Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4059
Hei, tenkte og bruke 4 stykk 5,2A lipo batteri og få et 20A 24V batteri. Men kan jeg lade disse 4 batteriene på samme lader ? i så fall hva må jeg gjøre.


Batteri : http://cgi.ebay.com/5200mAh-22-2v-20...item3a5a8ff75b

Lader: http://cgi.ebay.com/B6-7-4v-11-1v-22...item45f906bca4
Det blir vanskelig å svare deg på dette uten å måtte gå veldig i detaljer.

LiPo battericeller har en nominell spenning på 3.7V. En LiPo batteripakke består av flere celler, som enten er parallelkoblet (P), seriekoblet (S) eller begge deler.

Utlading under 3V pr celle, eller lading over 4,2V pr celle skader batteriet. Overlading av LiPo medfører en eksplosjonsartet brann, når den posen rundt cellen blåser seg opp og punkterer. Det samme skjer dersom cellen skades mekanisk slik at kortslutning/punktering oppstår:

http://www.youtube.com/watch?v=21IySOMmFU4

Batteripakken du linker til har en nominell spenning på 22,7V, hvilket tilsier at det er 6 celler i serie. Kapasiteten pr celle er antatt 5200 mAH, slik at batteripakken kan omtales som 6S1P, som betyr 6 celler i serie og 1 i parallell (litt misvisende, siden det ikke er noen i parallell). Spenningen i et slikt batteri vil variere fra 18V (helt tomt) til 25,2V (fulladet). Dette ligger muligens innenfor hva du definerer som 24V.

Legg videre merke til at det er AH (Ampere Hours) som er oppgitt som kapasitet. Når du skriver 5,2A (uten H) - så er dette litt upresist. Evnen til å levere strøm (som oppgis i A - Ampere) fremgår av batteriets C-rating. Her er det oppgitt til 15C (kontinuerlig), som betyr en omregning av batteriets kapasitet i AH ganger med 15. I dette tilfellet 5,2AH x 15C = 78A, med burst til 20C = 104A. Relativt stor strømstyrke, med andre ord.

Du ønsker å parallellkoble 4 stk av disse pakkene for å få høyere kapasitet. Den totale betegnelsen på batteriet du da har vil være 6S4P, bestående av totalt 24 LiPo celler. Du vil kunne trekke 4 x strømmen som er regnet ut ovenfor, dvs 312A kontinuerlig og opptil 416A i korte perioder. Man kan sveise med betraktelig lavere strømmer enn dette.

Uansett, nå kommer jeg til poenget. Å lade 24 LiPo celler samtidig kan by på en rekke praktiske og sikkerhetsmessige utfordringer. Når man seriekobler LiPo (eller andre battericeller), så vil det være en liten variasjon mellom cellene. Dette kan medføre at én celle i en "streng" når topplading før de andre. Batteriladeren ser bare den totale spenningen, og fortsetter å pøse på med strøm. Resultatet er at en eller flere celler blir overladet, mens andre blir korrekt- eller underladet. Når spenningen i en enkelt celler overstiger 4,2V får du oppheting/gassutvikling og forstadiet til en LiPo-brann.

Det er derfor både vanlig og anbefalt at man overvåker ladingen av hver enkelt celle som lades i serie. Dette kalles balansering. Både batteripakken og laderen du linker til har balanseplugg. Dette fungerer som en sikkerhetsventil, ved at eventuell cellespenning over 4,2V blir regulert ned. Resultatet etter lading er at alle celler er korrekt ladet og batteriet er intakt.

Både batteripakken og laderen du linker til har balanseutgang. Men din utfordring blir at du ikke har parallellkobling på cellenivå, men derimot en parallelkobling av batteripakkene. Dette betyr at du ikke får balansert cellene på mer enn 1 batteripakke, med mindre du bruker en lader som har 4 x 6 balanseinnganger.

