Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1394
Som sikkert noen vet fra før av, liker jeg å holde på med overklokking av pc, software og hardware overklokking(voltmod). Som de fleste også vet, er at når en øker strømmen som går igjennom en komponent somf.eks cpu eller GPU, genererer denne komponenten mer varme, som ofte standardkjølingen på CPU/GPU ikke har sjangs til å hanskes med. Holder dette delvis i sjakk med vann/vifter, men temperaturen burde vært en del lavere sjermkort ligger på 50 grader, kabinettet på rundt det samme, og cpu tett oppunder 65grader. Grunnen til at GPU og CPU holder så høy temperatur er pga temperaturen inni kabinettet er ganske høy, grunnet den er stappet med harrdisker og kabler som hindrer luftgjennomstrømmingen litt.

Jeg ønsker å få ned denne temperaturen, det jeg tenker på er å ha ett eller annet element inni PCen med en vifte, som genererer kald luft. Målet er at dette elementet skal kunne pøse ut luft som er 20-30 kaldere en det, det er i kabinettet. Problemet eratjeg ikke vet hvordan jeg skal få laget en slik kjøleløsningen, noensom har noen tips til meg?
Vannkjøling? Går an å lage med en bilradiator, ellers så har du jo peltier element
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
vannkjøling hjelper meg ikke å kjøle ned alle komponentene, trenger hjelp til å kjøle ned all varme komponentene grenererer.
Hmm, sette inn noen vifter som du avkjøler luften med peltier? Tror jeg har lest en plass at det går an
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å kjøle ned luft, for å så bruke kald luft til å kjøle ned andre ting er omtrent så inneffektivt som det er fysisk mulig å få det, og du vil få relativt liten virkning av det. Det du bør gjere er å bruke vannkjøling og peltierelement. Då er det null problem å få temperaturer under 25°C på komponenter. Haken er at du må fjerne 2-3 ganger så mykje varme som du i utgangspunktet har, og du trenger *rimelig* heftig radiator for å bli kvitt 3-400W varme.

Vannkjøling kan presse komponenttemperatur *ned mot* romtemperatur, og er det desidert enklaste.

Om temperaturen i kabinettet ligger på 50°C med vannkjøling har du enten radiatoren inne i pcen, eller du har total mangel på vifter. Sett inn to vifter i front som blåser inn luft, og to i bakkant som suger ut luft, slik at du får sirkulasjon. Har du det + vannkjøling nekter eg å tru at du kjem meir enn 10-12°C over romtemp inne i kabinettet.
Sist endret av vidarlo; 27. mai 2008 kl. 21:09.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot
Å kjøle ned luft, for å så bruke kald luft til å kjøle ned andre ting er omtrent så inneffektivt som det er fysisk mulig å få det, og du vil få relativt liten virkning av det. Det du bør gjere er å bruke vannkjøling og peltierelement. Då er det null problem å få temperaturer under 25°C på komponenter. Haken er at du må fjerne 2-3 ganger så mykje varme som du i utgangspunktet har, og du trenger *rimelig* heftig radiator for å bli kvitt 3-400W varme.

Vannkjøling kan presse komponenttemperatur *ned mot* romtemperatur, og er det desidert enklaste.

Om temperaturen i kabinettet ligger på 50°C med vannkjøling har du enten radiatoren inne i pcen, eller du har total mangel på vifter. Sett inn to vifter i front som blåser inn luft, og to i bakkant som suger ut luft, slik at du får sirkulasjon. Har du det + vannkjøling nekter eg å tru at du kjem meir enn 10-12°C over romtemp inne i kabinettet.
Vis hele sitatet...

grunnen til at det er så høye temperaturer inne i kabinettet er ikke pga jeg har mangel på vifter, det har jeg ikke, men pga luftgjennomstrømningen er ikke den beste, grunnet enormt mange ledninger. har 120" foran 80"øverst som blåser inn luft og 2x 80 helt bak som trekker ut luften så vifter tror jeg ikke er mangel på, tror også jeg har ganske god plassering, men som sagt ledningene ødelegger en del. Kom også til å tenke på at jeg må ha en av de mest upraktiske/minst gjennomtenkte strømforsyningene på markedet, den har 2 vifter, en av de viftene blåser ut/inn luft på innsiden av kabinettet. Noe som også bidrar eksepsjonelt til økning i temperatur. så poenget med å lage en eller annen kjøleløsning, som hadde mulighet til å blåse "kald" luft inni kabinettet fra innsiden som kunne bidra til å senke overall temperaturen i kabinettet. Men tror på hva du sier med at dette er ganske ugunstig. Selvom jeg får CPU ned i romtemperatur, er det mange komponenter i pcen min som genererer mye varme, de 4harddiskene, sjermkortet, ram, hovedkortet og ikke minst PSU.

Sitat av Janpfo
Hmm, sette inn noen vifter som du avkjøler luften med peltier? Tror jeg har lest en plass at det går an
Vis hele sitatet...
Dette er noe som har blitt vurdert, men har komt fram til at dette blir bare tull, med tanke på at luften som passerer elementet som er festet til peltier, vil ikke kunne avkjøle luften så mye at det blir gunstig.
Sist endret av Spelly; 27. mai 2008 kl. 21:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I så fall ville eg fiksa airflow i kabinettet. Å pumpe inn kaldere luft vil ikkje hjelpe en skit om du ikkje får sirkulasjon. Når det gjelder skjermkort og disker ville eg punkttkjølt dei, istadenfor å kjøle alt. Det finst vannblokker til dei fleste skjermkort, og det finst vannblokker til disk.

Det er forøvrig gode muligheter til å rydde opp i ledningene, med mindre ud har ekstremt sært kabinett. Så eg ville begynt i den enden, ettersom det er (nesten) gratis.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Har ett normalt miditower kabinett, som generer langt over normalen med varme
Men forstår hva du sier, er bare så mye tull, og er sykt vanskelig å organisere alle ledningene, men beste løsning er kanskje å bare reorganisere kablene, koble ut alt, og lage system på de.
Om jeg hadde fått myebedre luftflow i kabinettet, ville ikke en slik kjøleløsning jeg beskrev tideligere, ha en grei effekt for overall temperaturen i kabinettet?
Kjenn med baksiden av håndleddet på "eksos"-luften fra strømmforsyningen. Er den for kald er det fare for at den ikke hjelper til med sirkulasjonen. Bytt PSU ? (Litt drastisk med ny PSU kanskje , men det er bra å unne seg noe nytt )

Og radiator , som nevnt tidligere.
Er det bare meg som synes det er rart med radiator inne i kabinettet ?
Sist endret av Arex_x; 27. mai 2008 kl. 23:06.
Hva med å ha en / flere HDer i eksternt kabinett og evt snu den vifta i PSUen motsatt vei. Pleier ikke å være mange skruer for å komme til slike vifter. Går vel også an å ha en vifte i toppen av kabinettet for å dra ut varm luft som stiger opp? Bare noen forslag.
nitrogen kjøler til cpuen er tingen! cpuen min ligger på rundt 30-35 grader heile tia og nytt kabinett som det e godt me vifter i da har du en kald og go pc
løsningen for meg var bare å ta av side døren, hvorfor ikke bare gjøre det? når du først har et luft veis problem burde det fungere bedre.