Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1062
Hei, freaks.

Jeg har fortsatt noen år på å bestemme meg for hva jeg skal på universitetet, men kommer nok til å gå på NTNU. Jeg har lyst til å bli sivilingeniør innenfor fly (flyingeniør? Kall det hva du vil) og lurer på hvilket hovedfag jeg burde velge. Jeg kan sikkert få denne informasjonen fra rådgiver, men orker ikke vente.

http://www.ntnu.no/studier/sivingarkitektteknologi <- Her står det liste over ulike fag man tar for å få mastergrad.

Forresten, doktorgrad, hva er det?

Takk på forhånd
Doktorgrad er den høyeste graden du kan få. Etter mastergrad må du jobbe som forsker i noen år og skrive en doktorgradsavhandling. Ta en telefon til de bedriftene som holder på med flysystemer og slikt. Kongsberggruppen driver sikkert på med noe sånt. Saab også tror jeg
Tja, vet ikke helt eksakt hvilken linje du bør velge, men du skal vite at tittelen sivilingeniør viser egentlig bare at du har kompetanse innenfor realfag, og at du har evner til å sette deg inn i, og lære nye ting. De færreste som er sivilingeniør idag jobber med noe direkte relatert til linjen sin. Og som de fleste vet er det mangel på sivilingeniører på arbeidsmarkedet, så å få jobb innen det du vil, kan jeg umulig se for meg som et problem.

Er du villig til å reise til utlandet for å få jobben du vil, er mulighetene nesten uendelige.
Ta kontakt med ocas du og hør med de! De driver med Obstavle Collision Avoidance System for fly. Vil tro de kan hjelpe deg veldig på veien!

http://www.ocas-as.no/
Av de siv.ing.-linjene som slår meg som mest aktuelle er Elektronikk, Fysikk og Matematikk, Ingeniørvitenskap og IKT, Materialteknologi, Produktutvikling og Produksjon og Teknisk Kybernetikk, litt avhengig av hvilken innfallsvinkel du ønsker og hvilken del av flyet du synes er mest spennende. Som det nevnes over er det imidlertid svært mange siv.ing.'er, meg selv inkludert, som jobber med andre ting enn man i utgangspunktet skulle tro ut fra utdanningen deres, så helt låst er det svært sjelden man blir.

Ikke for å rive ned flydrømmen din, men svært mange skifter også mening om hva de har mest lyst til å jobbe med både en og to ganger i løpet av studiet fordi de kommer over spennende nisjer av fagområder de ikke engang nødvendigvis visste at eksisterte da de startet på studiet sitt. Uansett har du en utdanning som gjør det meget godt rustet til mange forskjellige spennende jobber.