Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5552
Ett sted leste jeg at et tungt fly (det var snakk om et vanlig passasjerfly) kunne seile lenger enn et lett fly. Dette høres veldig merkelig ut. Kan det virkelig stemme?
Jeg synes slike ting er meget interessant. Hele poenget vil vel i så fall være at det tunge flyet på en måte baner seg lettere vei gjennom lufta enn et lett, men se så på avionikken i biologien.. Hvorfor har alle fugler utviklet seg til å være ekstremt lette?
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Tyngre fly har gjerne vinger som er bygget i større grad for meget effektiv løftekraft med "sweep"(kom ikke på hva det heter på norsk) og høy aspect ratio(vingeoverflate i forhold til vingespenn, om jeg ikke tar feil) kontra de små firkantede vingene på små Cessnaer eller Pipere som er bygget for å kunne manøvrere i lavere hastigheter. Også er de bygget for å frakte mange passasjerer, så de garderer seg med å buffe opp løftekraften veldig. Dette mye av økonomiske årsaker for å komme fort opp på cruise level og dermed spare mye drivstoff og av sikkerhetsmessige årsaker i tilfelle motorene skulle feile.
Sist endret av johante; 28. mars 2011 kl. 21:24.
har vel litt med vingespenne å gjøre også
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Nå er jo f.eks en 737 på 35-40 tonn mye tyngre enn en f.eks en Cessna 182 på i overkant av 1500 kg, så jeg vil tro det er aspect ratio som har mest å si her, da det er aspect ratio som avgjør løfteevnen.
vingespenn ja. og en gjenstand med større masse (tyngde) holder mer energi enn en mindre.. kinetisk energi?
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Ett sted leste jeg at et tungt fly (det var snakk om et vanlig passasjerfly) kunne seile lenger enn et lett fly. Dette høres veldig merkelig ut. Kan det virkelig stemme?
Vis hele sitatet...

Spør du om "seile lenger" som i "lenger tid", eller "lenger distanse"?

http://science.howstuffworks.com/tra...rn/glider3.htm

Ifølge denne teksten så vil to identiske fly, men med forskjellig vekt - komme like langt (i distanse).
Men det tyngre flyet faller raskere og ha større fart.

Hvordan man skal sammenligne et stor passasjerfly med f.eks et mindre Cessna aner jeg ikke. Men det er mange variabler involvert. Bl.a luftmotstanden (som øker betydelig når hastigheten økes). Og store passasjerfly må ha stor fart for å kunne ta nytte av løftekraften som vingene produserer.
Jeg har derimot sittet i et lite 4 seters sjøfly mens motoren stoppet og det var sinnsykt skummelt, fordi dette flyet ville kun gå en vei: NED! Det var veldig tydelig at et slikt fly MÅ ha en motor for å komme seg fremover, fordi når motoren stoppet var det som om luftbremsene kom på full styrke.
Sist endret av unknown14725; 28. mars 2011 kl. 21:58.
Et cessna 172 har en glide ratio på ca 1:7,5 - dvs at det uten motorkraft kan bevege seg ca 7,5km framover hvis det starter i 1km høyde, mens en 737 har en glide ratio på ca 1:17,7, altså godt over det dobbelte (http://cadlab6.mit.edu/2.009.wiki/an...and_Cessna_172).

Grunnen til at det glir så mye bedre, er at forholdet vekt til drag/luftmotstand er mange ganger så høyt som for cessna'et. Et 737 er både bygd mer strømlinjet, og arealet av tverrsnittet, som er noe av det aller viktigste for drag/luftmotstand, er ikke SÅ vanvittig mye større enn for cessna'et, men vekten er MYE høyere.

