Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3862
Var hos en kamerat her om dagen. Selvfølgelig var det rassia akkurat når jeg var der. Uansett til poenget. Jeg hadde ingenting på meg, hadde ikke røyket noe, kun noen smser fra en mistenkt dealer som det ikke stod nevnt noe som helst om røyking eller rusmidler , kun møte. Måtte pisse i kopp, men når jeg tenker meg om, så kunne jeg prøvd å nekte, men dum som jeg var så pissa jeg. Forrige sak jeg hadde ble henlagt siden jeg ikke vedtok boten og slapp å pisse. Nå stiller jeg mye svakere, men har fortsatt ikke vedtatt boten, for jeg planlegger å snakke med advokat (Benytte meg av den gratis halvtimen mange tilbyr) for å finne ut av om jeg skal vedta eller ikke. Vet at det ikke er en altfor stor bot, men fortsatt har rent rulleblad så er litt kjipt å ødelegge det. Anyways to the point, kunne jeg ha nektet ? De gikk gjennom bilen og alt sammen og fant ingenting der bortsett fra ocb papir og filtere som de ikke beslagla. Selvfølgelig ble politimannen irritert når jeg ikke vedtok og sa at vi møtes i retten blablabla, men så fulle av piss som de er sa jeg at jeg ville heller tenke på det før jeg tok en avgjørelse. Han sa at det ikke var mulig å komme å vedta, men han endra seg fort når han skjønte at jeg stod på mitt.

Hva sier dere freaks ? Har jeg driti meg ut eller er det håp ? Som sagt så tenker jeg på alt dette i etterkant, for er ikke så jævla lett på stedet, for man blir usikker og satt ut.
Skjønnte ikke helt hva du er siktet for. Narkotika bruk?
Var prøven positiv?
Sitat av Cheesy Vis innlegg
Skjønnte ikke helt hva du er siktet for. Narkotika bruk?
Var prøven positiv?
Vis hele sitatet...
Ja narkotika bruk, og prøven var positiv, var sånn quicktester på stedet.
Jeg er ikke noe advokat, men saken er vel ganske lost når du allerede er busta med positiv test.
Sist endret av mo3; 22. januar 2011 kl. 21:24.
Sitat av mo3 Vis innlegg
Jeg er ikke noe advokat, men saken er vel ganske lost når du allerede er busta med positiv test.
Vis hele sitatet...
Er akkurat det jeg også tenker, men har hørt om flere henlagte saker der det har vært små beslag .
Hvis du trenger advokat kan jeg anbefale Benedict de Vibe, tlf. 22 40 26 00.
Har hvertfall bekjente som har brukt ham, og de har anbefalt ham til meg. Aldri brukt selv dog.
Er det ikke bare å si at du har vært i sverige en tur og røyka der?

Lite de kan ta deg på da =)
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det ikke bare å si at du har vært i sverige en tur og røyka der?

Lite de kan ta deg på da =)
Vis hele sitatet...
Er vel ikke lov i sverige heller?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det ikke bare å si at du har vært i sverige en tur og røyka der?

