Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3042
Terror, terrorisme,terrorforsøk etc. Det går nesten ikke en dag uten at dette ordet dukker opp enten i nettavisene,kommentarer i forum eller mediene generelt.
Jeg synes det er litt morsomt at bruken av dette ordet har blitt så allsidig, og lurer på hva slags ståsted vi har når vi bruker dette ordet så ofte.

Selve definisjonen på terror er ifølge wikipedia ; Terror er en sinnstilstand som innebærer at man blir overveldet av en følelse av intens, umiddelbar fare. Ordet representerer også det fysiske uttrykk et menneske eller en gruppering kan gi til kjenne gjennom handlinger, som regel ulovlige, der formålet vanligvis er å skape oppmerksomhet for ens sak - og/eller rent destruktivt, å forulempe alt som fremmer motsatte sak.
Å terrorisere er å bruke terror (f.eks. ved å true med vold) for å oppnå noe. Terrorisme er bruk av terror for å oppnå et politisk mål. Terror satt i politisk system kalles ofte skrekkvelde eller redselsherredømme (se Skrekkveldet).

Terrorisme; Begrepet terrorisme er dannet av de latinske ordene terror, som betyr «frykt» eller «redsel», og terrere, «å skremme» eller «innjage frykt». Terrorisme betegner dermed både handlingen å terrorisere og ideologier eller strategier som baserer seg på bruk av terror, det vil si voldelige og truende handlinger som skaper frykt, særlig i en uskyldig befolkning.

Det står mer, linken er her; http://no.wikipedia.org/wiki/Terrorisme
Er relevant med tråden, men kan ikke ta en copy\paste på alt. Blir litt lang tråd da.

Det er i dag ingen allment akseptert definisjon på hva terrorisme er. Ordet er universalt kan man si, enten blir definisjonen for smal slik at man ikke får definisjonen vestlige politikere ønsker ordet skal dekke. Eller for vidt, det rammer oss selv da vi på noen måter fullfører kravene man trenger for å bli definert som terrorist\driver med terrorisme.
Ett lands terrorister er ett lands helter, virsa versa. Her er vi good guys, vi er heltene og terroristene er de religiøse fanatikerne vi skal fjerne. For noen er vi drittsekkene, og hat avler hat. Noe det virker som vi aldri lærer for å si det enkelt. Eller hva?

Med en slik bred definisjon dette ordet har er vi og terrorister, vi dreper uskyldige skaper dårlige levevilkår,utrygghet etc. Vi har drept flere enn "terroristene" vi kjemper mot. Det finnes sikkert mange måter å forsvare dette, patriotisk,religiøst eller personlig moral. Men uansett hvordan vi forsvarer det så kan man kanskje si at vi synes vi er mer verdt?

Hva synes dere om måten dette ordet blir brukt i dagens samfunn?
Kan man si at måten det fremstilles gjør at man har en egen mening på hva terrorisme\terrorist er, pga måten det blir fremstilt? Jeg vil si det, viss man tror på fremstillingen som er så populær i usa,norge etc. Jeg tror det er få som synes vi opptrer på en måte som gjør at vi vikler oss selv inn i selve definisjonen?
Hva mener dere om bruken\oppfatningen man har om disse ordene?

Fun fact. Det blir brukt ENORME summer på å bekjempe terrorisme. Sikkerhet står høyt på prioriteringen. Men,,, sjansen for å dø pga terrorisme er liten i forhold til helt vanlige ting vi bruker på langt nær like mye resurser på, eller overskrifter for den saks skyld. Man har hmm.. Hjerteinfarkt,slag,kreft, og mange andre helseproblemer. Har og hørt flere plasser, det er mer risiko forbundet med å kjøre bil,fly eller sjansen for å bli slått ned av lynet er større. Usikker på den siste, men ikke urimelig.
Hvorfor ikke bruke mer resurser på forskning på helseproblemer som tar liv hver eneste dag, er det farligere å bli drept av en terrorist enn å dø av egen sviktene helse. Er det noe med det som gjør det tryggere?
Litt off topic, men er jo litt underlig.
One man's terrorist is another man's freedom fighter
Du får gjerne definere vi, siden jeg kanskje er med på å drepe uskyldige, skaper dårlige levekår og utrygghet i deler av verden ukjent for meg.
Sist endret av St.Vitus; 12. januar 2010 kl. 21:24.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Ett lands terrorister er ett lands helter, virsa versa. Her er vi good guys, vi er heltene og terroristene er de religiøse fanatikerne vi skal fjerne. For noen er vi drittsekkene, og hat avler hat. Noe det virker som vi aldri lærer for å si det enkelt. Eller hva?
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Terroristene som angrep USA, London, India, Indonesia *er* religiøse fanatikere. Om de skulle hatt et program som hovedsakelig gikk på å bekjempe urettmessig vestlig innflytelse så drukner dette i mangel på respekt for mennesker generelt, kvinner og alt som jeg og de fleste i vesten burde stå for.

