Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 6870
Leste akkurat en sjokkerende nyhet. Dette er bare helt vanvittig! Hva er poenget med å skjule disse produktene? Jeg føler at det virkelig tenner inni meg når jeg leser dette, må vi virkelig gå så langt tilbake at vi må skjule hva vi selger, fordi at noen kanskje skulle til kjøpe det? Hva er deres mening om at det skal bli ulovlig å _vise_ nikotininnholdige produkter?
Driter egentlig litt i det, jeg vet hva jeg skal ha, så da kjøper jeg det. Alle som har det synlig stapper det vel inn i vensafe automater snart.
Sist endret av thh; 1. desember 2009 kl. 20:30.
Kiwi har bare satt på noen "dører" foran de gamle røykskapene, så fungerer som det samme, men du ser bare ikke hva de har av utvalgt. I tilegg bruker de i kassa helsikkes lang tid på å finne riktig røyk i alle hyllene.

Ellers har de fleste butikker (i Oslo hvertfall) gått over til disse kortene i stedet.
Så det på Esso i dag. Merkelige greier. Akkurat på den stasjonen stakk det seg faktisk voldsomt ut. Tidligere var røykpakkene ganske anonyme der i bakgrunnen, men nå var det et svært iøynefallende mørkegrått skap med hvit påskrift "Tobakk" på. Jeg fikk faktisk litt lyst på røyk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ser ikke poenget, jeg ser heller ikke hva problemet er. (Bortsett fra at det ikke har noe poeng, men dog.)

De som vil ha, vet hva de vil ha og vil da være i stand til å spørre om det uansett.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg ser ikke poenget, jeg ser heller ikke hva problemet er. (Bortsett fra at det ikke har noe poeng, men dog.)

De som vil ha, vet hva de vil ha og vil da være i stand til å spørre om det uansett.
Vis hele sitatet...
Problemet er kanskje at du ikke vet helt hva du skal ha hvis du vil teste noe nytt, ellers tar det som regel lengre tid da de bak disken må leite etter pakkene da de ikke kan sees. Se for deg at brus skal skjules, og du vil ha en annen en cola, tror du ikke det tar litt tid da å finne det du vil ha? For brus er også skadelig, pytt, å gå ned en trapp kan føre til døden.
Sist endret av kengro; 1. desember 2009 kl. 20:33.
Jeg liker å kjøpe forkjellig snus hver gang, blir jo jævla idiotisk at jeg ikke for se hva de har sånn at jeg kan velge.
Helt greit for min del. Da slipper vi kanskje noen av tilfellene hvor sekstenåringer står og skal ha "den der!". Det blir ikke like lett å kjøpe tobakk for første gang når man ikke helt vet hva som er tilgjengelig. Dette får sikkert minimalt utfall, men hvorfor ikke prøve?
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Problemet er kanskje at du ikke vet helt hva du skal ha hvis du vil teste noe nytt, ellers tar det som regel lengre tid da de bak disken må leite etter pakkene da de ikke kan sees. Se for deg at brus skal skjules, og du vil ha en annen en cola, tror du ikke det tar litt tid da å finne det du vil ha? For brus er også skadelig, pytt, å gå ned en trapp kan føre til døden.
Vis hele sitatet...
derfor burde du begynne å handle på butikker som opererer med vensafe kort eller har en liten touch-screen ved kassa hvor du enkelt kan velge hva du skal ha. da tar det like lang tid for han/hun i kassa å skanne inn lappen som å scanne en pakke med bind!

Ser ikke helt problemet? Finn deg en butikk med vensafe automat
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Er ikke noe fan av røyking, men så lenge det er lovlig og skal selges fritt så blir det banalt å drive å gjemme det.
for å være helt ærlig kunne det ikke brydd meg mindre opp i rektum.

De aller fleste butikker (av størrelse større enn et bøttekott) har slike "vendsafe" automater, så du ser ikke produktene uansett (ihvertfall her i sør)
Jeez! Er dere helt duste? Har dere ikke fått med dere at det å se på en røykpakke fører til kreft? Vi er et tomt hode, staten er hjelmen vår.. Vær glad de passer på oss og frelser oss fra styggedom!
Hele greia er i mine øyne helt tåpelig og jeg tipper det ikke ligger noen vitenskapelige undersøkelser bak dette. Altså, ingen som IKKE begynner å røyke bare fordi røyka står bak et svart "skap" med stor "tobakk" skrift på. Blir da ikke noe mindre fristet pga dette? Enten så røyker man eller så røyker man ikke. Det er 18års grense på tobakk og da burde da myndighetene vite at de personene som kjøper røyk er inneforstått med hvilke skader det kan påføre de (de som er under 18 driter jeg i siden de i utganskpunktet ikke skal få kjøpt røyk). Tviler på at det fins personer over 18 i Norge anno 2009 som IKKE vet hvilke farer det er forbunnet med røyking. Isåfall har de levd under en stein de siste 20 åra.

