Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 12695
Det har seg slik at vi i lang tid har hatt en fuglekasse stående utenfor huset her, og har hadt måker hekkende i den i mange år.

For dere som lurer, så har jeg satt opp denne fordi at måkene holder mus/lemmen unna plenen våres.

For ca 3 timer siden hørte jeg trailerhjul hvine på utsiden her, og fant da ut at moren av ungene er død.
Jeg vet det er moren fordi vi har alltid hatt bare en måke akuratt her som hekker hvert år, og jeg har fulgt med redet i nå 3 timer. Ingen mor å se noensteds.

Derfor lurer jeg på hva jeg skal gjøre med ungene. Det ligger 3stk unger i redet.
Skal jeg prøve å holde liv i dem, eller avlive dem?

Jeg er selv en dyre elsker så å avlive blir nok vanskelig...

Noen tips?
Ta dem inn og hold dem varme. Når de klekkes så mater du dem på samme måte som en måke ville gjort. Ikke for mye, ikke for lite.

Klarer du å være en måke mamma til de blir store kan du programmere dem til å følge deg og drite på folk på kommando
Sist endret av Ruudi; 22. juni 2011 kl. 01:18.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Ta dem inn og hold dem varme. Når de klekkes så mater du dem på samme måte som en måke ville gjort. Ikke for mye, ikke for lite.

Klarer du å være en måke mamma til de blir store kan du programmere dem til å følge deg og drite på folk på kommando
Vis hele sitatet...

De er allerede klekket..
Jeg begynner også å få litt dårlig tid, det regner og er relativt kaldt ute, mye vind også.. De tåler vell ikke så mye før de fryser ihjel vil jeg tro?
Ikke gjør som disse jævlene gjorde hvertfall, ta hånd om dem. Du kan vel gå til dyrlegen og få dem avlivet hvis det ikke er noen annen utvei, eller så kan du mate dem selv.
Sist endret av Docile; 22. juni 2011 kl. 01:22.
Nå håpte jeg nesten at tittelen var reell; at du faktisk fysisk skulle måke unger. Sukk.

Jeg vet ikke hvor smart det er å ta inn måker i huset. Personlig syntes jeg det er alt for mange utenfor huset også. Ser du skriver at "du har satt opp denne fordi"... Hva denne? Hvis du har satt opp en måke, kan du jo bare sette opp en ny en.

Hvis du vil ha samvittigheten din i behold, så prøv å ta vare på ungene. Ellers dør de. Stakkars. Jeg ville latt naturen gå sin gang, det er ikke mangel på måker heller.
Sitat av Docile Vis innlegg
Ikke gjør som disse jævlene gjorde hvertfall, ta hånd om dem. Du kan vel gå til dyrlegen og få dem avlivet hvis det ikke er noen annen utvei, eller så kan du mate dem selv.
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg gi dem egentlig?

Hvis jeg henter dem inn så vil de vell også være 100% avhengige av meg, dvs mating MANGE ganger om dagen osv...

Sitat av MannY Vis innlegg
Nå håpte jeg nesten at tittelen var reell; at du faktisk fysisk skulle måke unger. Sukk.

Jeg vet ikke hvor smart det er å ta inn måker i huset. Personlig syntes jeg det er alt for mange utenfor huset også. Ser du skriver at "du har satt opp denne fordi"... Hva denne? Hvis du har satt opp en måke, kan du jo bare sette opp en ny en.