Det vil si at det har en mye større mengde kinetisk energi å ta av, mens motstanden ikke er tilsvarende mye større, altså bremses det saktere. Tenk på det som om du prøver å stoppe en olabil og en ordentlig bil ved å holde dem igjen med et tau bundet fast til dem, begge kommer kjørende i lik fart... hvordan går det?
Sitat av atomet Vis innlegg
Et cessna 172 har en glide ratio på ca 1:7,5 - dvs at det uten motorkraft kan bevege seg ca 7,5km framover hvis det starter i 1km høyde, mens en 737 har en glide ratio på ca 1:17,7, altså godt over det dobbelte (http://cadlab6.mit.edu/2.009.wiki/an...and_Cessna_172).
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe å si med hastighet? 1 km høyde x 0km/t = faceplant etter 0 km, altså en glide ratio på 0. Det er så sinnsykt mye som spiller inn i avionikk at det er helt sjukt.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Det har ikke noe å si med hastighet? 1 km høyde x 0km/t = faceplant etter 0 km, altså en glide ratio på 0. Det er så sinnsykt mye som spiller inn i avionikk at det er helt sjukt.
Vis hele sitatet...
Om man starter ved 1 km har man potensiell energi tilsvarende tyngdeaksellerasjonen. Gitt at man da har en evne til å endre retning så kan man fint oppnå glideflukt og moment forover.

Hastighet har vel også mye å si, ettersom at luftmotstand (og sikkert løft?) er en eksponensielt voksende funksjon. Med andre ord vil differansen i aerodynamikken være større jo høyere farten er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dynamite Vis innlegg
Det har ikke noe å si med hastighet? 1 km høyde x 0km/t = faceplant etter 0 km, altså en glide ratio på 0. Det er så sinnsykt mye som spiller inn i avionikk at det er helt sjukt.
Vis hele sitatet...
Korleis vil du få eit fly opp i 1km høgde utan horisontal bevegelse? Om du foreslår å droppe det fra helikopter så er min påstand at det er eit uinteressant scenario.

Forøvrig må jo talet vere ein optimalverdi, der du har størst løftekraft i forhold til hastigheten. Kjem du over eller under den hastigheten vil antakeleg talet endre seg, så det er jo sjølvsagt snakk om best case scenario tal - men det kan kanskje gje peikepinn på skilnader mellom fly?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig må jo talet vere ein optimalverdi, der du har størst løftekraft i forhold til hastigheten.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat hva jeg mente. Om ingen tok det grunnet min satiriske stil, kan jeg ikke annet enn å beklage utfallet av dårlig ordlegging.

Uansett; hvis en nå først skal begynne å vifte med tall - hvorfor presenterer han ikke alle tall? Hvis jeg skal kjøpe et hus trenger jeg ikke bare prisen på vindusrammene, det er jo alltid hyggelig å vite nøyaktig hva man betaler.
Sitat av dynamite Vis innlegg
...men se så på avionikken i biologien..
Vis hele sitatet...
Avionikk = flyelektronikk (instrumentering, kommunikasjonsutstyr, mv). Tipper du mente aerodynamikk?

Det finnes temmelig tunge flygende dyr også. Men de har gjerne større vingeareal.

Vekt i seg selv påvirker ikke glidetallet (dvs forholdet mellom høydetap og distanse) i særlig grad. To ellers like fly, hvor vekten er forskjellig, vil ha omtrent samme glidetall. Men den tyngste utgaven vil nå destinasjonen fortere (raskere høydetap, men også raskere bakkefart).

