Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3988
Hei, jeg ønsker å opparbeide meg en rekke microsoft sertifikater og har dermed sett på en del kurs som går. Problemet med disse er at prisene er ufattelig høye (snakker i 20 000,- klassen)...
Er det noen som vet hvordan man kan få sertifiseringer på en billig måte? og om dere evt. vet om noen gode forberedelse teknikker.
Bor i Bergen så nærmiljø er enklest.

I tillegg lurer jeg på om det finnes enkle plasser å få tatt CISCO networking sertifikater.
Trur det skal bli vanskelig å ta testene billigere. Vet ikke helt hva jobben min betalte men microsoft sine eksamener må gjøres på et "Test center" og kan ikke gjøres over nett.

Når jeg tok min sertifisering på WS2012R2 så måtte jeg fly ned til oslo å ta denne.
Kjøp bøkene, les på egenhånd, meld deg opp til kun sertifisering. Da slipper du unna med rundt 1500-2000 pr sertifisering.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Slike kurs og sertifiseringer er big business, du kan egentlig bare droppe ideen om å få det billigere i Norge.
få dette billig, last ned bøkene i pdf via torrent, samt treningsvideoene til cbt nuggets (dog anbefaler at du registrerer deg på siden dems for 89$ mnd) da får du også tilgang til lab miljø

ellers så har du noroff i bergen da med nettverk og systemadministrator da får du mcse, copmptia linux+ og noe ccna

koster 30.000 og er fult dekket av lånekassa, og er som online kurs eller skolebenk, btw søkefrist for online er i morrra, og du får svar på lånekassa på dagen hvis du gårt for den løsningen

men billigst får du ved å skaffe bøkene selv og lese og se videoer på nett \ samt teste deg selv med vce tester og kun melde seg opp til sertifiseringen
Sitat av knutazz Vis innlegg
få dette billig, last ned bøkene i pdf via torrent, samt treningsvideoene til cbt nuggets (dog anbefaler at du registrerer deg på siden dems for 89$ mnd) da får du også tilgang til lab miljø

ellers så har du noroff i bergen da med nettverk og systemadministrator da får du mcse, copmptia linux+ og noe ccna

koster 30.000 og er fult dekket av lånekassa, og er som online kurs eller skolebenk, btw søkefrist for online er i morrra, og du får svar på lånekassa på dagen hvis du gårt for den løsningen

men billigst får du ved å skaffe bøkene selv og lese og se videoer på nett \ samt teste deg selv med vce tester og kun melde seg opp til sertifiseringen
Vis hele sitatet...
Når det gjelder online, får man mcse der også?
og får man like mye støtte fra lånekassen?
ja både online og klasserom er dekket av lånekassa
Sitat av knutazz Vis innlegg
ja både online og klasserom er dekket av lånekassa
Vis hele sitatet...
Hvordan er online kurset da? Tenker i henhold til å ta sertifiseringer gjennom opplæring online.
Du trenger ikke noe kurs. Sjekk "skills measured" på siden til microsoft for de aktuelle eksamenene og gå gjennom disse i lab. CBT nuggets eller Trainsignal er også et godt tips.

Når det er sagt lurer jeg litt på hvorfor ønsker du å ta de? Microsofts sertifiseringseksamner er multiple choice og viser i liten grad hvilken praktisk kompetanse du har på produktet, sammenlignet med f.eks Cisco og Red Hat. Har selv tatt MCSA for Server 2012 og må ta 70-243, men det er mest for at arbeidsgiver skal kunne dekke krav som tilbyder til anbud.
Sitat av newsflash Vis innlegg
Du trenger ikke noe kurs. Sjekk "skills measured" på siden til microsoft for de aktuelle eksamenene og gå gjennom disse i lab. CBT nuggets eller Trainsignal er også et godt tips.