Hvis du vil ha samvittigheten din i behold, så prøv å ta vare på ungene. Ellers dør de. Stakkars. Jeg ville latt naturen gå sin gang, det er ikke mangel på måker heller.
Vis hele sitatet...
Jeg mente rugekassa demmes.
tror det bare er å gi dem opp.... Ikke at jeg vet noe om det her, men høres ut som en lame løsning å drive på å mate dem..
Meitemark! (titegn)
Jeg hadde avlivet dem viss jeg var i samme situasjon som deg. det er for fuglene sitt beste fordi dem klarer ikke seg selv når de er så små. og vis du ikke klarer og avlive dem selv, så burde du få noen som du stoler på til å avlive dem. og å gå til dyrlege er også et alternativ, men det tror jeg er veldig dyrt.
Jeg ville avlivet dem. Sjansen for å holde dem i live tror jeg ikke er store. Å ta dem inn vet jeg ikke om jeg hadde hatt så lyst til heller, da jeg mener å ha hørt at det er mye lus o.l i fuglereir.
Danser Ompa
Laxz0r's Avatar
Jeg ville ringt de som har med vilt eller lignende i området ditt og rådført meg med hva de mente om det.
Det mest etiske ville vel egentlig vært å fått ungene avlivet på en human måte, da det krever utrolig mye å lære opp fugleunger til å leve i naturen.
I og med at du sier det er lite måker der du bor gjetter jeg på at du bor på innlandet og der har vel måker strengt tatt status som skadedyr og er lite velkomne.
Lykke til. :-)

Edit: Var treg med å lage innlegg der.
Sist endret av Laxz0r; 22. juni 2011 kl. 01:27.
Kan anbefale det forumet her: http://www.biologforeningen.org/enbiolog/Default.asp, kanskje de kan hjelpe deg.
TS: Måker er altetende, du kan gi dem det meste. Trenger ikke vær en dau mus eller en mark, de kan fint spise vanlige matrester også.
Sitat av Villumsen Vis innlegg
tror det bare er å gi dem opp.... Ikke at jeg vet noe om det her, men høres ut som en lame løsning å drive på å mate dem..
Vis hele sitatet...
Samvittigheten min sier meg at jeg ikke kan la de ligge der å sulte/fryse ihjel...

Sitat av Laxz0r Vis innlegg
Jeg ville ringt de som har med vilt eller lignende i området ditt og rådført meg med hva de mente om det.
Det mest etiske ville vel egentlig vært å fått ungene avlivet på en human måte, da det krever utrolig mye å lære opp fugleunger til å leve i naturen.
I og med at du sier det er lite måker der du bor gjetter jeg på at du bor på innlandet og der har vel måker strengt tatt status som skadedyr og er lite velkomne.
Lykke til. :-)

Edit: Var treg med å lage innlegg der.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i nord-troms, og det er forsåvidt MYE måker rundt her, men IKKE akuratt her jeg bor..
http://www.dyrevern.no/sporsmal_og_svar/dyr_i_nod

fugl i nød, kontakt viltnemnda.

det jeg ville gjort er å kontakte Mattilsynet eller viltnemda/dyrevernet uansett når det har med dyr å gjøre.

ta kontakt med dem uansett, kanskje de kommer og henter fuglene eller henviser deg til noen som har mulighet til å redde dyrene.
Sist endret av WhiteHat; 22. juni 2011 kl. 01:32.
Er de stor ?
Eller nettopp klekket ?
Siden mange her mener jeg skal kontakte noen som kan ta seg av de så velger jeg å ta dem med inn, siden jeg tviler på at de kan overleve natten i dette været.
Er det noe spesielt jeg burde tenke på når jeg håndterer dem?

Sitat av Gromega Vis innlegg
Er de stor ?
Eller nettopp klekket ?
Vis hele sitatet...
De er helt små, mindre/like store som egget i seg selv er..
Om du ska gi dem mat til de blir stor har du ca 1 mnd jobb framfor deg.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Gi dem sild. Jævla billig og masse næring. Vil tro det passer kosten til måser da de er sjøfugler

Lykke til
Sitat av Gromega Vis innlegg
Om du ska gi dem mat til de blir stor har du ca 1 mnd jobb framfor deg.
Vis hele sitatet...
Kan prøve og gi dem noe mat nå i kveld etter jeg har hentet dem, men skal levere dem til dyrevernet eller veterinær eller noe slikt i morgen.
Kan du knipse ett bilde?
Sitat av TheHooster Vis innlegg
Siden mange her mener jeg skal kontakte noen som kan ta seg av de så velger jeg å ta dem med inn, siden jeg tviler på at de kan overleve natten i dette været.
Er det noe spesielt jeg burde tenke på når jeg håndterer dem?



