Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3683
Jeg fant en definisjon på terrorisme i samfunnsfagboka vår, den lyder som følger:

Terroristene bruker uakseptable, ulovlige, kriminelle metoder.
De retter seg mot uskyldige sivile.
De tar sikte på å spre frykt.

Dette er altså den vestlige verdens definisjon på terrorisme, nå må jeg bare bemerke at jeg ikke er noen terrorforsvarer, jeg vil bare bemerke hvor ensidet denne definisjonen er.

Vi i vår vestlige verden får sjokk hver gang et terrorangrep dreper 20 sivile. Hvorfor er det så mye verre når det dør sivile i USA enn når det dør sivile i krig, i for eksempel Afghanistan? Hvorfor bruker terroristene "uakseptable, ulovlige, kriminelle metoder"?

Er det mer akseptabelt, lovlig å stille opp en par tusen soldater i skyttergraver på hver side av en slette, for deretter å få dem til å skyte ned hverandre og deretter se hvem som har flest overlevende? Eller gå inn i et land for å opprette "fred"? Alle operasjonene til USA har tatt mange flere sivile liv enn terrorisme noen gang har tatt, og deres "krig mot terror" har også tatt mange flere liv enn de som ville gått tapt hvis de hadde latt det være.

Dessuten, den måten vi fører krig på er gammeldags og utdatert, det betyr stort sett at den med flest veltrente soldater vinner. Terroristene har skjønt at de ikke har en sjanse mot et land som USA ved "vanlig krigføring", og de bruker derfor de ressursene de har på best mulig måte. Når du står ovenfor en fiende som har titusenvis av veltrente soldater, godt utstyrt med moderne våpen og annet materiell, har du ikke så mange valg, å utnytte fiendens svakheter og unngå hans sterke sider er den eneste muligheten tilgjengelig.
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Er det mer akseptabelt, lovlig å stille opp en par tusen soldater i skyttergraver på hver side av en slette, for deretter å få dem til å skyte ned hverandre og deretter se hvem som har flest overlevende?
Vis hele sitatet...
Så absolutt, begge sider vet hva de er med på og de kjemper faktisk for noe riktig. Mens terrorister vanligvis kjemper for religion og sånt crap som er totalt uviktig, istedenfor å faktisk gjøre landet sitt bedre.
Sitat av Casanova Vis innlegg
Så absolutt, begge sider vet hva de er med på og de kjemper faktisk for noe riktig. Mens terrorister vanligvis kjemper for religion og sånt crap som er totalt uviktig, istedenfor å faktisk gjøre landet sitt bedre.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du vant akkurat prisen for dagens idiotsitat.

Det som gjør terror til terror, er at man bevisst går etter sivile mål. Hva man kjemper for har ingenting med saken å gjøre.

Definisjonen fra samfunnsfagboka di er ikke så dum den, roflcopter.
USA og Vesten går ikke bevisst etter sivile mål. Desverre, og sånn er det alltid med krig, kommer sivile i skuddlinjen.
Terrorister går bevisst etter sivile mål.

Det er forskjellen.
Sitat av Casanova Vis innlegg
Så absolutt, begge sider vet hva de er med på og de kjemper faktisk for noe riktig. Mens terrorister vanligvis kjemper for religion og sånt crap som er totalt uviktig, istedenfor å faktisk gjøre landet sitt bedre.
Vis hele sitatet...
Nå kjente jeg at jeg ble deprimert...

Sitat av Ehapuz Vis innlegg
USA og Vesten går ikke bevisst etter sivile mål. Desverre, og sånn er det alltid med krig, kommer sivile i skuddlinjen.
Terrorister går bevisst etter sivile mål.

Det er forskjellen.
Vis hele sitatet...
Så hvis USA teppebomber et land, er det greit at det dauer mange sivile sålenge de hele tiden gjentar at det "kan være terrorister i området" ?
Sitat av fetter Vis innlegg
Så hvis USA teppebomber et land, er det greit at det dauer mange sivile sålenge de hele tiden gjentar at det "kan være terrorister i området" ?
Vis hele sitatet...
De har ikke teppebombet i Afghanistan.

De teppebombet nazi-tyskland - som hadde sivile i området. Nå sier ikke jeg umidelbart at jeg (eller du eller andre) godtar dette, men problematiserer ikke det litt ditt veldig generelle utsagn? De teppebombet også Vietnam, og det tror jeg de fleste umiddelbart gjenkjenner som mer problematisk enn andre verdenskrig. Er det interessant denne umidelbare følelsen av at det er en moralsk forskjell? (om den er der for deg - som jeg tror det er).
Sist endret av Kinseek; 27. januar 2010 kl. 12:55.
Det der er ikke bare den vestliges verdens deninisjon av terrorisme.
Forstår jo at du tenker på opprørerne i midt-østen som altfor ofte tyr til terrorisme for å fremme sin sak, men definisjonen gjelder like mye for IRA(som har vært mindre aktiv de siste årene) som den gjelder Al-qaeda.

Sivile skal ikke bli såret i krig, men det er klart det skjer uten at det nødvendigvis var meningen. De er bare på feil plass til feil tid.
Terroristene sikter seg inn på sivile mål for å skape frykt og fremme sin sak. Det er uakseptabelt uansett hvordan du vrir og vender på det.

Det kan også diskuteres om krigen mot Taliban og Saddam har tatt flere liv enn når de regjerte i landene sine. Mener å ha lest at Saddam tok mange flere uskyldige liv enn krigen har, men siden jeg ikke har tid til å finne de eventuele kildene må jeg kapitulere om du kan vise til andre tall.
Sist endret av Kithshok; 27. januar 2010 kl. 15:21.
Sitat av atomet Vis innlegg
Gratulerer, du vant akkurat prisen for dagens idiotsitat.

