Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3362
Hei, 18 år og trenger et bankkort.

For tiden jobber jeg ikke, men planlegger å jobbe så mye jeg kan, utenom skolen. Har liten peiling på bankkort, og lurte på om noen av dere har noe å anbefale meg?

Det har seg slik at jeg må flytte om rundt 6 måneder. Alene. Til da, planlegger jeg å skaffe meg en jobb, og tjene så mange penger jeg klarer, samtidig som jeg går på skole. Etter det, jobbe i 1 år, for å få penger til videre utdanning.


Jeg merker at jeg mangler en DEL grunleggende kunskaper (grunnet lite oppfølging av foreldre), og vil gjerne lære mest mulig om både bankkort, sparing og økonomi. Linker blir godt mottatt

Vet ikke en gang hvordan jeg betaler en regning :s (Hvis noen kunne fortelle meg dette, vil det bli GODT mottatt )


Foreløpig har jeg et slikt kort:



Dette kortet er ikke skrevet under mitt navn (moren min, som jeg bor hos, men har meget liten kontakt med). Jeg har i tillegg mistet koden til dette kortet.

Jeg har også en regning som jeg må få betalt (til Ruter). Har ingen anelse om hvordan jeg skal få betalt denne.


Og nei, jeg kan ikke snakke med foreldrene mine. Lang historie.


Alle svar vil bli tatt i mot med STOR glede!!
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Betaling av regninger gjør du gjennom nettbank. Du legger inn konto-nr og KID nr i deres respektive felt. Angående økonomi og bankkort vil jeg foreslå at du kontakter banken din og spør om en veiledningstime der du kan få hjelp.
Du er 18 år og klarer ikke skaffe bankkort selv?

Ok, for å hjelpe deg på vei: Dra til banken!
Kjempelett: stikk til nærmeste bank. Spør om du kan få opprette en brukskonto med bankkort.
That's it.. Så får du kort i posten etter en liten stund.
OG det er liten forskjell på de forskejllige bankene rundt om. Men, kan være lurt å bruke lokalbanken din. De er flinke til å gi ut lån senere i livet hvis du har vært kunde en stund.
Jeg ville gått for Skandiabanken hvis jeg var deg. Jeg var i lignende situasjon som deg engang, og jeg fant da ut at skandiabanken var det beste for meg, da de ikke har gebyrer, de har kun nettbank, og de har fantastisk service over telefon. Du går inn på skandiabanken.no, og oppretter en konto, og bestiller et kort. Enklere blir det sjeldent.

De har også gratis økonomisk rådgivning. Vil også linke til deres BSU - smart sparing.

Lykke til. ^^
Det beste bankkort ja.. Er selv snart 18 og er på utkikk etter den banken med de beste betingelsene.

Har gjort en del reacherch rundt dette med "det beste" bankkortet, og funnet ut en del ting.

Det er ofte ikke de store bankene som har det beste tilbudet.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på hjemme sidene til Norwegian bank, Ya bank eller Skandiabanken.
Skandiabanken, Skandiabanken, Skandiabanken. Jeg er fornøyd kunde på 7 året nå. Jeg er også kunde i yA Bank, DnBNOR og Fokus Bank, samt at jeg tidligere har benyttet Kaupthing Bank. Skandiabanken er definitivt den jeg er mest fornøyd med, selv om kredittkortene jeg har i de andre banekene (Trumf Visa, 365 privat og VIP Credit Card) er suverene til sitt bruk. Skandiabanken er min bruksbank og sparebank.
ye, jeg er med på skandiabanken-koret, jeg har hatt konto der mer eller mindre siden de starta, men har kontoer i et par andre banker også av diverse grunner, og skandiabanken slår dem glatt
Jeg bruker ikke Skandiabanken selv, men har sett at de har vunnet test etter test, år etter år, så de skal nok være et godt valg.
Bruker handelsbanken selv og er veldig fornøyd. En ting som er å tenke påer at det ofte tar lit tid å sette over penger fra en bank til en annen, men pleier sjeldent å være et problen, bortsett fra rundt høytider og i helgen.
Bruker selv yabank da de er billige og har en bra rente. Men som andre her har sagt, kan det også være lurt å etablere et forhold med en lokalbank eller liknende. Så lenge de ser at du har en ansvarlig økonomi og et etablert kundeforhold så blir det lettere å huslån i fremtiden.
Stikk til en lokal bank filial. De aller fleste bankene har gebyr frie ungdoms kort 18 - 30 år. (mulig du bør gjøre noe research)

Bruker selv Nordea Check in og er fornøyd.

Da jeg ble 18 og skulle opprette en ny konto i Nordea fikk jeg opplæring i nettbank og andre bank tjenester. + at jeg fikk gratis økonomisk rådgivning, skulle plassere noe arv osv i fond. Fikk også en del gode sparetips.
Sist endret av Loppe; 12. november 2010 kl. 10:34.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Kanskje greit å droppe skandiabanken og velge en bank med fillial siden du trenger såppas mye veiledning.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Kanskje greit å droppe skandiabanken og velge en bank med fillial siden du trenger såppas mye veiledning.
Vis hele sitatet...
Skandiabanken har døgnåpen telefonservice, samt "chat" via nettbanken.
Virker bra, virker bra...
Da jeg ble 18, så ringte banken meg å lurte på om jeg hadde lyst til å komme på en liten snakk. Møtte opp til avtalt tid, pratet litt å fikk en god del informasjon om forskjellige ting. For eksempel BSU konto osv.. Tok en halvtimes tid, og det var verdt det. Som en liten gave fra banken, så fikk jeg 3 kinobiletter!

