Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3996
Følte for å starte en liten diskusjon her

På vår skole og alle andre skoler (tror jeg) i Bergen må vi levere inn pc'ene før ferien. Dette gjelder nok andre steder i landet også

Det er ca 31 VGS i bergen og med gjenomsnitt på 500 elever pr. skole blir det 15500 elever totalt i Bergen.

Vi har betalt for pc'ene og skal ha de til neste år. Ikke alle VG1 elever skal gå på samme skole. Sånn som jeg f.eks. jeg skal kanskje gå på Voss, noe som betyr at jeg må reise til den gamle skolen og hente pc'en for å så reise til voss for å gå på skole.

Hva skal de med pc'ene til flere tusen elever? Jeg spurte "IKT-folkene" på skolen om hvorfor, og da sa de blandt annet dette:
  • Vi skal se om det er virus på de
  • Oppdatere programvare
  • Installere ny programvare
  • Passe på så dere ikke ødelegger de.

Da har jeg noen kommentarer på de punktene som de fortalte meg.

#1:
Hva er sansynligheten for at de sjekker 15500 pc'er for virus? De har symantec som går gjennom fylket sånn at de kan se om vi har virus på pcene våre.

#2:
All programvare som er på våre maskiner blir oppdatert under oppstart, eller etter pålogging

#3:
Installering av ny programvare går over nettverket og funker på samme måte som pkt 2.

#4:
Hvorfor skal de passe på pc'ene våre da? Vi klarer da fint å passe på de selv. Og hvis noen er så dum at de tar med seg lappisen ut i en badering midt på sommeren så er det jo faen meg deres egen feil hvis den blir ødelagt.

Jeg kom litt for langt ut med baderingen, så jeg måtte bruke pc'en som åre for å redde livet mitt
Vis hele sitatet...
Tror ikke det du...

Jeg syns det er helt idiotisk at de skal ha våre pc'er som vi har betalt for.
Jeg solgte den gamle pcen min fordi vi fikk pc gjennom skolen. Hva skal en nerd gjøre uten pc en hel sommer?

Jeg kommer til å la vær å levere pc'en den dagen vi må det. Skal glemme den hjemme eller noe.

Nå vet jeg ikke hvordan det er i din by, så innspill hadde vært flott!

Diskuter...
Har dere betalt for laptopene? Jeg regner med at det er laptoper som er ment for skolearbeid og bruk til alt som er skolerelatert, og siden det ikke er skole i sommerferien forstår jeg at de tar dem inn. Skjønner at du synes det er urettferdig, men det faktum at du solgte pcen din pga. skolepcen er vel strengt tatt ikke skolen sitt problem?
Sitat av Baaden Vis innlegg
Har dere betalt for laptopene? Jeg regner med at det er laptoper som er ment for skolearbeid og bruk til alt som er skolerelatert, og siden det ikke er skole i sommerferien forstår jeg at de tar dem inn. Skjønner at du synes det er urettferdig, men det faktum at du solgte pcen din pga. skolepcen er vel strengt tatt ikke skolen sitt problem?
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det ikke er skolen sitt problem at jeg har solgt pc'en min. Men det at vi har betalt for de "fortalte" meg at det var min pc nå...
Håper ikkje dei gjer dette på Knarvik vgs. Er jo heilt håplaust.
Veit du om det gjelder kun for Bergen eller resten av kommunane og?
står det på noen papirer at skolen skal ta inn pcen til sommerferien?
jeg leverer ikke min ; )
Det høres ganske kjipt ut, spesielt når mange bruker det som sin hoved laptop.