Sitat av slashdot Vis innlegg
...
Forøvrig må jo talet vere ein optimalverdi, der du har størst løftekraft i forhold til hastigheten. Kjem du over eller under den hastigheten vil antakeleg talet endre seg,
...
Vis hele sitatet...
Helt korrekt. Alle fly har en optimal hastighet for lengste glideavstand, og minst synk (lengst tid i luften).
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av dynamite Vis innlegg
Uansett; hvis en nå først skal begynne å vifte med tall - hvorfor presenterer han ikke alle tall? Hvis jeg skal kjøpe et hus trenger jeg ikke bare prisen på vindusrammene, det er jo alltid hyggelig å vite nøyaktig hva man betaler.
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant, så lenge det er snakk om optimale tal for begge fly. Poenget med samanligningsgrunnlaget må jo vere at ein samanliknar pærer og pærer, t.d. gjennomsnittstal eller optimale tal.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av dynamite Vis innlegg
Hvorfor har alle fugler utviklet seg til å være ekstremt lette?
Vis hele sitatet...
Uten at jeg har noen særlige kunnskaper innen fysikk så tror jeg at fugler er lette fordi det da kreves mindre energi for å fly (sammenlign drivstofforbruket på ett lite propellfly og en jumbodumbojet).
Kan hende man seiler bedre med tung vekt, men en fugl må også til tider flakse med vingene for å danne momentum og komme seg opp i høyden. Når man skal gjøre det så er det en fordel å være lett.
Husker det var en stor jævla fugl som levde på grønnland/island elns om våren og om sommeren fløy den altfor mange timer over havet uten å stoppe.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
For å ta "mythbusters" metoden.. og skalerer ned størrelsen
Ta en vannflaske med vann og kast den bortover, så tømmer man ut vannet og kaster flasken på nytt. Flasken med vann kommer jo mye lengre, men man må jo samtidig bruke mer energi på å kaste flasken med vann.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
For å ta "mythbusters" metoden.. og skalerer ned størrelsen
Ta en vannflaske med vann og kast den bortover, så tømmer man ut vannet og kaster flasken på nytt. Flasken med vann kommer jo mye lengre, men man må jo samtidig bruke mer energi på å kaste flasken med vann.
Vis hele sitatet...
Det blir vel ikke helt riktig, ettersom ingen av flaskene har vinger og medfølgende løft.

Howstuffworks-linken som ble postet over her forteller, også som sagt over, at for to identiske fly hvor det ene har større ballast enn det andre vil de fly like langt hvis man ser bort fra stigende varme luftstrømmer, men det tunge vil komme frem før. Tar man de varme luftstrømmene med i beregningen vil de påvirke det lette flyet mer, slik at dette da kan fly en større avstand.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Da jeg i sin tid tok seilflylappen fikk vi dette forklart på en relativt enkel måte; i seilflykonkurranser er det om å gjøre å komme raskest fra A til C via B, kort sagt. Da flyr man gjerne med vann i vingetankene, altså ballast. Grunnen er at når man vinner høyde med seilfly ( noe man må for å kunne tilbakelegge avstand) er de oppadgående termiske luftstrømmene så kraftige at den ekstra vekten bare spiller marginal rolle. Når man så har fått høyde nok og skal "sprinte" raskere enn konkurrenten til neste termikk-område for ny høydevinning, er vekten avgjørende for farten, og farten kan omsettes i avstand. For eksempel betyr et glidetall på 1/12 at man mister 1 høydeenhet for hver 12te avstandsenhet. Viktigheten av tungt seilfly kan sammenlignes med å trille en klinkekule på et nedadskrånende bord. den vil trille raskere enn en pingpongball pga vekten.
Hvilket regnestykke man skal bruke for å avgjøre glidetall avhenger av mange faktorer, blant annet vingeareal og vekt, men også høyde (man synker raskere på stor høyde der luften er tynnere), eventuell motvind etc.
Det går derfor ikke an å slå fast kategorisk at et tyngre fly kan gli lengre enn et lett.
Kan vel teste det med papirfly? Seiler et av tykt papirfly lengre enn et av tynt papir? Blir vel omtrent samme konseptet
Sitat av Proteus Vis innlegg
Da jeg i sin tid tok seilflylappen fikk vi dette forklart på en relativt enkel måte; i seilflykonkurranser er det om å gjøre å komme raskest fra A til C via B, kort sagt. Da flyr man gjerne med vann i vingetankene, altså ballast. Grunnen er at når man vinner høyde med seilfly ( noe man må for å kunne tilbakelegge avstand) er de oppadgående termiske luftstrømmene så kraftige at den ekstra vekten bare spiller marginal rolle. Når man så har fått høyde nok og skal "sprinte" raskere enn konkurrenten til neste termikk-område for ny høydevinning, er vekten avgjørende for farten, og farten kan omsettes i avstand. For eksempel betyr et glidetall på 1/12 at man mister 1 høydeenhet for hver 12te avstandsenhet. Viktigheten av tungt seilfly kan sammenlignes med å trille en klinkekule på et nedadskrånende bord. den vil trille raskere enn en pingpongball pga vekten.
Hvilket regnestykke man skal bruke for å avgjøre glidetall avhenger av mange faktorer, blant annet vingeareal og vekt, men også høyde (man synker raskere på stor høyde der luften er tynnere), eventuell motvind etc.
Det går derfor ikke an å slå fast kategorisk at et tyngre fly kan gli lengre enn et lett.
Vis hele sitatet...
Det der var egentlig en ganske dårlig forklaring. Det er ikke pga vekten, det er fordi vekten er så mye større i forhold til friksjonen (fra luft og evt rullemotstand) for den lette kula/flyet enn for den tunge kula/ballen/flyet.

