Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 20698
Hei, jeg er gutt på 16 som har veldig lyst til å lære meg en/noen dialekter.
Selv har jeg mest lyst til å lære med enten stavangerdialekt, bergensdialekt eller kristiandssandsdialekt. Grunnen er vel bare fordi jeg har en ganske kjedelig "vanlig" dialekt. Larviksdialekt/Brunlanesdialekt.

Bare lurer på noen tips om hvordan man kan lære seg slike dialekter på en gratis og grei måte.


For og også slå 45 fluer i en smekk så kan vi poste ut videoer eller lydopptak av dialekter fra forskjellige steder. Da mener jeg seriøse klipp av folk som snakke/lærer bort en dialekt. Ikke til Team Anthonsen greier som er mer morsomt enn lærerikt.

Håper noen får hjulpet meg
Studert på/i den aktuelle plassen/fylket som har dialekten, så lærer du den raskt
Evt skaff deg tilflytta venner som snakker aktuell dialekt... Sånt smitter raskt
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Se på der ingen skulle tru at nokon kunne bu
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tips fra en språkfantast som har reist mye rundt om i verden.

Snakk med deg selv på et språk eller en dialekt du ønsker å lære, gjenta deg selv ofte, og gjerne bruk de nye ordene du lærer om og om igjen.
Akkurat dialekt-spesifikt kan bli vanskelig, og en person som er fra distriktet selv vil nok kjenne deg igjen uansett siden man har et eget toneleie for sin egen dialekt som alltid henger igjen.
Arne Torp er rimelig stø på norske dialekter, sjekk ut om han har noen relevante bøker eller TV-opptredener. Har blant annet sett klipp hvor han snakker norrønt på skolen, og rimelig sikker på at han er med i Typisk Norsk.
yrkesaktiv.
Trådstarter
Vet hvem Arne Torp er ja, han var med i Typisk Norsk når det handlet om retorikk.
Det går an å kjøpe læremateriell i dialektologi, da får du med målprøver på diverse steder på cd, og du kan lese deg frem til de ulike trekkene som er typisk for den eneklete dialekt. Der står det også en del om hvordan vi lager forskjellige dialekttypiske lyder (f.eks tjukk l) med munnen og tungen, noe som sikkert gjør uttalen noe lettere å få til.

Lykke til!
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Arne Torp er rimelig stø på norske dialekter, sjekk ut om han har noen relevante bøker eller TV-opptredener. Har blant annet sett klipp hvor han snakker norrønt på skolen, og rimelig sikker på at han er med i Typisk Norsk.
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, og lager radioreklamer for Joker. Fin type.

Ellers er det vel ikke så veldig vanskelig å lære seg særegne ord for en gitt dialekt. Litt pugging og øving så sitter det. Det vanskelige med å lære seg en ny dialekt er, som det er blitt nevnt, toneleiet. Jeg vil anbefale å rett og slett bare høre så mye som mulig på den dialekten du vil lære deg, og prøve å herme etter toneleiet. Gjerne med virkelige ord, men du kan godt mumle eller nynne så lenge toneleiet er riktig. Bruk gjerne stemmeopptaker eller lignende, slik at du kan høre deg selv "utenfra". Det er ikke alltid så lett som det høres ut til.
Lokal TV fra de plassene som du vil lære dialektene til. NRK sine distriktsnyheter er vel gratis på nett. Og videoinnslag fra lokalaviser.
Se på midt-nytt.
Sist endret av Kalars; 4. januar 2010 kl. 21:41.
Finn deg en venn på skype som bor i Kristiansand, snakk med han ofte, og gjenta ordene som skiller seg mest som f.eks [Jeg]-[Æ]
[Heter]-[Hetår]

Det du kanskje burde øve mest på er å ikke rulle på "R"
yrkesaktiv.
Trådstarter
Noen som har noen forslag til hvem dialekt som er lettest å lære meg? Snakker altså larviksdialekt (blir vel litt bred oslodialekt)
Molde dialekta er nå lett i hvertfall, jeg har bodd her nå i to år å har ingen problemer med å legge om uten at det høres helt merkelig ut =)