Hele greia stinker NisseNorge lang vei og er ikke akkuratt med på å gjøre køen noe raskere.

Vensafe Ja takk!

Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Helt greit for min del. Da slipper vi kanskje noen av tilfellene hvor sekstenåringer står og skal ha "den der!". Det blir ikke like lett å kjøpe tobakk for første gang når man ikke helt vet hva som er tilgjengelig. Dette får sikkert minimalt utfall, men hvorfor ikke prøve?
Vis hele sitatet...
kjøper du røyk så vet du hva du skal ha. Er ingen som går inn i en butikk og impulskjøper røyk hvis en aldri har røyket før.

At 16 åringer kan bli fristet ser ikke jeg på som et valid argument da det faktisk er 18års grense på tobakk og de skal i utgangspunktet ikke få lov til å kjøpe røyk, uansett hvor mye fristet de er.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
for å være helt ærlig kunne det ikke brydd meg mindre opp i rektum.

De aller fleste butikker (av størrelse større enn et bøttekott) har slike "vendsafe" automater, så du ser ikke produktene uansett (ihvertfall her i sør)
Vis hele sitatet...
Er desverre ikke vensafe på Svalbard, er heller ikke andre butikker.
Tja, har ikke noe å si for min del. Skal min tyve-pakke med petterøes uansett om den er synlig eller ikke. Muligens litt slitsomt vist jeg i et uventet, spontant innfall vil ha noe annet men...
Skjønner ikke helt forskjellen mellom å ha tobakken synlig, og isteden vise frem kortene med tobakk heller? Er det bare for at folk ikke skal stjele?
Sist endret av Reply_to; 1. desember 2009 kl. 20:41.
Jeg er for så vidt med på tankegangen, ettersom jeg er en av disse ubesluttsomme typene som ikke skriver handlelapp, men heller når matskapet er tomt, tar jeg meg en tur på butikken og kjøper det som faller meg inn underveis. Ender bestandig opp med ting og tang jeg aldri hadde drasset med meg hjem dersom jeg skulle fulgt handlelappreglene.

Men med røyk? Joda, ser tankegangen, men tiltakene som iverksettes tror jeg er blåst litt ut av proporsjoner. effektivt tror jeg ikke dette er.
Irriterende om de kommer noe ny snus, og man ikkje kan se hva de har f.eks det kom nettopp (hvertfall der jeg bor ) Skruf sterk white Portion og de 01 og 02 snusene, hadde det ikkje vært for at eg kan se inn i skapet hadde eg sikkert ikkje visst om de.. Liker og variere litt med snus..
Sist endret av reaVen; 1. desember 2009 kl. 20:49.
Sitat av reaVen Vis innlegg
Irriterende om de kommer noe ny snus, og man ikkje kan se hva de har f.eks det kom nettopp (hvertfall der jeg bor ) Skruf sterk white Portion og de 01 og 02 snusene, hadde det ikkje vært for at eg kan se inn i skapet hadde eg sikkert ikkje visst om de.. Liker og variere litt med snus..
Vis hele sitatet...
den uthevede var det jo reklame for i lokket på "lillebroren"
Det er da ikke noe verre enn å faktisk bare spørre personen i kassa hva slags tobakksprodukter de har tilgjengelig hvis man ikke er sikker på hva man vil ha - vil regne med de fleste ekspeditører vil være behjelpelig på det punktet.