Lite de kan ta deg på da =)
Vis hele sitatet...
Er du nordmann så er du så heldig at loven følger deg i utlandet også
Men man kan vell ikke direkte bli straffet i Norge for noe man har gjort i sverige?
Eller er hukommelsen min for trøtt til å tenke rett nå? :P
Sitat av Stortinget.no
12.4.1.2 Straffelovgivningens anvendelse på handlinger begått hvor Norge ikke har noen suverenitet (utlandet)
For norske statsborgere eller personer som er bosatt i Norge, har § 12 nr. 3 bokstav a en oppregning av en rekke kapitler og bestemmelser i straffeloven som kommer til anvendelse selv om handlingen er forøvet i utlandet. Som en sammenfatning kan en si at langt de fleste av straffelovens forbrytelser som det er praktisk å overtre i utlandet og som er av en viss alvorlighet, kan forfølges her i riket når de er forøvet av norske borgere eller personer bosatt i riket. De fleste forseelser som er forøvet i utlandet, kan ikke straffes i Norge uten at de er straffbare der de er begått.
For personer som verken er norske statsborgere eller bosatt her, reguleres straffelovgivningens anvendelse på handlinger foretatt i utlandet av § 12 nr. 4, som regner opp en rekke bestemmelser i straffeloven som kan anvendes selv om handlinger er forøvet av utlending i utlandet (universalprinsippet).
Straffelovkommisjonen har foreslått et primært krav om dobbelt straffbarhet som vilkår for å straffe nordmenn for handlinger begått i utlandet. Særreglene om handlinger rettet mot den norske stat og handlinger begått i områder hvor ingen stater har suverenitet, foreslås opprettholdt. Kommisjonen foreslår videre å gjøre unntak fra kravet om dobbelt straffbarhet for krigsforbrytelser, folkemord og forbrytelser mot menneskeheten. Kommisjonen foreslår også en regel om at det ved forfølgning i Norge ikke skal kunne idømmes strengere straff enn det som maksimalt kunne vært idømt på handlingsstedet.
For adgangen til å anvende norsk straffelovgivning på utlendingers handlinger i utlandet, foreslår Straffelovkommisjonen at det er krav om at handlingen i Norge har en strafferamme på fengsel i mer enn 1 år. For handlinger foretatt av utlending i utlandet og som er rettet mot den norske stat eller norsk statsmyndighet, foreslås det ikke krav om dobbel straffbarhet.
Vis hele sitatet...
Du er for trøtt.
Slike "quicktester" er vel ikke gyldige som bevis? Da må de vel ta en blodprøve? Her er jeg ikke sikker, men dersom du ikke vedtar, så kan du jo forsøke å trenere saken. Da må du jo i så fall slutte og røyke, og håpe på at det går en stund til du eventuelt må avgi en prøve.
Hva får man for bruk nå til dags? 68 kr i bot og buksevann?
Sitat av Amitabha Vis innlegg
De fleste forseelser som er forøvet i utlandet, kan ikke straffes i Norge uten at de er straffbare der de er begått.
Vis hele sitatet...
Da sier man at man har vert i Køben Dog vil dem vel ha bevis på dette, som kanskje kan bli litt værre
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva får man for bruk nå til dags? 68 kr i bot og buksevann?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk 7500, men så oppbevarte jeg den utrolig store mengden av 1.83g med hasj i tillegg..
Sitat av Caxe Vis innlegg
Da sier man at man har vert i Køben Dog vil dem vel ha bevis på dette, som kanskje kan bli litt værre
Vis hele sitatet...
Avhørsleder: "Så du har brukt hasj/narkotika i København?"

Tiltalt: "Ja. Og der er det bare en forseelse, så æda bæda du kan ikke ta meg."

Avhørsleder: "Takk, det var alt vi trengte. Ønsker du å underskrive tilståelsesdommen nå, eller ønsker du å ydmykes i retten og idømmes saksomkostninger?"
Sitat av capidog Vis innlegg
Avhørsleder: "Så du har brukt hasj/narkotika i København?"

Tiltalt: "Ja. Og der er det bare en forseelse, så æda bæda du kan ikke ta meg."

Avhørsleder: "Takk, det var alt vi trengte. Ønsker du å underskrive tilståelsesdommen nå, eller ønsker du å ydmykes i retten og idømmes saksomkostninger?"
Vis hele sitatet...
Altså, det står jo at det ikke kan straffes i Norge dersom det ikke er straffbart der de er begått. Og det er jo ikke straffbart i København?
Sitat av Caxe Vis innlegg
Altså, det står jo at det ikke kan straffes i Norge dersom det ikke er straffbart der de er begått. Og det er jo ikke straffbart i København?
Vis hele sitatet...
Man må som norsk statsborger følge norsk lov - også når man er i utlandet. Jeg orker ikke finne lovteksten, men den er der.
Sitat av Caxe Vis innlegg
Altså, det står jo at det ikke kan straffes i Norge dersom det ikke er straffbart der de er begått. Og det er jo ikke straffbart i København?
Vis hele sitatet...
Hvor står det?

Den bestemmelsen som ble sitert tidligere i tråden sier: "Som en sammenfatning kan en si at langt de fleste av straffelovens forbrytelser som det er praktisk å overtre i utlandet og som er av en viss alvorlighet, kan forfølges her i riket når de er forøvet av norske borgere eller personer bosatt i riket. De fleste forseelser som er forøvet i utlandet, kan ikke straffes i Norge uten at de er straffbare der de er begått."