Det som gjør terror til terror, er at man bevisst går etter sivile mål. Hva man kjemper for har ingenting med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg tenkte på selvmordsbombere, som stort sett alltid er religiøse og gjør den i sin "tro".

Men terrorisme er enda mye verre enn krig, da terrorisme går ut på å gå etter sivile mål, noe som er groteskt og jævlig. Mens krig går ut på å gå etter fienden, og man har muligens ingen andre valg enn å være i krig.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
De har ikke teppebombet i Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Nevnte jeg afghanistan noe sted?
Sist endret av fetter; 27. januar 2010 kl. 15:45.
Finnes det en krig i verdenshistorien uten sivile tap?

Brenn den samfunnsfagboka. Skummelt at en fagbok kan operere med så fjollete definisjoner, og presentere de som objektive fakta.
I terrositenes egne øyne (i afghanistan og Irak) er de frihetskjempere, som prøver å bli kvitt fremmedmakten som har okkupert de. Vesten liker ikke deres kultur og politikk. Derfor blir de tvunget til å tilpasse seg vesten gjennom krig. Er veldig enkelt sagt hehe, men sånn ca. slik jeg ser det. Gidder ikke spekulere i skjulte agendaer fra invasjonsstyrkenes side, men de har jo selv inrømmet de "bomma litt" angående de der biologiske våpen.
Be nice, or we will bring democracy to your country!
Sitat av fetter Vis innlegg
Nevnte jeg afghanistan noe sted?
Vis hele sitatet...
Så hva prater du om da? Hva er poenget ditt?
Sitat av Casanova Vis innlegg
Beklager, jeg tenkte på selvmordsbombere, som stort sett alltid er religiøse og gjør den i sin "tro".

Men terrorisme er enda mye verre enn krig, da terrorisme går ut på å gå etter sivile mål, noe som er groteskt og jævlig. Mens krig går ut på å gå etter fienden, og man har muligens ingen andre valg enn å være i krig.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle om noe gjøres pga politikk eller religion, er det sivile som er målet, så er det terror samme hva. Er det motpartens millitære som er målet, så er det "lovlige" mål. Og hva skal man kalle det hvis en palestiner sprenger seg på en buss i jerusalem? Gjør han det pga religion, eller pga politikk? Jeg vil si at han helt klart gjør det PÅ GRUNN AV politikk, men at religion gjør det lettere å ofre livet for en sak man tror på, det er klart. Sånn har det vært til alle tider i alle land, og er det fremdeles. Det er en grunn til at forsvaret har feltprester.

Sitat av let_me_follow Vis innlegg
Finnes det en krig i verdenshistorien uten sivile tap?

Brenn den samfunnsfagboka. Skummelt at en fagbok kan operere med så fjollete definisjoner, og presentere de som objektive fakta.
Vis hele sitatet...
Brenn heller idiotien du kommer med her, det står ingenting om at sivile tap = terrorisme. Definisjonen/forklaringen fra boka der er helt korrekt den, men den kunne ha vært litt bedre forklart.

Terror ER voldsbruk mot sivile (i stor skala, at en full fyr slår til en annen på byen er naturligvis ikke terror).
Terror HAR som mål å spre frykt, vanligvis for å få oppmerksomhet rundt en politisk eller religiøs sak, og dermed øke press mot aktuell myndigheter for å oppnå noe som terroristen mener gagner denne saken.
Å gå etter sivile mål på den måten ER ulovlig, dermed kriminelt, og dermed uakseptabelt.
En manns terrorist, er en annens frihetskjemper. Velkommen til verden vi lever i!
Hero of Time
bronze's Avatar
Siden når gikk frihetskjempere etter sivile mål? Og terror er bare et synonym for frykt, dermed er en terrorist en som sprer frykt (på ulovelig vis).
Sitat av bronze Vis innlegg
Siden når gikk frihetskjempere etter sivile mål? Og terror er bare et synonym for frykt, dermed er en terrorist en som sprer frykt (på ulovelig vis).
Vis hele sitatet...
tror du at selvmordsbombere sprenger seg selv i lufta og masse andre uskyldige folk, fordi de har hatt en dårlig dag på jobben elr?
Sist endret av skeptfisk; 29. januar 2010 kl. 18:57.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
tror du at selvmordsbombere sprenger seg selv i lufta og masse andre uskyldige folk, fordi de har hatt en dårlig dag på jobben elr?
Vis hele sitatet...
Tror de gjør det for å skape frykt, derav navnet terrorisme.
Hvorfor tror du at de prøver å skape frykt? tror du terrorister bare er noen bad ass banditter som vil at folk skal være redde for dem?
Hero of Time
bronze's Avatar
Bryr meg ikke om hva terroristene "er". Du sier deg jo her enig i at de prøver å skape frykt ved å drepe sivile, og dermed er definisjonen som står i samfunnsfagboka til trådstarter riktig.

