Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4288
Jeg har en venninne som selger perler og make-up på QXL (qxl.no)
Siden hun får varene meget billig fra utlandet tjener hun ganske store penger på dette, hun har også en konto på en venn av henne så hun kan tjene ca 80.000,- i året. Skattefritt.

Nå sier hennes x-mann som hun har 2 barn sammen med, at hvis hun ikke slutter å selge de tingene så skal han anmelde det til politiet.
Han sier at hun kan miste samværet med barna sine om han anmelder henne for dette.
Han har ungene som "spioner" og de har sagt til han at hun har alle de varene i huset.

Dette er ren og skjær misunnelse fra han og gjør dette kun for å være jævlig. De har et meget betent forhold og det virker som om han prøver å straffe henne på alle måter.
Da de bodde sammen, hadde selvfølgelig han også utbytte økonomisk av dette.

Men hvordan fungerer dette egentlig?
Kan han gå til politiet og anmelde henne, også kommer de og ransaker huset hennes?
Uten forvarsel?
Må hun ha kvitteringer for varene for å vise politiet?
Hvordan er gangen her?
Bah, hun burde anmelde ham for trusler.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Selger hun ikke varene som privatperson da? Ikke lett å si, men om hun tjener så mye på det, ville jeg ha opprettet et enmannsforetak, bare for å være på den sikre siden.
Tror hun er GANSKE redd for at han faktisk skal gjøre dette, hvis hun mister denne inntekten kan hun ikke beholde huset sitt.

Sitat av djxfade Vis innlegg
Selger hun ikke varene som privatperson da? Ikke lett å si, men om hun tjener så mye på det, ville jeg ha opprettet et enmannsforetak, bare for å være på den sikre siden.
Vis hele sitatet...
Joda hun selger som privatperson, og der inne kan man visst tjene ca 40' pr.person eller pr.konto så det nytter ikke med foretak for da blir det liksom bare én konto.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Hun kunne jo opprettet foretak, og solgt opp til 40k på QXL, og 40k på FINN.NO f.eks.

Ville uansett gjort dette. For blir dette oppdaget av skattemyndighetene kan hun få problemer. Kan risikere å måtte etterbetale skatt og annen faenskap.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Hun kunne jo opprettet foretak, og solgt opp til 40k på QXL, og 40k på FINN.NO f.eks.

Ville uansett gjort dette. For blir dette oppdaget av skattemyndighetene kan hun få problemer. Kan risikere å måtte etterbetale skatt og annen faenskap.
Vis hele sitatet...
Ok, men trodde det var skattefritt inntil 40' på qxl.
Men må man ikke skatte av foretak da?
Så hvis hun oppretter foretak på seg selv og ett på han kompisen som er registrert der nå, så kan de fortsatt ha de greiene?
Hva med revisjon siden man har firma?
Tror det er for letthetens skyld at man kan selge ting der inne, for at folk skal slippe unna all byråkratiet. (?)
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Hun kan tjene rundt 40k på et frikort, tjener hun over det skal det skattes av.
Akkurat hvordan det er sånn skattemessig rundt et enkeltmannsforetak vet ikke jeg, men hun må nok betale moms av varene hun selger.
Hun burde ta kontakt med sitt skattekontor å høre hva de anbefaler henne å gjøre, for slik hun gjør det nå jobber hun svart..
=)
Hva er neste?
ranvik's Avatar
hvis du skal snylte vidre(svart) så er fremgangs måten følgenden:

1. registrer enkelmannsforetak. (husk prøve og ikke bruk fulle navnet dritt, men bare etternavn som loven krever)
2. flytt alle kvitering som har dato til eks bank box/annet hus
3. si fra til fyren som truer : fuck off, firma er regga og alt er på pappirter( IKKE si firma navn, det har han ikke noe med)
4. blir det noe problemer med skatte folka så har du liksom 1/2år på og raporter inn alt sammen, siden dem ikke finner noe kviteringer så er jo det ting som blei kjøpt i "går" og ikke blitt solgt.
Her kommer det mange tips, flott!

