Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4313
jeg har ofte opplevd på skolen at jeg løper 60 meter. Når jeg kommer først inn av han jeg løp sammen med fikk jeg dårligere tid en han. Det er jo fordi at den gymlæreren som holder en stoppeklokke ikke er veldig nøyaktig.

Men finnes det noe ikke så alt for dyre systemer som lager et pip og starter og telle og når man har løpt 60 meter tar en fotocelle deg og stopper tiden ?
Da ville man fått nøyaktige målinger hver gang.
Er det ikke enklere å regne ut en gjennomsnittlig feilmargin fra gymlæreren, og trekke fra denne på hvert løp?
Sitat av prenix Vis innlegg
Er det ikke enklere å regne ut en gjennomsnittlig feilmargin fra gymlæreren, og trekke fra denne på hvert løp?
Vis hele sitatet...
Enklere? Ja. Unøyaktig? Ja.

Dette irriterte jeg meg selv grundig over når jeg løp 60-meteren i grunnskolen.
Få han til å måle farten på deg f.eks fem ganger, så finner du gjennomsnittet av dette?

....Eller kan du få han til å dra på en svææær linje amfetamin, etter dette er han nok rimelig rask på tommelen! (Dårlig spøk og ikke et råd)
Sist endret av Prognisse; 14. oktober 2010 kl. 13:10.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Få han til å måle farten på deg f.eks fem ganger, så finner du gjennomsnittet av dette?

....Eller kan du få han til å dra på en svææær linje amfetamin, etter dette er han nok rimelig rask på tommelen! (Dårlig spøk og ikke et råd)
Vis hele sitatet...
Gjennomsnittet av fem feilmålinger blir jo ett feil gjennomsnitt, jeg skjønner ikke hvordan dette skal være noe bedre.
Sist endret av BigFigWasp; 14. oktober 2010 kl. 13:14.
[quote=Prognisse;1855559]Få han til å måle farten på deg f.eks fem ganger, så finner du gjennomsnittet av dette?

ja det vil jo funke men hvis når vi bare har 1 time på oss til og løpe osv har vi ofte ikke tid og mulighet til å løpe 5-6 ganger hver.
Sitat av MartinB Vis innlegg
Gjennomsnittet av fem feilmålinger blir jo ett feil gjennomsnitt, jeg skjønner ikke hvordan dette skal være noe bedre.
Vis hele sitatet...
Vel.. Når læreren måler med feilmargin, noe som er uunngåelig med hjelp av en simpel stoppeklokke, vil dette gå begge veier. Altså, han vil ikke bare måle tider som gir en feilmargin som er for lang. Men han vil også måle tider som er for korte. Ved å regne ut et gjennomsnitt av dette vil han i det minste komme nærmere en reèl tid en hva han vil få med èn målt tid.

Det blir jo også veldig vanskelig å måle en feilmargin, når man ikke har mulighet til å måle en nøyaktig tid.
Sist endret av Prognisse; 14. oktober 2010 kl. 13:22.
Enda bedre: Gymlæreren vår klappet, og så skulle vi løpe når vi hørt lyden. Hun sto i enden av banen.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Få han til å måle farten på deg f.eks fem ganger, så finner du gjennomsnittet av dette?
Vis hele sitatet...
De fleste menneskene her i verden ville løpt dårligere og dårligere jo flere 60-metere de utførte.

Jeg vet ikke om det finnes noen systemer for dette, men det burde være mulig å lage en stoppemekanisme som registrerer tiden fra du berører en plate, f.eks. ved å tråkke på den eller 'løpe inn i'. Det er vel ikke så mange skoler som tar 60-meteren så alvorlig at de vil kjøpe inn noe sånt, så det enkleste burde vel være å få en flinkere person til å ta tiden - evt. be læreren om å skjerpe seg.
Ærlig talt....hva er planen din egentlig...?
Skal du kjøpe deg et system som er 99% nøyaktig å drasse det med deg på banen for å være sikker på at du får riktig tid?
Skal du foreslå i elevrådet at dem må kjøpe inn sånt utstyr?
Om du springer 60meteren på 6.9 og læreren stopper klokka på 7.1, tror du det spiller noe rolle for gym karakteren din?
Tror du kaster bort tiden din på noe som aldrig kommer til å bli gjennomført.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Ærlig talt....hva er planen din egentlig...?
Skal du kjøpe deg et system som er 99% nøyaktig å drasse det med deg på banen for å være sikker på at du får riktig tid?
Skal du foreslå i elevrådet at dem må kjøpe inn sånt utstyr?
Om du springer 60meteren på 6.9 og læreren stopper klokka på 7.1, tror du det spiller noe rolle for gym karakteren din?
Tror du kaster bort tiden din på noe som aldrig kommer til å bli gjennomført.
Vis hele sitatet...
Hvis man går på idretslinja så er 60 meteren en vesentlig del. Hvis man da må løpe på 7 blank og under får å få karakter 6 og man ville da fått 5 har jo det noe å si.
Ja, du hadde sikkert ikke fått "gymlærer jobben" som du søkte på siden du bare klarte 7.1 !
Sitat av Dyret Vis innlegg
De fleste menneskene her i verden ville løpt dårligere og dårligere jo flere 60-metere de utførte.

