Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1242
Tok et par bilder i helga jeg tenkte jeg skulle legge ut her.
Mer ment som en form for utforsking med lys enn noe annet, men et par av de ble jeg fornøyd med.

http://www.modernefotografering.com/sistebilder/temp/-7121-Edit.jpg
Det var her det starta med en ny liten "softbox" jeg laget, mer som en lightsphere hvis noe har hørt om det. Bildet er tatt med min trofaste billige/dyre 20d, en 580 (blitz) rett ovenfra, med den hjemmesnekra lightsphere'n, står for lyset. Mener å huske at jeg hadde blitzen på manuel 1/64. Blender mellom 3.5 og 5.0, lukkertid 1/125

http://www.modernefotografering.com/sistebilder/temp/-7204-Edit.jpg
Det bildet her er en større utfordring med tanke på lyset. 20d med en 580 med gridspot rett ovenfra manuel 1/128, en 580 med rødt filter 45 grader ned på motivet høyre, bakfra på manuel 1/64 og en 540 (blitz) med blått filter venstre, bakfra, på manuel 1/128 med et A4 ark som spreder. Blender 5.0 på kamera, lukkertid 1/125...såvidt jeg husker.

580 blitzene ble trigga med en ST-e2 (Infrarød sender) og 540 med en optisk slave.
A4 arket...er et A4 ark hehe

Fun facts: Dette kamera har vært hyppig brukt i spionvirksomhet før i tiden. Også gjort populær da vår alles James bond brukte det i filmen "Her majesties secret service".
Filmen som ligger ved siden av på det ene bildet er en microfilm, som vi alle har hørt om i en eller annen film hehe "They have the microfilm...get it back...yada yada yada"
Sist endret av modfoto; 19. mai 2008 kl. 06:02.
Endelig en som vet hva han driver med på dette forumet! (ikke det at jeg vet det, men jeg klarer å skille kornet fra hveten)

Dette var nesten etter læreboken!

Ble kanskje litt overkill med effekter på det øverste bildet. Det nederste bildet var faktisk veldig kult. Nydelige farger, perfekt fokus.
Trådstarter
Damn! Er det andre folk oppe på denne tiden enn meg...hehe
Takk for store og gode ord.
Ofte hvis jeg ser på bilder selv så blir jeg sittende å tenke meg fram til hvordan ting ble gjort, men det er alltid ønskelig med en beskrivelse på enkelte bilder. Så derfor skrev jeg ned litt om hva som lå bak disse bildene. Godt å høre at det blir verdsatt.

Det er faktisk ikke så mye effekter på det første bildet. Det er lagt på litt korning for å få det litt mer som film som er "pusha" (Google it), og den ramma som skal illustrere en mørkerom look.
Takker og bukker for kommentaren hvertfall
Vel, det er fint å se at du legger mye jobb (og forteller om det etterpå) i bildene dine, men til å legge ned så mye arbeid synes jeg du ender opp med ganske kjedelig resultat. Bildene er svært intetsigende, om ikke helt uinteressante. Det skjer ingenting i noen av dem og det visuelle alene er ikke nok til å bære dem. Ta bilder av noe mer interessant.
Det mongeland sa, bare med litt dårligere ordlegging.

Og så vil jeg kommentere den heftige brandingen du slenger på bildene dine. Den tar alt for mye oppmerksomhet!
Sist endret av hedningen; 19. mai 2008 kl. 09:45.
Trådstarter
mongeland:
Motatt og avist. Jeg åpner med at dette i utgangspunktet er en utforsking av lyset. Ikke et steg inn i en spennende verden fylt av liv og intense beskjeder.
Analyse av det første bildet slik det er ment (selv om det ikke alltid blir registrert av den som ser bildet): Tonene i bildet i treffer en god del gråtoner som er med på å skildre dette motivets form og overflate. Motivet treffer diagonalen med en kunstnerisk intensjon. Og fokus og hotspot treffer det gyldne snitt. Jeg skjønner hva du skal frem til mongeland, det er bare ordlegginga di som ikke er spot on. Det er også verdt å tenke på at du har et syn på ting som kanskje ikke alle andre møter?
Dette er kunstnerisk frihet møter reklamefoto.
Takk for kommentaren hvertfall.