At du synes USA er terrorister er for meg likegyldig. De bruker i alle fall militære styrker og sikter forhåpentligvis på militære mål når de "sprer frykt". De faller derfor utenfor definisjonen av terrorist. IRA derimot kan kalles "vestlige terrorister". Virker som du mener at vi "vestlige" bruker ordet terrorister som en nedverdigende betegnelse på opprørere fra midtøsten, noe som er tull.
Sist endret av bronze; 29. januar 2010 kl. 19:22.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
En manns terrorist, er en annens frihetskjemper. Velkommen til verden vi lever i!
Vis hele sitatet...
Siden når begynte Saddam Hussein og Taliban å kjempe for frihet? Taliban kjemper for å undertrykke over 50 % av Afghanistans befolkning. Jeg prøver på ingen måte å forsvare krigene USA fører i Midt-Østen, men utsagnet ditt blir nesten like tåpelig som "alle terrorister er rabiate muslimer".
Selv om saddam og taliban kan sees på som kjelltringer, så har de også en sak å kjempe for. USA er som sikkert kjent ikke helt uskyldig når det gjelder undertrykking. Og når folk føler seg undertrykt er det noen som blir irritert, kall dem gjerne fanatikere og terrorister men de gjør det eneste de TROR er det riktige.

ta en titt på dokumentaren som gikk på NRK for en stund tilbake. som handlet om Hamas og deres tillhengere. De vokser opp med at folk rundt dem blir drept hele tiden. Ville ikke det ha vært en desperat situasjon for deg? Nå er heller ikke jeg en terrorist sympatisør. Men det er mangelen på forståelse som skaper alle disse ekstraordinære situasjonene som igjen fører til ekstraordinære tilltak/konsekvenser.

Er det fler en meg som merker at hver gang det skrives om terror så kommer Taliban og Saddam opp i bilde? det virker som om terror er mer synonymt med Tabliban og Hussein en frykt. Frykt er en forferdlig ting å basere makten sin på. Men det er like ille når folk handler ut av frykt for terrorisme, for det beviser bare at terroristene har lykkest i det de gjør.

og til slutt: visste du at Taliban forbøy bønder å ha opiumvalmer i Afghanistan før invasjonen. Nå etter invasjonen kommer så å si all heroinen fra Afghanistan. Kan du tenke deg hvorfor?
Sist endret av skeptfisk; 29. januar 2010 kl. 19:47.
La oss anta at Taliban bare hadde gått etter militære mål med like midler som de bruker nå (IED,VBIED, Bakhold og selvmordsbombere).

Hadde Taliban fortsatt vært definert som terrorister?
Min forståelse av Talibans relasjoner til vestlige land:

Taliban ble vel først og fremst fremstilt som brutale "terrorister" etter at de endret atferd totalt i forhold til de andre innbyggerne i Afghanistan.
Først ble de jo sett på som helter som stod opp mot Sovjet og hadde folkets støtte ettersom folket ble behandlet godt av Taliban.
Etter at Sovjet trakk seg ut og Taliban overtok styringen regjerte de med jernhånd og innførte alle slags regler som for vestlige folk virker veldig spesielt, brutalt og fundamentalistisk i enkelte øyne.

Vesten begynte derfor å vise avsky og forakt fordi dette ganske enkelt var en kultur de ikke hadde peiling på i tillegg til at Taliban også styrte landet meget hardt.
Etter dette har det bare ballet på seg etter at "heltene fra USA" invaderte landet med supermoderne drapsmaskiner av ymse art mens Taliban desperat prøvde å forsvare landet mot en invasjon som så ut til å komme ingensteds fra med utdaterte RPG-er og AK-47 som Russerne hadde forlagt.

Fordi media har fremstilt saken slik som de har gjort så har Taliban automatisk blitt terrorister.

Men nå må man huske på at mange av bombene Taliban terroriserer okkupasjonsmakten/USA med er faktisk laget av sprengstoff fra blindgjengere som amerikanerne har terrorisert Afghanerne med i første omgang.

I denne settingen syns jeg "What comes around, goes around" passer meget bra!

Forskjellen er at bare en av partene har uniform og at en av partene er villig til å ofre livet sitt for å ta knekken på motstanderen.
Som definisjon på terrorisme, er angrep på sivile mål utelukkende for å skape frykt passende av samfunnsfagboken. Om det du siterer er alt det står om "krigen mot terror", er boken diskutabel.
Sist endret av CaptainP; 29. januar 2010 kl. 20:58.
Hvis det var slik at sivile tap=terror så burde jo andre verdenskrig være den store terrorkrigen. Men det er det altså ikke.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
La oss anta at Taliban bare hadde gått etter militære mål med like midler som de bruker nå (IED,VBIED, Bakhold og selvmordsbombere).

Hadde Taliban fortsatt vært definert som terrorister?
Vis hele sitatet...
Iom at de ikke hadde siktet seg inn på sivile mål, så nei. De hadde vært definert som opprørere. Det er forøvrig ikke noe å anta. De slåss trosalt som bare eff mot amerikanerne(og NATO) på den måten nå også.
Sitat av atomet Vis innlegg
Brenn heller idiotien du kommer med her, det står ingenting om at sivile tap = terrorisme. Definisjonen/forklaringen fra boka der er helt korrekt den, men den kunne ha vært litt bedre forklart.

Terror ER voldsbruk mot sivile (i stor skala, at en full fyr slår til en annen på byen er naturligvis ikke terror).
Terror HAR som mål å spre frykt, vanligvis for å få oppmerksomhet rundt en politisk eller religiøs sak, og dermed øke press mot aktuell myndigheter for å oppnå noe som terroristen mener gagner denne saken.
Å gå etter sivile mål på den måten ER ulovlig, dermed kriminelt, og dermed uakseptabelt.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det har du egentlig bare nok en gang ramset opp en rekke konsekvenser av krig.