Snakker fortsatt østlending, men folk hjemme fra sier jeg høres mer å mer ut som om jeg er her oppe fra.
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Noen som har noen forslag til hvem dialekt som er lettest å lære meg? Snakker altså larviksdialekt (blir vel litt bred oslodialekt)
Vis hele sitatet...
Først og fremst så heter det Hvilken dialekt. Jeg ville ha gått for sørlandsdialekten.
yrkesaktiv.
Trådstarter
Sitat av Dotten Vis innlegg
Først og fremst så heter det Hvilken dialekt. Jeg ville ha gått for sørlandsdialekten.
Vis hele sitatet...
Takk. Hvilken **
Sitat av AndaRockaz Vis innlegg
Noen som har noen forslag til hvem dialekt som er lettest å lære meg? Snakker altså larviksdialekt (blir vel litt bred oslodialekt)
Vis hele sitatet...
Helgelands dialekt.
Bergensdialekt <3 Skarring på R'en er for mannfolk
Prøv Haugesunds dialekt. Det får du nok ikke til med det første.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan iallfall nevne det at Haugesundsdialekten er et rent helvete å lære seg. Men ta en lett sørlands-dialekt, som for eksempel Peter sin. Lillesand- eller Grimstad-dialekten er veldig grei å lære seg. Trøndersk kan til tider være vanskelig for østlendinger, men du kan jo prøve å etterligne Øyvind til de grader Ellers kan Bergensk være lettere enn Stavangersk, da vi har en del uttrykk som gjør det vanskeligere å huske.

Må jo forøvrig beklage for å kaste denne tråden opp igjen, men la merke til at det ikke var noe spesifikt svar til nå.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Skarring på R'en er for mannfolk
Vis hele sitatet...
Dette er dokumentert fakta!

For østlendinger kan det være lettere å skarre på R'en, så det kan bli en god sak. Den andre veien er det verre, derimot. Vestlendinger, spesielt fra Rogalandsområdet, har ingen erfaring på å rulle med R'en, noe som kan vise seg å være umulig for oss

Men, som sagt, prøv en lett sørlands-dialekt, helst noe mellom Arendal og Kristiansand. Rore-dialekten er en fin og enkel, for den saks skyld (noe lignende Peter sin, bare litt lettere i kantene). Andre dialekter som kan være gode å nevne er Ålesundsdialekten, som er ren og rund; Egersundsdialekten er også en enkel Vestlands-dialekt som kan fint benyttes av Østlandet.

Noen dialekter finnes det derimot, som aldri en gang burde bli prøvd på. Jærsk kan være uforståelig for de fleste av det blide Vestland, og spesielt hvis en bor på steder som Bryne, Nærbø eller Varhaug. Koddadn, som kommer fra Sogn og Fjordane, burde bli sekludert som eget språk. Det samme gjelder Brakesjite og forøvrig resten av Sogn og Fjordane. Indre Halling kan bortimot høres ut som åndsfordrivelse til tider, så hold deg unna områdene rundt Gølsvik, Ål og Nes... Møre og Romsdal har sine skavanker også, men da helst med inandte Sunnmøre og resten av Oppland.

Her gjelder det å prøve og faile, som i det meste!
Sist endret av tabletop; 12. mai 2010 kl. 01:45. Grunn: Typo
Bodde i Asker noen år når jeg var liten, og snakket østlandsk til jeg gikk i 5.klasse. Da la jeg om til bergensk. Prøver meg på østlandsk igjen i ny og ne, men det nytter ikke. Blir ganske dårlig, selvom halve familien min snakker østlandsk, og jeg bor med den dialekten.. Skal ikke være lett..
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Bodde i Asker noen år når jeg var liten, og snakket østlandsk til jeg gikk i 5.klasse. Da la jeg om til bergensk. Prøver meg på østlandsk igjen i ny og ne, men det nytter ikke. Blir ganske dårlig, selvom halve familien min snakker østlandsk, og jeg bor med den dialekten.. Skal ikke være lett..
Vis hele sitatet...
Språkforsker Arne Torp, mener at skarre-r og retroflekse konsonanter motvirker hverandre, og at det derfor er lite sannsynlig at dialekter med retroflekser kommer til å ta til seg skarre-r-en. Så det kan være vanskelig å legge over til en ren skarre-r, da de retroflekse konsonantene mest sannsynlig vil komme i veien. Derimot, hvis du studerer under lengre tid i et miljø, vil du ettervert lære deg dialekten til et visst nivå der du kan etterligne den.