Noen som vet om det der med "politiet på døra, uten varsel??"
Sitat av blåveispiken Vis innlegg
Noen som vet om det der med "politiet på døra, uten varsel??"
Vis hele sitatet...
Jeg tviler veldig sterkt på at politiet tropper opp på døra di hvis en bitter eks ringer inn og forteller at du selger sminke uten å skatte av det. At man får en telefon eller et brev med en innkalling til avhør er ikke umulig.

Jeg ville dog rådet veninnen din til å gjøre bisnissen sin legal omgående, slik at denne teite has been ekstefellen ikke kan ødelegge for henne mer. I alle fall ikke på denne måten.
Synd å sei det, men dette er ulovlig. Ho selger så mye at det blir regnet som næringsinntekt, og det er derfor påbudt å føre rekneskap osv osv.

Det er ingen problem å sjekke om ein person har regga eit enkeltmannsforetak, så det finner kven som helst ut med kun namnet på ein person tilgjengelig. Videre er det like enkelt å finne ut om hun betaler moms til staten (noe hun skal gjøre med omsetning over 50 000kr) så for å vere sikker burde hun regge eit firma og gjøre det lovlig..

Så dersom truslene er reelle så bør hun enten slutte med dette eller gjere det på heilt lovlig vis (og heller unnlate å føre inn alle inntektene i firmaet )
Tviler på at hun får politiet på døra hvis mannen sladdrer, tror ikke de kommer på døra pga sånne saker.
om hun bor på en liten plass så vil nok polititet ta tak i dette. Bor hun i en storby der polititet har mye annet å gjøre er det mindre sjanse, men økonomisk "kriminalitet" er dei uansett opptatt av å stanse, så faren er stor dersom dei får ein reell innføring frå eksmannen at dei kan troppe opp på døra.
Jeg skal ikke si dette sikkert, men jeg vil tro dette faller under næringsvirksomhet, som det har blitt sagt tidligere. Hun kan selge varer som dette skattefritt/momsfritt inntil omsetningen overskrider 50 000 kr. Inntekt utover dette skal rapporteres og 25% av inntekten skal betales til banditt-staten i MVA.

Hvor hun selger varene er likegyldig. Jeg vet ikke om QXL har sine egne regler for hvor mye man kan selge for før de vil ha en større bit av kaken, men i forhold til staten og rapportering er det likegyldig.

Det ulovlige som skjer her, er at hun tjener 30 000 kr i året som hun ikke har momset og rapportert som inntekt (som det også skal betales skatt av). Skattefusk har vel ganske stramme rammer, men jeg har desverre ikke noe juridisk grunnlag til å kommentere om dette er noe snuten/skatteetaten vil henge seg opp i, eller ikke.

Mitt råd: Dersom det ikke eksisterer, opprett ett enkeltmannsforetak. Dette er gjort på noen få timer. Da har man en egen "entitet" å forholde seg til når man jobber, selv om "entiteten" i realiteten er en selv. Ta videre kontakt med en regnskapsfører. Inntekt på 80 000 i året er lite og venninnen din vil slippe unna med rapportering hver 2 måned. En dyktig regnskapsfører og litt innsats fra venninnen din (i form av sortering av kvitteringer, bankutskrifer og generell papirorden) så kan dere regne en utgift på ca 1 000 kr hver nevnte 2 måned. 5 000 i året for å drive 100% lovlig er verdt det. Da slipper hun i tillegg å styre med likningspapirene sine da regnskapsføreren sender inn disse.

Lykke til.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nå er ikke et enkeltpersonsforetak verken regnskapspliktig eller revisorpliktig, så du trenger verken en revisor eller et regnskap. Det medhører heller ikke riktighet at du ikke skal innrapportere noe før du har tjent mer enn 50 000. Merverdiavgift skal kun innbetales hvis du overskrider 50 000 i omsetning per år, men gjelder kun salg fra en bedrift til privatpersoner, det er heller ikke nødvendigvis sikkert at det er 25% moms på varen hun selger. Moms-reglene er riktignok litt mer kompliserte enn nevnt over, men det er informasjon som enkelt kan finnes på altinn.no.

