Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2045
Hvor stor trenger egentlig en SSD å være for å lagre OS? tenker da på W7(8). Har oppfattet at dette vil være langt mer effektivt en å ha OS sammen med alle de andre filene

Ser det selges dual-harddisker med 8gb SSD og 500gb SATA. Er denne SSD nok til å bruke til kun OS og vil det lønne seg å legge på 300 kroner for dette
Sist endret av Oransje; 18. september 2012 kl. 21:33.
60GB med oppdateringer eller noe
ISO-filen er 4GB
Sist endret av Oatre; 18. september 2012 kl. 21:34.
60gb disker er greit, men nå er 120gb så billig at det skulle ikke være noe problem. Gode 120gb ssder til 600-800.
Tenker du på hybriddisker? Jeg tror de bruker SSDen til caching, slik at man ikke kan bruke den som en egen partisjon. 8gb ville nok uansett vært rimelig trangt for W7.
Jeg ville ikke kjøpt noe under 128 GB.
Selv har jeg en SSD på 90GB, og det holder fint for meg.
Sist endret av z0ndres; 18. september 2012 kl. 21:40.
jeg ville aldri igjen kjøpt noe under 250 gb, men de aller fleste klarer seg bra med 120 det er liksom såpass billig at det er rart å dumt å kjøpe mindre...
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
jeg ville aldri igjen kjøpt noe under 250 gb, men de aller fleste klarer seg bra med 120 det er liksom såpass billig at det er rart å dumt å kjøpe mindre...
Vis hele sitatet...
250gb ssd er jo litt waste... Jeg har klart meg med 60gb i en god stund nå.
grønnsak
Oransje's Avatar
Trådstarter
Takker. Virker som et dårlig kjøp å slenge på 300 for ikke mer en 8gb SSD da
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
jeg ville aldri igjen kjøpt noe under 250 gb, men de aller fleste klarer seg bra med 120 det er liksom såpass billig at det er rart å dumt å kjøpe mindre...
Vis hele sitatet...
jeg kjører jo hele systemet mitt fra 240gb ssd jo D:
og jeg har GOD plass xD

60gb er nokk til windows og et parr spill, 120gb er nokk til windows og alle spill og programmer du bruker (med mindre man samler på spill, og har fetish for diverste merkelige programmer man finner på google)
Sitat av uaexed Vis innlegg
250gb ssd er jo litt waste... Jeg har klart meg med 60gb i en god stund nå.
Vis hele sitatet...
Sitat av Frufsa Vis innlegg
jeg kjører jo hele systemet mitt fra 240gb ssd jo D:
og jeg har GOD plass xD

60gb er nokk til windows og et parr spill, 120gb er nokk til windows og alle spill og programmer du bruker (med mindre man samler på spill, og har fetish for diverste merkelige programmer man finner på google)
Vis hele sitatet...
som sagt klarer de fleste seg med 120 men jeg liker ikke helt stresset med å rydde
Sist endret av vangsfreaken; 18. september 2012 kl. 22:14.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
jeg kjører jo hele systemet mitt fra 240gb ssd jo D:
og jeg har GOD plass xD

60gb er nokk til windows og et parr spill, 120gb er nokk til windows og alle spill og programmer du bruker (med mindre man samler på spill, og har fetish for diverste merkelige programmer man finner på google)
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Vis hele sitatet...
Hvordan overlever du?? For min del er min 120GB SSD alt for liten.
http://gyazo.KennethD.net/i/9e583c02741d5a40c16c.png
Har selv 120gb SSD, den har jeg noenspill, litt programmer og W7 på. Fremdeles 50gb igjen!


Som dere ser har jeg endel på diverse HDD'er da
Jeg trenger 240:
http://i.imgur.com/AAYtt.png
Det her utviklet seg overraskende fort til en penismålekonkurranse, hvor stor du trenger er helt avhengig av hva du skal bruke den til (no pun intended). Er den ment som OS-disk på en stasjonær eller er den ment som eneste disk på en laptop? Bruker du kun pcen til "kontor"-arbeid, da holder 60 gb i massevis, selv som eneste disk. Skal du spille og oppbevare serier/filmer på den og den er den eneste disken i en bærbar er 256gb et minimum.
Vil selv anbefale deg å gå for en 120gb hvis du skal ha den til stasjonær, da har du nok til OS, programmer og de spillene som krever mest/er yndlingene.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Det her utviklet seg overraskende fort til en penismålekonkurranse, hvor stor du trenger er helt avhengig av hva du skal bruke den til (no pun intended). Er den ment som OS-disk på en stasjonær eller er den ment som eneste disk på en laptop? Bruker du kun pcen til "kontor"-arbeid, da holder 60 gb i massevis, selv som eneste disk. Skal du spille og oppbevare serier/filmer på den og den er den eneste disken i en bærbar er 256gb et minimum.
Vil selv anbefale deg å gå for en 120gb hvis du skal ha den til stasjonær, da har du nok til OS, programmer og de spillene som krever mest/er yndlingene.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor det spiller så stor rolle om det er bærbar eller stasjonær pc
Sitat av sweem Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor det spiller så stor rolle om det er bærbar eller stasjonær pc
Vis hele sitatet...
I min stasjonære har jeg 1 SSD og 5 HDD, i laptopen har jeg 1 HDD. Hvis du har behov for mye lagringsplass i en stasjonær kan du kjøpe en sekundær 3TB HDD til lagring. Har du derimot en laptop med plass til kun en disk kan du ikke kjøpe en sekundær til lagring (sett bort ifra eksterne harddisker som er kjipe å drasse med seg) SSDen blir da til OS, programmer, spill, etc. og lagring.
jeg har kun 1 120gb i min stasjonære. Har 8TB ved siden av. Funker greit til laptop også. Stort sett trenger en mindre ssd i en laptop
Sitat av sweem Vis innlegg
jeg har kun 1 120gb i min stasjonære. Har 8TB ved siden av. Funker greit til laptop også. Stort sett trenger en mindre ssd i en laptop
Vis hele sitatet...
Det avhenger jo av hva man bruker laptopen til da, hvis man bruker den til omtrent det samme som en stasjonær burde man gå for 250. Hvis man bare bruker den til surfing og skriving holder 120 gb veldig lenge, så lenge man rydder bort litt søppel innimellom selv hadde Jeg en laptop med 120 gb, å det holdt lenge, men nå som jeg har en litt kraftigere laptop som funker til mer enn surfing merker jeg at jeg trenger 250 (har igjen 60 av 250) dog bruker jeg den jo hele tiden, å har alle programmene mine pluss ett par virtuelle Windows-maskiner der.
Jeg har stasjonær med masse lagring utenom min SSD på 128, men jeg må ærlig innrømme at jeg har måttet rydde litt for ofte i forhold til hva jeg liker.