Hvorvidt det vil ha en positiv effekt med tanke på mindre røykere og helsegevinst av dette tør jeg ikke gjette, det finner vi ut av - men jeg ser ikke at dette skal føre til noe som helst problem for røykere/snusere/etc. Gi det noen måneder så er dere så vant til det at dere ikke tenker over det.
Jeg jobber på besinstasjon, vi fikk faktisk "dører" til å henge foran røyken i dag. Utrolig tungvindt! :P
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
den uthevede var det jo reklame for i lokket på "lillebroren"
Vis hele sitatet...
Hmm, merket ikke det jeg, men uansett du skjønner hva jeg mener?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Problemet er kanskje at du ikke vet helt hva du skal ha hvis du vil teste noe nytt, ellers tar det som regel lengre tid da de bak disken må leite etter pakkene da de ikke kan sees. Se for deg at brus skal skjules, og du vil ha en annen en cola, tror du ikke det tar litt tid da å finne det du vil ha? For brus er også skadelig, pytt, å gå ned en trapp kan føre til døden.
Vis hele sitatet...
Så du er redd for at den nye regelen skal koste deg dyrebare sekunder dersom du med svært dårlig tid skal redde verden og må ha ei pakke røyk først?

Hvis jeg ville ha en cola, ville jeg spurt etter en cola, de ville ha gitt meg en cola, jeg ville betalt, gått, og nytt brusen min.

Og å sammenligne røyking med brus og trappegåing er bare dumt. Du skal ikke dra den litt lenger, og sammenlikne å skyte heroin med å gå fem meter på et fortau? Du vet, du kan dø av det også, hvis du plutselig får en meteoritt i hodet.
Sist endret av robhol; 1. desember 2009 kl. 21:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg greier ikkje å fatte at folk har innvendinger mot at ein industri som er dømt for å villeie folk får fjerna mogelegheitene sine til gratis reklame.

Vil ein ha tobakk er det fortsett råd å kjøpe det. At det blir litt mindre reklameeffekt har eg INGEN innvendinger mot. Vil eg sjå på utval kan eg alltids spørre på butikken - det er ikkje forbud mot å vise det til folk som spør - besøke nettsida til produsenten, eller stikke innom ei spesialforretning for tobakk som også har lov til å vise det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg greier ikkje å fatte at folk har innvendinger mot at ein industri som er dømt for å villeie folk får fjerna mogelegheitene sine til gratis reklame.

Vil ein ha tobakk er det fortsett råd å kjøpe det. At det blir litt mindre reklameeffekt har eg INGEN innvendinger mot. Vil eg sjå på utval kan eg alltids spørre på butikken - det er ikkje forbud mot å vise det til folk som spør - besøke nettsida til produsenten, eller stikke innom ei spesialforretning for tobakk som også har lov til å vise det.
Vis hele sitatet...
For min del er det ikke det at det blir ulovlig i seg selv å vise tobakken, det er mer det at dette minner sterkt om snikinnføring av røykeforbud i hele landet. Jeg kan allerede fortelle deg at neste steg i prosessen er å gjøre salg av tobakk ulovlig i dagligvarebutikker, så du må til en tobakksforretning for å få tak i tobakk. Deretter følger røykeforbud på landsbasis.

Missforstå meg rett; jeg er absolutt for at færre personer skal begynne å røyke, men jeg er mer for et fritt land der opplysning råder, ikke forbud. Jeg vet at snus kan være skadelig, men jeg velger å fortsette, og kunne jeg valgt igjen om jeg ville snuse eller ikke, så hadde jeg likevel fortsatt.
Er vell gjerne også lettere å droppe tanken på å kjøpe røyk/snus om man ikke ser hva butikken har tilgjengelig.

Det man ikke vet om, vil man heller ikke bli fristet av

Men hvordan vensafe kan være lovlig lurer jeg egentlig litt på...
Grett nok at man må bla igjennom alle sidene på automaten, men da vil man jo uansett også ha mulighet til å se all tobakken som er i butikken. Og man er i teorien like langt.