Mitt poeng er egentlig bare at hva som defineres som terrorisme er en subjektiv vurdering. Jeg synes utsagnet ditt virker litt naivt.
Sitat av bronze Vis innlegg
Bryr meg ikke om hva terroristene "er". Du sier deg jo her enig i at de prøver å skape frykt ved å drepe sivile, og dermed er definisjonen som står i samfunnsfagboka til trådstarter riktig.

At du synes USA er terrorister er for meg likegyldig. De bruker i alle fall militære styrker og sikter forhåpentligvis på militære mål når de "sprer frykt". De faller derfor utenfor definisjonen av terrorist. IRA derimot kan kalles "vestlige terrorister". Virker som du mener at vi "vestlige" bruker ordet terrorister som en nedverdigende betegnelse på opprørere fra midtøsten, noe som er tull.
Vis hele sitatet...
Mange "vestlige" bruker ordet terror som en nedverdigende betegnelse på opprørere fra midtøsten. Måten vestlig media fremstiller midtøsten på får mange til å flytte seg langt unna hvis det setter seg f.eks. en mann fra Afghanistan nært dem på bussen, vi får så sterke vrangforestillinger om andre kulturer gjennom media at det nærmest kan kalles terrorisering mot folk fra midtøsten.

Jeg sier ikke at jeg liker at de sikter seg inn på sivile mål, enten det er ved hjelp av blindgjengere fra USA eller ved hjelp av egenprodusert sprengstoff. Jeg sier bare at de gjør det beste de kan ved hjelp av de midlene de har for hånden.

Når "vesten" teppebombet Berlin i 1944 var det ingen som hylte om "terror", og det har vi pent klart å ignorere når emnet dras opp. Byen hadde ingen millitære mål, og hendelsen burde derfor få betegnelsen "terrorisme", kun sivile mål ble truffet. Teppebombing ble utført både før og etter Berlin, og med den dårlige treffsikkerheten ved et slik angrep kan man påstå at de allierte direkte siktet seg inn på sivile mål, noe som faller inn under samfunnsfagbokas definisjon. Men det står ingenting om disse hendelsene, kun om 9/11 og andre terroraksjoner fra midtøsten. Man fremstiller oss i vesten som "de gode" og midtøsten som "de onde", vranglære og ensidede fakta fra ende til annen.

Jeg tør dessuten påstå at fenomenet "barnesoldater" er fremkalt av vesten, vi går inn med store, velutrustede styrker, landet er mindre, har utdaterte våpen og få soldater. Når landet så begynner å miste de få soldatene de har, og ikke har tenkt å gi seg, ser de seg rundt om etter flere soldater, og hvem har vel ikke lyst til å håndtere våpen når man er 10-12 og uvitende om farene?
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Mange "vestlige" bruker ordet terror som en nedverdigende betegnelse på opprørere fra midtøsten. Måten vestlig media fremstiller midtøsten på får mange til å flytte seg langt unna hvis det setter seg f.eks. en mann fra Afghanistan nært dem på bussen, vi får så sterke vrangforestillinger om andre kulturer gjennom media at det nærmest kan kalles terrorisering mot folk fra midtøsten.

Jeg sier ikke at jeg liker at de sikter seg inn på sivile mål, enten det er ved hjelp av blindgjengere fra USA eller ved hjelp av egenprodusert sprengstoff. Jeg sier bare at de gjør det beste de kan ved hjelp av de midlene de har for hånden.

Når "vesten" teppebombet Berlin i 1944 var det ingen som hylte om "terror", og det har vi pent klart å ignorere når emnet dras opp. Byen hadde ingen millitære mål, og hendelsen burde derfor få betegnelsen "terrorisme", kun sivile mål ble truffet. Teppebombing ble utført både før og etter Berlin, og med den dårlige treffsikkerheten ved et slik angrep kan man påstå at de allierte direkte siktet seg inn på sivile mål, noe som faller inn under samfunnsfagbokas definisjon. Men det står ingenting om disse hendelsene, kun om 9/11 og andre terroraksjoner fra midtøsten. Man fremstiller oss i vesten som "de gode" og midtøsten som "de onde", vranglære og ensidede fakta fra ende til annen.

Jeg tør dessuten påstå at fenomenet "barnesoldater" er fremkalt av vesten, vi går inn med store, velutrustede styrker, landet er mindre, har utdaterte våpen og få soldater. Når landet så begynner å miste de få soldatene de har, og ikke har tenkt å gi seg, ser de seg rundt om etter flere soldater, og hvem har vel ikke lyst til å håndtere våpen når man er 10-12 og uvitende om farene?
Vis hele sitatet...
De har akkurat like mange vrangforestillinger om oss. Når de kan sitte 10,000 mann på en fredagsbønn i Iran og rope død over vesten/amerikanerne/ikke-troende er noe galt i flere hoder enn våre.
Forskjellen ligger i at de får infoen fra en religiøs leder og gir faen i alt som heter kildekritikk.

Jeg vil si de gjør det feigeste de kan med midlene sine. De har mange menn med rpg og ak. Det er pålitelige våpen som kan gjøre mye skade om man vet hvordan man skal anvende dem. Så de kunne valgt å kjempe uten bruk av skjulte veibomber og selvmordsbombere(er dog ikke helt sikker på om du mener angrep på militære mål ved veibomber og selvmordsbombere, eller angrep på sivile med samme midler. Håper for din skyld det er den første)

Det letteste for amerikanerne hadde uten tvil vært å bombe alt som ligna på en opprører/terrorist, men det vil ikke si at de kan velge å gjøre det. De forholder seg til visse lover, som alle partisipanter i en krig må gjøre. en av dem sier feks at man bare skal slåss mot stridende og begrense skader.