Sitat av sneipen Vis innlegg
Med en slik bred definisjon dette ordet har er vi og terrorister, vi dreper uskyldige skaper dårlige levevilkår,utrygghet etc. Vi har drept flere enn "terroristene" vi kjemper mot. Det finnes sikkert mange måter å forsvare dette, patriotisk,religiøst eller personlig moral. Men uansett hvordan vi forsvarer det så kan man kanskje si at vi synes vi er mer verdt?
Vis hele sitatet...
Levevilkårene i Afghanistan var elendige, blant de verste i verden, allerede før USA gikk til angrep (mot fundamentalister som støtter terrorister som angrep sivile i amerika). De vestlige styrkene i Afghanistan er ikke der for å drepe sivile (hva oppnår vesten med det?) - ulikt terroristene som var i USA som hadde som mål å ta sivile. Levevilkårene i Afghanistan kunne blitt drastisk mye bedre under det nye styret, om ikke fundamentalistiske reaksjonære gikk til angrep på den.

Jeg kunne svart på mer av posten din, men jeg gidder ikke nå. Utgangspunktet ditt er hvertfall rævva der du gir enhver "frihetskjemper" like stor moralsk rett uavhengig hva han kjemper for. Personer som kjemper for demokrati, likeverd og menneskerespekt *er* verdt mer enn de som kjemper for å avskaffe slike ting. Du kan diskutere ting som tap av sivile og slikt som svekker vår sak, men det blir for meg mest en teknisk diskusjon om hvordan krigen utføres - spesielt når "vi" har som mål (både fordi det er nødvendig og fordi vi mener det er etisk korrekt) å minimere slik.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
One man's terrorist is another man's freedom fighter
Vis hele sitatet...
Så alle "freedom fighters" fortjener like stort moralsk carte blanche? Utsagnet ditt er oppbrukt og meningsløst. Mener du virkelig Taliban og Al-Qaida kjemper for frihet? Hva slags frihet? Hva skal vi synes om mennesker som har slike som sine "freedom fighters"?
Sist endret av Kinseek; 12. januar 2010 kl. 21:37.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så alle "freedom fighters" fortjener like stort moralsk carte blanche? Utsagnet ditt er oppbrukt og meningsløst. Mener du virkelig Taliban og Al-Qaida kjemper for frihet? Hva slags frihet?
Vis hele sitatet...
Om jeg mener Taliban og Al-Qaida slåss for frihet?

Du vet at alle på planeten ikke har vestlige verdier?
Du vet at det er noen som faktisk mener at USA og NATO har invadert to land på feil grunnlag. Og for dem så er faktisk Taliban en gruppe snille folk som slåss mot de slemme(USA og NATO) ergo frihetsforkjempere. Og sist jeg sjekket så gjør Taliban stor framgang i Afghanistan. Det vil da kanskje bety at flere og flere ser taliban som the good guys? Derfor så har USA og NATO også startet en ny taktikk i Afghanistan som faktisk går ut på "WINNING OVER THEIR HEARTS AND MINDS" siden de siste 8 årene har vi bommet grovt med krigføringen i Afghan.

Og det utsagnet der går aldri ut på dato. Fordi det gjelder i de fleste kriger og konflikter. Vi definerte "Gutta på skauen" som frihetsforkjempere under WW2. Lille Ali i Kandahar definerer Taliban som frihetsforkjempere fordi de prøver å beskytte dem fra USA, og fra de mange bombene som IKKE har truffet sine mål.
Sist endret av BaJa; 12. januar 2010 kl. 21:45.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Du vet at alle på planeten ikke har vestlige verdier?
Vis hele sitatet...
Om jeg har begrenset noen verdier til "vestlige" så må jeg ha skrevet feil for mindel. Jeg mener "verdier" som demokrati, respekt for mennesket og ikke minst likhet for kvinner bør være universelle. Taliban kjemper mot dette.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Du vet at det er noen som faktisk mener at USA og NATO har invadert to land på feil grunnlag. Og for dem så er faktisk Taliban en gruppe snille folk som slåss mot de slemme(USA og NATO) ergo frihetsforkjempere.
Vis hele sitatet...
Og etter min mening så har disse misforstått totalt og velger å støtte grupper som jobber for å ødelegge muligheten millioner av mennesker i disse landene kunne hatt til et bedre liv med mer rettferdighet og likhet.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Og sist jeg sjekket så gjør Taliban stor framgang i Afghanistan. Det vil da kanskje bety at flere og flere ser taliban som the good guys? Derfor så har USA og NATO også startet en ny taktikk i Afghanistan som faktisk går ut på "WINNING OVER THEIR HEARTS AND MINDS" siden de siste 8 årene har vi bommet grovt med krigføringen i Afghan.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke en "ny taktikk". Det er en taktikk som definerbart har vært siden Vietnam, og før den tiden også. Problemet er at den er ekstremt vanskelig å få til. Det er grusomt naivt fra din side om du tror grunnen til at vold i Afghanistan fortsetter er fordi USA ikke har prøvd før å vinne over folkemeningen før.