Det som er enda dummere er at de er nok i sin fulle rett til å gjøre det hvis de kjører samme system som de gjør på skolen vår. Altså at man egentlig teknisk sett bare låner pcen de 3 årene på vgs før den blir din når du er ferdig i tredje klasse.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Never gonna happen
I Hedmark Fylkeskommune er det iallefall slik at elevene leaser pc-ene. Dvs. at de betaler en sum hvert år og så blir de tilbudt å kjøpe ut pc-ene når de slutter. Hvis da det er 15.000 som har voldtatt pc-ene sine så er det klart mange av disse ikke vil beholde de, og fylkeskommunen sitter igjen med en hel masse pc-er som bare er søppel.
vi må ikke betale for dem, men vi må alltid levere de før sommerferien starter. Hvis vi ødelegger den må vi betale 5k. Etter 3.klasse leverer vi dem til skolen og ser den aldri igjen
Altså, jeg regner med at dere har skrevet under på et ellera nnet form for dokument når dere kjøpte disse datamaskinene. Om dere gjorde det, burde det ikke da stå noe der om hvorvidt skolen har rett til å ta tilbake laptoper i en periode? Hvis ikke, har de nok ikke så mye de skulle ha sagt.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
I Oslo må også elevene levere inn laptopene i sommerferien (i alle fall på de skolene jeg vet om som har laptoper).
På den "avtalen" vi skrev under på når vi fikk ut pc-en, sto det at skolen kunne ta inn pc-er for å oppdatere dem og slikt. Men jeg har ikke hørt noe om at vi må levere inn pc-ene til sommeren=) (jeg går på Bergen maritime)
Sist endret av Rellativ; 1. juni 2009 kl. 12:41.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tortia Vis innlegg
vi må ikke betale for dem, men vi må alltid levere de før sommerferien starter. Hvis vi ødelegger den må vi betale 5k. Etter 3.klasse leverer vi dem til skolen og ser den aldri igjen
Vis hele sitatet...
Morsomt om du har med hvor Wonderland ligger.

Trondheim/STFK: Valgfri årlig forsikring 200 kr. Ser dem nok ikke igjen etter 3.

Det med punktene om at de installerer ny programvare og slikt: Heh, yeah right. Reformaterer antageligvis hele skiten og legger inn ny bloatpakke som blir installert i august, når dere får PC-ene igjen.
I år har jeg måtte betale et depositum på 1000 kroner før utlevering av pcen, og få det igjen før sommerferien dersom alt ser ut til å være i orden.
Sist endret av boblesaft; 1. juni 2009 kl. 14:16.
Sitat av maggis0 Vis innlegg
Håper ikkje dei gjer dette på Knarvik vgs. Er jo heilt håplaust.
Veit du om det gjelder kun for Bergen eller resten av kommunane og?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om de gjør det på knarvik, men de er jo en del av Hordaland Fylkeskommune.

Sitat av Sixpounder Vis innlegg
står det på noen papirer at skolen skal ta inn pcen til sommerferien?
jeg leverer ikke min ; )
Vis hele sitatet...
Nå husker jeg ikke hva som står på kontrakten men mener det bare var at vi ikke skulle voldta pc'ene, og hvis vi gjorde det måtte vi betale for reparasjon osv. og at de kunne ta de inn for å oppdatere de. Men de skjer jo når vi logger på maskinen i nettverket.

Sitat av Geordie Vis innlegg
Det høres ganske kjipt ut, spesielt når mange bruker det som sin hoved laptop.

Det som er enda dummere er at de er nok i sin fulle rett til å gjøre det hvis de kjører samme system som de gjør på skolen vår. Altså at man egentlig teknisk sett bare låner pcen de 3 årene på vgs før den blir din når du er ferdig i tredje klasse.
Vis hele sitatet...
Tror over halvparten på skolen bruker skolepc'en som hovedlaptop.
Vi låner de jo ikke hvis vi må betale for de. Vi har ikke betalt alt, men vi som skal ha pc'en kommer jo til å betale alt til slutt.

Sitat av DannyFugl Vis innlegg
Never gonna happen
Vis hele sitatet...
Jepp! Jeg kommer ikke til å levere den inn. Kommer sikkert til å formatere driten, og ta mister jeg alt jeg har på den. Har ikke plass på ekstern hdd.

Sitat av Tortia Vis innlegg
vi må ikke betale for dem, men vi må alltid levere de før sommerferien starter. Hvis vi ødelegger den må vi betale 5k. Etter 3.klasse leverer vi dem til skolen og ser den aldri igjen
Vis hele sitatet...
Hvilken skole går du på?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Eh, du tror altså helt oppriktig at du bare kan droppe å ta den med på skolen? Du tror ikke de har noe som helst form for sjekkliste på hvem som har levert og hvem som mangler?