De er helt små, mindre/like store som egget i seg selv er..
Vis hele sitatet...
Hvordan er temperaturen inne i selve fuglekassen? og hvor mange grader er det utendørs der du bor atm?

nå vet jeg ikke mye om måker men mater/varmer også faren fugleungene? om de gjør det så kan det hende at faren kommer til et tomt hus?

ikke forhast deg med å hente dyrene enda. dyr må ofte vente lenge på sine foreldre før de returnerer med mat osv. men siden fuglene er nyklekket er jeg ikke helt sikker.
Sist endret av WhiteHat; 22. juni 2011 kl. 01:40.
Da vil jeg anbefale at du gir dem brødskive dynket i vann ( NB små biter! )

Faren betaler bare bidrag.
Sist endret av Gromega; 22. juni 2011 kl. 01:38.
Kan du ikke mate dem og holde et øye med dem, så tar du det derfra. Hvis du finner ut at det ikke fungerer så får du heller tenke på å avlive dem da, eventuelt få noen bekjente til å gjøre det.
Alvorlig talt, det er noen små fugleunger som har mistet moren sin.
Ett kakk i hode/nakke med ein stokk, og dett var dett.

dyrlege, viltnemda og gud vet hva.. seriøst folkens??
get a grip.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Alvorlig talt, det er noen små fugleunger som har mistet moren sin.
Ett kakk i hode/nakke med ein stokk, og dett var dett.

dyrlege, viltnemda og gud vet hva.. seriøst folkens??
get a grip.
Vis hele sitatet...
joda, et kakk i hodet og det er det. enkelt og greit.

Men trådstarteren lurer på hva som kan gjøres best mulig og har store følelser ovenfor dyr? ikke alle som klarer å kakke ihjel et dyr men heller vil gjøre det beste for dyrene.
Sist endret av WhiteHat; 22. juni 2011 kl. 01:44.
I dette tilfellet er nettop det det beste for dyrene.

Men for all del..
Lykke til med å oppfostre dem
Nå har jeg vært ute og hentet dem.

Ute er det minst 20 sekundmetervind, 4 grader og stri regn.
Kassen er bare en firkantet sak av treverk som er skrudd fast i en stolpe. Ingen tak eller noe.


Jeg brukte en plastikkpose over hendene når jeg tok på dem, i tilfelle sykdommer å slikt?
Jeg vet ikke om det er farlig jeg så jeg gjorde det mest mulig sikkert.

De sitter nå i en "kurv" med noen tøyfiller rundt seg.

Skal ringe etter hjelp i morgen, men fram til det skal de få hus over hode og varme.
Ikke avliv dem før du er sikker på at moren er død. Ikke ta på dem heller, da fugleforeldre har en tendens til å avvise unger som lukter menneske. Kan godt hende du bare ikke har lagt merke til at hu har stukket innom. Forresten, noen som veit om måker oppfostrer ungene i par? Mulig det er en far der ute som hjelper til og.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 22. juni 2011 kl. 01:55.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ikke avliv dem før du er sikker på at moren er død. Ikke ta på dem heller, da fugleforeldre har en tendens til å avvise unger som lukter menneske. Kan godt hende du bare ikke har lagt merke til at hu har stukket innom. Forresten, noen som veit om måker oppfostrer ungene i par? Mulig det er en far der ute som hjelper til og.
Vis hele sitatet...
Jeg har holdt NØYE øye med ungene i ca 3 timer nå, og nå er de i hus. Men jeg skal fortsette å speide etter voksne måker på utsiden her utiover kvelden. Ser jeg noen skal jeg gå ut med ungene og se om de voksne reagerer. Jeg har IKKE tatt på dem med bare hender.