Det beste du kan gjøre, etter min mening, er å kjøpe løse balanserere som du plugger til hver batteripakkes balansekontakt, og så lader du batteripakkene parallellkoblet til 1 lader med disse tilkoblet. Det må være en type som kan operere autonomt pr celle. Eksempelvis dette produktet (du trenger 4 stk):

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=3589

Lading av LiPo bør holdes under 1C (0,1-0,5C for maksimal levetid). Den foreslåtte laderen din klarer 5A. Med 4 pakker i parallell blir dette ca 0,25C som er gunstig. Men det tar ca 4 timer å lade pakken.

Cowboy-versjonen av dette er å parallellkoble slik du ser for deg, og lade uten balansering av hver celle. Da hadde jeg justert ned maksimal ladespenning fra 4,2V pr celle til 4,1V eller noe der omkring. Og så hadde jeg tatt meg bryet med å manuelt balansere hver av batteripakkene fra tid til annen.

Lykke til, og husk at det er kraftige saker.
Trådstarter
Ja okei, viste noe av det men var ikke sikker. Takk for godt svar!

så hvis jeg kjøper inn 3 sånne
http://cgi.ebay.com/Integy-Inline-Ba...#ht_2225wt_905

Også bruker den siste som er på laderen, da vil alle batteriene bli ladet med balancer.
Sitat av Markula Vis innlegg
Ja okei, viste noe av det men var ikke sikker. Takk for godt svar!

så hvis jeg kjøper inn 3 sånne
http://cgi.ebay.com/Integy-Inline-Ba...#ht_2225wt_905

Også bruker den siste som er på laderen, da vil alle batteriene bli ladet med balancer.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke disse produktene, men det ser ut som disse kan gjøre jobben. Sjekk maksimal ladestrøm først. Den jeg linket til klarer 10A.

Jeg ville heller ikke ha kombinert disse løse balansererene med den som er innebygget i laderen. Jeg ville ha brukt 4 stk av disse løse autonome balansererne og ladet uten balanserer som kommuniserer med laderen. Bakgrunnen for dette er at ladingen vil opphøre når den ene balansereren tilknyttet laderen sier at batteriet er fullt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei

Du må passe på effekten på laderen også. Den du linket til er oppgitt til 5A OG 50W. Ved en ladespenning på 25V får du ikke mer enn 2A. Med fire celler i parallell vil du da bruke 10 timer på å lade. Legg også merke til at maksimal spenning inn på laderen er maks 18V. Ladespenningen ut kan merkelig nok være høyere en dette men det kan godt være den sliter med å komme opp i 25,2V. Laderen ligner mistenkelig på en jeg har selv men fra annet merke. På en 12V strømforsyning greier den ikke å fullade en 4 cellers pakke.

Du bør se etter en kraftigere lader, minst 150W. Det finnes også ladere som kan lade flere pakker i parallell.

HelgeBe
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Stjeler tråden litt:
Har kjøpt en rc bil og lipo batterier, men er usikker på en ting: Man skal ikke lade ut lipo's under 3.0v, vil det si at jeg ikke skal kjøre til bilen stopper, eller er det jeg som tenker helt feil?
kanskje denne? http://forum.radiostyrt.no/vb/showth...550#post463550
ancoil: noen ESC'er har en funksjon som gjør at bilen stopper når du kommer ned til 3v, mens andre ikke har det, søk opp fartsregulatoren din og finn det ut. det går an å få kjøpt en brikke som piper når du nærmer deg 3v.
Fant akkurat ut at bilen rett og slett kuttet på 6.3v, noe som i og for seg er fint, men hvordan er det egentlig med "lapp lading" av lipo? dvs, er det greit og lade litt og litt, eller er det slik at man kan lade ett batteri som er 50% fult opp til 100%? Jeg har lest mye om lipo, men det er småting jeg gjerne vil være helt sikker på, så takk for hjelp
Ja, du kan helt fint klattlade Li-Po-batterier.