Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2132
Det har seg slik at 1. Mai kjøpte jeg en bilett til miljøkortet mitt som skulle vare ut mai. Denne biletten kostet ca. 300 kr. Biletten festes inni miljøkortmappen. Miljøkortet skulle brukes på buss til og fra skole hvær dag, trening tre ganger i uka og diverse turer rundt om kring til kammerater osv.
En bussbilett koster 32 kr, og et dagskort koster 64kr. Så hvis jeg ikke kjøper miljøkort må jeg bruke dagskort hvær dag.

Problemet er bare at jeg er ganske så vimsette, å samme dag som jeg kjøpte biletten. 1. Mai. Klarer jeg også¨å miste biletten, mens mappa og alt innholdet er igjenn Siden jeg har veldig lite penger for tiden, kopierte jeg liksågodt biletten til en kammerat.

2. Mai har selvfølgelig limet som holdt "Mai-klistremerket" påplass løsnet, så bussjåføren så at det var falskt. Hele mappa, med mitt navn og min adresse blir indratt, og dum-snill som jeg er hindrer jeg ikke bussjåføren i å ta det fra meg.

Ny miljøkortmappa, uten bilett koster bare 50kr, så jeg drar et par dager senere å skal bestille ny.
Jeg sier seff at jeg mistet hele mappa, og at jeg ikke aner hvor den er.
De får opp en melding på PCen om at det gamle kortet er inndrat og forfalsket, og lurer på om jeg ikke har fått et brev fra politiet eller noen andre.

Forholdet er anmeldt, sier de.

Så, Burde jeg inrømme alt som det er, jeg har jo trossalt betalt en gang, men kan ikke bevise det. Eller burde jeg si at det er mistet, å vil de isåfall (politiet) ta fingeravtrykk fra biletten for å se om det er jeg som har kopiert det?

Er klar over at det er ulovelig å kopiere biletten uansett.

Beklager skriveleif og alt det der, har ikke word eller annet rettskrivingsprogram på denne pcen.
Politiet vil ikke sjekke fingeravtrykk. I tilleg tror jeg du bare kan si at du hadde mistet dette miljøkortet og noen andre må ha brukt det.
Trådstarter
11 0
Jepp, det er det som er planen. Får håpe de ikke tar fingeravtrykk isåfall, jeg kjenner til et tilfelle fra samme politidistrikt hvor det ble tatt fingeravtrykk og DNA fra en sigarettsneip, etter at noen anklaget en uskyldig for å ha banket de opp. Det rare var at dette var på en parkeringsplass, og det kryr jo av sneiper der, så det var nok mere et pressmiddel. Men synes det viser en for lav terskel for bruk av DNA og fingeravtrykk.
Fingeravtrykk- og DNA-tester er dyre og koster nok MYE mer enn det miljøkortet ditt koster, så jeg tviler på at politiet gidder å bruke stort med ressurser (dog, det er flere eksempel der politiet har brukt mer på etterforskning/rettsak enn tapet på den kriminelle handlingen).

Med mindre du inrømmer å ha forfalsket kortet blir saken henlagt med en gang.
Sist endret av plohg; 3. juni 2009 kl. 08:17.
Dokumentforfalskning har ganske høy strafferamme, så det er vel ikke sikkert det blir henlagt. Gjetter på at du får et forelegg / bot.
Bussen har sikker kameraovervåking og bussjåføren så det var deg. Holder nok fint i retten det.
FOrskjell på dokumentforfalskning og verdipapirforfalskning?