Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 6700
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Heisann,

Jeg begynte å tenke på om ville være mulig å kopiere et skikort, et dagskort, over på et tomt RFID-kort og bruke dette i heisen. Tro meg eller ei, men jeg vil faktisk bare gjøre det for å se om det lar seg gjøre, jeg har ingen planer om å bruke.det, men det får være opp til dere og tro på.

Uansett, lar dette seg gjøre?

Ffojt
Om du skal kopiere, så må du vente ca 2 min for å bruke det etter orginalen.
Sist endret av Torhv; 26. februar 2011 kl. 18:03.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Trådstarter
Det er ikke spesielt interessant, da kortet ikke skal brukes mer enn en gang for å bekrefte/avkrefte at det virker.
Fult mulig og ganske fort gjort igrunn =)
Sitat av Ffojt Vis innlegg
...
Uansett, lar dette seg gjøre?
...
Vis hele sitatet...
Mange RFID-kort lar seg kopiere. Noen er kryptert og kan ikke kopieres sånn uten videre.

Hva slags RFID-kort er det? Da tenker jeg på den tekniske betegnelsen, og ikke til hvilket alpinanlegg kortet kommer fra.

Dernest er spørsmålet om en kopiert brikke vil fungere. Det spørs om de baserer transaksjonen på innhold i brikken alene (offline), eller om brikken blir verifisert mot en sentral database (online), og om denne databasen skriver til kortet etter en transaksjon. I sistnevnte tilfelle vil det være enkelt å legge inn en kontroll i systemet som avdekker kopierte kort.

Hvis jeg skulle ha laget et slikt system skulle brikken ikke ha vært det vesentlige for sikkerheten i løsningen. Jeg ville utført adgangskontrollen sentralt med algoritmer for å avsløre kopierte kort. Da ville jeg automatisk ha sperret kortet som var kopiert, med det resultatet at originalen og alle kopiene sluttet å virke.
Hvis brikken er kryptert, hvorfor vil det hindre deg i å kopiere den? Jeg forstår at du ikke kan lese ut dataene på brikken så lenge den er kryptert, men hvis du kopierer selve dataen kryptert vil jo den kopierte brikken fremstå som original uavhengig av om leseren er off- eller online?

http://www.dealextreme.com/p/125khz-...peration-17230 Denne har fått gode tilbakemeldinger på DX, ser enkel ut i bruk.

http://www.dealextreme.com/p/125khz-...keychain-17277 Ekstra programmerbare brikker

EDIT: obs, denne krever at brikken du skal kopiere bruker 125KHz modulering, vet ikke hvilke standarder som finnes der ute.
Sist endret av wanna-b; 27. februar 2011 kl. 13:14.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis brikken er kryptert, hvorfor vil det hindre deg i å kopiere den? ....
Vis hele sitatet...
Det kan være så enkelt at uten nøkkel, så nekter brikken å lese gitte minneposisjoner, eller gir deg random data.

Kopien blir da ikke lik originalen.
Har da ingen problem å kopiere en kryptert fil på en pc, så ser ikke hvordan det hele lagres anneledes på et kort.

Du kan gjerne kopiere noe kryptert, du kan bare ikke åpne opp og lese den.
På samme måte som du kan flytte på en pengeboks, selv om du aldri får vite innholdet i den =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har da ingen problem å kopiere en kryptert fil på en pc, så ser ikke hvordan det hele lagres anneledes på et kort.
Vis hele sitatet...
På en PC kan du lese hele filen, og dermed kopiere den. Med en RFID-brikke kan du kun lese det signalet brikken leverer, og det signalet kan være avhengig av at den får riktig innsignal. Det er forskjellen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har da ingen problem å kopiere en kryptert fil på en pc, så ser ikke hvordan det hele lagres anneledes på et kort.
Vis hele sitatet...
Du kan lagre den private nøkkelen i kortet, og nekte kortet å utlevere det. Hugs at kortet er ikkje ei lagringsenhet, men ei datamaskin med CPU, RAM og NVRAM. Pinnane på kortet er kun power og kommunikasjon mot CPU.

I og med at alt er integrert på ei silikonbrikke, der einaste kontaktene er mot CPU, blir det å kopiere NVRAM i praksis for umulig for vanlige privatpersoner.

Det kortet gjer når det får forespørsel om å identifisere seg er å motta eit tal, kryptere talet med nøkkelen sin, og returnere det krypterte resultatet. Det kan nyttast til å bevise at kortet kjenner til den private nøkkelen, uten at nøkkelen nokon sinne forlet kortet.
@slashdot: pinner? Da snakker du om smartkort kanskje? RFID-kort har ikke pinner / kontakter på utsiden...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tingo Vis innlegg
@slashdot: pinner? Da snakker du om smartkort kanskje? RFID-kort har ikke pinner / kontakter på utsiden...
Vis hele sitatet...
Prinsippet er det samme uansett, bare at i RFID-kortet sitt tilfelle går kommunikasjonen via radio. For å sitere Einstein om radio så er skilnaden katten, og ikkje prinsippet
Tilbake til RFID-kort: Flexus-kortet er jo et RFID-kort. Kopiering er ikke så interessant, men det kunne vært interessant å ha en leser slik at man kunne lese av utløpsdato og klokkeslett på feks. en månedsbillett. Er det noen som har prøvd og vet om det går?
Hvilken leser trengs?
Ligger data om billetten på kortet?
Er informasjonen kryptert?
Sitat av tingo Vis innlegg
Tilbake til RFID-kort: Flexus-kortet er jo et RFID-kort. Kopiering er ikke så interessant, men det kunne vært interessant å ha en leser slik at man kunne lese av utløpsdato og klokkeslett på feks. en månedsbillett. Er det noen som har prøvd og vet om det går?
Hvilken leser trengs?
Ligger data om billetten på kortet?
Er informasjonen kryptert?
Vis hele sitatet...
Mener å huske at Flexus er et MIFARE DESFire kort. Kryptert med enten 3DES eller AES. Så lenge det ligger krypteringsmuligheter i kortet, er det grunn til å anta at kortet inneholder data om gyldighet og slikt. Dette vil blant annet tillate offline validering. Kortet kan kopieres/simuleres hvis man har krypteringsnøkkelen.

