Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1275
Har forstått det slik at 4G nett er det beste og raskeste nettet som finnes per dags dato for mobil.
Men så vidt jeg vet finnes 4G nett den dag i dag bare i USA, der hvor det er planlagt å komme til Europa en gang den nærmeste fremtiden.

Det jeg lurer på er:

- Hva skiller 4G nett fra 3G nett?
- Hvor mye raskere enn 3G nett er 4G nett?
- Hvilke andre pluss har 4G nett som 3G nett ikke har?
Tja, Oslo var vel første by i verden som fikk 4G dekning i 2009?
4G finnes i Norge. Problemet er at få telefoner støtter den type LTE(4G) vi har i Norge.

LTE kan levere opptil 100 mbit. LTE har også mye lavere ping.
Netcom 4G
Telenor 4G
Begge er av typen LTE og ikke WiMax som er det som er mest utbredt i USA.
Sitat av Butterfly Vis innlegg
Netcom 4G
Telenor 4G
Begge er av typen LTE og ikke WiMax som er det som er mest utbredt i USA.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen mellom LTE og WiMax?
Sitat av Playground Vis innlegg
Hva er forskjellen mellom LTE og WiMax?
Vis hele sitatet...
Begger kalles for 4G bare forskjellige sender/mottaker.
Sikkerhetsklarert
Da ingen har svart han på spørsmålene han stiller så gir jeg det et forsøk her

- Hva skiller 4G nett fra 3G nett?
Vis hele sitatet...
Teknologien, frekvenser er annerledes, du trenger annet utstyr i både sentralt og i cpe/mottaker delen.
- Hvor mye raskere enn 3G nett er 4G nett?
Vis hele sitatet...
3G som kan i teorien klare opptil 20Mbit, men man får vel sjelden mer enn 5-10Mbit.
4G (LTE) har en teoretisk fart på 160mbit, og i praksis får man alt fra 20 til 50 avhengig av dekningen.
- Hvilke andre pluss har 4G nett som 3G nett ikke har?
Vis hele sitatet...
Man får også en del lavere latency, Netcom hevder 5 ganger lavere enn 3G, men dette har jeg ikke sett tall på enda.
Sist endret av Pjukern; 6. desember 2012 kl. 13:14.
Er det mulighet for å få G4 Nett på Samsung Galaxy S3?

Og hvor utbredt er 4G nett den dag i dag?
Har 4G Nett dekning også utenfor hovedbyene?
Sist endret av Playground; 6. desember 2012 kl. 13:24.
En LTE versjon av Galaxy s3 er på vei til Norge, men vet ikke om det går an å bruke en normal s3 med LTE.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Playground Vis innlegg
Er det mulighet for å få G4 Nett på Samsung Galaxy S3?

Og hvor utbredt er 4G nett den dag i dag?
Har 4G Nett dekning også utenfor hovedbyene?
Vis hele sitatet...
Netcom har bygget ut en del langs E18 mot vestfold. Vet om en hytteeier der som får 50mbit på android tableten sin.
Jeg kjøpte en unlocked version av galaxy s3 som opprinnelig var bundet til AT&t i NY. 4G nettverket fungerer utmerket på s3'en her i Norge
Det er mange skjule småting også. Hvilke telefoner som støtter 4G er også avhengig av operatøren. Eksempelvis Nokia Lumia 920 kan kun benytte 4G dersom den er låst til Telenor. Du kan f.eks. ikke kjøpe en ulåst 920 selv om du har et Telenorabonnement og få 4G. Fikk litt sjokk da jeg oppdaget det, da jeg har kjøpt 920 fra en annen operatør som benytter Telenor-nettverket. Regner med at de andre operatørene låser opp 4G i nær fremtid, da det bare er en software-begrensning. Du trenger også et simkort som støtter 4G.

Her er 4g-dekningskart fra Telenor: http://www.telenor.no/privat/dekning/dekning_data.jsp