Bilde av ungene : http://bildr.no/thumb/911517.jpeg
Sist endret av TheHooster; 22. juni 2011 kl. 02:04.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ikke avliv dem før du er sikker på at moren er død. Ikke ta på dem heller, da fugleforeldre har en tendens til å avvise unger som lukter menneske. Kan godt hende du bare ikke har lagt merke til at hu har stukket innom. Forresten, noen som veit om måker oppfostrer ungene i par? Mulig det er en far der ute som hjelper til og.
Vis hele sitatet...
Det pleier hvertfall å være 2 måker som angriper meg på gårdsplassen min...
Cookie Monstah ^_^
etter å ha sett det bildet så hadde jeg ikke klart å avlive dem uansett hva folk hadde sagt/sier til meg, for de ser så forferdelig søte ut.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Eller som fattern hadde sagt; bare putt de i en pose og hent hammeren!
Vis hele sitatet...
Jævla sadist.


Jeg prøvde og gi dem en "grøt" av brød, en tanke sukker og vann. (Tenkte sukker er nok bra siden de ser VELDIG slitne og kalde ut), og de smakte alle 3, men bare litt...


Jeg kommer nok til å kontakte noen i morgen som kan ta seg av dem. Blir for stor jobb for meg å fore på dem i en mnd.
Jeg har også lagt merke til at det nesten alltid er to som angriper. Nå sist var når jeg skulle inn på skolen så så jeg det var et par måkeunger foran ingangen, og mener bestemt at det var to som angrep meg da... Om det er to som angriper betyr jo ikke at det er mor og far, mulig de passer på hverandre :S?
Sitat av truls900 Vis innlegg
Jeg har også lagt merke til at det nesten alltid er to som angriper. Nå sist var når jeg skulle inn på skolen så så jeg det var et par måkeunger foran ingangen, og mener bestemt at det var to som angrep meg da... Om det er to som angriper betyr jo ikke at det er mor og far, mulig de passer på hverandre :S?
Vis hele sitatet...
Jeg har bare sett en her i kassen utenfor huset her, det finnes jo en smal mulighet for at faren er drept også.

2 hus bortenfor meg (ca 150 meter unna) bor det 2 jævelunger på 14 og 15 som har hvert sitt luft gevær, og bruker det litt for mye. Så det er mulig.. Men jeg skal holde godt øye med kassa. Skal også ta med meg ungene ut i kurven med jevne mellomrom for å se om noen angriper, vil tro at faren angriper hvis han ser meg med hannes unger.
Litt offtopic, men hvis jeg var deg ville jeg tatt en prat med de ungene hvis de skyter på ting de ikke skal....fortalt dem hva konsekvensene kan være for å skyte på fugl osv. også nevne det for foreldrene hvis de er typen folk man kan snakke fornuftig med.
Sitat av truls900 Vis innlegg
Litt offtopic, men hvis jeg var deg ville jeg tatt en prat med de ungene hvis de skyter på ting de ikke skal....fortalt dem hva konsekvensene kan være for å skyte på fugl osv. også nevne det for foreldrene hvis de er typen folk man kan snakke fornuftig med.
Vis hele sitatet...
Desverre fungerer ikke dette, har nemlig prøvd det.

De bor med faren sin, sist jeg snakket med han om det fikk jeg type : "Kom deg ut av huset mitt og hold deg langt unna barna mine!"
La oss håpe viltforvaltningen ikke slår seg vrang og gir deg en bot hvis du ikke kan bevise at måkeungene var forlatt.

Du er forresten klar over at måker er opportunistiske predatorer som spiser seg gjennom massevis av småfugl-reir hver sesong?
Sist endret av gorm; 22. juni 2011 kl. 02:27.
huff, kjenner jeg blir litt provosert av sånne folk!
Sitat av gorm Vis innlegg
La oss håpe viltforvaltningen ikke slår seg vrang og gir deg en bot hvis du ikke kan bevise at måkeungene var forlatt.

