Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1249
Hei.

Har litt lyst til å bygge meg en coil gun, og lurer på hvor mange kondensatorer i serie jeg trenger for å få en bra effekt.

Lurer også på hvilken av kondensatorerene som duger best til dette. Har selv ikke peiling på kondensatorer.

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...727#toc=19268; <- Kondensatorer på ELFA


- Glenni

Og hva jeg trenger for å kontrollere disse?

Kontrollere som i lade dem opp, og en til å utløse.
Project
Glenni's Avatar
Trådstarter
Jo, en coil gun er en "pistol" som drives av elektromagneter.

Den fungerer med at du surrer en haug med ledning (kobber) rundt et rør, som har et prosjektil litt bak kobberen. Når spenningen frigjøres fra kondensatoren, så blir den "magnetifisert" og drar prosjektilet(Som må være magnetisk) fram med veldig høy fart.
Du trenger generelt en kondensator som kan lagre mye energi og frigjøre den kjapt.
Project
Glenni's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du trenger generelt en kondensator som kan lagre mye energi og frigjøre den kjapt.
Vis hele sitatet...
Er dette jeg spør om. Hvordan vet jeg hvor raskt den frigjøres? Og hvordan vet jeg hvor mye den kan lagre? Fant ikke noen rimelige svar etter google.
Project
Glenni's Avatar
Trådstarter
Har allerede lest disse trådene, men takk uansett.

Mer faraday = Raskere utløsning av spenningen?

Lurer enda på hvordan jeg skal lage en kontroller til kondensatorene, som tåler 300-400V minimum.

Noen innslag?

- Glenni

Edit:

"To discharge the capacitor quickly, replace the battery with a wire. Do not touch the capacitor directly. Again, observe the values on the voltmeter. It will decrease in time to approximately zero."

Dvs at jeg kan lade den opp med et batteri, og så utløse den med vanlige ledninger?

Hva skjer vis jeg f.eks har et batteri som lader når en bryter er på. Når jeg skrur den av, så blir det ikke forbindelse mellom batteriet og kondensatoren? Og hvis jeg har enda en bryter, som kobler kondensatoren til spolen?

- Glenni

Edit igjen:

Sitter her med en kondensator som har følgende påstemplede verdier:
"2220 µF 40V-"

Hvor stor bank har den da? Lette etter formler, men fant ingenting.

Da holder den på 40V.

Skal ha ca 300-400V på en spole.

For å forebygge at spenningen skal gå tilbake til bryteren og gå til helvete, må jeg ha en diode. Finns det dioder på ca 500V?

Blir veldig lang post, siden jeg ikke kan redigere.

http://no.farnell.com/littelfuse/p4s...sma/dp/1835133

Vil denne dioden virke til mitt formål? :=)
Sitat av Glenni Vis innlegg
...
Mer faraday = Raskere utløsning av spenningen?
...
Vis hele sitatet...
Bare en liten presisering. Måleenheten heter: Farad (F).
Glenni: Du må få deg en grunnleggende forståelse av strøm og spenning, samt passive elektroniske komponenter før du beveger deg over på livsfarlig høyspenning. Du bommer på veldig mange konsepter, noe som i seg selv er greit da alle må begynne et sted, men som gjør det svært vanskelig og fryktelig farlig å skulle gjøre et slikt prosjekt.

Start på første kapittel her (Volume I - DC) og jobb deg gjennom til du forstår elektronikken som er involvert i prosjektet ditt: http://www.allaboutcircuits.com/. Du kan gjerne spørre om hjelp underveis i læringsprosessen, men du begynner på helt feil nivå.
Sist endret av Provo; 26. november 2010 kl. 12:38.
Project
Glenni's Avatar
Trådstarter
Takk Provo.

Skal lese den, selv om jeg har grunnleggende forståelse innenfor elektronikk. Men skader ikke å være på den sikre siden.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Skal lese den, selv om jeg har grunnleggende forståelse innenfor elektronikk. Men skader ikke å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være frekk, men ut fra spørsmålene dine har du ikke grunnleggende forståelse innenfor elektronikk. Da hadde du nok visst hvordan en kondensator fungerer, og at kapasitans har enhet farad og ikke Faraday (selv om enheten farad er oppkalt etter Faraday). Og det er nettopp derfor jeg ikke er så gira på å hjelpe deg til å ta i gang på et slikt prosjekt før du i det minste har en ganske god forståelse for passive komponenter. Og det er også derfor jeg sier dette, slik at du ikke går på i den tro at du vet hva du gjør når du ikke gjør det. Det kan faktisk være ganske så farlig.
Sist endret av Provo; 26. november 2010 kl. 17:40.
Project
Glenni's Avatar
Trådstarter
Kunne ikke regidere posten min, så det ble en haug med spørsmål jeg viste fra før. Jeg brukte "merge" funksjonen når jeg poster.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Når du spør om du kan lade opp kondensatoren med et batteri, og lade ut med vanlige ledninger, og om dioder tåler 500V, så nei - da har du ikkje grunnleggande forståelse for elektronikk. Ei heller når du spør spørsmål som "Hvor stor bank har den da? Lette etter formler, men fant ingenting."
Sitat av Glenni Vis innlegg
Kunne ikke regidere posten min, så det ble en haug med spørsmål jeg viste fra før. Jeg brukte "merge" funksjonen når jeg poster.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig
Project
Glenni's Avatar
Trådstarter
Da beklager jeg, og skal lese mer om det spesifikke emnet. Leser på linken til Provo, som er veldig interesant. Kan da en del av dette, men har enda masse igjen

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
selvfølgelig
Vis hele sitatet...
Har du ikke noe nytting og komme med, ikke kom med det.