Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2988
Har sett noen filmer på youtube om hvordan man lager avsagde hagler og ble inspirert av det. Jeg kom på en metode som er ganske enkel og bedre enn andre fordi denne er ikke av papp. Hvordan tror dere dette fungerer og vet dere om noen steder jeg kan skaffe meg metall/plast rør i diameter 1,5-2 cm (høres ut som et fint tall). Har noen prøvd å gjøre det på denne måten før?

http://img692.imageshack.us/img692/1342/haglehjemmelagdprototyp.th.png

Ps: litt slurvete :P vanskelig å tegne sånt i paint
Sist endret av TobiasB331; 3. februar 2010 kl. 16:04.
Tenker du at den skal være funksjonell? Eller bare ligne på ei avsagd hagle?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Du burde virkelig få hjelp av en ekspert hvis du skal lage din egen avsagd hagle. Er livsfarlig å holde på med sånt selv (Hvertfall hvis du skal prøve den selv ^^)

Dessuten er det morsommere å skyte med en normal hagle, ettersom at en avsagd hagle har en spredning som gjør at du ikke kan treffe noe på mer enn 5 meter avstand. Derimot en normal hagle treffer 20-30 meter.

Lykke til uansett, post her med bilder når du er ferdig
Siden han snakker om plast og papp, regner jeg med at han ikke har tenkt å putte patroner i den...
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Siden han snakker om plast og papp, regner jeg med at han ikke har tenkt å putte patroner i den...
Vis hele sitatet...
Var ikke meningen å gi deg KP ;p

Han snakker om tre og metallrør. Se på bildet du.
ikke funksjonell :P

Og jeg sa metall/PLAST
for det første, så sier du at du har kommet på en god metode å gjøre der her på, så spør du oss om hva vi synes om ideen din, uten at du har fortalt oss et fnugg av hva som foregår i hodet ditt, eneste som jeg fikk med meg var at du ville lage en hagle og lurte på hvor man får tak i en 1,5"-2"cm rør, du kan ta en titt hos din nærmeste jernvarehandel, eller kanskje ta en tur til maxbo.

angående de andre tingene du spurte om, så er det vanskelig å gi et svar uten å vite spm.
Og jeg ser meg nødt til å se meg enig med Grimmy her, det er foresten mer en to plankedeler, en skrue og et rør som skal til for å lage ballistisk våpen
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
ikke funksjonell :P

Og jeg sa metall/PLAST
Vis hele sitatet...
Etter at du sa Metall / Plast, og utifra din stærkt tekniske tegning, fikk jeg faktisk til meg at du skulle lage en funksjonell hagle. Pumpehagla mi har da plastdeler den. (Kolben, men men)

Uansett, hvis du leter etter en lekehagle, finner du sikkert noe på din nærmeste BRIO butikk.
Du trenger: 1 jernrør, planke, limpistol, drill, skrue/spiker og borrelås eller noe for å holde røret oppe og hindre at det svinger rundt

Først kapper du jernrøret i to like deler og limer de sammen/skrur de sammen. Så tar du en planke og skjærer den til sånn at du får.....faen, nå husker jeg ikke hva den heter. Den greia under løpet. Lag den som på bildet. Nå skal du lage grepet. Skjær det til som på bildet og sett de to plankedelene sammen. Drill et hull gjennom. Nå limer du på løpet og setter skruen inn i hullet for å holde sammen plankene. Mal svart og brun (eller noe annet). Det var det

PS: den svarte greia mellom plankene som er under bakenden av løpet er en del av grepet.

Nå føles det som om jeg glemte å nevne noe, men det får holde
Sist endret av TobiasB331; 3. februar 2010 kl. 16:26.
Det står metall/plast på tegningen din ja, men du sa den var bedre enn de andre du har sett, siden de var av papp

Ikke for det, jeg og en kompis fyrte av svartkrutt med en haug hagl foran, i et 1" pvcrør, men det vil jeg sterkt fraråde, stort skadepotensiale
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Etter at du sa Metall / Plast, og utifra din stærkt tekniske tegning, fikk jeg faktisk til meg at du skulle lage en funksjonell hagle. Pumpehagla mi har da plastdeler den. (Kolben, men men)

Uansett, hvis du leter etter en lekehagle, finner du sikkert noe på din nærmeste BRIO butikk.
Vis hele sitatet...
Får ikke kjøpt en sånn der(med unntak av en krympa Edison) og jeg gidder ikke bruke 250$ på en softgun eller 10$ på en annen som går i stykker med en gang. Skal jo bare oppbevare den under min "trench coat" :P Skal kanskje lage en (Faen nå glemte jeg hva det het og :P en sånn man har våpenet i, du skjønner hva jeg mener) som jeg fester på innsiden av jakken. Ikke misforstå, skal ikke gå rundt og rane unger. Skal bare ha det fordi det er kult
Denne video guiden er et must for trådstrarter: Blow Away Your Friends, Shotgun Special, DIY Tutorial : Backyard FX

Lykke til, og post resultat her etterpå!
Planke? Heter vel kolbe /skjefte
det var det!

