Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1100
Det ser ut til det kan komme ett nytt forslag som vil innebære bestemte tidsintervaller for den spesifikke sykdom. Dette vil sannsynligvis føre til at en del må gå på jobb etter sykdom tidligere en de er vant med.

Noen som har en mening om dette ?

Her er artikkelen : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=592438
Det burde vel være den enkelte i samråd med lege som finner ut om man er arbeidsdyktig eller ikke. Byråkratene har å holde seg langt unna.
Sitat av pyramide Vis innlegg
Det burde vel være den enkelte i samråd med lege som finner ut om man er arbeidsdyktig eller ikke. Byråkratene har å holde seg langt unna.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ett faktum at nordmenn er verdens sykeste folkeslag. Vi har også den beste arbeidsmiljølov etc. dette skulle vell tilsi lavt sykefravær?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Men det er jo ett faktum at nordmenn er verdens sykeste folkeslag. Vi har også den beste arbeidsmiljølov etc. dette skulle vell tilsi lavt sykefravær?
Vis hele sitatet...
sykdom sprer seg da selvom. Sykefravær i Norge gir deg mer enn noen i andre land, du får lønn og kan ta 14 dager fri. Det blir fort ferie slikt
Tanken bak forslaget er nokk god, men tror ikke dette er så greit å gjennomføre i praksis. men hadde vert greit og fått bukt med alle snylterne i samfundet også som bare er late
Ikke nødvendigvis. Større forskjeller blant folks velstand har også en del og si. Når de rike blir rikere, og alle andre fortsatt har det de har, øker sykefraværet. I offentlig yrker som feks sykepleiere og lærere, så forstår jeg godt at man kan bli syk av stress. Og stress over tid medfører generelt dårligere immunforsvar. Også har vi mye mer sittestillende livsstil, så flere blir ødelagt på grunn av dårlig ergonomi og lite trim.
På sett og vis enig med deg pyramide. Men i mitt yrke (snekker så ser jeg att mange utnytter systemet for å få fri, noe jeg er en sterk motstander av. Det er jo faktisk folk som trenger pengene mere enn de som bare er late..
sikkert noe skriveleifer her ettersom jeg er godt på vei med pilsen
Et system arbeidplassen til min bror hadde synes jeg er veldig bra. Der fikk han rundt 1000 kroner i maaneden for aa ikke kraesje bilen(han var sjaaför). Det samme kunne blitt gjort med sykemeldinger. Om man ikke blir sykemeldt paa en maaned faar man en liten bonus, f. eks. 1000 kroner. Det höres kanskje mye ut for arbeidsgiveren, men det er faktisk ca. like mye som en dagslönn. Jeg tror nok at folk ville blitt mjindre sykemeldte, for aa faa 1000 kroner ekstra i maaneden for aa gjör det man faar betalt for er jo ganske bra
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Et system arbeidplassen til min bror hadde synes jeg er veldig bra. Der fikk han rundt 1000 kroner i maaneden for aa ikke kraesje bilen(han var sjaaför). Det samme kunne blitt gjort med sykemeldinger. Om man ikke blir sykemeldt paa en maaned faar man en liten bonus, f. eks. 1000 kroner. Det höres kanskje mye ut for arbeidsgiveren, men det er faktisk ca. like mye som en dagslönn. Jeg tror nok at folk ville blitt mjindre sykemeldte, for aa faa 1000 kroner ekstra i maaneden for aa gjör det man faar betalt for er jo ganske bra
Vis hele sitatet...
Så om man har uflaks og drar på seg en influensa eller sliter ut ryggen skal man straffes i form av å tjene mindre? Der kommer ikke jeg til å jobbe, ihvertfall!
Jeg forstår tankegangen men det er faktisk en grunn til at man kan få fri fra jobben når man trenger det. Det er sjeldent sunt å jobbe når man burde vært sykemeldt, og det er nok flere enn du tror som kan tenke seg å stikke på jobb med 38 i feber for den ekstra tusenlappen.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Så om man har uflaks og drar på seg en influensa eller sliter ut ryggen skal man straffes i form av å tjene mindre? Der kommer ikke jeg til å jobbe, ihvertfall!
Jeg forstår tankegangen men det er faktisk en grunn til at man kan få fri fra jobben når man trenger det. Det er sjeldent sunt å jobbe når man burde vært sykemeldt, og det er nok flere enn du tror som kan tenke seg å stikke på jobb med 38 i feber for den ekstra tusenlappen.
Vis hele sitatet...
Man straffes jo ikke av aa väre syk, man for en bonus for aa ikke väre det. Det kan väre det er som du sier, men det kunne blitt utprövd ihvertfall.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Man straffes jo ikke av aa väre syk, man for en bonus for aa ikke väre det. Det kan väre det er som du sier, men det kunne blitt utprövd ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Man straffes ikke hvis man bryter loven, men får en bonus i form av frihet hvis man ikke gjør det.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Et system arbeidplassen til min bror hadde synes jeg er veldig bra. Der fikk han rundt 1000 kroner i maaneden for aa ikke kraesje bilen(han var sjaaför). Det samme kunne blitt gjort med sykemeldinger. Om man ikke blir sykemeldt paa en maaned faar man en liten bonus, f. eks. 1000 kroner. Det höres kanskje mye ut for arbeidsgiveren, men det er faktisk ca. like mye som en dagslönn. Jeg tror nok at folk ville blitt mjindre sykemeldte, for aa faa 1000 kroner ekstra i maaneden for aa gjör det man faar betalt for er jo ganske bra
Vis hele sitatet...

En annen måte å se det på er at en mister 1000kr hvis en blir syk. Å la ikke bli bli syk eller skadet er ikke en prestasjon slik som å ikke kræsje bilen (Vet ikke om jeg synes det er en prestasjon heller, men det får nå være)
Sist endret av tep0sen; 21. november 2009 kl. 03:47. Grunn: Ryddet i språket for å frem meningen bedre
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Man straffes jo ikke av aa väre syk, man for en bonus for aa ikke väre det. Det kan väre det er som du sier, men det kunne blitt utprövd ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Det er en god ide til en hvis grad, men det kan fort bli en bjørnetjeneste hvis folk går på jobb med influensa ol og smitter resten av de ansatte.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er en god ide til en hvis grad, men det kan fort bli en bjørnetjeneste hvis folk går på jobb med influensa ol og smitter resten av de ansatte.
Vis hele sitatet...
Jeg ser problemet, men jeg tenker mer paa ting som hodepine, magepine og slike ting som flittig blir utnyttet/misbrukt altfor mye. Det burde ihvertfall väre värdt et forsök.
Ja det er jo en del parasitter og utøy i systemet. Kjenner selv mange som utnytter egenmelding og sånt. Skulle virkelig funnet en metode som fikk de i gapestokken til spott og spe!