Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2607
Hei.

Tenkte å dra igang en tråd angående Norge og Oljen. Oljen er jo en ikke-fornybar ressurs, ergo den vil ta slutt.

Da er store spørsmålet: - Hva skal vi leve på da?


Vil økonomien kollapse, eller vil vi være forberedt?
Vil vi se redusert levestandard i landet og leve på renter ?
Finnes det langsiktige planer om hva Norge vil gjøre når Oljen tar slutt?

Söta Bror har jo allerede bygd ut over 540 Bio-drivsel pumper, mens vi i Norge sitter å ruger på én. Sier det noe at vi er alt for opphengt i Oljen?

- Eller vil global oppvarming sluke oss før oljen er ferdig?
Hvis vi klarer å bruke hodet i dag, og satse på atomkraft/thoriumkraft, vil vi klare oss bra som verdens største energiland.

Sånn som det ser ut nå, kommer vi til å leve like bra som nå i 10-15 år på oljefondet, og så bli slått konkurs fordi den eneste brukbare industrien vi har er sentrert rundt oljen.
etter oljen kommer gasskraft, etter gasskraft kommer vi nok til å effektivisere vannkraften. Og hvis klimaforskerne spår rett blir nok vann et attraktiv eksport produkt
Jeg er ikke sikker egentlig. Jeg tror det er en god del olje i havet så det kommer ikke til å gå tomt i nermeste fremtid. Håper jeg.

Det som er mere beskymrende er den globale oppvarmingen du var inne på. Hvis man ser på
Maldivene (en øy gruppe) så ligger de snart under vann pga global oppvarming.

Det er jo også mye prat om at Norge skal bli bedre med å minske co2 utslipp, så det skal vel også gå bra sier staten. Men de er alltid så treige så vi har vel kansje druknet flere småøyer og brent oss selv opp snart.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke sikker egentlig. Jeg tror det er en god del olje i havet så det kommer ikke til å gå tomt i nermeste fremtid. Håper jeg.
Vis hele sitatet...
Om vi skal fokusere på oljen i 50 år til - blir jo fattigere enn Sverige. Regjeringer mener jeg er dumme som ikke fokuserer mer på Thoriumutvinnnig. Vi har nok Olje, få inn noe som ikke forurenser.
så Thoriumavfall forurenser ikke?
Sitat av Dani87
så Thoriumavfall forurenser ikke?
Vis hele sitatet...
Ikke mer enn at vi helt trygt kan lagre det. Kan ikke lage våpen av det heller.
Problemet med urankraft er at vi enda ikke helt vet åssen vi skal lagre det. Tilogmed diamant oppløses for fort til å kunne lagre uran på en sikker måte.
Som tidligere nevnt tror jeg at Norge vil utvinne mye penger av Thoriumen vi nylig har funnet.
Ellers har vi jo fiske, det tror jeg Norge kan leve på, bare vi forvalter litt mer, og bruker litt mer penger på kalking.
Denne artikkelen tar opp litt rundt dette temaet, men den lover ikke gull og grønne skogder. Jeg hadde håpet at vi her i landet kunne satset mye mer på vind, bølge og atomkraft.
Sitat av Jumbo
etter oljen kommer gasskraft, etter gasskraft kommer vi nok til å effektivisere vannkraften. Og hvis klimaforskerne spår rett blir nok vann et attraktiv eksport produkt
Vis hele sitatet...

Nemlig. Og en ting som er lite kjent er at Norge har mange andre eksportatrtikler som vi kan leve på og komme oss på linje med Sverige når oljen tar slutt. Jeg synes det også er helt høl i hue at regjeringen skal gi så utrolige menger med penger til andre land. Tviler på at Uganda og alle disse landene kommer til og støtte oss like mye hvis sitvasjonen hadde vært omvendt. Men ikke missforstå meg, jeg sier ikke at vi ikke skal gi støtte til de som trenger det.
Sitat av Orgazmus
Ikke mer enn at vi helt trygt kan lagre det. Kan ikke lage våpen av det heller.
Problemet med urankraft er at vi enda ikke helt vet åssen vi skal lagre det. Tilogmed diamant oppløses for fort til å kunne lagre uran på en sikker måte.
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at også thorium (232-Th) selv har en lengre halvveringstid enn det har gått mennesker på Jorda. Og jeg er ganske sikker på at jeg leste om weapon grade thorium her for litt siden. Var snakk om at man kunne bytte ut plutonium med 232-Th thorium.

Thorium er fremtiden - slik det ser ut nå - men det er alt for mange som glorifiserer thorium opp over skyene uten noe særlig grunn. Den produserer også farlig avfall.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Godt poeng. Vi tenker kanskje forut vår tid og det er farlig for økonomien. Om vi skal bare tenke på Thorium så kommer smellen etter en stund. Vi trenger fornybare ressurser som vann\vind kraft itillegg, iallefall som en kraft vi kan eksportere eller bruke selv.
Dere fokuserer veldig mye på energiforsyningen vår..

hva med velferden og inntekten, norge som stat er nå helt avhengig av disse oljeinntektene.
etter min mening så må norge enten:
-fokusere sterkt på oppbygging av høyteknologi og høyere utdanning, og samtidig ha en stor industri på dette feltet, dypvannsboring (som vi er veldig gode på allerede), solutnyttelse, fornybare energi utnyttelser (bølgekraft, solkraft), luftfarts og skips teknologi.
jeg mener dette er viktige områder fordi vi allerede har det ene benet innenfor døren på dette, og fordi dette er viktige områder i fremtiden. samtidig må levekostnadene ned og også velferds kostnadene.

eller:
-kutte levekostnader betraktelig, og samtidig kutte lønnsnivået ned på sveriges nivå ivertfall.