Sitat av Turbolego Vis innlegg
Denne video guiden er et must for trådstrarter: Blow Away Your Friends, Shotgun Special, DIY Tutorial : Backyard FX

Lykke til, og post resultat her etterpå!
Vis hele sitatet...
Takk skal poste resultate når jeg får ræva i gir og f\drar for å kjøpe materialene
ikke for å virke nedlatende, men hvor gammel er du? (et seriøst spm)
mtp at du synes det er kult å gå med en falsk hagle under frakken, husk at ikke alle vil se hva som er under frakken din, og menneskets fantasi har ingen grenser

husker når jeg var mndre å løp rundt med soft-guns, da fikk jeg alltid beskjed om at det var viktig at andre ikke så de, for da kunne onkel blå komme!
var nok bare enda et lite skremselstriks

om det er gøy du vil ha, så "invester" heller i en potetkanon, MYE kulere, eller gjør om haglen din til en Double Barreled-potetkanon! men du er nødt til å lage et ammo belte til potitene dine.
Jeg er 14 og jeg er en proff skytter som kom på 4. plass i NM i min aldersklasse. Dessuten så skal jeg jo ikke løpe rundt med en hagle under en frakk på byen. Hvis det kommer til å bli brukt så er det i film eller for å tulle med kompiser hjemme. Ellers kommer nok hagla til å ligge i våpensamlingen min og kun bli tatt opp en sjelden gang.
BTW, jeg har ikke en frakk, men skal kjøpe en fordi jeg trenger den i en film.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
Jeg er 14 og jeg er en proff skytter som kom på 4. plass i NM i min aldersklasse. Dessuten så skal jeg jo ikke løpe rundt med en hagle under en frakk på byen. Hvis det kommer til å bli brukt så er det i film eller for å tulle med kompiser hjemme. Ellers kommer nok hagla til å ligge i våpensamlingen min og kun bli tatt opp en sjelden gang.
BTW, jeg har ikke en frakk, men skal kjøpe en fordi jeg trenger den i en film.
Vis hele sitatet...
Proff skyter som ikke vet hva kolben heter..

Japp.

Lykke til da.
Liten funnyprank: Jeg vet ikke hva kolbe er, men jeg er fjerde best i landet til å skyte. Det rimer dårlig for meg, liten luring i deg.
Hvordan kan du være proff når du er fjerde best? Proff, det er vell å være med i ELITEN i landet, ikke i NM.. Shot me if im wrong. Du er nok heller aktiv enn proff
Aktiv/ proff, whatever :P dessuten har jeg lett for å glemme åpenbare ord noen ganger

Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
Aktiv/ proff, whatever :P dessuten har jeg lett for å glemme åpenbare ord noen ganger
Vis hele sitatet...
Ville kalt meg proff da jeg kom på 2. i hele klubben, inkludert eldre/yngre

men glem det, det er irrelevant
Dæven, en 2-løps potetkanon kunne vært dritmoro ;D Hvis det blir brukt solide deler og lette sammenføyninger, pluss noen pakninger mellom løp og kolben (kolben måtte ha inneholdt to hulrom som kunne tålt trykket, og to el-tennere til avtrekkere), skulle det være fullt mulig. Litt avansert, men det kunne blitt en morsom sak
Sist endret av ROFLCOPTER; 4. februar 2010 kl. 21:48.
Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
Aktiv/ proff, whatever :P dessuten har jeg lett for å glemme åpenbare ord noen ganger



Ville kalt meg proff da jeg kom på 2. i hele klubben, inkludert eldre/yngre
Vis hele sitatet...
Proff er du når du er så god at du lever av det du holder på med, hverken mer eller mindre!
Det er få proffer innen skyting i Norge, i farten så kan jeg komme på ETT navn, Henning, og han flyttet til USA fordi det ikke er mulig å leve av å skyte i Norge.

Jeg har også vært høyt oppe på klubbnivå, og jeg VET jeg er bedre enn deg til å skyte. Jeg tør å gå så langt at jeg kan påstå at jeg skyter bedre enn deg i alle skyttergrener du kan navnet på (som bedrives av et forbund i Norge).
Alikevel så ville jeg aldri påstå at jeg er PROFF!
Jeg vrir meg av latter og frustrasjon over dagens ungdom!

Hvilket skytterprogram er det du kom på 4 plass i NM? Det høres veldig merkelig ut at en som er på NM nivå ikke kan benevnelsen på "plankene" på børsa engang. Og ikke vet han hvilken klasse han tilhører heller, siden "aldersklasser" ikke eksisterer innen skyting, det heter "Junior, Damer, Rekrutt, Senior og Supersenior", tilhører du ingen av disse klassene, så skyter du i den klassen med flest skyttere, altså folk mellom 18/21 og 55 år.

Og vi sier: Lykke til!

Sitat av TobiasB331 Vis innlegg
Har sett noen filmer på youtube om hvordan man lager avsagde hagler og ble inspirert av det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare få tak i en plomber hagle? Så ser den ekte ut, fordi den ER ekte, og du slipper å styre med å lage noe av papp og plast!