Et klassisk eksperiment som viser det samme prinsippet som her, er et blylodd og en fuglefjær som slippes samtidig fra lik høyde i et lufttomt kammer. Hvilken treffer bakken først? Blyloddet tror du kanskje? Vel, det er feil, de treffer bakken samtidig.

Det samme er greia med flyene, men siden et fly dessuten får økt oppdrift med økt hastighet vil som et tyngre fly gli lenger enn et lettere fly, hvis de er ellers identiske og forholdene er like, og det samme kan du også se for et stort tungt passasjerfly i motsetning til f.ex. et lite cessna.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Kan vel teste det med papirfly? Seiler et av tykt papirfly lengre enn et av tynt papir? Blir vel omtrent samme konseptet
Vis hele sitatet...
Samme prinsipp, men det er ikke målbart fordi distansen er uhyre begrensa. Det "kompakte" papirflyet vil fly samme distanse raskere, men det vil ikke kunne måles i effekt pr glidetall.
Dersom man ta utgangspunkt i to identiske fly vil det tunge flyet ha høyere optimum glide speed enn det lette flyet, glide ratio vil være den samme.

F.ex. B737-800 har en glide ratio på 1:22.

Med 4 tonn fuel uten passasjerer og last er optimum glide speed 198 knop, ved max landings vekt er optimum glide speed 256 knop.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er godt mulig at et større og kanskje tyngre fly kan seile lenger enn omvendt.
Det hele dreier seg mye om å skape trykk. Undertrykk over vingen og overtrykk
under vingen. Om en kaster en flat stein utover et stille vann, vil den smidig hoppe
mange meter (flere ganger) men den må være tung nok. Men nå stilte jeg meg selv
så mange spørsmål at jeg må til å studere dette litt. Jeg har erfaring fra
propellindustri for en del år tilbake (hydrodynamikk), men nå ble jeg litt usikker og
må sjekke dette ut.
-Til Proteus: Jeg så at det morsomste selveste Neil Armstrong driver med er seilfly.
Sitat av atomet Vis innlegg
Det der var egentlig en ganske dårlig forklaring. Det er ikke pga vekten, det er fordi vekten er så mye større i forhold til friksjonen (fra luft og evt rullemotstand) for den lette kula/flyet enn for den tunge kula/ballen/flyet.

Et klassisk eksperiment som viser det samme prinsippet som her, er et blylodd og en fuglefjær som slippes samtidig fra lik høyde i et lufttomt kammer. Hvilken treffer bakken først? Blyloddet tror du kanskje? Vel, det er feil, de treffer bakken samtidig.

