Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4560
Når man lager salpeter fra gjæret avføring, koker man opp lutet, men det salpetret som setter seg på bunnen av kasserollen er jo meget urent.

Holder det å rense det ved å koke det opp på nytt med rent vann, eller må det annen rensing til?
Det må nok rekrystalliseres i flere trinn tenker jeg.
Så hvis jeg gjør som følger:

Man tar avføring fra dyr eller mennesker, blander det med jordsmonn, aske og evt. kalk. Dette fylles i et trekar, og deretter heller man på vann. Etter 10-12 timer tømmer man av vannet, nå ”enkel lut”.
Så tar man ny jordblanding i karet, og fyller igjen over vannet (luten). Prosessen kan gjentas en til to ganger, altså to eller tredobbel lut.
Når dette er overstått, tar man luten og heller den over i et kokekar, når luten kokes opp, krystalliserer salpeteren seg på bunnen, denne salpeteren er som regel meget uren, og må derfor renses, dette gjøres ved å gjenta prosessen til salpeteren er akseptabel.

Jeg oversatte dette fra 4-5 forskjellige kilder på dansk, og satte det sammen omtrent slik jeg forsto at det skulle gjøres, så jeg lurer på om det fungerer Gud, jeg ønsker meg mer fritid !
De første trinnene i prosessen kan jeg dessverre ikke uttale meg om, men de rekrystalliseringen ville jeg gjort ca. sånn som du sa det.
Neinei, men jeg håper at dette fungerer, kommer sikkert til å lukte dævelskap i bakgården når jeg setter igang å koke utvannet frau ;D
Ettersom jeg husker fra prosessen fra et kloakkanlegg jeg besøkte så var det snakk om ammoniumnitrat og ikke salpeter.
Men lykke til med "bæsjekokeriet" ditt! Slike prosjekter er alltid stor stas!
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Du må virkelig være desperat etter nitrat

Som Nitrofis sier, så vil dette bli en flertrinns renseprosess om dette skulle bli gjort, men jeg ville droppet planene dine og istedet kjøpe kjemikalier.

Giz!
Hehe er ikke mangel på kjemikalier det står på, mer morsomheten med å mestre noe ;D Kan skaffe salpeter fra FK butikken eller mamut, siden begge er i nærheten, men det er liksom en del av morroa å få det til selv

EDIT: Skal nok kose meg godt med "bæsjekokeriet" mitt jeg ja ;D
Sist endret av ROFLCOPTER; 3. november 2009 kl. 21:10.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Liker at du vil gjøre dette prosjektet til tross for hvor enkelt og billig du kan kjøpe det
Og NitroFis, AN er jo salpeter det og da
Salpeter er fellesnevner for nitratgjødslene, som Ammon salpeter, Kalisalpeter, chilesalpeter og kalk salpeter.
I følge mine kilder skulle dette visstnok bli kaliumnitrat, så vidt jeg husker Samme det, uansett hva det er så skal det bli morsomt å se fjeset til ho mor når jeg koker dritten ;D
Det skal bli KNO3. Fett at du prøver! Sleng opp noe bilder av resultatet

Som jeg husker det var noe lignende du beskriver. Tror det er to metoder:
1. Jord og urin ble samlet i spesielle små hus/hytter, videre ventet man i antall x dager, så skulle det dannes KNO3 på taket og veggene etter en forråtningsprossess. Det var ett eller annet med med bakken inni husene.

2. Avføring, planter, jord, aske, bark blandet. Sette (Potet blader?) over og piss over det hele. Dette skal gjøres mange ganger over flere uker. Så skulle man sette det hele i et bøtte, og helle vann over. Og filtrer med ett eller annet.

Det er alt jeg husker, og det stemmer ikke helt med det du sier. Men for all del prøv! Skal se om jeg kan finne der jeg leste det..