hedningen:
Det jeg sa til mongeland bare med mindre ord. Det med brandinga er notert, og slik du oppfatter den er jo kjempebra. Folk ser bilder...flere bilder...ser brandinga og den får den oppmerksomheten den er ment som.
Det sier seg jo selv at dette ikke er en branding som ligger på klientbilder...
nr1 er kjedelig, og med alle "mørkeromseffektene" (rammene) blir det bare enda mer cheesy.

nr2 har fint lys. kanskje litt for avansert, du kunne fint klart deg med to blitser her. hadde du satt deg nærmere et vindu og kjørt hvitbalansen på 2500k ville dagslyset vært blått. så kunne du brukt et vanlig cto fargekorrigeringsfilter til blitsen (den over) og et rødt effektfilter på den andre for å få det rødt.
tror det kunne funka, så du kan jo prøve
modfoto: Oi, beklager, det så jeg ikke så det gjelder vel ikke for disse bildene, men jeg tenkte egentlig å skrive det samme om de bildene du postet i første omgang. Sånn rent teknisk kan du [tydeligvis] veldig mye, men jeg synes ikke det virker som om du utnytter det i bildene du tar, på den måten at de er enten litt dårlig komponerte eller bare generelt litt uinteressante. Tenker da spesielt på bildet av blomsten og frosken.
Herlig! Vet ikke hva jeg liker best. Det faktum at motivet er et Minox kamera eller det faktum at lyssettingen er såpass stilig som den er. :P

Likte egentlig begge blidene, ble kanskje litt mye effekter på det første, som nevnt tidligere.

Venter faktisk på et minox kamera for tiden. Vanskelige og oppdrive med funkjonell lysmåler. (Minox-B)
Sist endret av grudgE; 19. mai 2008 kl. 14:06.
Jeg synes begge to er maks kjedelige. 100% kjipt. Jeg så ikke en gang hva det var for noe, før jeg leste beskrivelsen, og beskrivelsen synes jeg er kjempebra. Fint med tekniske detaljer rundt lyssetting osv, bare ikke på akkurat disse bildene.

Det er forresten en eller annen som har spydd nede i venstre hjørne på *alle* bildene dine.
Sist endret av patches; 19. mai 2008 kl. 14:33.
Sitat av modfoto
mongeland:
Motatt og avist. Jeg åpner med at dette i utgangspunktet er en utforsking av lyset. Ikke et steg inn i en spennende verden fylt av liv og intense beskjeder.
Analyse av det første bildet slik det er ment (selv om det ikke alltid blir registrert av den som ser bildet): Tonene i bildet i treffer en god del gråtoner som er med på å skildre dette motivets form og overflate. Motivet treffer diagonalen med en kunstnerisk intensjon. Og fokus og hotspot treffer det gyldne snitt.
Vis hele sitatet...
Seriøst, dette er bla bla bla. Intensjoner og det gyldne snitt har aldri gjort noe bilde bra alene. Bestem deg, enten er dette en øving i å kontrollere lyset, eller så er dette et resultat du er så fornøyd med at du vil skryte/lurer på hvor forbedringspotensialet ligger. Å stille seg på bakbena har sjeldent ført noe godt med seg, på samme måte som man ikke kan argumentere for en litt ubestemmelig x-faktor.