En narkotikasak faller fort inn under det som er å anse som "av en viss alvorlighet". Da spiller det ingen rolle om det er 100% tillatt i det landet man oppholder seg. Som norsk statsborger er du fremdeles strafferettslig ansvarlig for dine ulovlige handlinger etter norsk lov. Begår du derimot en forseelse (igjen etter norsk lov), kan du i de fleste tilfeller ikke straffes dersom handlingen ikke også er straffbar der den er begått.
Sist endret av capidog; 23. januar 2011 kl. 01:45. Grunn: Skriveleif
Sitat av Freyring Vis innlegg
Jeg fikk 7500, men så oppbevarte jeg den utrolig store mengden av 1.83g med hasj i tillegg..
Vis hele sitatet...
Woop! Riktignok spretter beløpet et stykke opp i det det blir besittelse, men dette hørtes mye ut.
Greit, jeg gir meg Men trodde ikke dette kunne falle under en så "alvorlig" kategori. Dog vet man aldri med det Norske rettssystemet.

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av capidog Vis innlegg
En narkotikasak faller fort inn under det som er å anse som "av en viss alvorlighet". Da spiller det ingen rolle om det er 100% tillatt i det landet man oppholder seg. Som norsk statsborger er du fremdeles strafferettslig ansvarlig for dine ulovlige handlinger etter norsk lov. Begår du derimot en forseelse (igjen etter norsk lov), kan du i de fleste tilfeller ikke straffes dersom handlingen ikke også er straffbar der den er begått.
Vis hele sitatet...
Nei, du er strafferettsleg ansvarleg for dei tinga som er nemt å gjelde over alt i straffelova og andre lover. Besittelse av narkotika er av dei tinga Noreg straffer uansett kor i verda det skjedde. Men besittelse er meint å ramme besittelse av meir enn brukerdoser. Bruk av cannabis blir vel stortsett tiltalt som brot på legemiddellova, som ikkje gjeld i utlandet. Kan du vise til rettskjelder på at bruk av narkotika i utlandet fører til straffeansvar i Noreg?
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva får man for bruk nå til dags? 68 kr i bot og buksevann?
Vis hele sitatet...
Kompiss av meg fikk 4000 i bot for bruk
Mind of Sonic
SonicMind's Avatar
81 4
Er du sikker på pissprøvene`?
Sist endret av SonicMind; 23. januar 2011 kl. 03:34.
Sitat av Aaatcho Vis innlegg
Er du nordmann så er du så heldig at loven følger deg i utlandet også
Vis hele sitatet...
Så jeg som russer må følge russiske regler i Norge? Dæven, flotte greier.
Sitat av fetter Vis innlegg
Woop! Riktignok spretter beløpet et stykke opp i det det blir besittelse, men dette hørtes mye ut.
Vis hele sitatet...
Jeg blei tatt for besittelse av hasj for første gang tidligere denne uka her,blei tatt med 1g inne på oslo s av noen sivil snut.Forelegget dem sa jeg kommer til og få,lyder på 10 000kr.Sinnsykt.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Så jeg som russer må følge russiske regler i Norge? Dæven, flotte greier.
Vis hele sitatet...
Mener du da at alt som er f.eks. lovlig i russland men som ikke er lovlig i norge, blir lovlig for deg her i norge også? :O
Er selv russisk statsborger..
Dette hørtes merkelig ut.
pisseprøve på harsj blir man ikke dømt på.
ikke vedta det
Uansett. Pisseprøver kan bli positive om du har vert passiv røyker.
Så du kan jo si at du ikke har røyka, men sett på.
Sitat av bent hamer Vis innlegg
pisseprøve på harsj blir man ikke dømt på.
ikke vedta det
Vis hele sitatet...
Har du noen erfaring med dette ? Altså, når jurister osv vet at politiet stiller med en tynn sak, og det er en fillesak fra før, så hender det at den som regel blir henlagt. Det jeg tenker på ihvertfall. Og en quick tester ? Det er jo veldig tynt.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5675:6:::0:0

Tenkte bare at dere kunne tatt en titt på den også. Erkjente straffeskyld men har ikke skrevet under på noe. Det samme skjedde sist, jeg erkjente men fortsatt henlagt. Men lenken over er en smule interessant. FIkk ikke åpnet de to linkene i artiklene (retningslinjene for rusmiddeltesting) men fortsatt så står det litt der. Kilden er også ganske så troverdig vil jeg si. Noen som har en kommentar på det ?
Jeg var på rekrutten for et par uker siden. Da ble jeg tatt på pisseprøve. Den var positiv for thc. Ble sendt i avhør. Der sa politiet at jeg blir til å få et forelegg på ca 3.000 kroner. Er dette riktig?
Sitat av experion Vis innlegg
Jeg var på rekrutten for et par uker siden. Da ble jeg tatt på pisseprøve. Den var positiv for thc. Ble sendt i avhør. Der sa politiet at jeg blir til å få et forelegg på ca 3.000 kroner. Er dette riktig?
Vis hele sitatet...
Ja, du var dum nok til å stilte opp på rekrutten med thc i blodet og lukt på klær, mobil, PC kortmappe eller lignende, og du ble tatt. Synd for deg.