For store butikker er uansett vensafe plass-besparende i selve butikken.
For mindre butikker, så vil det bare føre til en økt utgift og mindre tilgjengelig plass...
Eller bare slutte å røyke/snuse eller aldri begynne, er bare å motstå gruppepresset vettu ;D
da slipper man en hel del mas, og slepper å tenke på at pengene går opp i røyk. Bokstavelig talt :P
Sist endret av Darkanor; 1. desember 2009 kl. 21:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nilsern Vis innlegg
Missforstå meg rett; jeg er absolutt for at færre personer skal begynne å røyke, men jeg er mer for et fritt land der opplysning råder, ikke forbud.
Vis hele sitatet...
Opplysning funker relativt dårlig når skadevirkningane av ei handling ligg 30-40 år fram i tid. Eg trur ikkje at nokon som røyker ikkje er klar over skadeverknadane - like fullt røyker folk. Er det ikkje då til alles beste at ein gjer eksponeringa for tobakk minst mogeleg, slik at færrast mogeleg byrjar?
Eller bare slutte å røyke/snuse eller aldri begynne, er bare å motstå gruppepresset vettu ;D
da slipper man en hel del mas, og slepper å tenke på at pengene går opp i røyk. Bokstavelig talt :P
Vis hele sitatet...
Er det ingen som forstår at mange faktisk har lyst til å røyke/snuse? På lik linje med at de fleste har lyst til å nyte et glass alkohol, eller ubeskyttet sex i ny og ne.. Røyker du 40 i uka, så er det en sjanse for at du får lungekreft, men det er også en sjanse for at du får kreft i ballene fordi du går med mobil i lomma hele dagen, at du dør i en ulykke, eller at du får AIDS. Kanskje vi skal begynne å tvangspåføre "permanent-kondomer" på pikken til ungdom når de når puberteten, slik at de ikke får AIDS eller kjønnssykdommer, samtidig som vi vil få en drastisk nedgang i antall aborter / år her i landet. /sarkasme
Sist endret av nilsern; 1. desember 2009 kl. 22:08.
Bryr meg svært lite, men hvis man vil motarbeide dette litt og skape litt bry og kanskje ringvirkninger. Hva om alle som spør etter røyk først vil "se litt på sortementet" før de faktisk "bestemmer" seg for hva de vil ha? Mer tid på å prosessere hver røykende kunde, og mer press i kassa og tapte inntekter for butikkene som i sin tur kanskje begynner å klage oppover i systemet?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Opplysning funker relativt dårlig når skadevirkningane av ei handling ligg 30-40 år fram i tid. Eg trur ikkje at nokon som røyker ikkje er klar over skadeverknadane - like fullt røyker folk. Er det ikkje då til alles beste at ein gjer eksponeringa for tobakk minst mogeleg, slik at færrast mogeleg byrjar?
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette ville gjort minimalt utslag på statestikken over antall unge som begynner å røyke, og jeg ser det derfor nermest kun som et ledd i en prosess som ender med totalforbud.
Sitat av Morgul Vis innlegg
kjøper du røyk så vet du hva du skal ha. Er ingen som går inn i en butikk og impulskjøper røyk hvis en aldri har røyket før.

At 16 åringer kan bli fristet ser ikke jeg på som et valid argument da det faktisk er 18års grense på tobakk og de skal i utgangspunktet ikke få lov til å kjøpe røyk, uansett hvor mye fristet de er.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis. En gang må jo være første, og noen går faktisk for å kjøpe røyk av idiotiske grunner som at det gir de et kulere image, eller lignende. Dette er gjerne sekstenåringer med falsk legitimasjon.

Ja, helt enig i at dette ikke er valid argument fordi det er attenårsgrense. Akkurat som at vi ikke burde forebygge blind vold, fordi det er faktisk ulovlig, og derfor skal ikke folk gjøre slikt i utgangspunktet!
Forskjell på vold som du utdøver på andre og forbruk av et LOVLIG stoff som du bruker selv... Det ser du vel? Synes ikke sammenligningen var noe særlig god. Om en 16åring går å kjøper røyk med fake legg er det hans problem, fremdeles ikke relevant for diskusjonen.

Første gang folk prøver røyk så regner jeg at de får en sigg av en kompis e.l. Tviler på at en person som aldri har røyka impulsskjøper røyk på butikken sånn helt plutselig.

Savner forskning bak denne loven. Er det noen tall som sier at hvis tobakken står bak noen skapdører så reduseres forbruket? Hvis ikke ser jeg ikke poenget.
Sist endret av Morgul; 1. desember 2009 kl. 22:52.
Sitat av Morgul Vis innlegg
Savner forskning bak denne loven. Er det noen tall som sier at hvis tobakken står bak noen skapdører så reduseres forbruket? Hvis ikke ser jeg ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Det er vel de tallene vi kommer til å finne ut av nå som loven kommer på plass. Dog virker det logisk at dette tiltaket vil redusere forbruket, om ikke nødvendigvis mye.

Ellers virker det lite sannsynlig at de vil prøve å snikinnføre noe forbud mot røyking, det vil bare føre til økt kriminalitet og mye ekstra jobb. At de derimot vil fortsette å forsøke å få folk til å trappe ned/slutte vil jeg tro.
Sist endret av Ezukiel; 1. desember 2009 kl. 23:09.
Det mest dustete i hele historia, er vel at dette har kostet 1 million eller 2 skattekroner, og viser seg vell å ikke ha noen effekt.

