Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1491
Hei! Jeg er student på UiO og skal leie min første leilighet. Det jeg lurer på er hva jeg burde se etter i en leilighet og kanskje passe på å ikke bli lurt eller noe. Hvordan går man frem når man har funnet den rette leiligheten?
Sist endret av wareye; 26. januar 2013 kl. 13:32.
Vel, du skal finne en leilighet i Oslo, da kan det vel være litt vanskelig å være kresen.
Men uansett:
-Sørg for at utleieren gir deg en kontrakt
-Pass på at kontrakten ikke bryter med loven(altså i forhold til depositum, oppsigelsestid osv.)
-Depositummet skal settes inn på en egen depositumskonto
-Sjekk at leiligheten har rømningsveiene i orden
-Så kan det være allrigth å sjekke at leiligheten ikke har noe mugg/fuktproblemer

Lykke til
Er det bare deg?
Hvordan er økonomien?
Ønsker du god beliggenhet eller går det bra å reise litt?

Litt mer info gir deg bedre svar, forøvrig anbefaler jeg, før du flytter noe møbler inn i leiligheten tar du med et kamera å tar bilde av eventuelle feil/mangler. Da kan du klage til utleier med bilder eller ha bevis for at det var slik da du flyttet inn i tilfelle utleier er en drittsekk som vil ha ekstra penger.

Private utleiere krever ofte depositum, disse pengene skal settes på egen positumskonto (kan lages i de fleste banker), alle renter som kommer av pengene skal tilfalle leietaker (altså deg), såfremt du ikke har gjort noe skade på leiligheten som gjør at utleier kan kreve oppreisning.

Les kontrakten nøye og sammenlign den gjerne med utleieloven for å se at du ikke blir snytt på noen måte.