Når "vesten"(rar betegnelse) teppebombet berlin var det i en verdenskrig. Ganske så annerledes, men det var delvis for å terrorisere det og, uten at det gjør verken aksemaktene eller de allierte til terrorister. De utførte vel heller aldri bombetokt bare for å drepe sivile. Berlin hadde flust med militære mål "bombe sivile til overgivelse" var Hitler sin greie. Vil btw gjerne se kilder på at ingen militære ressurser tok skade av bombingen Tviler ganske sterkt iom at Berlin ble gjort om til Hitlers last stand hvor han heiv alt han kunne inn i krigen.
Teppebombing av byer resulterte så klart i sivile tap, men det var andre tider. Ingen laserstyrte raketter eller smart bomber.
Du finner garantert mer om Berlin når dere har om andreverdenskrig. Da ser du kanskje forskjellen også.

Barnesoldater er mer brukt hvor vi ikke er enn omvendt så vi framkaller det nok ikke. Det har vært brukt siden gamle Hellas. Å bruke barnesoldater som stridende styrker på frontlinja er btw også virkelig feigt samt moralskt forkastelig.
Sist endret av Kithshok; 1. februar 2010 kl. 21:27.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hangaround: problemet er at på den tida du bruker på å sikte med en RPG kan du ha blitt skutt en del ganger med konvensjonelle våpen montert på pansra kjøretøy. Eller du kan ha blitt rævkjørt av en drone. Eller en jagerflypilot kan ha bomba deg.

Eg er sikker på at Taliban gir seg med feige bakholdsangrep om vi gir dei et titalls F16, en flybase eller to, et par cruisemissil og litt droner.

Eller kanskje det å bruke usynlige droner, satelitter, kampfly og slikt er vel så feigt som vegbomber? For det er vel ikkje slik at det i praksis eksisterer ein trussel mot vestlige kampfly over afghanistan i heile teke.
Bakholdsangrep er ikke nødvendigvis feige. Å legge igjen en bombe i en søppelsekk er dog etter min mening det. Samme om man teiper en bombe på seg og sprenger vekk en folkemenge med -la oss si- 5-6 soldater i.

Om det er like feigt med moderne våpen(som du sier så kan opprørerne såvidt røre de med bakke til luft misilene sine) kommer vel helt ann på hvilken side du støtter.
Nå skal det sies at jeg mener de må få slåss som de vil så lenge de retter seg mot soldater som er der for å kjempe og ikke bruker sivile eller barn.
Sitat av let_me_follow Vis innlegg
Slik jeg ser det har du egentlig bare nok en gang ramset opp en rekke konsekvenser av krig.

Mitt poeng er egentlig bare at hva som defineres som terrorisme er en subjektiv vurdering. Jeg synes utsagnet ditt virker litt naivt.
Vis hele sitatet...
Dine meninger spiller egentlig ingen rolle, det jeg sier er enkelt og greit bare harde fakta.
Sitat av atomet Vis innlegg
Dine meninger spiller egentlig ingen rolle, det jeg sier er enkelt og greit bare harde fakta.
Vis hele sitatet...
Nei, du kommer med indoktrinert informasjon fra et vestlig politisk paradigme.

At du i det hele tatt bruker begrepet "fakta" i denne settingen gjør hele diskusjonen ufruktbar. Ressonementet; det er ulovlig altså uakseptabelt skjønner jeg meg ikke på. Hvilke universelle lover er dette?
han mener og det er han selv som er terroristen..



www.youtube.com/watch%3Fv%3DfGSBcslwDww
Sist endret av thorbj81; 2. februar 2010 kl. 09:48.
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Når "vesten" teppebombet Berlin i 1944 var det ingen som hylte om "terror", og det har vi pent klart å ignorere når emnet dras opp. Byen hadde ingen millitære mål, og hendelsen burde derfor få betegnelsen "terrorisme", kun sivile mål ble truffet. Teppebombing ble utført både før og etter Berlin, og med den dårlige treffsikkerheten ved et slik angrep kan man påstå at de allierte direkte siktet seg inn på sivile mål, noe som faller inn under samfunnsfagbokas definisjon. Men det står ingenting om disse hendelsene, kun om 9/11 og andre terroraksjoner fra midtøsten. Man fremstiller oss i vesten som "de gode" og midtøsten som "de onde", vranglære og ensidede fakta fra ende til annen.
Vis hele sitatet...
Berlin var hovedstaden i det tyske riket, og hadde de fleste statlige organer sentrert der - hvor de viktigste var blant annet hærens overkommando og Hitler selv. Krigen ble styrt fra Berlin. I tillegg hadde byen flust med krigsmateriellproduserende fabrikker. Så at du sier det ikke var noen militære mål er direkte feil.

Det var Tyskerne selv som tok iniativ til "teppebombing" under krigen - og de formulerte en offisiell doktrine om at de skulle ramme sivile for å gi terror.
Sist endret av Kinseek; 2. februar 2010 kl. 09:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Berlin var hovedstaden i det tyske riket, og hadde de fleste statlige organer sentrert der - hvor de viktigste var blant annet hærens overkommando og Hitler selv. Krigen ble styrt fra Berlin. I tillegg hadde byen flust med krigsmateriellproduserende fabrikker. Så at du sier det ikke var noen militære mål er direkte feil.
Vis hele sitatet...
Look to Dresden. Det var rein hevnbombing. Om du leiter etter eksempler på alliert terror mot tyske byer så finst det svært gode eksempler på det. Berlin er muligens ikkje det beste.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Berlin var hovedstaden i det tyske riket, og hadde de fleste statlige organer sentrert der - hvor de viktigste var blant annet hærens overkommando og Hitler selv. Krigen ble styrt fra Berlin. I tillegg hadde byen flust med krigsmateriellproduserende fabrikker. Så at du sier det ikke var noen militære mål er direkte feil.

