Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1481
Jeg har planer om å kjøpe meg en bærbar PC, som jeg skal ha Linux på. Er det da noen spesielle merker en ikke bør kjøpe? Tenker da spesielt på om drivere til enkelte merker er dårlig støttet.

Kommer nok til å bruke Fedora eller Ubuntu, men har lyst til å prøve Gentoo på sikt.


Tar også gjerne i mot tips om bærbare PCer til 6-8000kr, som da helst kan kjøpes uten OS.
Sist endret av Daniel; 6. juni 2007 kl. 20:20.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Lenovo. Alle lenovoer eg har tatt i, det vere seg thinkpad eller N100 støtter det outta the box, uten fikling og dill.
Gir min støtte til vidarlo her.
Eneste laptopmerket som alltid har vært greit å kjøre linux på er Lenovo/IBM.
Jeg for min del har aldri hatt problemer med noen av HP-laptopene mine, men det kan jo hende noen er uenige.
Dell har jo lansert bærbare med Ubuntu 'out of the box' i USA, så Dell sine bærbare bør være egnet for Gnu/Linux.
voldern, bærbar, ikke bærbare. Kun én modell man får med Ubuntu.
Kjøpte en Dell Inspiron 9400 for ikke så lenge siden, som jeg nå har Ubuntu på. Alt funka fra første boot. (Eneste ekstra jeg trengte å gjøre var å installere drivere til skjermkortet, noe som gikk smertefritt.)

:]
Er det da noen spesielle merker en ikke bør kjøpe? Tenker da spesielt på om drivere til enkelte merker er dårlig støttet.
Vis hele sitatet...
De fleste bærbare går veldig greit å kjøre GNU/linux på, det eneste som man bør passe på er hvilket trådløstnetverkskort som står i. Du sparer deg selv for 10 timer med fikling dersom det er et Intel kort. Nå er det en stund siden jeg har forsøkt ATI og GNU/Linux i lag, men sist jeg prøvde det var denne kombinasjonen omtrent like underholdende som Rocco og et par fulle russeberter. Hadde gått for NVIDIA evt Intel sine skjermkort.

Nå bruker man også å ha store problemer med slike innebygde webkamera, det vil si jeg hadde det når jeg forsøkte for litt over et år siden, kan godt være dette er blitt mye lettere/bedre støttet nå. Kan være lurt å sjekke dette opp dersom maskinen du planlegger har dette.

Tar også gjerne i mot tips om bærbare PCer til 6-8000kr, som da helst kan kjøpes uten OS.
Vis hele sitatet...
Nå sier du ingenting om skjermstørrelsen :/ Men dersom jeg hadde hatt 8000 å svi av på en bærbar så hadde jeg gått for denne:

http://www.multicom.no/PartDetail.as...5;c:36159;r:pg
Hvordan er det med sånne extra knapper og lys på bærbare? finnes jo ofte knapper for wifi on/off, blåtann no/off, volum, browser, epost, egendefinerte osv. Funker disse i linux? min erfaring er at det skal en del til for at de funker med windows, hvis man har lyst å styre litt selv (bytte ut en driver/fjerne noe fra startup) og ikke bare installere all driten som følgte med på den ferdige platen i pakken.

Jeg ville aldri kjøpt en bærbar pc med lavere skjermoppløsning enn sxga/wsxga. ihvertfall ikke hvis skjermen er 15" eller større. det får være mitt tips
Sist endret av bo1e; 7. juni 2007 kl. 10:16.
På min (Inspiron 9400 med Ubuntu Feisty Fawn) fungerer alle FN+whatever knapper (FN+F2 = wifi on/off), i tillegg til medie knappene på fronten av pc'en. (next/previous/volumkontroll/mute osv)
Jeg har to Fujitsu Siemens maskiner, og begge kjører helt smertefritt med siste Open Suse. Alle driverne som behøvdes for disse ble funnet umiddelbart, fra skjerm til trådløse nettverkskort osv. Kan anbefales.
Dama har en laptop av typen HP, installerte Ubuntu på den uten noen problemer. Ingenting å klage på egentlig, har ikke hørt henne klage over noe større greier som ikke funker.
Trådstarter
80 3
Takk for mange gode tips, tror nok jeg kommer til å kjøpe denne: http://www.yaha.no/y.asp?pd=237723&og=31&hg=152&ug=267
Var den maskinen ganske billig til å ha så gode specs, eller er det noe jeg ikke ser?

