Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 9327
Tok førerprøven i dag og fikk stryk, noe jeg synes var rart for jeg kjørte bra under prøven, sensor sa selv at det var bra kjøring.

Så det jeg lurer på nå er om det er mulig å klage på avgjørelsen til sensor eller om siste ord er sagt i saken?

Burde kansje ha lagt til hva som gikk bra og ikke;

Jeg klarte kontroll spørsmålet.
Brøt ingen traffikregler.
Ga tydelig tegn på hvor jeg skulle, i god tid.
Holdt god og jevn fart, fin flyt altså.
Var aktpågivende, hensynsfull og varsom i trafikken.

Når vi var ferdige ga sensor meg 2 grunner for at det ble stryk;

1. Kjørte i 4 gir i en periode i en 80 sone.
2. Hadde for stor fart i en sving.
Sist endret av Taakeh; 3. august 2010 kl. 12:55.
Hva var begrunnelsen? Det skal du ha fått på et ark fra sensor.
Jeg synes ikke de to grunnene hadde vært grunn nok for stryk, men det er meg. Jeg trodde ikke sensor brydde seg om hvilket gir man ville ligge i, såfremst det ikke brukte mye rpm..
Jeg tror jeg ville ringt til vegvesenet og hørt med de.
For det virker ikke som gode nok grunner til [ stryke...
Sist endret av fulloggal; 3. august 2010 kl. 12:56.
Nå er de blitt så miljøvennlige at de skal passer på at måten du kjører på skåner naturen mest mulig...

Ta å ring trafikkstasjonen og spør om dine klagerettigheter, for syns det der var snåle grunner til å stryke vist sensor hadde såpass mye positivt å si. Hadde du veldig mye fart inn i den svingen?
Trådstarter
33 0
Sitat av Rick Vis innlegg
Nå er de blitt så miljøvennlige at de skal passer på at måten du kjører på skåner naturen mest mulig...

Ta å ring trafikkstasjonen og spør om dine klagerettigheter, for syns det der var snåle grunner til å stryke vist sensor hadde såpass mye positivt å si. Hadde du veldig mye fart inn i den svingen?
Vis hele sitatet...
Ingen av oss husker nøyaktig hva farten var, men han sa den var for stor.

Glemte å si at speilbruken var bra også.

Har ringt trafikstasjonen og man har ingen klagerett på sensor sin avgjørelse, ever.

gg
Sist endret av Taakeh; 3. august 2010 kl. 13:01.
Sitat av Taakevandrer Vis innlegg
Tok førerprøven i dag og fikk stryk, noe jeg synes var rart for jeg kjørte bra under prøven, sensor sa selv at det var bra kjøring.

Så det jeg lurer på nå er om det er mulig å klage på avgjørelsen til sensor eller om siste ord er sagt i saken?

Burde kansje ha lagt til hva som gikk bra og ikke;

Jeg klarte kontroll spørsmålet.
Brøt ingen traffikregler.
Ga tydelig tegn på hvor jeg skulle, i god tid.
Holdt god og jevn fart, fin flyt altså.
Var aktpågivende, hensynsfull og varsom i trafikken.

Når vi var ferdige ga sensor meg 2 grunner for at det ble stryk;

