Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1065
Fant denne, noen som klarer og løse den?

Du har 10 pilleglass foran deg med livsviktig medisin. I ni av glassene er tablettene riktig produsert og hver veier nøyaktig 10 gram. I det siste glasset er det gått galt med produksjonen, noe som gjør tablettene er livsfarlige. De livsfarlige tablettene veier 11 gram hver. Du har en elektronisk kjøkkenvekt med bare en vektskål og bare en veiing for å identifisere glasset med de livsfarlige tablettene.

Hva gjør du!?!
Du veier et av glassene;
Dersom det veier 11g kaster du det. Dersom det veier 10g spiser du det ene glasset, og kaster resten.

Eneste måten jeg kan se for meg fungere.
legger en tablet i vektskåla og veier den? veier den 11 gram så spiser du en annen?

proffit????
Sist endret av murloc; 9. november 2008 kl. 20:21.
Jeg tror dere misforstår poenget kraftig. En del av saken er vel at man skal klare å identifisere glasset med de problematiske tablettene i, og da hjelper det vel veldig lite å bare veie et helt tilfeldig glass.

Jeg har overhodet ingen peiling på hvordan det skal gjøres selv.
jeg har svaret, ville bare se om noen andre klarer den !?!
Det finnes en annen løsning hvor du får identifisert glasset med feil piller. Røper ikke svaret enda, siden folk bør få tenke litt selv først.
Du tar en tablett fra første glasset, to tabletter fra andre og videre til det siste glasset. Tar deretter alle tablettene og veier disse. Av dette kan du identifisere hvilket glass som har de farlige tablettene.
-Ta 1 pille fra det første begeret
-2 piller fra det andre begeret, gjør dette opp til N-antall beger (men N spiller fra N-te glass)
Legg alle pillene på vekten
Se hvor mye for mye den veier
Er vekten 3 gram for mye er det fra eske 3 de falske tablettene kommer fra.

Går ut i fra dte er flere tabletter i hvert beger

Edit: idlemob var raskere enn meg >.<
Sist endret av etse; 9. november 2008 kl. 20:27.
Du tar en pille fra glass nr 1, to piller fra glass nr 2, tre piller fra glass nr 3 og fortsetter sånn til du tar ti piller fra glass nr 10.

Tilsammen har man nå 55 piller på vekta og hvis alle pillene hadde vært perfekte hadde de veid 550 gram. Men siden pillene i et av glassene er feil og veier mer, så vil vekta være mer enn 550.

Veier den et gram for mye, er glass nr 1 farlig.
Veier den to gram for mye, er glass nr 2 farlig.
osv.

EDIT: alle var visst raskere enn meg
Sist endret av walbergz; 9. november 2008 kl. 20:29.