Dette kan dog være et grunnlag for at en mister sine språklige røtter, noe Donkeybrain har gjort igjennom tidene.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Bergensdialekt <3 Skarring på R'en er for mannfolk
Vis hele sitatet...
nei
titegn
Jeg gikk inn for å lære meg å imitere Arne Brimi når jeg var yngre. Da satte jeg meg ned med videospilleren og fokuserte på enkeltord, om og om igjen (toneforskjeller, lengde på vokalene, etc.). Etterhvert som jeg hadde lært meg en del av hans fraser, kunne jeg si nesten hva jeg ville på den dialekten uten å måtte tenke meg om, og fikk god respons. Så det er mitt tips.

Og hvis du er musikalsk vil det være lettere for deg å lære nye dialekter. Lykke til!
Sist endret av HomerJay666; 12. mai 2010 kl. 02:30.
Er det ikke kulere å kunne snakke nordnorsk som Bård Tufe Johansen og Harald Eia i "Joker Nord"? ^^
Nordnorsk, eller Brumunddal dialekta
Nordnorsk er lett, men hold deg unna Harstad dialekta, gå for Finnmark først (ligner mer på østlandsk, du må bare huske tjukk L og masse æ'er), så kan du avansere til Troms/Nordland.
Jeg kommer fra Gudbransdalen, og hvis du ikke har fått med deg hvordan vi snakker her så er du in for a treat!
Ganske stolt over dialekta mi =)

Her er et godt eksempel på den nokså spesielle dialekten vår:
http://www.youtube.com/watch?v=tjLzRnMQDUI
Sist endret av Bluish; 12. mai 2010 kl. 10:17.
Sitat av Bluish Vis innlegg
Jeg kommer fra Gudbransdalen, og hvis du ikke har fått med deg hvordan vi snakker her så er du in for a treat!
Ganske stolt over dialekta mi =)

Her er et godt eksempel på den nokså spesielle dialekten vår:
http://www.youtube.com/watch?v=tjLzRnMQDUI
Vis hele sitatet...
Men husk at Gudbrandsdalsdialekta er forskjellig fra nord og sør. Det der høres ut som... Sør-Fron?
Freak Trooper
Joey's Avatar
Kva med nynorsk? Er mange gode nynorskdialekter oppe på Sunnmøre. Berre hald deg unna Ålesunds-dialekta.

Du kan byrje å høyre på Side Brok, eit band i frå Hovdebygda som ligger mellom Ørsta og Volda.

Spotify

Heimeside med ordbok!
Jeg tror det er Nord-Fron, faktisk...men skal ikke si sikkert...
Bor ikke i Fron selv, men litt lenger nord hvor vi snakker som Arne Brimi.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av tabletop Vis innlegg
Kan iallfall nevne det at Haugesundsdialekten er et rent helvete å lære seg. Men ta en lett sørlands-dialekt, som for eksempel Peter sin. Lillesand- eller Grimstad-dialekten er veldig grei å lære seg. Trøndersk kan til tider være vanskelig for østlendinger, men du kan jo prøve å etterligne Øyvind til de grader Ellers kan Bergensk være lettere enn Stavangersk, da vi har en del uttrykk som gjør det vanskeligere å huske.

Må jo forøvrig beklage for å kaste denne tråden opp igjen, men la merke til at det ikke var noe spesifikt svar til nå.



Dette er dokumentert fakta!

For østlendinger kan det være lettere å skarre på R'en, så det kan bli en god sak. Den andre veien er det verre, derimot. Vestlendinger, spesielt fra Rogalandsområdet, har ingen erfaring på å rulle med R'en, noe som kan vise seg å være umulig for oss

Men, som sagt, prøv en lett sørlands-dialekt, helst noe mellom Arendal og Kristiansand. Rore-dialekten er en fin og enkel, for den saks skyld (noe lignende Peter sin, bare litt lettere i kantene). Andre dialekter som kan være gode å nevne er Ålesundsdialekten, som er ren og rund; Egersundsdialekten er også en enkel Vestlands-dialekt som kan fint benyttes av Østlandet.