Ikke vet jeg hva de vil finne på, men i første omgang kan jeg tenke meg de ringer deg og spør. Hva skal du svare? "Neieh, tenkte å bare beholde den over sommeren. Oppdateringer foregår jo over nett, og jeg har ikke planer om å voldta den. Dessuten så trenger jeg jo PC må dere skjønne! Jeg solgte den andre. Og så må jeg beholde filene mine også. Jeg har nemlig ikke evnen til å gjøre plass på ekstern HDD, og ny kan jeg heller ikke skaffe meg."
Dere leier jo bare maskinene fortsatt, fordi dere har ikke muligheten til å kjøpe den før etter det siste året.
Ergo, dette er skolen maskiner, de gjør som de vil.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hva skal en nerd gjøre uten pc en hel sommer?
Vis hele sitatet...
Spille warhammer eller magic the gathering..
Sist endret av Gamgee; 1. juni 2009 kl. 20:21.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg må bare legge til at hvis dere baserer hele den digitale hverdagen deres på en laptop dere har _til låns_ fra skolen ville jeg ikke si at dere setter mye "effort" inn denne delen av livet deres.

Ungdomsskolen ? Da hadde jeg to PC'er, Videregående ? en desktop, to servere, en laptop.
Slikt kan fint subsidieres vha en fin ting som kalles jobb.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Bor i Stavanger.

For oss var det slik at alle måtte ha PC på VGS. Tilbude fra skolen var en avtale som gikk gjennom et annet firma, avtalen var enkel å grei:

1) Tillby skoleelever laptoper til røff skolebruk til en billigere penge enn normal og

2) Tillby disse skoleelevene support.


Helt greit, PCn er min, men jeg kan få hjelp om jeg trenger det. Så i rogaland gir skolen blaffen i om du bruker den som åre. Til gjengjeld betaler vi masse.
Det jeg bekymrer meg for, er svaret jeg får dersom jeg leverer pc'en min inn slik den er nå.
Jeg har oppgradert operativsystemet fra xp til vista, oppdatert alle adobe-programmer til nyeste versjon, og jeg har ikke installert virusprogram Bryr meg egentlig fint lite om jeg får tilbake depositumet eller ei, det er respekten hos dataansvarlig jeg ikke vil ødelegge..
Er vel ikke bare værre enn å nekte vil jeg tro? I mean... What are they gonna do about it? Sån helt seriøst... Hva skal de gjøre?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av XspurvX Vis innlegg
Er vel ikke bare værre enn å nekte vil jeg tro? I mean... What are they gonna do about it? Sån helt seriøst... Hva skal de gjøre?
Vis hele sitatet...
Sette deg ned i orden, anmelde deg for kontraktbrudd, ringe foreldrene dine, kaste deg ut av skolen? Vet ikke jeg, men hvis det står i arkene dere skrev under på at de kan ta inn laptopene for å utføre oppgraderinger har de det smutthullet de trenger for å ta de inn for hele sommeren. Irriterende? Sikkert. Forutsigbart? Ja, det vil jeg da si.
Vi slapp å levere inn pc'ne ifjor.
Bor tho i Finnmark da
Når skolen tilbyr dere leasing/kjøp etc. av laptop til skolerelaterte ting kan du vel bare sende ett brev å si at du har tenkt å tjuvstarte litt på neste semester og trenger laptopen til dette...
Hva om du skal bytte skole da?
De gjør det på de fleste offentlige skoler, for å "fikse" pc'ene og forhindre at elevene bruker de til tull i sommertiden.
På privatskoler i Bergen iallefall tar de ikke inn skole pc'er.

De burde egentlig ikke få ta inn skole pc'er siden de fleste har betalt for pc'en og det er da ikke skolens eiendom..
Sist endret av Apu; 2. juni 2009 kl. 08:46.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hva om du skal bytte skole da?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg desverre lite om, men vil tro at skolen har laget en plan for dette da det er vanlig at elever bytter skole gjennom sine 2-3 år på videregående.
Hos blir alt på C: rensket bort, ny programvare installert, og principe of least privilege innført. Så skal vi se hvor lang tid det tar før vi har herpet registeret ut av desperasjon og ITansvarlig for 10x så mye arbeid som han hadde hatt hvis de ikke hadde blitt "oppgradert".
Jeg vil ikke bruke IE for helvete!
Så lenge du bytter skole innenfor fylket, så kan du beholde PC'n. (Da det er fylket som eier den)
Skal du gå på en skole i ett annet fylke, må du levere pc'n inn eller kjøpe den ifra skolen/fylket.
Sitat av Astron Vis innlegg
Hos blir alt på C: rensket bort, ny programvare installert, og principe of least privilege innført. Så skal vi se hvor lang tid det tar før vi har herpet registeret ut av desperasjon og ITansvarlig for 10x så mye arbeid som han hadde hatt hvis de ikke hadde blitt "oppgradert".
Jeg vil ikke bruke IE for helvete!
Vis hele sitatet...
Installer Fx på en minnepenn, og flytt over :P
Samme gjelder med alle andre programmer.