EDIT: Fant en link om den ene metoden!! Se om du får noe ut av det: http://www.fryingcolors.com/saltpeter.html
Sist endret av Bob; 4. november 2009 kl. 12:50.
Har hatt det litt travelt de siste ukene, vi holder på å restaurere stabburet, og jeg henger et godt stykke etter på leksefronten

Men hvis læreren ikke leker pi** i morgen, skal jeg lete fram greiene, hadde en kokeplate en gang, men tror den ble med på søppel-lasset i fjor (Tror ikke jeg får koke det på kjøkkenet, så må vel leite litt)
Skal sørge for å få med noen bilder, og melde fra om resultatene
Har da altså kommet litt i gang, hadde noen problemer, bl.a. med det karet som heksebrygget skulle blandes i Endte opp med en 10-litersbøtte, for å få prøvd det

Klarer uansett ikke å koke mer enn en par liter av gangen, max Jeg måtte også bruke av "tallja", altså en blanding av frau og sagflis, hadde lite lyst til å løpe rundt inne i fjøset med en spade og måke opp bæsj, for så å gå ut igjen med stasen, ser litt merkelig ut ;P

Results, litt utrivelig, alt ble liksom liggende i toppen av bøtta, så det kan se litt merkelig ut.

Bilde: http://i36.tinypic.com/ay6h5u.jpg
det var et serdeles svært og dårlig bilde :P
Jepp, spesielt svært, og da jeg oppdaget størrelsen, kunne jeg ikke forandre det, 5 min expired

Tok det med mobilen, og siden lyskasteren røk da vi badet før om dagen her, var det dårlig belyst Skal se om jeg får til noe bedre i morgen. skal også ta en grundig leiterunde etter kokeplata, har lite lyst til å koke på primus

Det skal bli KNO3. Fett at du prøver! Sleng opp noe bilder av resultatet

Som jeg husker det var noe lignende du beskriver. Tror det er to metoder:
1. Jord og urin ble samlet i spesielle små hus/hytter, videre ventet man i antall x dager, så skulle det dannes KNO3 på taket og veggene etter en forråtningsprossess. Det var ett eller annet med med bakken inni husene.

2. Avføring, planter, jord, aske, bark blandet. Sette (Potet blader?) over og piss over det hele. Dette skal gjøres mange ganger over flere uker. Så skulle man sette det hele i et bøtte, og helle vann over. Og filtrer med ett eller annet.

Det er alt jeg husker, og det stemmer ikke helt med det du sier. Men for all del prøv! Skal se om jeg kan finne der jeg leste det..

EDIT: Fant en link om den ene metoden!! Se om du får noe ut av det: http://www.fryingcolors.com/saltpeter.html
Vis hele sitatet...
Ja, leste om den første metoden du beskrev tidligere en gang. Husker ikke helt hvor, men der var det nevnt av man pleide å sette opp fjøs til dette formålet, etter 2-3 år kunne man ha flere tonn KNO3

Leste den "oppskriften" som du linket, ser ut som en mer "lag det fra bunnen av" metode, men hvis prosjektet mitt ikke fungerer, skal jeg prøve det Prøvde faktisk denne metoden for en par år tilbake, fra anarchist cookbook eller noe sånt. Ble ikke spesielt vellykket, men det var litt halvhjertet, dårlig planlagt og jeg var litt utålmodig

PS: Hvis en admin kan gjøre om det bildet til en link, evt formiske det, hadde det vært flott
Jeg blir så glad!
Du har rett og slett kokt bæsj!
Å tro meg, det lukter AKKURAT like vondt som man tror
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nok ett bevis på at megapixel ikke betyr en dritt, og bare er et salgstriks
I allefall, du nevnte Anarchist Cookbook... Jeg kan ikke høre eller se de 2 ordene uten og spy ut at du bør kaste den boka så den aldri blir funnet igjen om du fortsatt har den