Ja - dette er en sak som vil bli prioritert hvis den blir anmeldt. Økonomisk svindel er noe den norske stat ser veldig dårlig på. Mannen risikerer dog også bokettersyn hvis det skulle vise seg at han også har nytt godt av dette.
Ho må ha enkeltmannsforetak som er registert i foretaksregisteret, viss ikkje er det ingen poeng. Firma i foretaksregisteret er rekneskapspliktige.
Det ER momskrav på varen hun selger.
Kven salget kjem frå er likegyldig. Poenget her er at hun selger så store mengder at det blir næringsvirksomhet.
Et lite sprelsk forslag men hva med og faktisk betale skatt?
Siden denne damen er et menneske som bor i Norge med unger, så lever hun som alle andre i Norge godt av velferdssystemet, tviler på at hun mister hus og barn av å skatte noen tusenlapper fra sine 80k i året.

Eller hun kan gjøre som alle de "rike” åpne en hemmelig konto i utlandet, ikke sikker på hvordan det gjøres men et rask google søk kan løse det meste =)
Hva er neste?
ranvik's Avatar
ho kan og registrer http://nuf.nyttiginfo.no/registrere-nuf.htm , firma i utlandet, ikke like lett og få ut regnskaps info den veien :-) desuten er ikke regnskap oppdatert mer enn en eller to ganger pr år.
Sitat av ranvik Vis innlegg
hvis du skal snylte vidre(svart) så er fremgangs måten følgenden:

1. registrer enkelmannsforetak. (husk prøve og ikke bruk fulle navnet dritt, men bare etternavn som loven krever)
Vis hele sitatet...
Dette er det beste tipset jeg kan se.

Trenger vel ikke si noe til denne eksen...

Bare at om noen kommer at hun har alt på det tørre.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Nå er ikke et enkeltpersonsforetak verken regnskapspliktig eller revisorpliktig, så du trenger verken en revisor eller et regnskap. Det medhører heller ikke riktighet at du ikke skal innrapportere noe før du har tjent mer enn 50 000. Merverdiavgift skal kun innbetales hvis du overskrider 50 000 i omsetning per år, men gjelder kun salg fra en bedrift til privatpersoner, det er heller ikke nødvendigvis sikkert at det er 25% moms på varen hun selger. Moms-reglene er riktignok litt mer kompliserte enn nevnt over, men det er informasjon som enkelt kan finnes på altinn.no.

Ja - dette er en sak som vil bli prioritert hvis den blir anmeldt. Økonomisk svindel er noe den norske stat ser veldig dårlig på. Mannen risikerer dog også bokettersyn hvis det skulle vise seg at han også har nytt godt av dette.
Vis hele sitatet...
Det så ut til å være 80 000 som resultat, da er det ut ifra mine idéer om sansynlighet for at omsetningen er over 50 000.
Neutral Good
Mith's Avatar
Problemet er at hvis hun skulle bli tatt så mister hun garantert huset.
Ikke nok med at hun må betale tilbake de avgiftene hun skylder staten, men det er også en rimelig heftig straffeskatt på toppen der igjen. Vi snaker fort en 30-50% av alt sammen og det har hun definitivt ikke råd til hvis hun er avhengig av de 80000 i året som hun tjener svart.
for det første;
det er da ikke politiets arbeid å lete opp skattesnytere. Den hun skal være redd er skattekontoret fordi hun ikke betaler moms på omsetningen sin eller oppgir en eventuell skattbar inntekt. Ligningskontoret trenger ikke politihjelp. hvis de finner ut at du ikke har oppgitt skattbar inntekt så skjønnsligner de deg bare og de folka kan i praksis gjøre hva de vil og trenger overhode aldri politihjelp.
Lever hun i tillegg på trygd så blir det enda mer alvorlig siden hun kan miste trygderetter.