Evt gå til ITansvarlig, og si at du trenger admin tilgang (evig) for å kunne installere spesielle programmer som er relatert til utdanningen (Fungerer spesielt effektivt om du går elektro eller media)

Hvorfor betaler så mange her for en PC som da fortsatt er eid av skolen? Får dere det såpass mye billigere at det er verd å kjøpe en bærbar dere først eier om tre år? Klarer ikke helt se hvorfor ikke folk bare kjøper sin egen bærbar, eller nøyer seg med den stasjonære de evt. har hjemme.

Hvis pc'en regnes som skolens eiendom enda kan de vel gjøre hva de vil med den, tviler på at du har så mye du skulle sagt. Vil du prøve å beholde den bør du nok prøve det Clr sa.
Sitat av Zepplin Vis innlegg
Hvorfor betaler så mange her for en PC som da fortsatt er eid av skolen? Får dere det såpass mye billigere at det er verd å kjøpe en bærbar dere først eier om tre år? Klarer ikke helt se hvorfor ikke folk bare kjøper sin egen bærbar, eller nøyer seg med den stasjonære de evt. har hjemme.

Hvis pc'en regnes som skolens eiendom enda kan de vel gjøre hva de vil med den, tviler på at du har så mye du skulle sagt. Vil du prøve å beholde den bør du nok prøve det Clr sa.
Vis hele sitatet...
Lettere å betale 100-150 kr i mnd (elns) ved å leie en pc ifra skolen, istedet for å ta med egen (Pc'n er uansett søppel, og skolen setter opp urealistiske krav til pc'n som de selv engang ikke klarer å oppfylle... så why stresse?)
Grett nok, selv sitter jeg på egen pc på skolen, og bruker skole pc'n til å sette opp div skjema-tegninger.
Fikk ikke alle første års elevene sånn 5000kr til å kjøpe laptopp i år ?

Så blir vell ikke noe mer leasing greier i fremtiden.
Sitat av jarl Vis innlegg
Fikk ikke alle første års elevene sånn 5000kr til å kjøpe laptopp i år ?

Så blir vell ikke noe mer leasing greier i fremtiden.
Vis hele sitatet...
De fleste skoler må kjøpe datamaskinen for rundt 1000-1500 i året over 3 år. Altså rundt 4000-5000 kroner for datamaskinen. Skoler som driver med leasing fra selskaper er vel helst skoler der ingen skulle tru at nokon kunne bu..
Tror ikke trådstarter skal være bekymret for å ikke levere laptopen, å holde styr på eksakt hvem som har levert og ikke er en stor unødig jobb jeg tviler sterkt på at noen tar på seg.
Sitat av Apu Vis innlegg
De fleste skoler må kjøpe datamaskinen for rundt 1000-1500 i året over 3 år. Altså rundt 4000-5000 kroner for datamaskinen. Skoler som driver med leasing fra selskaper er vel helst skoler der ingen skulle tru at nokon kunne bu..
Vis hele sitatet...
Joda, greit nokk det, mente ikke noe om privat ol.
Men alle får 5000kr fra (lånekassen?) til kjøp av pc. Så viss det er et problem å måtte levere den inn hele tiden, kan du jo bruke de til å kjøpe en privat en dermed sløyfer du hele leasing delen.
Her på voss betalte me ein eingongssum på 1000kr, og so kan me velga om me vil kjøpa pc'en etter tre år for 500kr ekstra.