1. Kjørte i 4 gir i en periode i en 80 sone.
2. Hadde for stor fart i en sving.
Vis hele sitatet...
Høres helt på trynet sprøtt ut...
Ingen av disse feilene er nok til å gi stryk.
det kommer jo an på hvor stor farta var i den svingen egentlig
Dette må være det værste jeg har hørt. Høres ut som sensoren bare hadde bestemt seg for at du ikke skulle få godkjent.
Når jeg kjørte opp, kom jeg fra en sidevei og skulle på en hovedvei. En bil måtte stoppe for meg når jeg svingte utpå, på grunn av at jeg ikke fulgte med helt. Jeg brukte heller ikke speil spesielt mye. (Hadde solbriller på, så sensor la vel ikke merke til det). Når vi var ferdige fortalte jeg feilene jeg hadde gjort, og sa hvordan jeg egentlig skulle ha håndtert situasjonene. Forklarte at jeg var skikkelig nervøs osv.
Men gjett hva, jeg besto
Sist endret av shitrich; 3. august 2010 kl. 13:35.
Om jeg ikke tar helt feil, så vil ikke feil bli tatt med, om du nevner det (og forklarer hvordan du skulle gjort det) på evalueringen. Dersom det ikke er store grove feil da.
Kansje du kjørte i 4 gir litt lenger en hva du tror? og kansje den farten du hadde i svingen var litt større en du husker?
Uansett, er det 4'e-giret en bagatellfeil.
Hvis farten var farlig høy i en sving, burde ihvertfall sensor huske på hvor fort han kjørte.
Det er meget relevant hvis du skal bruke det som grunn til å gi stryk.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hadde farten i svingen vært over fartsgrensen, så hadde det nok stått: Kjørte X km/t over fartsgrensen.

Her er det nok sensoren som til vanligvis kjører 5-10km/t under fartsgrensen, og som rager om noen faktisk FØLGER fartgrensen.

Giret i 80, det er vel personlig mening, så lenge ikke turtallet var skyhøyt, noe som er skadelig for motoren, skader miljøet og blablabla, så gjør det ingen verdens ting, alle er forskjellige, derfor kjører de forskjellig.
Om man har for stor fart i en farlig sving, så kan man krasje, og det er sensorne jævlig nazi på. De vil ikke skade de fine bilene sine og blir derfor forbanna når elevene utsetter kjøretøyet og sensoren sitt liv i fare.

Jeg strøk fordi jeg ikke slakket ned da jeg møtte en bil på en vei, med en anleggsmaskin på høyresiden uti grøfta. Gikk fint ann å kjøre forbi uten å slakke ned siden maskinen sto såpass langt uti grøfta, men sensoren ble visstnok redd for at bilen sin og ble litt sint.

Er bare å punge ut med 4000 kr, som jeg måtte for ny oppkjøring.. :/ Jævlig kjipt, men helt ufattelig deilig følelse når du får lappen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvis det ikke er noen spesielle forhold, og alt er som det skal være, så er det ikke noe problem å følge fartsgrensen.

Protip: Snakk med sensoren, si hva du har tenkt å gjøre, og hva som skjer, dette viser hvordan han tenker, og vil muligens gi deg tips + det gjør han føler seg mer trygg på deg.
Sensoren skal se på helheten, ikke sånne småfeil. Da jeg hadde oppkjøring, måtte sensor tråkke på bremsa, men siden jeg overall kjørte trafikksikkert fikk jeg bestått. Så dette var litt tynt synes jeg.
Det er merkelig at det ikke er flere førerprøve-sensorer her i landet, ut i fra det jeg ser her er det en rekke mennesker som (i alle fall tror de) er bedre kvalifiserte enn de som faktisk er utdannet.

Jeg sliter med å forstå hvordan noen her kan bedømme det som blir sagt, det er ikke akkurat overveldenden mye informasjon som står i første post. For alt vi vet kan farten det ble holdt i svingen ha vært så høy at det var overhengende fare for omgivelsene. Det er ikke alltid slik at det er forsvarlig å overholde fartsgrensene i svinger, det er en rekke faktorer som kan gjøre at man burde bremse kraftig ned. Dersom sensor mente at du holdt for høy fart, så gjorde du nok det. Hvorvidt du selv var klar over disse to begrunnelsene før de ble nevnt av sensor kan også ha sitt å si, da det kan vitne om at du ikke gjorde det i uvitenhet.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
kompis klagde på feil fra sensor, fikk gratis oppkjøring igjen (ihvertfall det han sier).
Begrunnelser må du ta på stedet, og følge på med klager rett etter. Det er svært vanskelig å ta dette i etterkant, ettersom sensor muligens har flere oppkjøringer per dag.