Sånn går det når de som skal bestemme ikke hører på de som sitter med kunskapen, men tror de vet best fordi at de er dem som bestemmer.
MicroWar: Mener du seriøst ikke eksponering av et produkt øker forbruket? Siden du mener å gjemme dette ikke har noen effekt...???

Hvorfor tror du de ulike matvareprodusentene osv kjøper seg plass i hyller lett synlige på butikken, bruker masse penger på å vise frem produkter på tv, sponser idrettslag osv.

Vil gjerne høre hvordan mindre eksponering kan slå feil i denne sammenheng. Om du mener dette fører til et økt eller stillestående forbruk hadde jeg ringt Coca Cola og slike firmaer, garantert de en lik eller økt omsetning om de bruker din løsning, å gjemt bort brusen i butikken, sluttet alle sponsor avtaler osv. Dette ville de tjent utrolig mye på, og du ville selvsagt bare ta 10% av det de tjener på å slutte all reklame av produktet sitt. Ring de å hør, kan være årets ide!


Eller... Tror du kanskje alle forskere og markedsførings eksperter som jobber innen for alt av privat og offentlig sektor har rett, og at de mener økt eksponering øker forbruket og at det er noe av grunnen til at de ønsker å eksponere seg mest mulig gjennom sponsing, reklame osv??

eller ja, kanskje de bruker milliarder bare for at det er gøy å vise frem sitt produkt på tv???
Jeg mener det er feil at staten bestemmer at butikkeiere må skjule varene sine. Dette burde vært opp til butikkeier selv å avgjøre.
SEVEN_UP: Tror du glemmer hvor den egentlige eksponeringen av nikotin produkter skjer. Det er i allefall ikke den lille stunden du står der og er stressa.
Eksponeringen skjer når folk bruker disse produktene, akkurat som du nevner med tv, og idrets lag.
Men siden tobbaks reklame er forbudt, er dette heller puttet inn i det daglige bildet vi ser rundt oss, også på tv og i film. Om det kan sammenlignes med noe, må det jo nesten bli betalt hylleplass.
MicroWar: da var vi enige, bare lurte Økt eksponering=økt forbruk, så om man ikke ønsker at fler skal starte å røyke, slik de som stemte inn denne regjeringen i norge tydeligvis gjør. Så er dette altså et fint tiltak.

Spørsmålet om flertallet skal bestemme så mye over mindretallet i norge bare pga de vinner valg ved å bruke stemmeretten er selvsagt en annen diskusjon. Men nå lever vi engang i et demokrati, å da må vi nesten godta at flertallet bestemmer. Vet ikke helt hvilke andre styreformer som er bedre, men dette er en annen diskusjon Flatulence.
Til de som ikke kan se hva butikkene/kioskene/bensinstasjonene selger av røyk/snus; det er da ikke så vanskelig å spørre personen i kassa om å få se på utvalget?

Sitat av Flatulence Vis innlegg
Jeg mener det er feil at staten bestemmer at butikkeiere må skjule varene sine. Dette burde vært opp til butikkeier selv å avgjøre.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært opp til butikkeieren å avgjøre selv, hadde nok ingen valgt å gjøre det. Ingen butikkeier vil bruke masse mer penger på en VenSafe (og lignende) for å få folk til og kjøpe mindre av sånne produkter. De er jo der tross alt for å selge mest mulig.
Sitat av seven_up Vis innlegg
MicroWar: Mener du seriøst ikke eksponering av et produkt øker forbruket? Siden du mener å gjemme dette ikke har noen effekt...???

Hvorfor tror du de ulike matvareprodusentene osv kjøper seg plass i hyller lett synlige på butikken, bruker masse penger på å vise frem produkter på tv, sponser idrettslag osv.

Vil gjerne høre hvordan mindre eksponering kan slå feil i denne sammenheng. Om du mener dette fører til et økt eller stillestående forbruk hadde jeg ringt Coca Cola og slike firmaer, garantert de en lik eller økt omsetning om de bruker din løsning, å gjemt bort brusen i butikken, sluttet alle sponsor avtaler osv. Dette ville de tjent utrolig mye på, og du ville selvsagt bare ta 10% av det de tjener på å slutte all reklame av produktet sitt. Ring de å hør, kan være årets ide!