Du er forresten klar over at måker er opportunistiske predatorer som spiser seg gjennom massevis av småfugl-reir hver sesong?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg si er litt mer naturlig.
Og da blir ungene drept fort og spist, de ligger ikke ute alene å fryser/sulter ihjel.
Stor forskjell.
Sitat av gorm Vis innlegg
La oss håpe viltforvaltningen ikke slår seg vrang og gir deg en bot hvis du ikke kan bevise at måkeungene var forlatt.

Du er forresten klar over at måker er opportunistiske predatorer som spiser seg gjennom massevis av småfugl-reir hver sesong?
Vis hele sitatet...
Noen måke arter er faktisk utrydningstruet og må taes vare på. kanskje det kan lage en annen vri?

om akkurat denna arten er utrydningstruet så kan fuglene få hjelp.

ja, de jakter på andre dyr akkurat som katter,rev, bjørn, mink og ulv osv.
Det at du i det heletatt tenker på å ta de inn i huset ditt synes jeg er idiotisk, for det første vil de mest sannsynlig bli vettskremt og ha det bedre av at du avliver dem siden du heller ikke vet hvordan du skal lære de opp til å bli ordentlige måker. Og for det andre så vet du ikke om de har mange sykdommer heller :/

Nå leste jeg bare en side siden jeg ikke gadd å lese igjennom alle tre da så jeg vet ikke hvor langt diskusjonen har kommet :P
Sitat av Tyggiskula Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fant mye nyttig der ja.
Står også at jeg skal bruke varmeputer eller lignende, tror du dette er nødvendig?

De ligger forøvrig på en sammentullet gardin, og de har masse dun..
Hvis romtemperaturen er sånn passe, så du ikke tror de fryser, går det sikkert bra. Hvis du er usikker eller temperaturen faller om natten kunne du jo plassert dem i et varmere rom, f.eks. på badet?
Sitat av Tyggiskula Vis innlegg
Hvis romtemperaturen er sånn passe, så du ikke tror de fryser, går det sikkert bra. Hvis du er usikker eller temperaturen faller om natten kunne du jo plassert dem i et varmere rom, f.eks. på badet?
Vis hele sitatet...
Jeg har nå satt dem forran peisen, og har ett digitalt termometer der også slik at jeg ikke griller dem. De ligger nå med en jevn temperatur på 29 grader, noe jeg tror er greit nok...

De har dog mulighet til å bevege seg bort fra peisen hvis det blir for varmt.
Måsemor spiser fisk/søppel og sånt dritt. Deretter spyr hun det i kjeften til måseungene halvfordøyd. Du må gjøre det samme !
Gå på apoteket og skaff deg noen engangssprøyter(uten nål) så suger du opp passelig bløt mat i disse. stikker dem litt ned i halsen og sprøyter det ned i magen dems. Så vidt jeg kan forstå er dette beste måten å emulere måkemor.
Du har to valg: Enten dette eller dette.

Neida, hvordan går det med måkeungene? Hadde selv en spurv når jeg var liten som katten angrep, den ga jeg meitemark, og det fungerte veldig bra. Helt til den døde av såret den hadde i vingen.
Sist endret av SemiColon; 22. juni 2011 kl. 10:13.
Pappa holdt dvergpapegøyer lenge. Hvis man vil temme dem, så håndmater man dem hele veien, og de ender opp med å være fullstendig tamme. De sitter i håret ditt og er fullstendig uten redsel ovenfor mennesker. Mistenker sterkt at det samme vil virke for måkeungene dine.

Han brukte en liten sprøyte til å mate dem med. Han ga dem standard forblanding for fugl, fullstendig most i food-prossesor og blandet ut i varmt vann så det holdt 35-36 grader. Forblandingen kjøpte han på felleskjøpet, fordi det var rundt 1/10 av prisen som man finner i normal dyrebutikk der.

Det sagt, så veit jeg ikke hvor stor fan jeg er av tanken på forbanna måker som anser mennesker som venner. De blir store og stygge, og ikke spesielt behagelige å ha i håret mistenker jeg
Sist endret av DumDiDum; 22. juni 2011 kl. 18:22.