Jeg vet ikke om det finnes noen systemer for dette, men det burde være mulig å lage en stoppemekanisme som registrerer tiden fra du berører en plate, f.eks. ved å tråkke på den eller 'løpe inn i'. Det er vel ikke så mange skoler som tar 60-meteren så alvorlig at de vil kjøpe inn noe sånt, så det enkleste burde vel være å få en flinkere person til å ta tiden - evt. be læreren om å skjerpe seg.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der. Du får vel gjøre det over flere omganger, uten at tiden mellom hvert løp blir så stor at din fysiske stand vil forandre seg.

Det faktum at han klapper gjør det vel umulig for han å starte stoppeklokken?
Du må nok bare finne deg i en dårlig nøyaktighet på et amatørmessig løp som dette. Men kan jo se frustrasjonen din.

Men, kom på noe. Du kan få f.eks fem medelever til å måle samme løp som læreren din, og deretter finne gjennomsnittet til alle resultatene. Læreren vil vel ikke godta dette som et verdig resultat, da han er "the overseer". Men da har du hvertfall en litt mer nøyaktig tid i baklomma, som du kan ta opp på de kule "idrettsfestene"
Sist endret av Prognisse; 14. oktober 2010 kl. 14:42.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Ja, du hadde sikkert ikke fått "gymlærer jobben" som du søkte på siden du bare klarte 7.1 !
Vis hele sitatet...
Gå å legg deg, du vet akkurat hva han mener.
Sitat av Edited Vis innlegg
Gå å legg deg, du vet akkurat hva han mener.
Vis hele sitatet...
Ja jeg skjønner pointet til han.
Han har blitt urettferdig behandlet, og læreren har gjort en feil.
Desverre er det dommeren som bestemmer!
Slik er det i fotball også! Har dommeren bestemt seg for noe, kan han ikke trekke det tilbake i etterkant eller kjøre en ny kamp.

Jeg tror personlig at det trådstarter prøver å oppnå er waste of time.

Livet er urettferdig!
Sitat av t33zr Vis innlegg
Ja jeg skjønner pointet til han.
Han har blitt urettferdig behandlet, og læreren har gjort en feil.
Desverre er det dommeren som bestemmer!
Slik er det i fotball også! Har dommeren bestemt seg for noe, kan han ikke trekke det tilbake i etterkant eller kjøre en ny kamp.

Jeg tror personlig at det trådstarter prøver å oppnå er waste of time.

Livet er urettferdig!
Vis hele sitatet...
Hvorfor mener du at den han prøver å oppnå er waste of time?

Hva om det finnes en presis stoppeklokke? Vet du noe om dette?

Det at forskjellen mellom 6.9 og 7.1 på en løpstest er bagatell er helt feil, på idrettslinjen KAN det være forskjellene mellom 5 og 6.
Og om dette er tilfellet vil det kanskje trekke ned en eventuell gym karakter.

Vet ikke hvordan du ville reagert, men jeg ville hverfall blitt drittsur om jeg gikk ned i karakter på grunn av en feilmargin på en normal stoppeklokke.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Ja, du hadde sikkert ikke fått "gymlærer jobben" som du søkte på siden du bare klarte 7.1 !
Vis hele sitatet...
eventuelt: ikke komme inn på universitet/høyskole pga for lavt snitt... karakterer betyr noe vet du.
Hvis det finnes en friidrettsklubb i området du bor, er det en sjanse for at de har slikt utstyr. Klubben jeg er med i samarbeider med skolen jeg går på og låner ut diverse utstyr når det trengs. Blant annet fotoceller til løpsøvelser.
Sist endret av Vagle; 14. oktober 2010 kl. 16:00.
Hvis årsaken til at du ikke får en jobb/kommer inn på høyskole er én 5'er i stedet for en 6'er er det nok andre steder man måtte ha økt for å få opp snittet, ikke den ene siste karakteren.

På vgs har man MANGE karakterer som gjør opp snittet. Forskjellen mellom 5 og 6 vil på det totale gjennomsnittet utgjøre ca ingenting.
Bare sånn et lite apropo Pigment. Om jeg hadde løpt litt saktere på siste 3000m i 3. VGS og fått 4 i stedet for 5 i gym hadde jeg aldri fått det yrket jeg får nå. Hadde ikke kommet inn på studiet.
Om du springer på 7.0 eller 7.1 og dette gir en forskjell på 1 HEL karakter, så er de noe riktig feil med skalaen. Hvor ble karakteren 5+ og 6- av?