Javell, kanskje Taliban får mer oppslutning. Men skal vi ofre alle menneskene i Afghanistan til Taliban da? Hvis vi ser på programmet til Taliban så er min mening et resolutt nei.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Og det utsagnet der går aldri ut på dato. Fordi det gjelder i de fleste kriger og konflikter. Vi definerte "Gutta på skauen" som frihetsforkjempere under WW2. .
Vis hele sitatet...
Og de fortjener denne titelen nettopp fordi de kjempet for frihet. Sammenligner du nazistene med norske "gutter på skauen" så er dette uten tvil.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Lille Ali i Kandahar definerer Taliban som frihetsforkjempere fordi de prøver å beskytte dem fra USA, og fra de mange bombene som IKKE har truffet sine mål.
Vis hele sitatet...
Og da har Lille Ali misforstått og har sannsynligvis ikke fått lært hva demokrati og menneskerettigheter er - ting som Taliban kjemper mot. Jeg ser jo at det er vanskelig å få lille Ali til å bry seg om dette hvis USA bombet familien hans (det hadde jeg selv hatt vanskeligheter for), men hvis vi ser på intensjonen til USA mot Taliban, at det ikke er kvantitativt så mange "lille Ali som har fått familiens hus bombet" i AFghanistan og at Taliban nok også står for en god del "collateral damage".

Om en Tysker under 2.verdenskrig målrettet fikk bombet familiens hjem av amerikanerne (noe de *ikke* har som intensjon i afghanistan) så mener bombast at han burde motarbeide nazistene fremfor å støtte dem mot de som bombet hjemmet hans - fordi jeg bedømmer hva nazistene stod for. Derfor mener jeg du tar feil i at det kunne vært rett å støtte Taliban.
Sist endret av Kinseek; 12. januar 2010 kl. 22:13.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Mener du virkelig Taliban og Al-Qaida kjemper for frihet? Hva slags frihet?
Vis hele sitatet...
Hva med USA og Israel? Kjemper de for frihet? De er de største forbryterne som har satt sin fot på denne planeten.
kjedelig streiting
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Og det utsagnet der går aldri ut på dato. Fordi det gjelder i de fleste kriger og konflikter. Vi definerte "Gutta på skauen" som frihetsforkjempere under WW2. Lille Ali i Kandahar definerer Taliban som frihetsforkjempere fordi de prøver å beskytte dem fra USA, og fra de mange bombene som IKKE har truffet sine mål.
Vis hele sitatet...
Blir for dumt å sammenlikne gutta på skauen med taliban.
Gutta på skauen kjempa for at en Tysk okkupasjonsmakt som fjerna en demokratisk valgt regjering skulle ut av landet, Taliban er en gruppe relgiøse fanatikere som kjemper for at de skal få tilbake makta i et land, for deretter å styre det som et Islamsk diktatur.

Mener du at gutta på skauen og taliban er det samme, så antar jeg at du også mener at Statsministeren før WW2 var en diktator?

Gutta på skauen gikk også kun etter mål som var i Tyskernes interesse, disse
"frihetskjemperne" dine i Afghanistan går etter sivile kun for å skremme dem til å leve etter deres prinsipper.
Sist endret av legalize_it; 12. januar 2010 kl. 22:54.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hva med USA og Israel? Kjemper de for frihet? De er de største forbryterne som har satt sin fot på denne planeten.
Vis hele sitatet...
Stater og nasjoner har ikke ben, menneskene som er i dem har og de støtter mange forskjellige ting.

Israel er ikke involvert i Irak eller Afghanistan på noen nevneverdig måte. Hvorfor trekker du dem frem?