Men anngående prosjektet: Vet du hvor lang tid det kan ta før det begynner og bli noe? Ikke si "AC sa bla bla bla" Det er ikke en kilde.
Bruker ikke AC som kilde nei... den lå ute på nett, full utgave tror jeg, og for en 12-åring var den fristende Men oppskriften på kno3 var en stor bommert, som mye annet derifra (ja, jeg har faktisk lest en god del om hva dere her på forumet syns om den, og jeg er enig ). Der sto det noe sånt som: "kok opp vann, fyll et kaffefilter med jord og hell vannet over, vent til det kjøles ned, og det vil dannes hvite krystaller rundt kanten"..... så nei, jeg bruker den ikke som noen kilde

Fullt ut enig med megapixler, det betyr ikke en dritt, speilrefleks derimot :P

Ang. prosjektet kommer det veldig an på fritiden min, jeg arbeider deltid i tilegg til skole, og har fem treninger i uka, så det er trangt med tid. Og jeg velger heller å være sammen med venner enn å sitte å brenne bæsj, sååå det blir vanskelig å si, skal poste bilder så snart jeg får de første brukbare resultatene

PS: Fikk tak i kaliumnitrat fra Dampsaga Zoo for en stund siden, skal ta en enkel sjekk når jeg får ferdig noe "hjemmelaget" Lage to røykbomber er nok mest aktuelt, enkelt, raskt og lett å filme ;P (og lettere å beregne enn "sprengkraft" fra krutt)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er ikke hva vi her på forumet _synes_ om den... Det er 100% objektivt sett søppel.
Hehe ok, 100% søppel da, men som sagt, fra en uvitende 12-årings synspunkt var den morsom, null peiling på hverken kjemi eller kilde-sjekking. Anyway, nevnte den mer som i en bisetning for å få med en feila variant, men kan vi droppe den nå? (mulig jeg ikke fikk med poenget mitt skikkelig der jeg nevnte den, men så har jeg ikke for vane og lese gjennom inleggene mine før jeg poster heller, så værsåsnill å hold ut med meg)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei det går bra! Er bare vær gang man ser det ordet bli nevnt, så bare MÅ man slenge ut harde fakta så ikke en kar uten peil ser det ordet, søker det opp, og dreper seg selv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ROFLCOPTER Vis innlegg
Så hvis jeg gjør som følger:

Man tar avføring fra dyr eller mennesker, blander det med jordsmonn, aske og evt. kalk. Dette fylles i et trekar, og deretter heller man på vann. Etter 10-12 timer tømmer man av vannet, nå ”enkel lut”.
Så tar man ny jordblanding i karet, og fyller igjen over vannet (luten). Prosessen kan gjentas en til to ganger, altså to eller tredobbel lut.
Når dette er overstått, tar man luten og heller den over i et kokekar, når luten kokes opp, krystalliserer salpeteren seg på bunnen, denne salpeteren er som regel meget uren, og må derfor renses, dette gjøres ved å gjenta prosessen til salpeteren er akseptabel.

Jeg oversatte dette fra 4-5 forskjellige kilder på dansk, og satte det sammen omtrent slik jeg forsto at det skulle gjøres, så jeg lurer på om det fungerer Gud, jeg ønsker meg mer fritid !
Vis hele sitatet...
hvad med den her film? du mente vel lort? :S altså afføring..
http://www.youtube.com/watch?v=g4FpKqG93rY
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BEKLAGER! :O Jeg glemte helt denne tråden og prosjektet, hele bøtta frøs i vinter, så jeg satte den til side fram til det ble varmere i været, og dermed var den glemt... Men jeg fant den igjen nå i dag, alt vannet hadde fordampet, men det lå et hvitt lag oppå møkka og oppover sidene på bøtta Skal fylle på med vann igjen i morgen, så får jeg forhåpentligvis endelig startet Steinkjer drittkokeri på fredagen, med mindre noen i familien stryker med
Nok en gang er dagen reddet etter å ha lest denne tråden!

Testet du det hvite stoffet du fant?
Å finne ut om det er vannløselig er en god begynnelse.