For det andre, så er dette bare karakteren fastsatt i utøvelsen 60-meter og vil ha lite, til ingen virkning på din totale snittkarakter i slutten av VG3 idrett. Ro deg ned og nyt ungdomslivet heller.
Sitat av Markula Vis innlegg
Men finnes det noe ikke så alt for dyre systemer som lager et pip og starter og telle og når man har løpt 60 meter tar en fotocelle deg og stopper tiden ?
Da ville man fått nøyaktige målinger hver gang.
Vis hele sitatet...
Ja, det ville man. Og dette vil du at skolen skal kjøpe inn? Eller vil du kjøpe det selv og ta med neste år?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Ja, det ville man. Og dette vil du at skolen skal kjøpe inn? Eller vil du kjøpe det selv og ta med neste år?
Vis hele sitatet...
Skolen kunne jo ha kjøpt dette utstyret inn ja. Er det kostbart som det nok er så skjønner jeg at skolen nok ikke prioriterer dette og heller kjøper inn noen flere baller.
Sitat av Clr Vis innlegg
Om du springer på 7.0 eller 7.1 og dette gir en forskjell på 1 HEL karakter, så er de noe riktig feil med skalaen. Hvor ble karakteren 5+ og 6- av?

For det andre, så er dette bare karakteren fastsatt i utøvelsen 60-meter og vil ha lite, til ingen virkning på din totale snittkarakter i slutten av VG3 idrett. Ro deg ned og nyt ungdomslivet heller.
Vis hele sitatet...
På min skole, dette er da ikke Idrettslinjen, har vi ikke 5+ og 6- på fysiske tester.

Her får vi bare en liste over forskjellige krav, så om du kommer 1 sekund eller 10 sekund under grensen for 6 vil du uansett få karakteren 5.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sist jeg sjekket, fantes det ikke + og - karakterer på vitnemål uansett?
Ta med en vanlig bærbar PC med webcam. Sett den til å ta opp målstreken, og løp når noen blåser i en fløyte. Så kan du se på filmen hvor lang tid det tar fra fløyta går til du går over målstreken. Eventuelt heng opp et bånd over målstreken som du skal rive ned, så synes det bedre på filmen.
Sist endret av Kråkelefse; 15. oktober 2010 kl. 12:36.
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Ta med en vanlig bærbar PC med webcam. Sett den til å ta opp målstreken, og løp når noen blåser i en fløyte. Så kan du se på filmen hvor lang tid det tar fra fløyta går til du går over målstreken. Eventuelt heng opp et bånd over målstreken som du skal rive ned, så synes det bedre på filmen.
Vis hele sitatet...
Du må fremdels på et vis starte en slags stoppeklokke på PCen, som henger sammen med filmen. Denne må startes på nøyaktig samme tid som utøveren begynner å løpe.

Og forresten så er de fleste webkameraene så elendig at de uansett ikke hadde egnet seg til noe slikt.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Sist jeg sjekket, fantes det ikke + og - karakterer på vitnemål uansett?
Vis hele sitatet...
Det er vertfall ikke det hos oss, hos oss har vi bare hele karakterer på vitnemålet. så det er det samme resultatet på vitnemålet selv om man får 5- eller 5+ i karakter
Jeg ser ikke helt problemet her.
Hvis det er slik at tiden på 60meter skal telle som x% av karakteren så må jo forholdene legges til rette for det.
Det betyr at man kan løpe flere ganger over en lengre periode og kun beste tiden teller.
Slik var det hvertfall når jeg gikk på VGS og løp bla. 3km. Vi kunne løpe den x-antall ganger før en bestemt dato i slutten av semesteret og den beste tiden var tellende.
Er du ikke fornøyd med tiden så be om å få løpe igjen. Å klage på teknisk utstyr kommer du nok ingen vei med, fordi slingringsmonnet kan virke begge veier, særlig hvis du ikke driver med 60meter på fritiden og faktisk har ett godkjent resultat som spriker veldig med det skolen måler.
Dessuten så skal vel læreren se på helheten i faget (jeg vet det har vært ett kunnskapsløft etter at jeg var ferdig på vgs, så jeg er ikke helt sikker på om dette gjelder gym lenger), men jeg nekter å tro at du får en 5er bare fordi du er 0.2 sekunder for treg på 60meter, så sant du ellers ligger an til en 6er.
Sist endret av Mith; 15. oktober 2010 kl. 14:08.
Sitat av t33zr Vis innlegg
Om du springer 60meteren på 6.9 og læreren stopper klokka på 7.1, tror du det spiller noe rolle for gym karakteren din?
Vis hele sitatet...
om han løper 60 metern på 6.90 er han bare 0.51 sek fra å slå verdensrekorden på 60m(6.39sek), så da hadde i allefall jeg brydd meg.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Sist jeg sjekket, fantes det ikke + og - karakterer på vitnemål uansett?
Vis hele sitatet...
Men det har fortsatt noe å si når læreren skal vurdere helheten i faget og faktisk gi deg den karakteren du skal ha...
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Ta med en vanlig bærbar PC med webcam. Sett den til å ta opp målstreken, og løp når noen blåser i en fløyte. Så kan du se på filmen hvor lang tid det tar fra fløyta går til du går over målstreken. Eventuelt heng opp et bånd over målstreken som du skal rive ned, så synes det bedre på filmen.
Vis hele sitatet...
Dette er en veldig god idè. Man kan låse kameraet til f.eks 25FPS og deretter kalkulere ut dette på en enkel og grei måte. Man kan da også fikse målfoto. Eneste haken her er vel tjuvstart?