USA kjemper først og fremst for friheten og tryggheten til sine borgere - som de fleste ansvarlige nasjoner gjør for sine egne. Den friheten USA gir til sine borgere er en god frihet i de fleste tilfeller. Om andre nasjoner har tilsvarende friheter og vil forsvare dem så styrker det tryggheten av dem hos USAs innbyggere selv. Så ja - USA kjemper for frihet - også i Afghanistan. Når terrorister godkjent av Taliban angrep USA så tvang de også USA til å gjøre dette.

Israel kjemper for israelske statsborgere på en måte som skader palestinere - et folk de har tatt land fra og okkuperer. Jeg bedømmer veldig mye av Israels politikk til å være forkastelig (uten at jeg er blind for at også de ved anledninger har rett og ansvar til å forsvare seg). Jeg skulle ønske FN kunne sette begrensninger for Israel.

Innlegget ditt var meningløst - du begrunner jo ingenting, insinuerer jeg har meninger jeg ikke har og egentlig stiller spørsmål om jeg mener ting jeg egentlig allerede har erklært jeg gjør. Bidra heller.
Sist endret av Kinseek; 12. januar 2010 kl. 22:57.
Sitat av Kinseek Vis innlegg

Innlegget ditt var meningløst - du begrunner jo ingenting, insinuerer jeg har meninger jeg ikke har og egentlig stiller spørsmål om jeg mener ting jeg egentlig allerede har erklært jeg gjør. Bidra heller.
Vis hele sitatet...
Du kaller Taliban og Al-Qaida for terrorister. Hva er så deres motstandere? USA har jo trossalt tatt livet av millioner av sivile opp gjennom årene.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Om jeg har begrenset noen verdier til "vestlige" så må jeg ha skrevet feil for mindel. Jeg mener "verdier" som demokrati, respekt for mennesket og ikke minst likhet for kvinner bør være universelle. Taliban kjemper mot dette.


Og etter min mening så har disse misforstått totalt og velger å støtte grupper som jobber for å ødelegge muligheten millioner av mennesker i disse landene kunne hatt til et bedre liv med mer rettferdighet og likhet.


Dette er ikke en "ny taktikk". Det er en taktikk som definerbart har vært siden Vietnam, og før den tiden også. Problemet er at den er ekstremt vanskelig å få til. Det er grusomt naivt fra din side om du tror grunnen til at vold i Afghanistan fortsetter er fordi USA ikke har prøvd før å vinne over folkemeningen før.

Javell, kanskje Taliban får mer oppslutning. Men skal vi ofre alle menneskene i Afghanistan til Taliban da? Hvis vi ser på programmet til Taliban så er min mening et resolutt nei.


Og de fortjener denne titelen nettopp fordi de kjempet for frihet. Sammenligner du nazistene med norske "gutter på skauen" så er dette uten tvil.


Og da har Lille Ali misforstått og har sannsynligvis ikke fått lært hva demokrati og menneskerettigheter er - ting som Taliban kjemper mot. Jeg ser jo at det er vanskelig å få lille Ali til å bry seg om dette hvis USA bombet familien hans (det hadde jeg selv hatt vanskeligheter for), men hvis vi ser på intensjonen til USA mot Taliban, at det ikke er kvantitativt så mange "lille Ali som har fått familiens hus bombet" i AFghanistan og at Taliban nok også står for en god del "collateral damage".

Om en Tysker under 2.verdenskrig målrettet fikk bombet familiens hjem av amerikanerne (noe de *ikke* har som intensjon i afghanistan) så mener bombast at han burde motarbeide nazistene fremfor å støtte dem mot de som bombet hjemmet hans - fordi jeg bedømmer hva nazistene stod for. Derfor mener jeg du tar feil i at det kunne vært rett å støtte Taliban.
Vis hele sitatet...
Det jeg bygger mine utsagn på er Afghanistan x2 med forsvaret. Siste turen min spente seg 2009 Jan-2009 Juli, dette var da den NYE taktikken ble mer implementert i våre gjøremål. For nå skulle vi vinne "hearts and minds" akkurat fordi at taliban vinner flere og flere området i Afghanistan fordi de vinner de lokale sine hjerter og sinn. Noe vi feilet max. Taliban gjør framgang, og de vil fortsette å gjøre det. Grunnen er jeg usikker på, men jeg antar det har noe hvordan vi vestlige kriger der nede. Vi ruller i våre pansra kjøretøy har hight tech utstyr og leverer lite bistand til sivill befolkningen.