Det var Tyskerne selv som tok iniativ til "teppebombing" under krigen - og de formulerte en offisiell doktrine om at de skulle ramme sivile for å gi terror.
Vis hele sitatet...


ikke så lett å si noe til forsvar de allierte om dette derimot...

http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing...n_World_War_II
Det er jo forskjeller på terroristgrupper og. Grupper som Taliban, som bruker terrorisme for å kontrollere og skremme, er ikke det samme som feks ETA i Baskerland nord i Spania, som kjemper for ett eget land, og for frigjøring. Var det terrorisme når Amerikanerne hadde sitt Boston tea party, i sammenheng med frigjøringen fra Storbrittania?
Sitat av Hangaround Vis innlegg
De har akkurat like mange vrangforestillinger om oss. Når de kan sitte 10,000 mann på en fredagsbønn i Iran og rope død over vesten/amerikanerne/ikke-troende er noe galt i flere hoder enn våre.
Forskjellen ligger i at de får infoen fra en religiøs leder og gir faen i alt som heter kildekritikk.

Jeg vil si de gjør det feigeste de kan med midlene sine. De har mange menn med rpg og ak. Det er pålitelige våpen som kan gjøre mye skade om man vet hvordan man skal anvende dem. Så de kunne valgt å kjempe uten bruk av skjulte veibomber og selvmordsbombere(er dog ikke helt sikker på om du mener angrep på militære mål ved veibomber og selvmordsbombere, eller angrep på sivile med samme midler. Håper for din skyld det er den første)

Det letteste for amerikanerne hadde uten tvil vært å bombe alt som ligna på en opprører/terrorist, men det vil ikke si at de kan velge å gjøre det. De forholder seg til visse lover, som alle partisipanter i en krig må gjøre. en av dem sier feks at man bare skal slåss mot stridende og begrense skader.

Når "vesten"(rar betegnelse) teppebombet berlin var det i en verdenskrig. Ganske så annerledes, men det var delvis for å terrorisere det og, uten at det gjør verken aksemaktene eller de allierte til terrorister. De utførte vel heller aldri bombetokt bare for å drepe sivile. Berlin hadde flust med militære mål "bombe sivile til overgivelse" var Hitler sin greie. Vil btw gjerne se kilder på at ingen militære ressurser tok skade av bombingen Tviler ganske sterkt iom at Berlin ble gjort om til Hitlers last stand hvor han heiv alt han kunne inn i krigen.
Teppebombing av byer resulterte så klart i sivile tap, men det var andre tider. Ingen laserstyrte raketter eller smart bomber.
Du finner garantert mer om Berlin når dere har om andreverdenskrig. Da ser du kanskje forskjellen også.

Barnesoldater er mer brukt hvor vi ikke er enn omvendt så vi framkaller det nok ikke. Det har vært brukt siden gamle Hellas. Å bruke barnesoldater som stridende styrker på frontlinja er btw også virkelig feigt samt moralskt forkastelig.
Vis hele sitatet...
Okay, ser nå at Berlin var et dårlig valg, men sitter du her å påstår at "alle" i midtøsten sitter å roper død og fordervelse over vesten, tar du grovt feil... Mange sivile er likegyldige med USA's innrykk i landet deres, de sitter ikke vendt mot mekka og roper død over vesten... Her har du nok et eksempel på hvordan vi generaliserer folkegrupper. Om du tror hver eneste Iraner er ute etter å stappe høyeksplosiver opp der sola aldri skinner og sprenge seg selv på et amerikansk fly, tar du grundig feil.

Og angående teppebombing, det er en metode å føre krig på som er uakseptabel, medfører sterk frykt og skader et stort antall sivile. Altså faller det innenfor den "vestlige" definisjonen på terrorisme.
Samme som om du sitter å påstår at mange i vesten har vrangorestillinger om midt-østen altså? Syntes det var et enda bedre eksempel på generalisering. Jeg presiserte at det var snakk om 10,000 mennesker. Et stort antall, men langt ifra hele Iran.

Nå ville det vært ganske grovt å teppebombe et land ja, men under andre verdenskrig hadde de ikke presisjons våpen. Så når Tyskerne brukte det måtte de allierte ty til samme midler. At det hjalp sterkt når de fikk overtaket og skulle ta hevn er det ingen tvil om.

Det jeg ennå ikke forstår er den "vestlige" definisjonen på terrorisme. Hva er terrorisme i Kina? Eller i Irak? Hva må man gjøre for å være terrorist der, for de opplever jo en god del av det.
Sitat av Hangaround Vis innlegg
Samme som om du sitter å påstår at mange i vesten har vrangorestillinger om midt-østen altså? Syntes det var et enda bedre eksempel på generalisering. Jeg presiserte at det var snakk om 10,000 mennesker. Et stort antall, men langt ifra hele Iran.

Nå ville det vært ganske grovt å teppebombe et land ja, men under andre verdenskrig hadde de ikke presisjons våpen. Så når Tyskerne brukte det måtte de allierte ty til samme midler. At det hjalp sterkt når de fikk overtaket og skulle ta hevn er det ingen tvil om.

