Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1491
Hei! Jeg er student på UiO og skal leie min første leilighet. Det jeg lurer på er hva jeg burde se etter i en leilighet og kanskje passe på å ikke bli lurt eller noe. Hvordan går man frem når man har funnet den rette leiligheten?
Sist endret av wareye; 26. januar 2013 kl. 13:32.
Vel, du skal finne en leilighet i Oslo, da kan det vel være litt vanskelig å være kresen.
Men uansett:
-Sørg for at utleieren gir deg en kontrakt
-Pass på at kontrakten ikke bryter med loven(altså i forhold til depositum, oppsigelsestid osv.)
-Depositummet skal settes inn på en egen depositumskonto
-Sjekk at leiligheten har rømningsveiene i orden
-Så kan det være allrigth å sjekke at leiligheten ikke har noe mugg/fuktproblemer

Lykke til
Er det bare deg?
Hvordan er økonomien?
Ønsker du god beliggenhet eller går det bra å reise litt?

Litt mer info gir deg bedre svar, forøvrig anbefaler jeg, før du flytter noe møbler inn i leiligheten tar du med et kamera å tar bilde av eventuelle feil/mangler. Da kan du klage til utleier med bilder eller ha bevis for at det var slik da du flyttet inn i tilfelle utleier er en drittsekk som vil ha ekstra penger.

Private utleiere krever ofte depositum, disse pengene skal settes på egen positumskonto (kan lages i de fleste banker), alle renter som kommer av pengene skal tilfalle leietaker (altså deg), såfremt du ikke har gjort noe skade på leiligheten som gjør at utleier kan kreve oppreisning.

Les kontrakten nøye og sammenlign den gjerne med utleieloven for å se at du ikke blir snytt på noen måte.
Du bør også passe på at det er ordentlige vindu og at vinduskarmen er isolert bra, jeg glemte det siste, og det blir kjempekaldt på rommet mitt hvis det er under 0*C ute. Brannslukningsapparat er også noe du må spørre hvor er og sjekke at er i orden (se på trykkgreia)
Trådstarter
Det er bare jeg som skal bo der, jeg har spart opp ca 50 000kr og skal søke om lån dette semesteret. Så en veldig fin leilighet på 7000kr/mnd er det mye?
En veldig fin leilighet til 7.000 kroner i Oslo?
Da skal du mer enn flaks altså.
En veldig fin er nok vanskelig ja. Kanskje om du bosetter deg en 10 - 12 mil utfor sentrum eller har slektninger som kan leie til deg. Til og med i Tromsø får du stort sett bare 12 - 25 kvadrat for den prisen.
Det er ikke mye, men vet du hvor det er i forhold til UiO? Er du utenbys fra, eller kjenner du til bydelene?
TDSzevz har forøvrig mange gode tips, men kan komme med noen jeg har lært den harde måten:

Ta masse bilder, slik at du kan dokumentere standarden på leiligheten før du flyttet inn.

Videre ting som er lurt er å varsle om feil og mangler som er i leiligheten når du flytter inn, dvs. hvis det er et vindu som ikke greier å lukke seg skikkelig(og det var sånn når du flyttet inn), så må du si ifra om dette eller så kan du bli erstatningspliktig.

Les kontrakten! Mange som ikke leser denne godt nok, og det kan komme å bite deg i ræva hvis du ikke er påpasselig.
Du skal da se etter oppsigelsestid og hva som er forventet fra deg som leietaker angående vedlikehold.

Og som OnklD sier: Les utleieloven, det er mye her som kommer leier til gode, uansett hva det står i kontrakten.
Enig i den. Bilder når du flytter inn, og når du har vaska leiligheten når du flytter ut!
Sist endret av Taurean; 26. januar 2013 kl. 15:02.
Til 7000 kr/mnd ville jeg vurdert å bo med andre.
Søk på studentbolig så fort som mulig, det er mitt tips. Betaler selv 4300 i måneden for en helt grei, dog liten leilighet sentralt på pilestredet
50 000 dekker husleinen din i 7 mnd om du skal ha leilighet til 7000
Men på sikt er ikke 7000 mye for en student som tjener ca 6800 i månden iallefall det jeg fikk fra lånekassen når jeg var student. Det kan vell variere litt da men, er uansett ikke mye. Du må jo å bergne utgifter som mat,bøker osv. Uansett med tanke på leilighet kan det jo være greit å ha med seg noen på visning det er lett for å forelseke seg i en lielighet å så se feil og mangler først når du har flyttet inn selv om det var helt åpenbare ting. Ta med deg et skeptisk par med øyne er mitt tips