Spørsmålet er om en eksmanns idiotiske oppførsel gjør at noen vil bry seg da. Skattefolka har forøvrig egne folk som følger omsetning på finn og qxl så de er nok rimelig bra orientert om hvem og hva som omsettes der.
Så skal det bevises da hvor mye. Antar grensen for omsetning før du skal være momspliktig er ca 40 tusen i våre dager men å bevise det hvis hun f.eks selger dippedutter i mengder på en annonse er ikke helt lett. Selvsagt har skattekontorene full adgang til å titte på dine kontoer men du snakket om at dette ble delt på minst to personers kontoer så da viser vel en sjekk at hun holder seg under momsgrensen.

Rask oppsummering så er det nok ikke politiet hun skal frykte men skattefolka.
Så er spørsmålet hvor prioritert skattevesenet ser på folk med lav inntekt som skaffer seg noen ekstra kroner ved litt kreativ egeninnsats. I Norge idag er en kjempesvær del av økonomien svart og f.eks byggebransjen består av tusenvis av østeuropeere og tvilsomme firmaer. Jeg tror ikke hun har så mye å frykte selvom hun har begått den storetabben å formere seg med en mann.
Menn er jo en lavtstående rase i dyreriket og med begrenset hjernekapasitet bruker de gjerne trusler og vold. Politiet hjelper henne nok gjerne hvis hun blir truet av dette kreket. de er godt vant med trusler fra ekser og i bitre skilsmisser.
Off topic:
Kan jeg bestille ting fra utlandet og selge det på qxl helt lovelig så lenge jeg ikke overstiger et overskudd på 40k?
Uten å registrere et enkeltmansforetak?
Sist endret av omba; 26. mai 2010 kl. 13:54.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nei. Du må registrere et foretak, personlig eller som en juridisk entitet. Du kan derimot selge varer momsfritt så lenge /omsetningen/ din er under 50k iløpet av ett regnskapsår, men til gjengjeld må også du betale moms på alle varer og kan ikke få dette tilbakebetalt ved en senere anledning, moms er litt tricky greier men det finnes ganske mange bra resursser på Internett.

Man regner all inntekt under 40 000 (husker ikke eksakt tall) som undratt skatt, men det er en samlet inntekt, det vil si det du tjener totalt iløpet av et likningsår. Men det betyr ikke at du under noen omstendigheter har lov til å ikke innrapportere dette.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei. Du må registrere et foretak, personlig eller som en juridisk entitet. Du kan derimot selge varer momsfritt så lenge /omsetningen/ din er under 50k iløpet av ett regnskapsår, men til gjengjeld må også du betale moms på alle varer og kan ikke få dette tilbakebetalt ved en senere anledning, moms er litt tricky greier men det finnes ganske mange bra resursser på Internett.

Man regner all inntekt under 40 000 (husker ikke eksakt tall) som undratt skatt, men det er en samlet inntekt, det vil si det du tjener totalt iløpet av et likningsår. Men det betyr ikke at du under noen omstendigheter har lov til å ikke innrapportere dette.
Vis hele sitatet...
Så jeg må betale 25% moms på det jeg selger og i tilleg betale 25% moms for å impotere det?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Nei, da har du ikke forstått hvordan moms fungerer. Kort sagt er moms noe privatpersoner betaler til en bedrift som er momspliktig. Er ikke bedriften momspliktig så må bedriften betale moms men slipper å legge dette på til betalende kunder.
@omba: nei, det funker ikke helt sånn, og den forrige (ikke den rett over her) posten til deezire er litt misvisende. Hvis du har mindre enn 50k i omsetning i løpet av en 12-mnd periode, så må du mva-registrere deg samme hva. Denne perioden er rullerende, dvs at den dagen du kan telle 12mnd tilbake, og ha over 50k i omsetning, så må du registrere deg. Grovt forklart. Hvis du bare selger tjenester, ikke fysiske varer, så slipper du å registrere deg før dette.

Derimot - hvis du driver med VARESALG, altså fysiske varer, så må du registrere deg fra første krone i omsetning.