Var forsåvidt snakk om å levera inn pc'ane i fjor òg, men det vart ikkje realisert her ihvertfall.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Sette deg ned i orden, anmelde deg for kontraktbrudd, ringe foreldrene dine, kaste deg ut av skolen? Vet ikke jeg, men hvis det står i arkene dere skrev under på at de kan ta inn laptopene for å utføre oppgraderinger har de det smutthullet de trenger for å ta de inn for hele sommeren. Irriterende? Sikkert. Forutsigbart? Ja, det vil jeg da si.
Vis hele sitatet...
hehe... Æ vart skræmt jah! Nei men helt seriøst...
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av XspurvX Vis innlegg
hehe... Æ vart skræmt jah! Nei men helt seriøst...
Vis hele sitatet...
Helt seriøst hva da? Hva tror du kommer til å skje om du bryter avtalen?
På min skole har jeg hørt rykter om at vi ikke trenger å levere inn pc'ene for sommeren, IT-ansvarlige på skolen gidd vell ikke det bryet med å ta inn 4-500 dataer, for så å levere de ut igjen til høsten.
Jeg (mine foreldre) betaler vell 1400kr første år så 800 de to neste årene for dataen, men den er fortsatt fylket sin data og eiendom, vi bare leier den, men skal kunne kjøpes ut hvis du vill.
Sist endret av Mikkn; 2. juni 2009 kl. 23:21.
Sitat av Mikkn Vis innlegg
På min skole har jeg hørt rykter om at vi ikke trenger å levere inn pc'ene for sommeren, IT-ansvarlige på skolen gidd vell ikke det bryet med å ta inn 4-500 dataer, for så å levere de ut igjen til høsten.
Jeg (mine foreldre) betaler vell 1400kr første år så 800 de to neste årene for dataen, men den er fortsatt fylket sin data og eiendom, vi bare leier den, men skal kunne kjøpes ut hvis du vill.
Vis hele sitatet...
Var ikke det ekstremt mye?
Går du medier eller noe?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Var ikke det ekstremt mye?
Går du medier eller noe?
Vis hele sitatet...
Jeg går faktisk Elektro, men alle VG1 på skolen som ville ha data måtte faktisk ut med så mye for de.
Synes selv det er ganske mye egentlig, men det er mamma som betaler så jeg legger ikke merke til det
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Først må jeg bare si at et svært problem i denne diskusjonen er at folk kommer med påstander og informasjon fra masse forskjellige fylker og skoler.
Sitat av Apu Vis innlegg
De fleste skoler må kjøpe datamaskinen for rundt 1000-1500 i året over 3 år. Altså rundt 4000-5000 kroner for datamaskinen. Skoler som driver med leasing fra selskaper er vel helst skoler der ingen skulle tru at nokon kunne bu..
Vis hele sitatet...
Dette er for eksempel et hyggelig tegn på sludder. Mulig det stemmer for din fylkeskommune, men det gjør det hvertfall ikke for alle.
Sitat av flexx Vis innlegg
Tror ikke trådstarter skal være bekymret for å ikke levere laptopen, å holde styr på eksakt hvem som har levert og ikke er en stor unødig jobb jeg tviler sterkt på at noen tar på seg.
Vis hele sitatet...
...

What? Du tror de er såpass inkompetente? Joda, det er utrolig enkelt å gå rundt og syte over "Herregud, IKT-folka er så jævla dumme as! De kan jo ikke en dritt!", men du tror faktisk de ikke har kontroll på dette engang? I tillegg gir du denne informasjonen fra deg selv, tipper systemet er annerledes hos trådstarter, om ikke mye, så hvertfall litt.

Gi mer informasjon om systemet dere kommer fra!
Noen som vet helt sikkert at jeg må levere inn min til skoleslutt?
Går på OD i Namsos, og skal begynne på ny skole i Steinkjer til høsten.
Får man en ny pc da, eller den samme gamle? For det er jo i samme fylke.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av DarkHaxer Vis innlegg
Noen som vet helt sikkert at jeg må levere inn min til skoleslutt?
Går på OD i Namsos, og skal begynne på ny skole i Steinkjer til høsten.
Får man en ny pc da, eller den samme gamle? For det er jo i samme fylke.
Vis hele sitatet...
Tipper du må levere den inn, og så får en eller annen tilfeldig en når du begynner igjen til høsten. Spør IKT-avdelingen din, og post den utfyllende informasjonen her.
Det er helt forskjellig fra skole til skole om de tar in PC'er. Flytter du ut av kommunen må du levere den inn og hvordan det blir på neste skolen vet jeg ikke sikkert.
Snakket nettop med IT-fyren på skolen nå og han sa helt sikkert at vi sku bare beholde de i sommer hvis vi skal fortsatt gå på skole i Finnmark Fylkeskommune.
Fikk det klarert for en time siden fra Ikt =)
Hvis man flytter ut fra kommunen (som ovenfor sier) så må man levere inn pc'en
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt meg tiden til å gå til skolens IT-ansvarlig og spurt han/hun face to face hva som ville skje. Kunne vel ikke vært vanskeligere ? :P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har hørt rykter om at vi skal få vista...
Og det sto i kontrakten at de hadde lov å ta inn pc'ene. Damn... Får fyre opp den eldgamle dellmaskinen igjen:P Fucke den med win7:P haha