Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2794
Sitter her med en defekt "WD Elements Portable" som jeg har fått i oppgave å se om jeg klarer å få noe nyttig ut av (helst data), og i så måte lurer jeg skrekkelig på hvordan jeg får ut harddisken av denne konstruksjonen. Har selvfølgelig googlet litt, men finner stort sett bare guider til andre versjoner av WD sine portable saker. Noen som har sett noe slikt eller er bedre enn meg til å lete?
Men mindre du er virkelig dreven på finmekanikk, så er rå makt ofte enklest å likeså greit vist kontrolleren allerede har tatt kveld. Skulle hente ut disken fra madammen sin MyBook i vanlig størrelse, men endte opp med å benytte sleggemekanikk.
Baufil+hammer = profitt

Slet selv med å finne en guide om hvordan jeg skulle åpne en WD ekstern HDD, men måtte google noen timer før jeg i det hele tatt fant en guide som viste det. Men finner du den ikke når du kobler den til USB porten? Er selve HDD'n defekt? Starter den opp? Finner du den?
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Baufil+hammer = profitt

Slet selv med å finne en guide om hvordan jeg skulle åpne en WD ekstern HDD, men måtte google noen timer før jeg i det hele tatt fant en guide som viste det. Men finner du den ikke når du kobler den til USB porten? Er selve HDD'n defekt? Starter den opp? Finner du den?
Vis hele sitatet...
Det blinker et blått lys på disken og det dukker opp en "WD" enhet i "trygg fjerning av enheter", men ellers ingen kontakt med innholdet, og fra det jeg har støtt på tidligere av slike disker tyder dette mest på at det er "disk->usb" enheten som er fubar. Og det er tross alt den vanligste feilkilden i slike produkter. Hvis det er disken som er død, så kan jeg jo ikke gjøre så mye, men inntil den tid vil jeg ikke utsette enheten for mye vold, for det er ingen vits å prøve å ødelegge den helt.
Ser du den i Disk Management? Kan hende den er blitt korrupt og alt er blitt 'RAW' data. Formater den og bruk GetDataBack for å hente ut dataen.
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Ser du den i Disk Management? Kan hende den er blitt korrupt og alt er blitt 'RAW' data. Formater den og bruk GetDataBack for å hente ut dataen.
Vis hele sitatet...
Nope, jeg har sjekket der også, men der var det lite å finne, så jeg må nok ha disken ut rent fysisk for å teste den.
Du er sikker på at det er selve disken som er defekt og ikke bare strømkabelen?

Jeg hadde samme disk som deg og den tok kvelden. Jeg fant ut at det bare var strømadapteret som hadde tatt kvelden.

om du skal ha ut selve disken, bare skru ut skruene som er på begge kortveggene (4 totalt) og så bruk en flat skrutrekker til å bikke ut den ene kortveggen. Du knekker festene, men får i hvertfall ut disken.

Og om du trenger ny boks til disken, kan du se på denne.

Har gjort det samme selv og har ikke hatt noen problemer siden jeg byttet i påsken i fjor
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
moan1244: Problemet er at det ikke er samme disk som du har. Dette er en 2,5" disk, altså for bærbare maskiner, ikke en 3,5" disk. Disse krever ikke ekstern strømforsyning, og har heller ikke noen som helst skruer. At det ikke er strømforsyningens problem skulle være ganske klart i det øyeblikket jeg skrev at den startet opp, men ikke ble helt detektert. Hadde den hatt noen synlige skruer hadde jeg bare skrudd den opp. Ser nå at lenken jeg oppga ikke gjør det klart at dette er en 2,5" disk. Beklager det.

edit: bah. Det var enklere enn det så ut til. Flatt skrujern til å få av sidene og så bare dytte og dra ut disken. Det var btw en WD2500E1MS-00 disk. (siste info for søkemotorer sin skyld)
Sist endret av meitemark; 25. januar 2010 kl. 20:10.
Har selv hatt samme problem med en koselig sak kjøpt inn på sydenfylla, en pen liten rosa sak med "Portable HD" eller noe lignende påskrevet, den funket i omtrent tre uker før jeg fikk dette problemet, løste saken med slegge og en god dose bensin...
meitemark's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Har selv hatt samme problem med en koselig sak kjøpt inn på sydenfylla, en pen liten rosa sak med "Portable HD" eller noe lignende påskrevet, den funket i omtrent tre uker før jeg fikk dette problemet, løste saken med slegge og en god dose bensin...
Vis hele sitatet...
Mens jeg applauderer løsningsmetoden, så må jeg nevne at dette er ikke min disk, og den ble gitt til meg for å få ut data, ikke for at den skulle bli henrettet. Og den er grå, ikke rosa, så den fortjener ikke slegge.
Okay, bare tenkte jeg skulle legge til det som en reserveløsning, det er en herlig måte å få ut frustrasjon på.

Edit: dessuten var min, som du så fint bemerker, rosa, og hadde allerede da gjort seg fortjent til halshugging...
Sist endret av ROFLCOPTER; 25. januar 2010 kl. 20:28.