Sverige har aldri hatt de ressursene som vi har hatt, selv om de har en veldig høy levestandard. og ja jeg vet att sverige er på randen til konkurs, men de har stadig satset på teknologi innen bilindustri, luftfart, forsvar, og handel. Sverige har lyktes på den siden.
Norge burde satse mer på turisme, etter som Norge har fantstisk natur både sommer og vinter (dette kom kanskje som en overaskelse på en god del av dere med freaker, men hvis dere går ut i det store blåe rommet kalt "ute" så vil dere kanskje få dere et sjokk over hva dere har gått glip av).
Norge satser alt for lite på turisme noe som kunne vært et nyt levebrød.
Sitat av diablo
Norge burde satse mer på turisme, etter som Norge har fantstisk natur både sommer og vinter (dette kom kanskje som en overaskelse på en god del av dere med freaker, men hvis dere går ut i det store blåe rommet kalt "ute" så vil dere kanskje få dere et sjokk over hva dere har gått glip av).
Norge satser alt for lite på turisme noe som kunne vært et nyt levebrød.
Vis hele sitatet...
ja norge har fantastiske muligheter, men da må kostnader ned, for er det noe som stopper turister fra andre land så er det kostnadene, det sier absolutt alle "det er kjempefint her, men altfor dyrt"

eller så må man satse på eksklusivitet for rike... men det koster og tiltrekke rike, de krever litt mer...
Sitat av Tang0
ja norge har fantastiske muligheter, men da må kostnader ned, for er det noe som stopper turister fra andre land så er det kostnadene, det sier absolutt alle "det er kjempefint her, men altfor dyrt"

eller så må man satse på eksklusivitet for rike... men det koster og tiltrekke rike, de krever litt mer...
Vis hele sitatet...
Ja, hoved probleme til Norge er at alt er for dyrt, men staten har ingen planer om å sette ned prisene (heller opp). Hvis Norge hadde startet i nærmeste framtid med å satse på turisme hadde vi vært mye rikerer enn vi allerede er. Og etter som at turisme er et levebrød som ikke forsvinner (som oljen kommer til å gjøre om en eller annen gang) så hadde vi fremdeles kunne vært et rikt land når oljen forsvinner.
Ta det no roleg. Etter utdanninga mi er eg nok ein leiande forskar innanfor atomkraft.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bitch
Ta det no roleg. Etter utdanninga mi er eg nok ein leiande forskar innanfor atomkraft.
Vis hele sitatet...
Det kan hende. Men nå er jo politkerne livredd for ordet "Atom". Akkurat som de har en fobi eller noe.

De har jo ledige jobber i Iran nå har jeg hørt.
Sist endret av esl; 9. april 2007 kl. 22:23.
Sitat av typisk
De har jo ledige jobber i Iran nå har jeg hørt.
Vis hele sitatet...
Det er no ikkje så gale. Då kan eg ha fleire koner!
eg seie me tek ut alle olje pengane, satse alt på Thoriumkraftverk, og innan 2040 er Norge Nr.1 i verda!

Uansett ; penge gjer ein ikkje lykkeleg, det e alkoholo som telle!
Sist endret av minisel; 9. april 2007 kl. 23:35.
jeg synes å vi burde utnytte våre naturressurser...

hva med masse bordeller?

...
▼ ... flere år senere ... ▼
Det er jo ikke pengene som er problemet, men arbeidskraften. Vi tar ut 4%(?) årlig, noe som vil si at vi i rundt 30 år, selv etter oljen og gassen faktisk er tom (noe som fortsatt er lenge til) kan opprettholde samfunnet. I tillegg så vil jo alternativ energiutvinning utvikle seg i mellomtiden. Jeg tror egentlig ikke det er noe å bekymre seg for - det ordner seg nok, ihvertfall for denne generasjonen
Løsning er: Skandinavian Coalition (Norge, Sverige,Danmark, Finland)

Norge har skipsfart og logistikk, Sverige har industri, Finland har enorme områder for jordbruk og Danmark er grossisten!

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Løsning er: Skandinavian Coalition (Norge, Sverige,Danmark, Finland)

Norge har skipsfart og logistikk, Sverige har industri, Finland har enorme områder for jordbruk og Danmark er grossisten!

Vis hele sitatet...
Den var faktisk ikke så dum :O sende mail til lederne i de nevnte landene? emne: Formal invite to the founding of Skandinavian Coalition.
Problemet i Norge angående vindkraft er at uansett hvor man planlegger et vindkraftfelt,
så sier lokalbefolkningen at det vil ødelegge naturen, utsikten og kulturen.
Vil vi kanskje ikke ha vindkraft?

Hadde du ofret utsikten din for at vi skulle fått billigere strøm?

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Løsning er: Skandinavian Coalition (Norge, Sverige,Danmark, Finland)
Vis hele sitatet...
Det har eksistert noe veldig lignende før: http://no.wikipedia.org/wiki/Kalmarunionen
Hvorfor ikke bare bli med i EU, om det er slik du tenker?
Sist endret av Grimdoc; 10. april 2010 kl. 21:42.