Når det er sagt lurer jeg litt på hvorfor ønsker du å ta de? Microsofts sertifiseringseksamner er multiple choice og viser i liten grad hvilken praktisk kompetanse du har på produktet, sammenlignet med f.eks Cisco og Red Hat. Har selv tatt MCSA for Server 2012 og må ta 70-243, men det er mest for at arbeidsgiver skal kunne dekke krav som tilbyder til anbud.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var svært ettertraktet å ha MCSE, men om det ikke stemmer så ser jeg ikke den pratiske betydningen nei. Har sett litt på Cisco, hvordan er vansklighetsgraden på dette? og får man mye ut av det? Evt. lærdom av å sette opp egen hosting service eller egne servere?
Sist endret av ingis95; 8. januar 2015 kl. 00:20.
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Jeg trodde det var svært ettertraktet å ha MCSE, men om det ikke stemmer så ser jeg ikke den pratiske betydningen nei. Har sett litt på Cisco, hvordan er vansklighetsgraden på dette? og får man mye ut av det? Evt. lærdom av å sette opp egen hosting service eller egne servere?
Vis hele sitatet...
Det kommer nok litt an på hva du legger i "svært ettertraktet", CCIE og kanskje til dels CCNP vil jeg si er sertifiseringer som er svært ettertraktet, hvor du kan være garantert å kunne velge i jobber.

I kombinasjon med relevante prosjekter/oppdrag vil jeg si at Microsoft sertifiseringer er en pluss, men ville aldri giddet å bruke tid på det med mindre arbeidsgiver betalte.
Sitat av newsflash Vis innlegg
Det kommer nok litt an på hva du legger i "svært ettertraktet", CCIE og kanskje til dels CCNP vil jeg si er sertifiseringer som er svært ettertraktet, hvor du kan være garantert å kunne velge i jobber.

I kombinasjon med relevante prosjekter/oppdrag vil jeg si at Microsoft sertifiseringer er en pluss, men ville aldri giddet å bruke tid på det med mindre arbeidsgiver betalte.
Vis hele sitatet...
Har du noen anbefaler om hvor jeg burde starte med de? Hobby eller gjennom skolegang?
Hvis målet ditt er en jobb innen IT-bransjen ville jeg nok vurdert en bachelor innen informatikk. Hvis du bare vil lære for egen del kan man få tak i veldig billig utstyr brukt og labbe hjemme.
Sitat av newsflash Vis innlegg
Hvis målet ditt er en jobb innen IT-bransjen ville jeg nok vurdert en bachelor innen informatikk. Hvis du bare vil lære for egen del kan man få tak i veldig billig utstyr brukt og labbe hjemme.
Vis hele sitatet...
Ja, er IT bransjen jeg tenkte, men tar opp litt fag osv. nå og ville gjerne starte smått med litt sertifisering
mcitp, mcse og mcsa (ms sertifisering ene) disse er utrulig bra til å komme seg forbi HR sin filtrering av nye kandidater når de er i en ansettelsesprosess, derimot om du har disse sertifisering-ene og relevant arbeidserfaring med disse systemene så får man som regel jobben med en ok lønn som system administrator
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når gjelder sertifisering så er ikke disse verdt papiret de er skrevet på. Hvis du ser på CCNA så har disse en varighet på 18 mnd microsoft er enda mindre verdt. Hvis du skal ta noen sertifiseringer så noe alle It bedrifter eller offentlig etater har fått helt noja etter er ITIL. I de fleste større bedrifter så har de laget egen ITIL sertifisering men du kommer ikke utenom denne så kansje lurt og starte med denne.
Billigste er vel å lære seg det man trenger for å ta sertifiseringen på nettet, eventuelt å kjøpe eller laste ned pirakopierte lærebøker. Læreplan ligger vel ute på f.eks. Microsoft sine sider.

Du bør også søke på braindumps på nettet. Det er eksempler på spørsmål man kan få på eksamen, og da kan du teste deg selv og se om du faktisk vet nok til å stå.

Du kan melde deg på eksamen, og bare betale eksamensavgift såvidt jeg vet. Det koster kanskje 3000-5000 eller noe sånt. Det er selve kursavgiften med læringsmateriell og bistand fra kursholder som koster skjorta.