Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 971
Derivatbestemmelsen er, som noen allerede vet, en del av det norske regelverket
som gjør det straffbart å bruke, selge eller være i besittelse av stoffer som
deler kjemisk struktur med substansene som står oppført på narkotikalisten.

For å være mer spesifikk må stoffet være: et salt, derivat, isomer, ester og/eller eter
av et stoff som allerede står oppført på narkotikalisten.

Statens legemiddelverk fastsetter hvilke stoffer som blir oppført, og hvilke stoffer som regnes som derivater.
I 2007 manet de frem en liste over substanser som definitiv berøres av derivatbestemmelsen:

http://www.legemiddelverket.no/templ...CopyToConsumer

En annen, revidert utgave av denne listen kan finnes her:

http://www.legemiddelverket.no/templ...CopyToConsumer

Det ser dog ut som at sistnevnte liste er fjernet, og at de benytter førstnevnte pr. dags dato.

Poenget med denne tråden er å forsøke å samle erfaringer folk her på forumet har hatt i forhold til denne lovbestemmelsen.

Hvis noen har juridiske erfaringer å dele, ville dette vært veldig verdifullt. Det ønskes også at noen med
utdannelse innenfor kjemi, kan komme med noen uttalelser.

Et par spørsmål (som kanskje heller burde stilles til legemiddelverket).

1. Blir alle 2C-* stoffene automatisk forbudt da 2C-B står på narkotikalisten? Hvis ja, hvorfor?

2. Kan bk-MDMA regnes som forbudt på det grunnlag av at bk-MBDB står oppført på derivatlisten?

3. Kan bk-MDMA (Methylenedioxymethcathinone) regnes som forbudt fordi Cathinone står på narkotikalisten?
Hvilke kjemiske sammenligninger kan trekkes mellom disse, og hva gjør bk-MDMA til et eventuellt derivat?

4. Er alle tryptaminer uberørt?

Takker for alle konstruktive innlegg, da derivatbestemmelsen er litt for mye for en person å fordøye.
Et derivat av et stoff omfatter alt som teoretisk sett kan dannes med utgangspunk i det aktuelle stoffet, enten ved å bytte ut enkelte atomer, eller hele atomgrupper. Det essensielle er at hovedstrukturen til molekylet i hovedsak forblir den samme. Det vil si at hvor grensen går for hva som kvalifiserer som et derivat er ganske vagt, og ikke basert på en 100% håndfast, vitenskapelig definisjon.

Denne løse definisjonen kan på mange måter Statens Legemiddelverk (innenfor rimelighetens grenser så klart) slenge rundt med som det måtte passe dem. De definerer dette fortløpende etter hvert som sakene dukker opp hos dem, noe som gjør det fulstendig umulig å vite med sikkerhet om et potensielt derivat faktisk er ulovlig eller ikke før man eventuelt blir tatt for det.

Det er helt absurd egentlig, å tenke på at loven i visse tilfeller blir fastslått i etterkant av at du har begått "lovbruddet". Derivatbestemmelsen er helt håpløs for normale mennesker å skulle forholde seg til, noe som faktisk gir et godt grunnlag for å fraskrive seg all straffeskyld ved en eventuell rettsak.


Jeg vil tro de fleste, om ikke alle 2C-stoffene går under derivatbestemmelsen.
Jeg har dog ingen utdannelse innenfor kjemi, bare så det er sagt.

Methylone er jeg usikker på, men jeg vet at du i USA kan risikere å bli dømt for besittelse av Methylone på grunnlag av The Federal Analog Act, så jeg ville absolutt ikke ha følt meg trygg på derivatbestemmelsen vår i dette tilfellet.

Tryptaminer er selvsagt ikke uberørt av derivatbestemmelsen. Hvorfor skulle de være det?
Sist endret av mentalmelt; 13. juni 2009 kl. 03:09.