Det jeg ennå ikke forstår er den "vestlige" definisjonen på terrorisme. Hva er terrorisme i Kina? Eller i Irak? Hva må man gjøre for å være terrorist der, for de opplever jo en god del av det.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder som viser til at det sitter 10 000 personer i Iran på fredagsbønnen og roper død over vesten? Jeg har heller ingen som motbeviser det, men siden det sies at man er uskyldig til det motsatte er bevist, tør jeg påstå at du hiver ut den påstanden uten noe til å støtte den opp.

Det eksisterte mange våpen som var langt mer presise enn de som ble brukt, og å starte i en bydel og arbeide seg vei gjennom resten av byen tør jeg påstå ligger langt fra den presisjonen som kunne vært brukt. Poenget mitt var ikke at de allierte var alene om å bruke teppebombing, men at de brukte det, det rettferdiggjør ikke drap av den sorten på noen som helst måte.

Det jeg mener med "vesten" er vestlige synspunkter, vi kaller det "ulovlige, kriminelle metoder", hvem satte opp reglene for hva som var ulovlig og kriminelt?
Det jeg snakker om var en spesiell gang etter at Amerikenerne hadde gjort noe sammenlignbart med når Danskene tegnet profeten Muhammed.
jeg finner sikkert youtube videoer av det(så det selv på 60 minutes mener jeg det var, men husker ikke hva saken het så er vanskelig å søke etter)

Hvilke bomber hadde de som ikke bare kunne slippes ut fra et fly? Våpen som kunne lastes i bombefly og fraktes helt til målet og tilbake igjen så klart. Kan godt hende det fantes, men jeg har ikke vært borti det.

Det er bestemt i flere konvensjoner hva som er lov og ikke lov i krig. Å rette angrep mot sivile er en av de tingen de fleste land enes om ikke er det. Samme som at man skal begrense skader og ta vare på de som overgir seg eller skades.
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
hvem satte opp reglene for hva som var ulovlig og kriminelt?
Vis hele sitatet...
Genevékonvensjonen.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Genevékonvensjonen.
Vis hele sitatet...
My point exactly, vi i det man kaller den "vestlige verden" har oppført reglene for hva vi har lov til å gjøre og ikke. Disse reglene er jeg helt og fullt for, men se for deg at du er en "terrorist", ditt land er invadert, går du til direkte konfrontasjon med fienden kan du ikke gjøre mye skade. Dermed står du ovenfor et problem skapt av våre regler for hvordan vi vil ha verden, Genevékonvensjonene er gode regler, men når man går til krig mot et land, kan man ikke forvente at man ikke kan få angrep tilbake på egen jord.

USA har ikke hatt krig på egen jord siden borgerkrigen, og derfor skremmer terrorisme dem sånn, men de er tross alt en nasjon i krig, og må gardere seg mot eventuelle angrep.

Jeg ønsker ikke å krangle med noen, men jeg skulle ønske at folk kunne sette til side fordommer, og ta en titt på saken fra den andre siden. Man kan si hva man vil, men prøv nå i det minste å få vridd synspunktet ditt til en litt annen vinkling, helst nøytral, og se på begge sidenes måte å føre krig på, grunnene til at de fører krig, og ikke minst hva forskjellen er når man går inn i et land, og når man blir invadert (altså partenes oppfatning av saken).
Så vidt jeg ser det var det velfortjent at de mista makten de hadde i landet sitt jeg står ikke bak offentlige henrettelser og undertrykking av kvinner(realiteten i begge landene)
Opprørerne er ingen hær som forsvarer nasjonen sin. Den ble knust etter noen måneder i Irak, usikker på når i Afganistan. De kan såklart regnes som stridende, men det gir de fremdeles ingen rett til å angripe sivile.

Jeg forstår at de kjemper for idealene sine. Det kan jeg respektere selv om jeg tar avstand fra dem, men uansett hvilken side jeg ser saken fra, eller hvor jeg plasserer meg selv i den så får jeg meg ikke til å se det som riktig å sprenge meg selv til hades å ta med meg 5 soldater + 60 sivile, I alle fall ikke styrte et fly inn i en skyskraper å ta med meg 1200 mennesker. Da hadde jeg heller død stående for landet mitt og den levemåten jeg mente var riktig. De folka som begår selvmordsbombing av noen form døde krypende etter bakken.

Du har fått min mening, ta den for hva den er.
Sist endret av Kithshok; 2. februar 2010 kl. 17:33.
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
My point exactly, vi i det man kaller den "vestlige verden" har oppført reglene for hva vi har lov til å gjøre og ikke. Disse reglene er jeg helt og fullt for, men se for deg at du er en "terrorist", ditt land er invadert, går du til direkte konfrontasjon med fienden kan du ikke gjøre mye skade. Dermed står du ovenfor et problem skapt av våre regler for hvordan vi vil ha verden, Genevékonvensjonene er gode regler, men når man går til krig mot et land, kan man ikke forvente at man ikke kan få angrep tilbake på egen jord.
Vis hele sitatet...
I en sivilisert verden bør man kunne forvente at suverene stater ikke støtter mennesker som ønsker kapre fly og fly dem inn i store sivile bygninger med det mål å drepe flest mulig sivile. Taliban støttet personer som utførte slik - derfor ble de etter min mening rettferdig fjernet. Talibans styre var gursomt ovenfor Afghanere som kunne ønsket en annen livsstil en det autoritære og fundamentalistiske de påførte dem så to fluer i en smekk.


Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Jeg ønsker ikke å krangle med noen, men jeg skulle ønske at folk kunne sette til side fordommer, og ta en titt på saken fra den andre siden. Man kan si hva man vil, men prøv nå i det minste å få vridd synspunktet ditt til en litt annen vinkling, helst nøytral, og se på begge sidenes måte å føre krig på, grunnene til at de fører krig, og ikke minst hva forskjellen er når man går inn i et land, og når man blir invadert (altså partenes oppfatning av saken).
Vis hele sitatet...
Det er her du tar feil. Taliban er ikke moralsk likeverdig med hverken USA eller den gjeldende sentralregjering i Afhanistan (selv om den er ganske så korrupt og inneffektiv). Det er ikke bare frigjøringskjempere - det er mennesker som vil påtvinge et grusomt styresett på andre. Du kan si mye om hva USA og vesten kan klare å oppnå det de er innstilt på - men å forsøke behandle begge partene som om de var like blir jo helt helt feil om du ser hva Taliban ønsker.

Hvis du først skal avfeie metodebruken som irrelevant for hva som er moralsk mest riktig krigføring så bør du vel hoppe over til hva partene slåss for? Og nei - Taliban slåss ikke bare for at USA skal ut, de sloss for langt mer grusomme ting.
Sist endret av Kinseek; 2. februar 2010 kl. 17:49.
Sitat av Hangaround Vis innlegg
Så vidt jeg ser det var det velfortjent at de mista makten de hadde i landet sitt jeg står ikke bak offentlige henrettelser og undertrykking av kvinner(realiteten i begge landene)
Opprørerne er ingen hær som forsvarer nasjonen sin. Den ble knust etter noen måneder i Irak, usikker på når i Afganistan. De kan såklart regnes som stridende, men det gir de fremdeles ingen rett til å angripe sivile.

Jeg forstår at de kjemper for idealene sine. Det kan jeg respektere selv om jeg tar avstand fra dem, men uansett hvilken side jeg ser saken fra, eller hvor jeg plasserer meg selv i den så får jeg meg ikke til å se det som riktig å sprenge meg selv til hades å ta med meg 5 soldater + 60 sivile, I alle fall ikke styrte et fly inn i en skyskraper å ta med meg 1200 mennesker. Da hadde jeg heller død stående for landet mitt og den levemåten jeg mente var riktig. De folka som begår selvmordsbombing av noen form døde krypende etter bakken.

Du har fått min mening, ta den for hva den er.
Vis hele sitatet...
Nå begynner det å ligne på noe ;P Jeg har mange av de samme tankene som du har, jeg vil bare få igang en diskusjon som kanskje fører til at folk ser med litt mer kritikk på alt vi mottar gjennom media. Jeg synes personlig at terrorisme er galt, men den måten det blir fremstilt på i Samf. boka mi er fundamentalt galt. Og spesielt siden det ikke nevnes med et ord hvilke ugjerninger resten av verden har begått, den glorifiserer USAs opptreden som verdespoliti, jeg kunne like gjerne lest Se & Hør
Sitat av Hangaround Vis innlegg
Så vidt jeg ser det var det velfortjent at de mista makten de hadde i landet sitt jeg står ikke bak offentlige henrettelser og undertrykking av kvinner(realiteten i begge landene)
Opprørerne er ingen hær som forsvarer nasjonen sin. Den ble knust etter noen måneder i Irak, usikker på når i Afganistan. De kan såklart regnes som stridende, men det gir de fremdeles ingen rett til å angripe sivile.

Jeg forstår at de kjemper for idealene sine. Det kan jeg respektere selv om jeg tar avstand fra dem, men uansett hvilken side jeg ser saken fra, eller hvor jeg plasserer meg selv i den så får jeg meg ikke til å se det som riktig å sprenge meg selv til hades å ta med meg 5 soldater + 60 sivile, I alle fall ikke styrte et fly inn i en skyskraper å ta med meg 1200 mennesker. Da hadde jeg heller død stående for landet mitt og den levemåten jeg mente var riktig. De folka som begår selvmordsbombing av noen form døde krypende etter bakken.

Du har fått min mening, ta den for hva den er.
Vis hele sitatet...



Tror terroristene hadde brukt andre metoder enn selvmordsbombing hvis de hadde hatt penger og ressurser til det. Da kunne de bombet og drept på en riktig og human måte sånn som vi i vesten. De er åpenbart desperate og bruker de virkemidler de har tilgjengelige, og som har størst mulig innvirkning. Ganske logisk egentlig. I deres øyne dør de stående for den levemåten de mener er ritkig. Det er viktig å ha en kulturrelativistisk tilnærming til disse spørsmålene. Farlig med korte definisjoner hehe.
Sist endret av thorbj81; 2. februar 2010 kl. 22:37.
Det er akkurat der jeg mener forskjellen ligger.
Da kunne de bombet og drept på en riktig og human måte sånn som vi i vesten.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva som er hverken riktig eller humant når det kommer til krig, du hadde en fin måte å si det på, men krig er helvete, enten det er gjennom terrorisme eller "vanlig krig".
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Det er akkurat der jeg mener forskjellen ligger. Jeg skjønner ikke hva som er hverken riktig eller humant når det kommer til krig, du hadde en fin måte å si det på, men krig er helvete, enten det er gjennom terrorisme eller "vanlig krig".
Vis hele sitatet...
Men hele diskusjonen skal handle om hvorvidt vi kan definere en terrorist ved å si at det er de som går mot sivile mål? Hvorfor mener du, kort fortalt, at dette ikke er holdbart.

Hvorvidt du mener noe er grusomt eller urettferdig med vanlig krigføring påvirker ikke definisjonen av terrorist.