tre mnd uansett!!Så du kan ta det med ro.Han kommer bare med tomme trusler,så du bør ikke bekymre deg.
Tusen takk for svar dere. Han har vært hos sin advokat så venter bare på brev fra advokat i posten.

Er det noen av dere som har linker til gratis hjelp i kristiansand for en slik sak?
Norsk lov sier at maksimal oppsigelsestid er 3 måneder.
I absolutt verstefall så må du betale husleie for en ekstra måned.

Nekt å betal noe som helst. Se hvor mye han gidder å stresse med det.
Sitat av ShitSandwich Vis innlegg
Tusen takk for svar dere. Han har vært hos sin advokat så venter bare på brev fra advokat i posten.

Er det noen av dere som har linker til gratis hjelp i kristiansand for en slik sak?
Vis hele sitatet...
Googling er ikke din sterkeste side?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er ikke MAKS 3 måneders oppsigelsestid nei. Det er standard 3 måneders oppsigelsestid om ikke annet er avtalt, men dette kan fravikes ved avtale.
Henviser til Husleielovern(lovdata)

§ 9-6. Oppsigelsesfrist
Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.
For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.
For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.
Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Det er helt rett at det er fult mulig å avtale seg bort fra 3 måneder. Eller mer riktig så avtaler man seg til 3 måneder. Dersom annet ikke er nevnt i kontrakt er vanlig utleietid 3 år! Jeg var i en slik kontrakt. Jeg tenkte som mange her at 3 mnd. oppsigelse er standard så leste ikke skikkelig i kontrakten. Da jeg ville flytte ut sa utleier at vi hadde kontrakt i 3 år som var ufravikelig. Men jeg kunne på egen hånd finne ny leietaker eller fremleie rommet. Jeg sjekket dette nøye og det er helt lovlig. Faktisk var det en artikkel i VG hvor flere advokater uttalte seg om leiemarkedet. Og det første bud var å sikre at det er en gjensidig oppsigelse i kontrakten.