Hadde du lest noen av tipsene folk her kommer med, hadde du mest sannsynligvis ikke blitt tatt. Har selv skrevet en post om meg og innrykket på rekrutten, og den kan du lese her.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du vise til rettskjelder på at bruk av narkotika i utlandet fører til straffeansvar i Noreg?
Vis hele sitatet...
Ingen rettskilde, men det synes å forekomme. I dette tilfellet var det kjøp, som ble påtalt:

http://www.agderposten.no/apps/pbcs....2040008&Ref=AR

Men det florerer jo ikke med slike saker.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av capidog Vis innlegg
Ingen rettskilde, men det synes å forekomme. I dette tilfellet var det kjøp, som ble påtalt:

http://www.agderposten.no/apps/pbcs....2040008&Ref=AR

Men det florerer jo ikke med slike saker.
Vis hele sitatet...
Det er kjøp, som dekkes av en helt annen lov , se innlegget til slashdot: Bruk av narkotika faller under legemiddelloven §24.

Kilder:
Straffelovgivningens virkningsområde
Legemiddelloven
Hadde vært fint om noen kunne kommet med noe som gjelder min sak :P

Sitat av SonicMind Vis innlegg
Er du sikker på pissprøvene`?
Vis hele sitatet...
Hva mener du her ?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er kjøp, som dekkes av en helt annen lov ...
Vis hele sitatet...
Og konklusjonen er? At det er fritt frem for nordmenn å bruke narkotika i utlandet, såfremt det er tillatt (eller en forseelse) der? Men å kjøpe den samme narkotikaen det samme stedet kan påtales?

Uansett, så er det ikke sikkert at dette er et kort TS bør spille ut fra den situasjonen han har havnet i, med mindre han tilfeldigvis har vært ute på en reise til et slikt aktuelt land kort tid før denne rassiaen.
Nå har jeg funnet ut at en hurtigtest ikke er gyldig bevis Men, de tok som sagt med seg hurtigtesten, det er vell ikke noe problem, men de sender vell ikke pisset til lab eller no ? Eller er det kun ved kjøring osv? Mener å huske at de helte ut pisset, men husker ikke helt (Var edru :P)
Sist endret av hempmaster; 24. januar 2011 kl. 03:13.
Jeg var i rettsak hvor de hadde positiv thc prøve. Advokaten min forklarte i retten at dette er noe man kan få i seg passivt og statsadvokaten(hvis det er det, det heter) frafalt den siktelsen i retten.
Sitat av bent hamer Vis innlegg
Jeg var i rettsak hvor de hadde positiv thc prøve. Advokaten min forklarte i retten at dette er noe man kan få i seg passivt og statsadvokaten(hvis det er det, det heter) frafalt den siktelsen i retten.
Vis hele sitatet...
Ah =) Men ettersom det ble rettsak, var det flere punkter du var siktet på ? Ikke kun for cannabis bruk ?
Sitat av hempmaster Vis innlegg
Ah =) Men ettersom det ble rettsak, var det flere punkter du var siktet på ? Ikke kun for cannabis bruk ?
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke ha vært noe mer alvorlig enn det, han nektet nok bare straffeskyld og da blir det opp til retten å avgjøre.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Jeg blei tatt for besittelse av hasj for første gang tidligere denne uka her,blei tatt med 1g inne på oslo s av noen sivil snut.Forelegget dem sa jeg kommer til og få,lyder på 10 000kr.Sinnsykt.
Vis hele sitatet...
Hvordan foregikk det her? Flasha du du stasjet ditt eller ble du helt random sjekka ?!
De kan gi bøter helt opp til 10 000 for bruk/besittelse av hasj.
Du skulle aldri gått med på å tatt pisseprøven. Det må skrivest ut ordre av en jurist for at du skal være pliktig til det, så om du var der tilfeldig er det noe dem ikke hadde. Nå har det ingenting å si tho, for sekundet du går med på det, så har de lov til hva dem vil..
men man blir ikke dømt bare etter pisseprøve. Advokaten min sa at det var fordi man ikke hadde konsentrasjonen av thc i blodet, derfor kunne de ikke nekte at det kom av passiv røyking. Var flere ting jeg var i retten for ja, men det ned røykinga droppa de.