Det samme er greia med flyene, men siden et fly dessuten får økt oppdrift med økt hastighet vil som et tyngre fly gli lenger enn et lettere fly, hvis de er ellers identiske og forholdene er like, og det samme kan du også se for et stort tungt passasjerfly i motsetning til f.ex. et lite cessna.
Vis hele sitatet...
Det er mulig du leser innlegget mitt litt med harelabb - jeg sammenligner ikke kula som triller med glidedistansen tungt fly kontra lett, men bruker det som illustrasjon på hvor mange faktorer som spiller inn ved beregning av glidedistanse.
Løftet øker proporsjonalt med tettheten, og med kvadratet av hastigheten. Løftet firedobles altså hvis hastigheten dobles. Dette er en standardatmosfærisk konstant, men det kan fremdeles ikke brukes som argument for at et tungt fly glir lengre enn et lett. Altså: under ellers like forhold kan man ikke fastslå at det tunge flyet glir lengst. For å vite hvilket av de som glir lengst må man blant mange andre ting kjenne aspect ratio, løftkoeffisienten (C/L) og vekten. Dette er blant faktorene som er lokalt forankret i selve flyet.
Nå er kanskje ikke jeg noen god "lærer", og formulerer meg kanskje tungvint, men konklusjonen min om at man ikke kategorisk kan fastslå at et tungt fly glir lengre enn et lett, står!

Jeg glemte å nevne: Vakuumfysikken kommer uansett ikke til anvendelse her, altså fjæra og blyloddet
Sist endret av Proteus; 12. mai 2011 kl. 15:48.
nei, vakuumfysikken kommer ikke "direkte" til anvendelse, men den forklarer veldig fint poenget i forhold til vekt og luftmotstand: Hadde man "skutt ut" to fly med samme hastighet, ellers identiske, men med forskjellig vekt, i totalt vakuum, kun påvirket av tyngdekraft, så ville de ha gått like langt. Men når man introduserer luftmotstand, så vil det letteste bremses opp mye raskere enn det tyngste.

Så du kan ikke kategorisk kontatere at et tyngre fly glir lengre enn et lettere nei, men dersom ikke bare foholdene ellers, men også flyet er identisk bortsett fra vekta, altså at de også har lik drag-koeffisient, så tror jeg nok vi kan konstatere det. Nå er det ca 10 år siden jeg har regnet noe aerodynamikk, men jeg tror egentlig ikke vi trenger det her: Hvis forholdene er identiske, flyene har lik utgangshastighet, og er ellers identiske bortsett fra at det ene er tyngre enn det andre, så vil det tyngste ha større bevegelsesenergi og bevegelsesmengde, og siden drag'en er lik, og denne er det eneste som bremser flyene, så vil det letteste flyet gå tom for energi før det tyngste. Egentlig ganske rett fram
Sist endret av atomet; 12. mai 2011 kl. 17:32.
Kinetisk energi anyone? F = (1/2)mv^2 Større vekt = større energi = flyr lengre fordi den overvinner luftmotstanden og dragkoeffisienten over en lengre periode enn et lettere fly.
Haagiboy: Du glemmer at det er den samme luftmotstanden som gir muligheten til glidning i utgangspunktet, og at et tyngre fly også vil bekjempe luftmotstanden i vertikal retning, såvel som i horisontal retning, i større grad, så resonnementet holder ikke helt vann. (Jeg tror forresten også du mener E og ikke F. )

Det har allerede blitt postet link til en artikkel på Howstuffworks som har svaret på dette. Der står det at de glir like langt, sett bort fra eventuelle stigende luftstrømmer, men at det tyngre flyet kommer raskere frem. Det skyldes at glide-ratioen ikke påvirkes av vekten i nevneverdig grad. Wikipedia bekrefter dette:

When flown at a constant speed in still air a glider moves forwards a certain distance for a certain distance downwards. The ratio of the distance forwards to downwards is called the glide ratio. The glide ratio is numerically equal to the Lift-to-drag ratio under these conditions; but is not necessarily equal during other manoeuvres, especially if speed is not constant. A glider's glide ratio varies with airspeed, but there is a maximum value which is frequently quoted. Glide ratio usually varies little with vehicle loading however, a heavier vehicle glides faster, but maintains its glide ratio.[2]
Glide ratio is also known as glide number, finesse and is the cotangent of the downward angle- the glide angle. Alternatively it is also the forward speed divided by sink speed (unpowered aircraft):

http://upload.wikimedia.org/math/b/f/9/bf961d6c276dc10d2092d1466687767a.png
Vis hele sitatet...
Altså: To fly med forskjellig vekt, hvor alt annet er identisk og man ser bort fra eventuelle stigende luftstrømmer, vil fly like langt. Det tyngre flyet vil derimot fly raskere og komme frem før.