Videre, det med verdier. Jeg skulle gjerne ønske at ALLE mennesker på denne planeten hadde muligheten til å ha samme verdier og demokrati som oss. Men dette er noe jeg og du er fullt klar over ikke skjer.
Folket i Afghanistan har rett og slett ikke ressursene til å ha våre verdier, like mye frihet og likestilling til kvinner. De er for langt unna enda og vi driver å påtvinger dem tidsmessig å ha et oppegående demokrati gående sånn at vi kan trekke oss ut fortest mulig. Det skjer hver jevla gang, vi kommer inn tungt militært, får kontroll over landet, vi mister tropper også vil vi trekke våre hærer tilbake igjen. Dette er egentlig tidspunktet til å drøsse HUMAN AID i Afghanistan istedenfor våpen,ammunisjon og militært. Men ja, vi må se på historien. Afghanistan geografisk sett, er ikke umulig. Men VELDIG vanskelig å holde kontroll på over en lengre periode med bare militære midler.

Tingen med Afghanske folket, ikke ta meg feil nå. De fleste Afghanere har levd igjennom krig,sult og fattigdom. Afghanske samfunnet pr idag klarer ikke å opprettholde et rettferdig likestilt demokrati. Lille Ali, bryr seg ikke om likestilling, demokrati og menneskerettigheter, når han faktisk må bruke nesten hele dagen sin på å skaffe mat og vann. Her kommer Taliban som oftest inn i områder der de har kontroll. De skaffer befolkningen ressurser, har selv snakket med Afghanere som egentlig ikke ville ha NORSK U-hjelp i form av mat,vann,telt og tepper. Av den enkle grunn at, taliban vil bli sur og ta hevn hvis de finner ut at de har tatt imot varer fra oss.

Nå har jeg klart å skrive meg i surr og ble mye fram og tilbake. Afghanistan er et land, der mange har feilet. Sovjet stillte 500 000 mann og de feilet. Vi stiller 150 000 ISAF soldater og jeg føler at krigen ikke går i vår retning.

Løsningen i mitt hodet: Er å trene opp den Afghanske hæren fort og legge mye ressurser i dette. Pumpe inn u-hjelp,bygge skoler,sykehus og skaffe jobb, gjøre noe med korrupsjonen, skaffe en stabil demokratisk regjerning OGSÅ trekke ut soldatene våre. Dette vil ta så lang tid at jeg frykter at vi kommer bare til å trekke ut våre soldater.

Min personlige militære mening er som følger: Krigen i Afghanistan er tapt, vi gjør vondt verre. Eneste fordelen vi har av Afghanistan er at vi får trent våre offiserer og tropper, vi får testet utstyret vårt og bygger opp erfaring i gerilja krigsføring.

-Gud er Norsk

Og jeg står fortsatt vet utsagnet mitt:

One man's terrorist is another man's freedom fighter
Kan anbefale denne boken fra Universitetet i Bergen. Her får du den fullstendige definisjonen av ordet.
Kinseek: Du har mye rett i det du sier, men det virker som du er veldig fokusert på krigen i irak\afganistan. Du er veldig bastant, som vanlig. Hvorfor er det så rææva, du ser deg blind i dagens 911 relaterte saker. Jeg snakker totalt sett, og på bakgrunn av selve definisjonen.

Personer som kjemper for demokrati, likeverd og menneskerespekt *er* verdt mer enn de som kjemper for å avskaffe slike ting.
Vis hele sitatet...
Jepp, dette er jo nytt fenomen. Motsetning til deg så tror jeg ikke helt på at vi kjemper for frihet, det er ikke den eneste grunnen til krig. Hadde det vært det så finnes det plenty av plasser man kunne gjort mer for å bekjempe en tragisk virkelighet for mange MANGE mennesker, lenge før 911 og det helvete. Som ikke får 2% av så mye oppmerksomhet. Ikke minst, mener du hatet er helt uten mening. At guden allah automatisk korrigerer alle ekstremenister til å utføre angrep mot vesten?
Hva er årsaken til dette hatet? Er det bare pga en religion?
Er vi så uskuldige og gode at hatet mot vesten er ubegrunnet?'
Du er jo ett eksempel på at noen mener vi er mer verdt, da vi dreper for "demokrati osv" og ingen andre grunner og uskyldige som blir drept er en del av det. Grunnen du har rettferdiggjør handlingene vi gjør der nede. Da vi er bedre.
Jeg støtter ikke synet der nede, hey. Jeg det er ting i dette samfunner jeg ikke er for... Men jeg rettferdiggjør ikke krig på en slik måte slik det blir utført i dag.
Jeg har ikke oppskriften på hvordan man effektivt kan bekjempe holdningene vi bruker vold for å bekjempe der nede. Men prøve å gjøre mer med fattigdom, utdanning etc tror jeg hadde vært en god start.
kanskje enkel å si det, jeg vet ikke hvordan man burde utført det.
Men fattigdom og uvitenhet, ikke minst følelsene som følger med dette fører til meninger som kan føre til å bombe seg selv. Religion alene tror jeg langt ifra er den eneste grunnen, selv om det er veldig enkelt å skylde på det.