Eller... Tror du kanskje alle forskere og markedsførings eksperter som jobber innen for alt av privat og offentlig sektor har rett, og at de mener økt eksponering øker forbruket og at det er noe av grunnen til at de ønsker å eksponere seg mest mulig gjennom sponsing, reklame osv??

eller ja, kanskje de bruker milliarder bare for at det er gøy å vise frem sitt produkt på tv???
Vis hele sitatet...
En gang i løpet av livet har jeg opplevd at en mindreårig spontant slang en pakke røyk på disken. Dette var på Kiel-fergen, og det dreide seg om en jente i begynnelsen av tenårene som var i følge med moren sin. Moren la røyken tilbake og jenta godtok dette. Tror du den jenta er røykfri den dag i dag? Og tror du det er røyken sin plassering i butikken som fikk henne til å starte, eller et generelt ønske om å røyke?

Du kan ikke sammenligne nikotin og sjokolade ettersom nikotin er noe du tenker på konstant og som plager deg om du ikke får, mens sjokolade/sukker ikke gir i nærheten av de samme abstinensene. Poenget er at en som røyker vil få tak i røyken sin, enten den står i en "rubiks-kube av et puslespill" helt bakerst i butikken, eller om den står ved kassen, mens suget etter sukker kommer spontant og avtar.

De fleste begynner heller ikke å røyke som følge av spontankjøp av "strategisk plasserte sigaretter", men gjennom å stjele røyk fra foreldre / få av eldre kamerater som får tak i røyk på egenhånd om vedkommende er under 18, og de som er over 18 og begynner å røyke bommer som regel av andre. Og om denne uttalelsen ikke stemmer overens med realiteten, så er det faktisk ikke røykens plassering det er noe galt med, men håndhevningen av 18-årsgrensen på tobakk.

Bottom line is: De færreste begynner å røyke som følge av spontankjøp av sigaretter, og de som røyker driter i om de må gå helt bakerst i butikken e.l. og kaste bort 1 min av livet sitt for å få tak i en pakke røyk. Jeg tviler også på at denne loven vil hjelpe for de som prøver å slutte, ettersom en person som ikke klarer å holde seg unna en synlig pakke tobakk rett og slett ikke er klar for å slutte, og vil mest sansynlig bomme røyk ved første anledning, gjerne på fest.

Røyking blir mer og mer ukult og mindre og mindre akseptert for hver dag som går, gjennom holdningskampanjer, opplysning, skremselsadvarsler og etter hvert bilder, og dette er etter min mening riktig måte å gå frem på, i motsetning til å tilnærme seg et totalforbud. I stedet for å ta fra folk røyken, så kan vi få folk til å kaste den på egen hånd, dersom de selv er interessert.
Sist endret av nilsern; 2. desember 2009 kl. 01:05.
Sitat av nilsern Vis innlegg
En gang i løpet av livet har jeg opplevd at en mindreårig spontant slang en pakke røyk på disken. Dette var på Kiel-fergen, og det dreide seg om en jente i begynnelsen av tenårene som var i følge med moren sin. Moren la røyken tilbake og jenta godtok dette. Tror du den jenta er røykfri den dag i dag? Og tror du det er røyken sin plassering i butikken som fikk henne til å starte, eller et generelt ønske om å røyke?

Du kan ikke sammenligne nikotin og sjokolade ettersom nikotin er noe du tenker på konstant og som plager deg om du ikke får, mens sjokolade/sukker ikke gir i nærheten av de samme abstinensene. Poenget er at en som røyker vil få tak i røyken sin, enten den står i en "rubiks-kube av et puslespill" helt bakerst i butikken, eller om den står ved kassen, mens suget etter sukker kommer spontant og avtar.

De fleste begynner heller ikke å røyke som følge av spontankjøp av "strategisk plasserte sigaretter", men gjennom å stjele røyk fra foreldre / få av eldre kamerater som får tak i røyk på egenhånd om vedkommende er under 18, og de som er over 18 og begynner å røyke bommer som regel av andre. Og om denne uttalelsen ikke stemmer overens med realiteten, så er det faktisk ikke røykens plassering det er noe galt med, men håndhevningen av 18-årsgrensen på tobakk.