Jeg skjønner hva du skal frem til mongeland, det er bare ordlegginga di som ikke er spot on. Det er også verdt å tenke på at du har et syn på ting som kanskje ikke alle andre møter?
Vis hele sitatet...
Vet du hva objektivitet betyr?

edit: åh, jeg glemte å påpeke at støyen og "bokeh" ser umåtelig dårlig ut i det første bildet. Dette vet jeg at du greier å gjøre bedre. Rammen tjener også liten eller ingen funksjon.
Sist endret av egeulf; 19. mai 2008 kl. 14:47.
Trådstarter
galningen:
For en mad kreativ løsning du hadde på det andre bildet, og thumbs opp for det Det var skutt på kvelds/natters tid så den ville ikke ha funket for meg akkurat der og da. Men jeg er mann nok til å innrømme at jeg ikke hadde tenkt på det der i det hele tatt. Er litt usikker på hvor kontroll jeg hadde hatt over vinduet med det oppsettet der egentlig. Hadde mest sannsynlig vært nødt å ha en form for diffusor over vinduet, og tror kanskje lyskilden hadde blitt i største laget. Hadde mest sannsynlig fått refleksjon over for store deler av bordplata. Men som sagt, thumbs up. Fete bilder du har på sida di også. Spesielt merkverdig synes jeg det ene rafting bildet ditt var. Men det var mye fete bilder der.

mongeland:
Jeg som alle andre har min egen smak og jeg aksepterer at du ikke har den samme.
Noen av mine bilder er jeg fullt ut klar over at ikke har det mest interessante innholdet for alle og enhver, men noen av de skildrer også at jeg mestrer visse teknikker, og dette synker inn for de som har litt peiling, men ikke alltid på alle andre. Blomsten og frosken for meg handler om det å skildre disse fra en vinkel som et fåtall ville gjort. Jeg vil gjerne se noe av det du gjør forresten.
Ikke at det forandrer saken her, men jeg vil se hva du kan utrette.

Grudge:
Takker og bukker. Dette var personen jeg håpet skulle se bildene. En som veit hva et Minox kamera er, og ikke minst verdsetter et bilde pga dets historiske innhold så å si hehe Minox B er jo modellen som kom før dette (Minox C). Disse kameraene har jo vært gjennom ganske mye med tanke på når de ble produsert så om du fant en med en funksjonell lyssmåler er jo det utrolig bra da. Har du tenkt å bruke det aktivt? eller har du en plass reservert til det på hylla? hehe

Slækkern:
Takk for kommentaren.

egeulf:
Selvfølgelig setter jeg meg på bakbeina når han skriver slik han gjør. Han er i sin fulle rett til å ikke like mine bilder, og jeg er i min fulle rett til å forsvare meg og forklare at det ikke er skutt fra hofta, og at det faktisk ligger noe bak bildet. "Intensjoner og det gyldne snitt har aldri gjort noe bilde bra alene" Den der gidder jeg ikke kommentere en gang.
Rammen skal ikke tjene en større funksjon. Det er ikke vits å kritisere bokeh'n min her...det er totalt irrelevant. Det jeg tror du mener er dybdeskarpheten, og at du ikke liker den. Hvert objektiv har sin egen bokeh. Og det er det fint lite man kan gjøre noe med, annet enn å bruke et annet objektiv, eller evt lage sin egen bokeh for et kunstnerisk preg. Noe jeg bare veit at du ikke hadde "akseptert" her...

Hva kommer det av at de som har minst å vise til er de som går hardest ut her?
Sist endret av modfoto; 20. mai 2008 kl. 02:03.
Ja, Minox kameraene har en spennende historie bak seg. Heftig lite kamera det dær. Liker spesielt at de kommer med innebygde filtre.