Men - å være mva-registrert er absolutt ikke noe minus, det er en fordel, siden man "får tilbake" mva for alt man kjøper til firmaet. Noen eksempler på hvordan dette kan funke for meg:

Jeg lager en webside for et firma, og skal ha 20000 for dette. I tillegg kommer det 25% mva, så det endelige fakturabeløpet blir på 25000.

Jeg kjøper en ny mac til f.ex. 20000 - som utgjøres av selve "grunnprisen"+25%, altså utgjør mva 4000 av disse 20000.

Da ser momsregnskapet mitt slik ut:
Jeg har "krevd inn" 5000,-
og jeg har "betalt inn" 4000,-,
så det vil si at jeg bare skal betale inn 1000kr neste gang jeg betaler inn mva.

Altså får jeg i praksis den mac'en 20% billigere, fordi jeg er mva-registrert, og firmaet jeg lagde nettsiden for, får tilbake de 5000 på samme måte, så dette koster heller ikke dem noe.

For oss som opererer i B2B-markedet, dvs at vi selger tjenester til bedrifter, ikke til private, så er det altså en stor fordel å være mva-registrert. Selger man mye til private, eller til ikke-mva-pliktige firmaer, så vil det derimot bli 25% dyrere for disse den dagen man blir mva-registrert.

Hvis jeg derimot kjøper noe fra utlandet så blir ting litt mer knotete, men enden på visa er akkurat den samme.

Derimot - hvis du IKKE er mva-registrert, så må du absolutt ikke finne på å legge til mva, da kan du få en ganske fin smell. Og, hvis du bare selger tjenester, ikke varer, men begynner å nærme deg grensa, så ta kontakt med skatteetaten jo før jo bedre, hvis du selger tjenester uten å legge til MVA, når du egentlig skulle ha gjort det, så kommer dette til å bli krevd inn hvis det blir oppdaga, og da må du sannsynligvis punge det ut selv.

-------------------

Ang. å selge noe som privatperson: Hun som driver og deler opp virksomheten på to qxl-kontoer driver helt klart ulovlig - og om hun deler det opp på flere kontoer er helt uvesentlig i forhold til loven. Men - man kan faktisk godt drive en viss slik virksomhet som privatperson, og slippe å skatte av det helt lovlig, så lenge det er liten nok skala. Om du f.ex. tjener noen tusenlapper i året på å kjøpe ting fra dealextreme som du videreselger på qxl eller liknende, så kaller skatteetaten dette "hobbyvirksomhet", og det er skattefritt (men du kan heller ikke trekke fra utgiftene du har til det på likningen). Hvor går grensen mellom hobbyvirksomhet og næringsvirksomhet? Det er jeg usikker på, jeg har hørt mange snakke om rundt 40.000 (sikkert derfor den grensen hos qxl), men jeg tror ikke den er klart definert noe sted, det skatteetaten går ut fra, er etter hva jeg har forstått om virksomheten er "egnet for næringsvirksomhet" (ca den ordleggingen de bruker såvidt jeg husker), som da rett og slett betyr at "nå er overskuddet så stort at det der ikke lenger er en hobby, men en næring".

Så, hvis du skal importere ting for salg, og det blir noen titusener i året i overskudd, så ville jeg helt klart ha registrert meg, fordelene er mye større enn ulempene.
Sist endret av atomet; 26. mai 2010 kl. 18:28.
Sitat av omba Vis innlegg
Off topic:
Kan jeg bestille ting fra utlandet og selge det på qxl helt lovelig så lenge jeg ikke overstiger et overskudd på 40k?
Uten å registrere et enkeltmansforetak?
Vis hele sitatet...
Kun hvis hver enkelt gjenstand koster under NOK 200

og omsetningen er under 50 000.
en i familien min bestiller en konteiner stappfull av vesker, sko, hagemøbler etc. fra thailand annenhver uke, den står på gårdsplassen hans for 15.000nok,- å han har en omsetning på 135.000 i mnd! er ikke helt sikker på hvordan han gjør det greiene der over nettet, men om jeg har fått med meg riktig, så har han ikke noe foretak av noe slag å slipper skatt osv. å han har holdt på med detta i 4år nå.