Ta deg en tur, grav å spørr så mye du klarer.. De kan som regel hjelpe deg med det meste. Ta med deg den regningen også, så kan du betale den i samme slengen : p
Sitat av Loppe Vis innlegg
jeg fikk gratis økonomisk rådgivning [i banken]
Vis hele sitatet...
Man bør så absolutt ikke se på det de bankansatte forteller deg som "gratis økonomisk rådgivning". De bankansatte ønsker gjerne å selge deg avanserte ("strukturerte") spareprodukter og dyre fond, noe som vanligvis ikke er i kundens interesse.

Økonomisk rådgivning bør alltid komme fra uavhengige kilder. Jeg har i alle år hatt stor glede av bladet "Dine Penger", som alltid gir bunnsolide råd om privatøkonomi.
Trur du sparer 7 øre ved å bruke og sjekke saldoen på kortet ditt på nordea banker (minibank altså).

Håper dette hjalp!
beste og enkleste du kan gjøre: da til banken (DNB har veldig flinke og hyggelige folk) de hjelpermasse! har selv DNB student (er 18) ganske digg konto!
Unlicensed Surgeon
Masse svar her så bruker heller noen minutter på å lage en oversikt til deg jeg :P

Dnbnor Student - Visa, og Mastercard. Mastercardet har 5000 i kreditt (2500 hvis de ikke liker deg, eller du spør om det). Koster 0 kr å bruke kortet i Norge. Kundeprogramet koster 250kr i året, men inkluderer alt. Har litt dårlig rente hvis du tenker å spare (0,25% på brukskonto, og 1,10% på sparekonto på saldo inntil 50.000). Koster også 0kr å bestille nytt VISA kort i nettbanken hvis du skulle rote det bort. VELDIG greie å ha med å gjøre når det gjelder kontanter! Enten du skal ta ut 50 000, sette in 50 000 cash, eller 5000 euro ingen spørsmål!

Nordea chekin - Visa, og Mastercard. Mastercardet har 10 000 i kreditt standar. Det koster 7 kr å ta ut penger i andre minibanker enn Nordea sine. Visa kortet koster ingenting, men du må betale 95kr for Mastercardet pr år. Sære å ha med å gjøre når det gjelder kontanter! Må gjøre avtale for å ta ut mer enn 9900 (minibank grensa), bestille valutta på forhond etc.

Bank Norwegian - Visa kort, Visa (kreditt) kort, og bankkonto må søkes om sperarat, ikke noe samensatt produkt. Visa kortet er gratis å bruke men koster 250kr pr år. Kreditkort (hvis invilget) er gratis å ha, og bruke. Renten på både brukskonto (2,75%) og sparekonto (3,25%) er VELDIG god. Har ingen fysisk "skranke" å gå til. Alt gjøres på nett eller telefon.

Skandiabanken - Visa kort, Visa kort (kreditt), og bankkonto må søkes om separat, ikke noe samensatt produkt her heller. Begge kortene er helt gratis å bruke, men Visa kortet koster 250kr pr år, og Visa kreditt kortet koster 50kr pr år. Renten på brukskonto er 1,10% og på sparekonto har SAMME rente opp til 100.000kr. Når beløpet er over 100.000kr blir renten 2,80% Har ingen fysisk "skranke" å gå til. Alt gjøres på nett eller telefon.

Først nå så jeg at det egentlig ikke var et svar til alt du spurte om, men heller et svar på hvilken bank som er best... Er litt trøtt, sorry. Men her kommer svar på det andre.

Betale regninger gjør du enkelt via nettbank. Alle eksemplene over inkluderer gratis nettbank. Hvis du velger å gå for Ddnbnor, eller Nordea. Da tar du fysisk med et pass (ja pass!) til et Dnb, eller Nordea kontor og blir enten med i chekin, eller student.

Etter ca 1 uke da vil du få velkomstpakke i posten, som inneholder informasjon om hvordan du logger deg inn på nettbank, kortene, og informasjon.

Da er det bare å gå i banken å sette inn kontanter på kontoen (som nummeret til står bak på bankkortet) eller oppgi kontonummeret til andre så de kan sette in penger til deg. Pengene du setter inn i banken kommer umiddelbart, penger du får fra andre er inne etter 1-3 dager. Da er de disponible å kan benyttes i nettbanken til å betale regninger, eller brukes fra kortet.

Velger du Skandiabanken, eller Bank Norwegian må du registrere deg på internett. Det vil da komme et brev i posten, som du må møte opp på postkontoret med pass (KUN pass er godkjent!) som legimitasjon for å hente ut. Etter 1-2 uker da kommer velkomstpakken.

For å spare er det lurt å overføre pengene til en sparekonto, så du ikke blir fristet til å bruke disse etter en fuktig kveld på byen, og for rentenes skyld. Dette gjøres svært enkelt i nettbanken.
Sist endret av dafog; 13. november 2010 kl. 19:04.