Du kan diskutere ting som tap av sivile og slikt som svekker vår sak, men det blir for meg mest en teknisk diskusjon om hvordan krigen utføres - spesielt når "vi" har som mål (både fordi det er nødvendig og fordi vi mener det er etisk korrekt) å minimere slik.
Vis hele sitatet...
En teknisk diskusjon. Så du mener at man bør lukke øyene for dette, da vi kjemper for en god sak. Og derfor er menneskeliv en teknisk problemstilling?

Jeg skrev bare posten for å sjekke, ikke noe jeg har brukt så veldig mange tanker på. Jeg forstår hva du mener, og hey. Du påvirker mitt syn på dette, det skal du ha. Men jeg er langt ifra enig med deg.


Du får gjerne definere vi, siden jeg kanskje er med på å drepe uskyldige, skaper dårlige levekår og utrygghet i deler av verden ukjent for meg.
Vis hele sitatet...
Når jeg sier vi, så kan det sammenlignes med slik vi kan si de.

Sitat av maggameg Vis innlegg
Kan anbefale denne boken fra Universitetet i Bergen. Her får du den fullstendige definisjonen av ordet.
Vis hele sitatet...
Tnx for tipset. Er ikke så engasjert i dette, så synes den boka var litt dyr for å fordype meg i dette.
Kanskje du har lest den? Og har noen innspill?
Sist endret av sneipen; 14. januar 2010 kl. 20:39.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Det jeg bygger mine utsagn på er Afghanistan x2 med forsvaret. Siste turen min spente seg 2009 Jan-2009 Juli, dette var da den NYE taktikken ble mer implementert i våre gjøremål. For nå skulle vi vinne "hearts and minds" akkurat fordi at taliban vinner flere og flere området i Afghanistan fordi de vinner de lokale sine hjerter og sinn. Noe vi feilet max. Taliban gjør framgang, og de vil fortsette å gjøre det. Grunnen er jeg usikker på, men jeg antar det har noe hvordan vi vestlige kriger der nede. Vi ruller i våre pansra kjøretøy har hight tech utstyr og leverer lite bistand til sivill befolkningen.
Vis hele sitatet...
Bistand hjelper nok mindre enn du tror. Mye av den bistanden som gjennom tidene har blitt gitt til Afrika har faktisk forverret situasjonen. For å kunne gi bistand til et land må man vite at det finnes myndirgheter der som er kapable til å distribuere bistanden riktig. Taliban fungerer ikke slik.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Videre, det med verdier. Jeg skulle gjerne ønske at ALLE mennesker på denne planeten hadde muligheten til å ha samme verdier og demokrati som oss.
Vis hele sitatet...
Ja, det er fint med verdier. Det er bare synd når det bare er snakk om verdi-prat og hul retorikk. Det holder ikke å ønske at folket i Afghanistan skal bli frie, man må gjøre noe med det.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Folket i Afghanistan har rett og slett ikke ressursene til å ha våre verdier, like mye frihet og likestilling til kvinner.
Vis hele sitatet...
Ressurser til frihet? Frihet er fravær av tvang, hvilke ressurser trenger du? Og hva i all verden er likestilling av kvinner? Tror du har misforstått hva likestilling betyr.
Å støtte et samfunn kan ofte gjøre ting verre, det er riktig. Hvis du har prøvd å tenne et bål der veden ligger for tett, har du kanskje sett at du må blåse mye for at bålet skal ta ordentlig fyr, og det slukner fort når du ikke blåser. Hvis du derimot lar flammene arbeide seg gjennom veden, vil det til slutt bli nok luft mellom veden til at det brenner bra.

Altså, å sende penger/mat er bare en midlertidig løsning, som i bålet må man enten flytte på veden (støtte prosjekter som bygger opp skoler, hjelpe bønder med å modernisere driften ved hjelp av lokale verktøy og lignende), eller la ilden komme seg mellom veden selv Å blåse mat og vann inn i et samfunn der de sulter hjelper en stund, men når man stopper sendingene, har lokalbefolkningen vent seg til å få tilførsel av mat og vann, og dermed er det hardere å gjenstarte sitt gamle liv.