Noen dialekter finnes det derimot, som aldri en gang burde bli prøvd på. Jærsk kan være uforståelig for de fleste av det blide Vestland, og spesielt hvis en bor på steder som Bryne, Nærbø eller Varhaug. Koddadn, som kommer fra Sogn og Fjordane, burde bli sekludert som eget språk. Det samme gjelder Brakesjite og forøvrig resten av Sogn og Fjordane. Indre Halling kan bortimot høres ut som åndsfordrivelse til tider, så hold deg unna områdene rundt Gølsvik, Ål og Nes... Møre og Romsdal har sine skavanker også, men da helst med inandte Sunnmøre og resten av Oppland.

Her gjelder det å prøve og faile, som i det meste!
Vis hele sitatet...
Klarer du ikke å rulle på R'en? :P Jeg er selv født og oppvokst Bergenser, og jeg klarer å snakke flytende "Oslosk" (hahaha :P), selv om det byr meg i mot (annen historie)
Neutral Good
Mith's Avatar
Hvis du ikke vet at "Oslosk" heter Oslomål så kan du umulig snakke det særlig godt...
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du ikke vet at "Oslosk" heter Oslomål så kan du umulig snakke det særlig godt...
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du jeg skrev det slik: "Oslosk"? Gad
▼ ... mange måneder senere ... ▼
du sliter litt med kristiansand dialekt, Vi skarrer på R'en noe som er litt umulig og få til for mange, haha
Nordfjorddialekta er drittøff da, men det kan være pga. at jeg snakker med Nordfjorddialekt
Har fått kommentarer fra folk fra Østlandet om at dialekta mi er sexy etc.
Må æ no få sei sjøl så e no trønderdialekta fin å hør på, så det e bærre å sett i gang å øv! (Vel å merke så er trønderdialektene utenfor Osen og Verdal/inderøy lite pen å høre på.)
Hør på denne på repeat.

Fin diksjon og enda finere sang, litt lokal geografi får man også med på kjøpet.

http://www.youtube.com/watch?v=zlxV7j5Ye24
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Nordfjorddialekta er drittøff da, men det kan være pga. at jeg snakker med Nordfjorddialekt
Har fått kommentarer fra folk fra Østlandet om at dialekta mi er sexy etc.
Vis hele sitatet...
Nordfjorddialekta er vel rimelig utvatna. Mykje bokmålsord og slikt. Spesielt inni Stryn.

Kvifor skriv du bokmål, forresten?
Den fineste, og villeste, dialekten i Norge er dialekten de snakker i Valle og Hylestad.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
- æ e ude å ede, e du å ude a ede?

- E vilau!

- Skammi bage ei kage?

- Rægår til midda!


Mandalsdialekt.
Sist endret av Bombasa; 2. mai 2011 kl. 22:51.
Da jeg gikk almenn påbygg, så hadde vi en del om dialekter og dialektforskjeller. Mye av de samme tingene Arne Torp snakker om i Jokerreklamene.
Heldigvis for meg hadde jeg nettopp kommet tilbake fra militæret på denne tida, og hadde bodd sammen med mennesker fra hele landet i et år.
Jeg gjetta riktig stort sett hver gang, men jeg ante ikke hvorfor. Det bare hørtes riktig ut.

Så hvis du har tenkt å lære å snakke en dialekt, tror jeg minstekravet må være å bli kjent med noen som snakker dialekten. Som foreksempel å reise dit på skole.
Det er jo litt vrient når du bare er 16 år, men har du fortsatt lyst om to år, så vet du hva du kan gjøre.

Jeg kan ihvertfall garantere at det er ikke noe du kan lese deg til. Du må høre og bruke språket for å lære det.
Sitat av Dotten Vis innlegg
Først og fremst så heter det Hvilken dialekt. Jeg ville ha gått for sørlandsdialekten.
Vis hele sitatet...
Men ikke på dialekten hans, der heter det hvem blandt de yngre, og åssen blandt de eldre.

Sitat av jarinalus Vis innlegg
Kvifor skriv du bokmål, forresten?
Vis hele sitatet...
I Norge skriver de fleste bokmål og snakker sin egen dialekt.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Nordfjorddialekta er vel rimelig utvatna. Mykje bokmålsord og slikt. Spesielt inni Stryn.

Kvifor skriv du bokmål, forresten?
Vis hele sitatet...
Heile klassa på barneskulen hadde bokmål som hovudmål, inkl. undertegna.
Men det betyr ikkje at du skal utelukkje at eg kan snakke nynorsk i tillegg. Dessutan så har eg eit meir nynorsk forhold til språket mitt enn mange andre her i kommuna.