- Intel Core Duo T2350 (1860 MHz)
- Front side bus: 533 MHz
- Chip set: Intel 945GM
- 1024 Mb RAM DDR2-667
- Grafikk: Intel GMA 950 (tar minne av hovedminnet)
- 120 Gb HD
- 15" skjerm
- Maks 1024 * 768
- 2,78 kg

Det eneste som kanskje kunne vært bedre er maks oppløsning, og dobbelt så mye minne. Det sistnevnte er jo også en smal sak å gjøre noe med.
Sist endret av purity; 12. juni 2007 kl. 18:27.
HP er ok, sålenge du ikke har store planer med å makke med WLAN.. Spesielt Broadcom sin bcmwl5 driver.. Bare makk og dårlige saker..

Kjører debian fint på en ze2247ea, men har også dualboot til xp..
Kjører mandriva 2007 powerpack+ på dv9085eu, i tillegg til xp...
Kjører debian linux mce på min egen MCE boks under tven=D

forresten.. touchpad & blåtann er problemer med i mandriva.. debian funker blåtann littegranne, men der svikter touchpad en del mer på ze2247ea... (HP)
Sitat av Daniel
Takk for mange gode tips, tror nok jeg kommer til å kjøpe denne: http://www.yaha.no/y.asp?pd=237723&og=31&hg=152&ug=267
Vis hele sitatet...
Finnes det fortsatt laptoper som kjører på bare 1024 x 768? Synes det høres litt lite ut selv på en 15" skjerm.
Trådstarter
80 3
Sitat av rolvs
Finnes det fortsatt laptoper som kjører på bare 1024 x 768? Synes det høres litt lite ut selv på en 15" skjerm.
Vis hele sitatet...
Ja, er klar over at det er litt lite, men tror jeg kjøper allikevel.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Fraråder på det sterkeste å gå for en laptop med så lav oppløsning, du kommer til å gnage av deg armen før en uke har gått. Vil ikke anbefale noe mindre enn 14xx X 9xx på en laptop i dag.
Trådstarter
80 3
Sitat av Tias
Fraråder på det sterkeste å gå for en laptop med så lav oppløsning, du kommer til å gnage av deg armen før en uke har gått. Vil ikke anbefale noe mindre enn 14xx X 9xx på en laptop i dag.
Vis hele sitatet...
Har nå prøvd en pc med lik oppløsning, og har funnet ut at jeg må ha bedre oppløsning


Derfor har jeg sett litt på denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333775

I følge http://gentoo-wiki.com/HARDWARE_Asus_F3T ser det ut som Gentoo burde fungere bra på den.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vil igjen anbefale IBM for bruk med linux, dersom du finner en IBM som ikker fungerer perfekt med linux skal du får 20kr hos meg.

Otherwise så har jeg endel dårlige erfaringer med Asus laptoper så fraråder deg på det sterkeste
Trådstarter
80 3
Sitat av AtXbYeA
Vil igjen anbefale IBM for bruk med linux, dersom du finner en IBM som ikker fungerer perfekt med linux skal du får 20kr hos meg.

Otherwise så har jeg endel dårlige erfaringer med Asus laptoper så fraråder deg på det sterkeste
Vis hele sitatet...
hmm...


Men skal jeg ha IBM med god nok oppløsning, vil den koste for mye.
Sitat av Daniel
Vis hele sitatet...

Ser ut som et godt kjøp