Har man stigende luftstrømmer, så vil disse påvirke det lette flyet mer enn det tyngre flyet, noe som i så fall sørger for at det lette flyet glir noe lenger.
Ah, pokker, nå vet jeg hva jeg har glemt å ta med tidligere, og som snur hele greia helt (sånn går det når man grubler på noe for første gang på ti år uten å slå det opp). Jeg har rett og slett glemt en veldig vesentlig liten ting som endrer hele greia.

Det er nesten som det du sier Provo, men ikke helt (og det som er litt dumt med både howstuffworks-artikkelen og wikipediaartikkelen er vel såvidt jeg kan se at det ikke står noe om *hvorfor*). Det blir ikke noe vertikal luftmotstand å snakke om (vertikal hastighet er jo fint liten), men det er ikke så langt unna.

Når vingene "produserer" løft, så skaper de nemlig noe som kalles virvler (vortex), det er egentlig, veldig strengt tatt disse virvlene som skaper løftet. Samtidig er det også disse virvlene som skaper mesteparten av luftmotstanden fra vingene, og dette øker med vekten på flyet.

Altså vil et tyngre fly i tillegg til større hastighet også ha større drag enn et lettere, og vips, der røyk hele den fine argumentasjonen min fra tidligere.
True phreak.
For å oppnå glideflukt uten motorassistanse må man ta to faktorer (hovedsakelig) med i beregningen. Vertikal og horisontal bevegelse. Det vingene gjør, mer eller mindre, er å omdanne horisontal bevegelse til vertikal bevegelse (løft). Hastigheten over vingen øker etterhvert som hastigheten til flyet øker, noe som fører til økt løft. Dette ser man når et fly skal ta av; Vingene henger litt slapt når flyet står stille, men "hever" seg når hastigheten øker, før man til slutt tar av. Angle of attack er et konsept man bruker i aerodynamikken, og er egentlig bare et mål på hvor mye løft vingene gir (med en del andre faktorer tatt med i beregningen). For å oppnå høyere løft kan man hovedsakelig gjøre tre ting: Øke hastighet, øke vingeoverflate, eller endre vingens utforming (noe overforenklet).

Luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten, det er vel en kjent sak, og høyere masse fører til høyere bevegelsesmengde. Se for dere to legemer med lik aerodynamisk utforming, og lik hastighet, men ulik masse. Den bevarte bevegelsesmengden er høyere for legemet med høyest masse, og dermed vil de i utgangspunktet kunne "gli" lengre dersom alle andre faktorer er identiske. Som atomet sier, vil høyere masse også føre til at drag rundt vingene øker (fordi vingenes effektivt angrepsvinkel må øke for å oppnå ønsket horisontal kraft, - løft, som fører til høyere dragkoeffisient), men i en glideflukt så vil jeg tro at den økte bevegelsesmengden gjør at man kan justere flapsene slik at draget blir mindre, og oppnå ønsket descent-ratio. Så hastigheten vil bli høyere, men hvorvidt de kan gli lengre enn ett lettere legeme er vanskelig å svare på. Jeg har ikke regnet så mye på dette, så det blir rene spekulasjoner fra min side.

Egentlig så er dette en ganske meningsløs diskusjon, for sammenhengene her er meget kompliserte, og ikke noe man kan forstå intuitivt uten ganske mye trening i fysikk eller erfaring med fly. Jeg har ikke tilstrekkelig med trening innen aerodynamikk (skal ha fluidmekanikk neste semester, som i bunn og grunn er det samme, kanskje jeg kan gi bedre svar da), så forklaringene mine er noe mangelfulle. Beklager det.