Kort sagt: Om du spiller mange forskjellige spill, kjøp 256 imo.
Sist endret av Volch0k; 18. september 2012 kl. 23:34.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
Det avhenger jo av hva man bruker laptopen til da, hvis man bruker den til omtrent det samme som en stasjonær burde man gå for 250. Hvis man bare bruker den til surfing og skriving holder 120 gb veldig lenge, så lenge man rydder bort litt søppel innimellom selv hadde Jeg en laptop med 120 gb, å det holdt lenge, men nå som jeg har en litt kraftigere laptop som funker til mer enn surfing merker jeg at jeg trenger 250 (har igjen 60 av 250) dog bruker jeg den jo hele tiden, å har alle programmene mine pluss ett par virtuelle Windows-maskiner der.
Vis hele sitatet...
Joa, men du er en med spesielle behov :P
Kommer an på bruken selvfølgelig
Sist endret av sweem; 18. september 2012 kl. 23:52.
Hvis det BARE er W7 og noen få tilleggsprogrammer (nettlesere/epost) du skal ha på harddisken, holder 30-40GB helt fint. Jeg har selv en 30GB disk til W7.

Minimum er ganske enkelt å regne. W7 tar ~18GB og vil vokse, ikke mye men litt. Så vil du få en swap-fil som er like stort som det du har i ram x1,5 og en hibernate-fil som er like stor som ram. Disse to kan fjernes, men jeg anbefaler å beholde swap-filen, du kan nemlig få (ikkeså) morsomme resultater hvis et stort program kræsjer.

Så har jeg 2x SSD på 60GB til spill, og all annen lagring på en filserver.
Spørs hva du skal ha på disken. Har vært borti mange programmer som instalerer masse på systemdisken og da vil man gjerne ha litt plass.
30GB bootdisk er i de fleste tilfeller nok til systemet( MacOS X ca 5GB, Ubuntu ca 3 GB, W2K8 ca 20GB, W7 og W8 har jeg ikke sjekket størrelsen på, ) men dersom du setter datamaskinen til å utføre oppgaver som krevet bootdisk har du et problem, med mindre du flytter Temp-mappe[ne]

På laptoppen har jeg 60GB noe som funker til alt av lekser og den slags, men skal jeg konvertere 3D modeller eller større R kildedata har jeg ikke nok temp-space.
Sist endret av nudo; 19. september 2012 kl. 06:59.
Mitt os er på nesten 90gb.... ville nok hatt en litt større skulle jeg hatt den på en ssd på grunn av oppdateringer
og slikt, selv har jeg kun en 240gb ssd som jeg har null problem med å få alle spillene, bildene og litt musikk på
Har en 60 gig med os, drivere og div. programmer, og det går fint. Om jeg skulle kjøpt nå hadde jeg kjøpt 120 gig, da prisen har sunket såpass mye i det siste.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
120gb er nokk til windows og alle spill og programmer du bruker (med mindre man samler på spill, og har fetish for diverste merkelige programmer man finner på google)
Vis hele sitatet...


Ja særlig

Sitter her selv med antall programmer man kan telle på fingrene og det er fortsatt litt vel lite plass igjen.

(Har Chrome, Avast, TF2 og L4D2 på den disken, LoL er på E:, og den samlede størrelsen av resten av steamlibrariet mitt krever mye mer plass enn det SSDen har plass til, selv etter jeg har flyttet Swapdisken.)

Sitat av Vontalo Vis innlegg
Låner tråden litt... Har selv ikke noe peiling på SSD


Men vil denne http://www.ebay.com/ctg/Samsung-830-...d_State_Drives

passe til http://www.multicom.no/Xishan-W370E-...0560/p10619982 ?
Vis hele sitatet...
99% sikker på at den passer.