Har nok tenkt til å ta det flittig i bruk når jeg får det tilsendt. Tok litt tid å finne en sjappe som enda selger "fersk" 11mm film, men fant en til slutt.
(Hadde ikke vært totalt krise om jeg ikke hadde funnet det, man kan jo alltids lade selv, bare man finner kassetter. :P)

Har du hatt ditt i bruk eller? Hvis ja, post bilder for pokkern!
Sist endret av grudgE; 20. mai 2008 kl. 02:46.
Sitat av modfoto
Hva kommer det av at de som har minst å vise til er de som går hardest ut her?
Vis hele sitatet...
Vel, det er ikke mange av de flinke fotografene på freakforum som bruker dette underforumet særlig mye. Det er nemlig veldig få av dem, så for en flink fotograf har det å legge ut et bilde her ingen hensikt utover ren skryt. Det finnes så utrolig mye bedre alternativer for konstruktiv kritikk og rettmessig slakt. Fotografiforumet fungerer mer som et slags tips-og-triks- og "se her jeg har kjøpt D40 og tatt noen bilder i hagen"-board for nybegynnere.

Dessuten er den typiske freakforumbruker bastant i sine meninger, og pompøs og pretensiøs i sine formuleringer. Man kaster seg over en hver sjanse til å kritisere noe eller helst noen.

Hvem er det egentlig som skal like bildene dine? Folk flest? Isåfall skjønner jeg ikke hvorfor du mener man skal ha en solid portefølje for å kvalifisere til å kritisere arbeidet ditt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Som vanlig flotte bilder men trist at du ødelegger dem med hylende oransj skrift.. Går fint an å få til et watermark uten å ta fokus vekk fra bildet i seg selv. Anbefaler at du jobber med det, for dette så virkelig ikke ut, selv om bildene i seg selv var bra.
Sitat av modfoto
egeulf:
Selvfølgelig setter jeg meg på bakbeina når han skriver slik han gjør. Han er i sin fulle rett til å ikke like mine bilder, og jeg er i min fulle rett til å forsvare meg og forklare at det ikke er skutt fra hofta, og at det faktisk ligger noe bak bildet. "Intensjoner og det gyldne snitt har aldri gjort noe bilde bra alene" Den der gidder jeg ikke kommentere en gang.
Rammen skal ikke tjene en større funksjon. Det er ikke vits å kritisere bokeh'n min her...det er totalt irrelevant. Det jeg tror du mener er dybdeskarpheten, og at du ikke liker den. Hvert objektiv har sin egen bokeh. Og det er det fint lite man kan gjøre noe med, annet enn å bruke et annet objektiv, eller evt lage sin egen bokeh for et kunstnerisk preg. Noe jeg bare veit at du ikke hadde "akseptert" her...
Vis hele sitatet...
Right.
«Jeg liker ikke bildet, det er kjedelig.»
«Men det er ikke skutt fra hofta! Jeg har intensjoner med det!»
«So?»
«Kritikken avvises!»


Angående dybdeskarpheten ser den selektert ut, men det kan godt henge sammen med støyen du har lagt på etterpå. NOE skurrer, i alle fall. Det er store variasjoner på et relativt lite område.

Men bevares, hvorfor svare videre på noen som markerer seg som en ape med: «Hva kommer det av at de som har minst å vise til er de som går hardest ut her?»
Hadde det vært enklere å akseptere ordene hvis det var Bjørn Rørslett som sto bak?

I morgen skal jeg tråle gjennom hele IMDb. «Kan DU lage bedre film enn Titanic kanskje? Hæ?»
Freak Trooper
Joey's Avatar
For meg så virker du som du poster de to bildene bare for å skryte over hvor "avansert" du har gjort det. Bildene i seg selv er jo kjedelige og helt plaine. Ser jo at du har stilt opp blitzer i hytt og gevær, men det betyr jo ikke at bildet er bra.

Så er det jo fantastisk av deg å ikke ta til deg kritikken du får. Hvordan tenker du at du skal utvikle deg viss du ser ned på alle andre fordi de kan ikke like mye som deg?
For at bildene dine skal bli "kjent" så må de jo treffe massene og du ser vel ganske greit nå at bildene dine ikke gjør det. Ingen bryr seg om du har brukt rødfilter og kjørt M på blitzen din.

Og hva er greia med det oransje merket? Ser så cheezy ut.