Fugler har porøs benstruktur på grunn av naturlig utvelgelse. Fuglers brystmuskler utgjør en stor prosentandel av kroppsvekten, og jeg mener at jeg har lest et sted at det ville vært umulig for de fleste fuglearter å fly dersom de hadde skjelettstruktur tilsvarende dyrearter forøvrig. De første "fugleartene" hadde antakeligvis kun svært begrensede glideegenskaper (archaeopteryx, f.eks).
Sist endret av Orph; 16. mai 2011 kl. 13:27.
AoA er absolutt ikke et mål på hvor mye løft vingene gir, f.ex. vil en for høy AoA føre til stall, altså tap av løft. AoA er egentlig mye enklere enn det, det er bare rett og slett forskjellen mellom fartsretningen og vinkelen på vingene. Kort forklart: For at vingene skal skape løft, så er vi avhengige av at luften strømmer "jevnt" rundt vingen, men blir vinkelen mellom vingen og fartsretningen for stor, så får vi seperasjon, altså at luftstrømmen "glipper" vingen, og dermed mister man løft.

Tror ikke jeg skal prøve på noen dypere forklaring uten å lese meg opp litt igjen, men jeg tok en kjapp titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Angle_of_attack og http://en.wikipedia.org/wiki/Stall_%28flight%29 og de to sammen ser ut til å gi en veldig god forklaring

Men ja, aerodynamikk er et fordømt komplisert fagfelt, og vi er ikke i nærheten av å forstå det 100%. Husker professoren som hadde oss i det sa at hvis noen av oss klarte å forklare/beregne turbulens 100%, så ville vi sannsynligvis få en nobelpris...
Sist endret av atomet; 16. mai 2011 kl. 16:36.
True phreak.
Sitat av atomet Vis innlegg
AoA er absolutt ikke et mål på hvor mye løft vingene gir, f.ex. vil en for høy AoA føre til stall, altså tap av løft.

<snip>

Men ja, aerodynamikk er et fordømt komplisert fagfelt, og vi er ikke i nærheten av å forstå det 100%. Husker professoren som hadde oss i det sa at hvis noen av oss klarte å forklare/beregne turbulens 100%, så ville vi sannsynligvis få en nobelpris...
Vis hele sitatet...
Jeg sa vel også det var en del andre faktorer som var med i beregningen I praksis brukes det vel som en slags indikasjon på hvor mye løft man får, men piloter bruker vel det spesifikt utifra flytype og fart, så vidt jeg husker. Det var litt klønete formulert. Jeg burde vel ha sagt at man bruker AoA, sammen med en hel del andre faktorer for å regne ut løft over vingen.

At man bruker vindtunneler i stedet for numerisk modellering/simulering som standardmetode for testing av aerodynamisk utforming sier vel egentlig sitt :P Det er jo det man benytter innenfor de fleste andre felt.
Sitat av atomet Vis innlegg
(...)
Når vingene "produserer" løft, så skaper de nemlig noe som kalles virvler (vortex), det er egentlig, veldig strengt tatt disse virvlene som skaper løftet. Samtidig er det også disse virvlene som skaper mesteparten av luftmotstanden fra vingene, og dette øker med vekten på flyet.
(...)
Vis hele sitatet...
Jeg har hovedsakelig vært borti hydrodynamikk, men prinsippet er fortsatt det samme. Hva mener du med at virvlene skaper løftet?
Løft skapes helt og holdent av trykkforskjeller. Siden luften har litt lengre vei å gå på oversiden av vingen enn på undersiden, vil trykkdifferansen skape et løft oppover.
Vortex skaper ikke løft. det vil si, det er en forenkling at vortex skaper løft. På oversiden av subsoniske vingeprofiler har man små "forstyrrignsfinner" som skaper vortex´er. Disse kalles "vortex generators", og gjør at luften beveger seg raskt over profilet (rask luft gir mer løft enn langsom), men har ingen effekt med mindre den relative luftstrømmen er +400 km/t (deromkring). Derfor brukes det kun på høyhastighetsfly (subsonisk).
Det har fremdeles ingen effekt på om et tungt fly glir lengre enn et lett
Forresten, selvfølgelig mente jeg E og ikke F, damn you matte 2 og vektorfelt!