Bottom line is: De færreste begynner å røyke som følge av spontankjøp av sigaretter, og de som røyker driter i om de må gå helt bakerst i butikken e.l. og kaste bort 1 min av livet sitt for å få tak i en pakke røyk. Jeg tviler også på at denne loven vil hjelpe for de som prøver å slutte, ettersom en person som ikke klarer å holde seg unna en synlig pakke tobakk rett og slett ikke er klar for å slutte, og vil mest sansynlig bomme røyk ved første anledning, gjerne på fest.

Røyking blir mer og mer ukult og mindre og mindre akseptert for hver dag som går, gjennom holdningskampanjer, opplysning, skremselsadvarsler og etter hvert bilder, og dette er etter min mening riktig måte å gå frem på, i motsetning til å tilnærme seg et totalforbud. I stedet for å ta fra folk røyken, så kan vi få folk til å kaste den på egen hånd, dersom de selv er interessert.
Vis hele sitatet...

Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv, om jeg så hadde sittet en uke.
Hvor synlig pakkene er eller ikke er, har da ingenting å si. Personlig har jeg aldri sett noen kjøpe tobakk "på ren impuls, fordi det pakken var så fin" eller lignende. Svada fra ende til annen.

Er forøvrig enig med Nilsern i alt han sier i denne tråden.
Sitat av Morgul Vis innlegg
Forskjell på vold som du utdøver på andre og forbruk av et LOVLIG stoff som du bruker selv... Det ser du vel? Synes ikke sammenligningen var noe særlig god. Om en 16åring går å kjøper røyk med fake legg er det hans problem, fremdeles ikke relevant for diskusjonen.

Første gang folk prøver røyk så regner jeg at de får en sigg av en kompis e.l. Tviler på at en person som aldri har røyka impulsskjøper røyk på butikken sånn helt plutselig.

Savner forskning bak denne loven. Er det noen tall som sier at hvis tobakken står bak noen skapdører så reduseres forbruket? Hvis ikke ser jeg ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Til din informasjon så er tobakk et ulovlig stoff om du ikke er over atten år. Så lenge vi har lover, så skal de opprettholdes, uavhengig av hvem som blir påvirket av lovbruddet, så nei, jeg ser ikke hvordan dette er irrelevant.

De fleste gjør nok det, men er det ikke litt bastant å tro at alle begynner på denne måten?

Hva slags forskning skulle det være? Man kan jo sammenligne salget om to år og se hvordan det har endret seg? Og jeg tror du finner ganske mye etablert forskning på hvordan vi blir påvirket av synet på ting, altså reklame.


Sitat av Nilsern
En gang i løpet av livet har jeg opplevd at en mindreårig spontant slang en pakke røyk på disken. Dette var på Kiel-fergen, og det dreide seg om en jente i begynnelsen av tenårene som var i følge med moren sin. Moren la røyken tilbake og jenta godtok dette. Tror du den jenta er røykfri den dag i dag? Og tror du det er røyken sin plassering i butikken som fikk henne til å starte, eller et generelt ønske om å røyke?
Vis hele sitatet...
Hvor tror du dette generelle ønsket om å røyke kom ifra?
Sist endret av gulunderstrek; 2. desember 2009 kl. 07:07.
Du skal ikke se bort i fra at hun rett og slett VILLE røyke, gulunderstrek.

Det var slik jeg begynte. Ingen form for reklame, press eller noe annet dritt.. Jeg ville ganske enkelt bare røyke. Og det står jeg fremdeles ved, 12 år senere. Ja, jeg var ung da jeg begynte.

Har mange venner som begynte på samme måte som meg. De ville bare røyke, ferdig med det.


Og det å dra streker mellom røyking / snusing og blind vold.. Det blir rett og slett for dumt!
Sist endret av Lille Nikotin; 2. desember 2009 kl. 07:13.
Huff, fyren snakker om "duste Norge" men, må si jeg lettet på smilebåndet når han svarte selv på hvorfor han
han synes Norge er så dustete. Han forstår rett å slekk ikke de enkle grunnsteinene med mennesker.
Det er en grunn til at Rimi(?) har sjokoladefrie kasser. Både fordi da tvinger man ikke folk til å uansett møte det, på hver eneste handletur men, også for at kunder ikke skal kjøpe det spontant.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har lagt til 20 lucky på kassalappen, uten å egentlig tenke over at jeg skulle ha det, eller trenger (trenger det i den forstand at jeg allerede har) det.

Også kan vi jo bare begynne å snakke om hvilken psykisk effekt dette vil ha på oss over lenger tid.
Blir vi ikke tvunget til å se dette hver dag, over lang nok tid, kommer vi vel kanskje til å ikke røyke mindre?