Og gjøre noen avhengig av førsyninger, er mange ganger verre enn ikke å gjøre noe (nødforsyninger er noe helt annet selvfølgelig).
Sist endret av ROFLCOPTER; 4. februar 2010 kl. 17:16.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vel, jeg er delvis enig i det du sier, men jeg synes ikke du svarte på de tidligere argumentene mine. For at din tese skal stemme (som forøvrig var en veldig fin én), må man ta utgangspunkt i at bistanden fungerer, noe den ikke gjør. Bistanden rekker nemlig ikke å gjøre noen avhengige av den, siden den ikke når frem, men går til å subsidiere våpnene til den regjerende juntaen. Enda en bok til tema: The White Man's Burden: Why the West's Efforts to Aid the Rest Have Done So Much Ill And So Little Good
Sitat av sneipen Vis innlegg
Når jeg sier vi, så kan det sammenlignes med slik vi kan si de.
Vis hele sitatet...
Jeg glemte helt denne tråden. Men du får fortsatt prøve deg på en bedre definisjon. Det der blir bare løst definert snakk fra din side.
Sist endret av St.Vitus; 25. mars 2010 kl. 16:32.
Hmm, definere det du quoter?

Det jeg mente med det sikkert er at det finnes flere sider av en sak. Der nede har en del synspunkter som er negative til oss. F.eks nå er det terrorister\Afghanistan tidligere andre kriger. Krigen for mange i dag finnes det 2 sider, vi er gode. De er onde, og det rettferdiggjør at vi kriger i afganistan osv. Vi har og hendelser osv som gjør at vi gjør det riktig å bekjempe terrorister og ekstremenister . Tidligere har andre ting rettferdiggjort en konflikt. Men vi gjør alltid en viss innsats til å få oss til å være de gode siden, og vi rettferdiggjør en krig og meninger mot den vi kriger imot.

Jeg tror ikke at en eventuell fiende (terrorister,kommunister etc) sier at de har feil, og ja vi er the bad guys.
Begge sider rettferdiggjør sin involvering i en konflikt, og ingen av siden ser på seg selv som onde. Derfor kan de rettferdiggjøre sine meninger og krig på samme måte som oss.

Bedre definert?
Sist endret av sneipen; 25. mars 2010 kl. 17:51.
Nei egentlig ikke. Men forstår hva du vil frem til. Poenget mitt var at jeg ikke har gitt min godkjenning til deltagelse i krigen i Afghanistan, heller har jeg ikke vært med på å utkjempe den. Og heller er ikke "mine" udugelige ledere/politikere interessert i min mening. Derfor er din bruk av vi helt feil. Da jeg ikke tar noen av sidene. Men du virker veldig gira på at jeg er en del av den siden som ser på oss selv som de gode. Du nøyanserer alt for lite. Det er de vestlige moralsk korrupterte lederne som erklærer krig, ikke jeg. Bare fordi jeg bor i et vestlig land bør ikke jeg ses på som en del av denne konflikten.

Selv i ditt andre innlegg skriver du vi. Jeg er ikke interessert i å være med.
Sist endret av St.Vitus; 25. mars 2010 kl. 18:17.
Definisjonen på ordet terrorisme er

terrorisme ~is'me -n bruk av organiserte voldshandlinger for å fremme politiske mål
terror terror -en (eng., av lat. 'redsel') organiserte voldshandlinger som skal skape sterk frykt undertrykke et folk med vold og t- / psykisk t

Ganske grei definisjon og ser ikke at den er for bred. På Wikipedia står det en forklaring på terrorisme, ikke definisjonen. Den finner man i ordboka
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Definisjonen på ordet terrorisme er

terrorisme ~is'me -n bruk av organiserte voldshandlinger for å fremme politiske mål
terror terror -en (eng., av lat. 'redsel') organiserte voldshandlinger som skal skape sterk frykt undertrykke et folk med vold og t- / psykisk t

Ganske grei definisjon og ser ikke at den er for bred. På Wikipedia står det en forklaring på terrorisme, ikke definisjonen. Den finner man i ordboka
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du kom med trådens mest unyttige post. Det er en definisjon, men den definisjonen gjer jo utvilsomt t.d. Irak-krigen, Afghanistankrigen, WWII, WWI, you name it, til terror. Så definisjonen er nytteløs fordi den gjer all organisert vold for å nå et mål til terror.
Det er definisjonen som står i ordboken som gjelder. Skal hver enkelt utarbeide sine egne definisjoner på ting etter eget velbefinnende ville det blitt vanskelig å diskutere etter hvert.

