Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1706
God aften, godtfolk!
Tenkte som så at jeg må lese noe i sommer. Siste bok jeg las var "The Dirt" for godt over et år siden, og før det var det nok "Pappaen til Stian står på ski". Er med andre ord ikke lesehesten selv.

Har en tendens til å lese forordet og deretter gå lei av krim og diverse annen skjønnlitteratur. Beste for meg er nok derfor biografier ol. Gjerne biografier om store navn innen rock/metal (slash, heroin diaries?) men også ting som har med seriemordere å gjør (høres kanskje litt sært ut, men er stor fan av historiene til store seriemordere. Td. Charles manson, Jack the Reaper ol.).

Men, om noen har en eksepsjonelt bra krim å anbefale så si ifra!

- På forhånd, takk
Jeg leser sjeldent, men i fjor var det en bok jeg ble helt hektet på, Drageløperen.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/pr...duktId=1637452
Hørt mye bra om den, faktisk. Absolutt notert! Takk skal du ha

EDIT: lurer på om den står i bokhylla
Sist endret av McLovin; 24. juni 2010 kl. 00:04.
Anbefaler alle Varg Veum bøkene av Gunnar Staalesen!
Mener å huske at jeg begyndte på noen av dem. Endte med forodet, nok en gang.
Men takk for tips
Slumdog Millionaire. Hvis du har sett filmen, og så leser du boka kommer du til å tro at det er to forskjellige historier! Hovedpersonen heter ikke engang det samme! Filmen fikk terningkast 6. Boka må da få 8. Minst
Ojoj, ser virkelig bra ut! Så absolutt notert!
Tusen takk!
En bok jeg vil anbefale en vær som er åpen for å lese om krig er Sersjant David Bellavia's House to House. Det er en action fylt bok som omhandler angrepet på Falluja-by i Irak og forteller alt i førstepersons perspektiv. Virkelig en god bok om man interesserer seg for sånt.

Forfatteren deltok selv i angrepet som lagfører og måtte bruke alle våpen tilgjengelig i de hektiske kampene - fra sin egen rifle til kniv og hender. Den forteller også hvordan livet som soldat var for han og troppen hans under Irak-krigen, hva som hendte før angrepet, hvorfor han ble soldat og hans egen utvikling når han begynte å forstå hva forskjellen på en vanlig soldat og en lagfører var for så å handle deretter.
Asus_eee: slumdog millionaire kommer nok desverre litt lenger nede på lista

Glemte å si i førstepost, at alt som omhandler krigføring også er av interesse. Både nyere tid, og historie.

Tusen takk for tipset, Hangaround. Notert
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Jeg foreslår Pierre Clostermann sin Luftens Ørner. Den omhandler jageflyvning under andre verdenskrig.

Utrolig Spennende
Anbefaler deg å sjekke ut Anbefal én bok-tråden, der fant jeg en bok jeg ser ut til å like hvertfall: Svermen skrevet av Frank Schätzing. Driver og leser den nå, og foreløpig virker det den ganske bra.
Notert!
Tusen takk

EDIT: skal sjekke ut, Viva
Hvis du ikke liker så lange bøker vil jeg anbefale "Hevn" av Jan Chr. Næss på det sterkeste. Hvis du liker bøker med litt lenge på bør du lese "Kakkerlakkene" av Jo Nesbø.
Takk for tips, negrøJ!
Prioriterer først og fremst biografier og det som er nevnt i førstepost, men skal sjekke ut bøkene du nevner!
Har du lest biografien til Jack the Ripper? Ser for meg at det kan være vanskelig å lese historien om en person man fremdeles ikke har funnet identiteten til :O

Kan forøvrig anbefale Morgen i Jenin av Susan Abulhawa...
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
The Road! En absolutt utrolig bok!
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Har du lest biografien til Jack the Ripper? Ser for meg at det kan være vanskelig å lese historien om en person man fremdeles ikke har funnet identiteten til :O

Kan forøvrig anbefale Morgen i Jenin av Susan Abulhawa...
Vis hele sitatet...
Vel, nå mente jeg det mer som et eksempel. Jack the Ripper er vel det eneste "fiksjonelle" stoffet jeg har interresert meg for, i den grad man kan si det.

Skal sjekke ut boka! Takk for tips

Ffojt: tusen takk, skal sjekkes ut!

EDIT: et google-søk etter "the road" var lite relevant
Hva handler boka om?
Knausgård sin Min Kamp-serie kan med en god dose forbehold kalles en selvbiografi. Forøvrig gode bøker. Knausgård skriver godt, kunne kanskje hatt godt av en strengere redaktør, men det er flisespikkeri. Hovedpoenget i denne sammenhengen er at bøkene er relativt lettleste og om du har levd et ganske normalt liv så vil du se deg selv i teksten. Særlig om du er av det mannlige kjønn og har tatt deg selv latterlig høytidelig i ungdomsårene.
Er vel så midt i ungdomsårene så du får det til, og tar meg vel litt høytidelig, jeg som andre. Notert!
litt "off topic" men.. noen som veit hva denne boken heter:

En politimann som spaner på gjenger i Oslo, kanksje noen måneder gammel!? så et intervju på waschera, hvor han fortalte om boka, men husker ikke hva den heter! ..
Ser ikke noe galt i litt off-topic. Har så og si fått svar på mitt
Hmm, du kan sjekke ut Gatens Advokat, av John Grisham.
Eneste boken jeg faktisk har lest fullt ut, kan huske at den var ganske artig.
Barn 44, veldig godt skrevet og med mye background info fra USSR som er godt og troverdig integrert i historien. Det er ikke en typisk krim, men spennende allikevel. Klarte ikke la den ligge, den røyk på et døgn.
Tipsene er notert! Tusen takk
Bestilte akkuratt Slash, Heroin Diaries og House to House. Skal se om de har Final Truth på folkebiblioteket før jeg begynder å bestille mer

Men for all del; keep 'em coming
http://no.wikipedia.org/wiki/Brødrene_Karamasov

Meget bra bok. Hamsun sa at den eneste forfatteren i verden han kunne lære noe av var Dostojevski. Knallbra lesing.

Hitcherhickers guide to the galaxy av Douglas Adams faller kanskje i smak, veldig artige bøker. Nerdehumor.
En annen artig bok som er inspirert av Douglas Adams sine bøker er "good omens", er en parodi på Omen-filmene der Antikrist fødes.
Andre bøker som kan være interessante er 1984 og brave new world, handler om overvåknignssamfunnet osv. Skrevet som romaner.

Heimskringla er en veldig bra bok om du er historisk interessert, handler om de tidlige kongene i Norge.
Sist endret av Ladejarlen; 24. juni 2010 kl. 19:42.
Har bestilt Slash, Heroin Diaries og House to House nå i første omgang. Så tenker jeg å bestille Final Truth, Tommy Land, the Long Hard Road out of Hell og På Venners Vegne i andre omgang. Deretter skal jeg sjekke ut litt noveller på folkebiblioteket

Takk for alle tips!
Siden du liker rockebøker, så sjekk ut white line fever.
Boka til Lemmy i Motörhead, den er jævlig fet
Da kjøper jeg den før Marilyn Mansons! Tusen takk