Heldigvis har vi noen som tenker litt lenger en denne "Duste Norge"-fyren.
Sist endret av oom; 2. desember 2009 kl. 07:28.
Du har aldri stoppet opp to sekunder og stilt spørsmål ved hvorfor du ville begynne røyke? Det er sjeldent noe skjer uten en grunn.

Nå dro jeg altså ikke streken for å sammenligne de to på den måten jeg føler du har tolket det, men som et svar til han som skrev at han ga faan i folk som kjøpte røyk og var under atten år, fordi de ikke skulle kjøpe røyk i utgangspunktet. Det var mer hans sitt syn på hvordan man skal håndtere lovbrudd jeg kommenterte der, og ikke den aktuelle problematikken.
Tror jeg skal begynne med å spør de i kassen om jeg kan få se hva jeg kan velge mellom.

Men jeg er enig med flere av dere om at dette egentlig er tåpelig. Vi som røyker og er over 18 år, er vel i følge myndighetene voksne mennesker som er i stand til å ta egne valg. Det var ikke på grunn av at røyken var synlig i kassen at jeg begynte å røyke, men heller nyskjerrigheten som fikk meg til det. Og jeg tror egentlig at dette gjelder det store flertallet, hvis man ser bort i fra røykepress og andre faktorer som jeg ikke kommer på i øyeblikket.
Tar meg den frihet og siterer Dennis Leary her, synes det passer bra

- You fucking dolt! Doesn't matter how big the warnings are. You could have cigarettes that were called the warnings. You could have cigarrets that come in a black pack, with a skull and a cross bone on the front, called tumors and smokers would be lined up around the block going, "I can't wait to get my hands on these fucking things! I bet you get a tumor as soon as you light up! Numm Numm Numm Numm Numm" Doesn't matter how big the warnings are or how much they cost. Keep raising the prices, we'll break into your houses to get the fucking cigarettes, ok!? They're a drug, we're addicted, ok!? -

Dennis Leary - No Cure For Cancer


Dog er tilbøyelig til og være enig med de som har et litt mer rasjonelt syn på denne "loven". For meg, som røyker/snuser har det lite og si om jeg ser produktet eller ikke. Det er faktisk meget sjeldent jeg kjøper røyk for og "lagre". Som regel går jeg og kjøper røyk når jeg trenger det. Og at du ikke kan velge er en fullstendig overdrevent konstruert problemstilling. Hvis tiltaket redder 10.000 liv eller mer årlig så er det verdt det at du må bruke litt tid og spørre om hva de har.

At staten leker storebror er jeg i prinsippet imot. Men når sant skal sies, de nekter oss ikke og røyke, ikke enda iallefall.
Sist endret av murloc; 6. desember 2009 kl. 03:38.
Som ein ikkje-røyker så synes eg dette likevell er litt idiotisk.
Har fleire gonger i mine to år på elektro blitt tilbudt røyk/snus, og har sett folk gi etter for presset.
Presset ligger ikkje i eit synlig utval over kassa, men blant ungdom både på skulen og ellers.
Skal ein først skjule eit skadelig stoff som er både 18års grense på og som er avhengighetsskapande, så kva med alkohol?
Det er skadelig, folk er avhengige av det, impulskjøp skjer, tilstedeværelsen frister og det blir handla til mindreårige...
Sitat av nilsern Vis innlegg
For min del er det ikke det at det blir ulovlig i seg selv å vise tobakken, det er mer det at dette minner sterkt om snikinnføring av røykeforbud i hele landet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik jeg ser det snakk om noe snikinnføring av tobakksforbud, men heller et grep for å gjøre det lettere for folk som ønsker å slutte. Å handle tobakk og snus handler mye om rutine (akkurat som bruken) og kanskje vil det være lettere å slutte når man ikke blir minnet på favorittmerket sitt hver gang skal ha melk og brød osv.
"Ute av syne, ute av sinn" er det noe som heter, og jeg ser ikke noe problem med å holde tobakksvarer gjemt bort. Det jeg derimot stusser på, er at det tydeligvis mangler en god definisjon på hva som regnes som skjult. Greit nok at man ikke kan se boksene/eskene, men jeg legger veldig godt merke til dette på kjøleskapet nær kassa (bruker ikke tobakk selv):
http://dump.doomtech.net/.hidden/snus.gif

Synes det ødelegger litt av hensikten.