Er definisjonen i ordboken feil eller mangelfull må man forsøke å få denne endret istedet for å være definisjonsliberalist og skrive sin egen ordbok.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Det er definisjonen som står i ordboken som gjelder. Skal hver enkelt utarbeide sine egne definisjoner på ting etter eget velbefinnende ville det blitt vanskelig å diskutere etter hvert.
Vis hele sitatet...
Det er irrelevant. Eg synst definisjonen bør vere det fleirtalet forstår med eit ord, og ikkje det ein ordbokforfatter tenkte på et gitt tidspunkt. Poenget med denne tråden er jo nettopp å ta opp kva ulike legg i terrorisme; Bush hadde sin definisjon, Netanyahu har sin definisjon, Ahmed Yassin har sin definisjon.

Og ordboka sin definisjon var i så måte svært mangelfull til vestlig forståelse av terror, ettersom den innbefatter all voldsbruk med et politisk mål - uten å diskrimenere kven voldsbruken er retta mot. Eg kan ikkje utan viare komme på ein veldig mykje betre definisjon som er like kort og konsis - men det er kanskje fordi det er et nyansert begrep?
Såvidt meg bekjent eksisterer det bred konsensus om den definisjonen som står oppgitt i ordboken. Og som sagt, mener flertallet at definisjonen er ut på dato - så går det an å få endret denne.

Kanskje dreier dette seg om at vi må skille på definisjon og tolkning av et ord?
Jeg glemte vel å komme inn på dette med historiske situasjoner hvor ordet terror vagler. Dette er jeg enig i, men diskuterer man historie tilpasser man også terminologien sin, og jeg er ganske sikker på at ordet terror ikke er spesielt mye brukt når man diskuterer WW1 og 2.

Jeg tror som sagt de fleste forbinder ordet terror med organiserte voldshandlinger fra politiske grupperinger mot sivilbefolkning for å skape frykt.
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Såvidt meg bekjent eksisterer det bred konsensus om den definisjonen som står oppgitt i ordboken. Og som sagt, mener flertallet at definisjonen er ut på dato - så går det an å få endret denne.

Kanskje dreier dette seg om at vi må skille på definisjon og tolkning av et ord?
Jeg glemte vel å komme inn på dette med historiske situasjoner hvor ordet terror vagler. Dette er jeg enig i, men diskuterer man historie tilpasser man også terminologien sin, og jeg er ganske sikker på at ordet terror ikke er spesielt mye brukt når man diskuterer WW1 og 2.

Jeg tror som sagt de fleste forbinder ordet terror med organiserte voldshandlinger fra politiske grupperinger mot sivilbefolkning for å skape frykt.
Vis hele sitatet...
11.September 2001, så fikk det ordet en ny global betydning!
Definisjonen av terror mener jeg å huske at er noe av det det er MINST konsensus om internasjonalt, så der er du litt på villspor, epitaph, og jeg syns den var litt dårlig selv også, siden den bare tar i betraktning hva man ønsker å oppnå med handlingen, ikke målene/ofrene for angrepet. Som den står nå blir ALL krigføring terrorisme. Derimot, hvis vi legger til "mot sivile mål", bak "voldshandlinger" så tror jeg ganske mange flere vil kunne si seg enige i den. Hvorfor? Fordi millitære styrker involvert i en krig faktisk er "lovlige" mål, uavhengig av hva slags midler man bruker til å angripe dem, selv om det man ønsker å oppnå er et politisk mål, mens å bevisst angripe sivile mål, regnes som terror/krigsforbrytelser og ulovlig, uavhengig av midler og hensikt.
Sitat av atomet Vis innlegg
Definisjonen av terror mener jeg å huske at er noe av det det er MINST konsensus om internasjonalt, så der er du litt på villspor, epitaph, og jeg syns den var litt dårlig selv også, siden den bare tar i betraktning hva man ønsker å oppnå med handlingen, ikke målene/ofrene for angrepet. Som den står nå blir ALL krigføring terrorisme. Derimot, hvis vi legger til "mot sivile mål", bak "voldshandlinger" så tror jeg ganske mange flere vil kunne si seg enige i den. Hvorfor? Fordi millitære styrker involvert i en krig faktisk er "lovlige" mål, uavhengig av hva slags midler man bruker til å angripe dem, selv om det man ønsker å oppnå er et politisk mål, mens å bevisst angripe sivile mål, regnes som terror/krigsforbrytelser og ulovlig, uavhengig av midler og hensikt.
Vis hele sitatet...
Jeg quota deg nettopp på facebook gruppen "FÅ MULLAH KREKAR UT AV NORGE" ang definisjon av terrorisme. Uten navn og nettsted da. Si ifra hvis du føler at jeg misbrukte quoten din så fjerner jeg den!
Det går sikkert bra Jeg mener det er en bra definisjon (og den er vel heller ikke "min"), så kan det jo bli interessant å se hvordan den blir mottatt i den gruppa...