Impuls (engangsbillettene) er MIFARE Ultralight uten kryptering. Disse har dog et OTP-område.

Begge kortene leses med 13,56 Mhz leser.

Impuls burde det være ganske lett å drive litt reverse engineering på, hvis man er interessert i slikt. Tipper at sikkerheten ligger i at OTP-området blir skrevet når man bruker billetten. Omtrent som når man stempler/klipper i en analog billett.

http://en.wikipedia.org/wiki/MIFARE
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har fått meg en Nexus S med NFC-chip.
Er interessert i å få tilgang til flexus-kortet mitt for å lese av utløpsdato og lignende. Det å hacke kortet for gratis reiser, er jeg ikke så interessert i for øyeblikket. Det er mulig jeg ikke får lest noe som helst fornuftig ut av kortet uten å sende en krypteringskey likevel.

Jeg har tatt en kikk på et android-program "farebot", som er open-source og har en implementering av mifare desfire-protokollen, og programmet klarer å lese noen amerikanske-systemer.

Ved bruk av programmet på flexus, fikk jeg ikke ut det som protokollen forventa i det hele tatt, bare tallet 28 , ved innsending av GET_MANUFACTURING_DATA-command.

Her er link til farebot
kildekode-link nederst på siden.

Det er uansett interessant for meg å få tak i en engangsbillett for å omskrive de til privat bruk, da jeg skal prototype diverse NFC + android-idéer.
Er det her snakk om MIFARE S40?
Det finnes RFID brikker som i praksis er en mikrokontroller med en proprietær krypto generator algoritme.
Dette betyr naturligvis ikke at de er umulige og knekke med da er det et spørsmål om faglig kompetanse, resurser og god gammeldags motivasjon.
Sist endret av Skummetmelk; 4. juli 2011 kl. 02:45.
▼ ... over et år senere ... ▼
Nå har jeg prøvd å finne apps som kan lese av flexus kortet men uten hell
Nærmeste jeg kom er https://play.google.com/store/apps/d...infolite&hl=en
og den leste av " norwegian public transporation "
Men valid until var helt feil, ga meg 2025 :P
Noen som veit om det i det hele tatt er mulig å lese f.eks utløsdaton på flexus kortet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Srbija Vis innlegg
og den leste av " norwegian public transporation "
Men valid until var helt feil, ga meg 2025 :P
Noen som veit om det i det hele tatt er mulig å lese f.eks utløsdaton på flexus kortet?
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det er heilt feil? Kan det vere koda i eit format? Kan det vere andre data som indikerer utløpsdato? Kan det vere utløpsdato på kortet, og ikkje billetten? Kan det vere at kortet kun inneheld serienummer, og at gyldig billett blir sjekka online?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er du sikker på at det er heilt feil? Kan det vere koda i eit format? Kan det vere andre data som indikerer utløpsdato? Kan det vere utløpsdato på kortet, og ikkje billetten? Kan det vere at kortet kun inneheld serienummer, og at gyldig billett blir sjekka online?
Vis hele sitatet...
Ser ut som det er kortets og ikke periodens gyldighet som vises.
Virker også til at man kan lese en del av minnet men deler som er kryptert.
Bildet viser Ruter reisekort.

http://i110.photobucket.com/albums/n83/97954962/2012-11-25224919.png
Sist endret av Slopsbox; 25. november 2012 kl. 23:01.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er du sikker på at det er heilt feil? Kan det vere koda i eit format? Kan det vere andre data som indikerer utløpsdato? Kan det vere utløpsdato på kortet, og ikkje billetten? Kan det vere at kortet kun inneheld serienummer, og at gyldig billett blir sjekka online?
Vis hele sitatet...
Det er nok ganske sikkert at kortet bare inneholder et serienummer. Som dere kan se på dette bildet her under "Card no:" er dette en forkortet utgave av kortnummeret som er trykket på baksiden av kortet.

http://i.imgur.com/KHuTh.png

Det er med andre ord svært mye som tyder på at kortet kun brukes til å identifisere seg ved kortleserne også sjekker de opp serienummeret mot Ruters databaser der all informasjonen om vært kort er lagret.

Den eneste teoretiske løsningen på å kunne utnytte dette på er hvis det er mulig å endre kortnummeret. Og benytte seg av "card sharing" der flere kort kunne hatt samme kortnummer og delt for eksempel et 30 dagers kort.

Men hvis det er mulig å endre dette serienummeret er det nok helt sikkert ikke lett.

Men om det faktisk er mulig å endre denne koden er vel heller tvilsom. Ser at kortene er levert av et firma som heter Fara og bruker en norsk standard som heter NSD – Nortic Specification for DesFire. Så det er nok dessverre ikke gjort i en håndvending.