Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 918
Eg har fått spørsmål om å sette opp ein PC for bestemora mi. Oppdatere ho litt i teknologiens verden. Det eg står igjen med er valg av operativsystem. Det ho treng er surfing, mail, skriveprogram og gjerne muligheit til å lage fotoalbum. Må vere veldig enkelt å bruke. Gjerne noko ala Xandros-utgaven som følger med Asus Eee PC. Kva vil vere det beste valget?
Jeg ville gått for det systemet du er best kjent i, det er tross alt du som stort sett skal gi henne support når det ikke går helt som det skal. Forøvrig har jeg svært gode erfaringer med logmein.com og samtlige besteforeldres PCer.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Hvis hu skal starte med en blank skjerm og tastatur vil jeg anbefale MAC.
Kommer antageligvis til å spare både deg og hun for mye bry.

I love my mac.
Vanskelig å si om unix/linux er det smarteste å introdusere henne til..kommer litt an på hva hun har dillet med tidligere.

Jeg installerte ubuntu på maskinen til mutter'n, og hun likte det veldig godt helt til hun klarte å kræsje disken sin på ett eller annet vis.
Jeg fikset en PC og ga den til mine besteforeldre for rundt et halvt år siden nå, la inn Windows XP på den. (litt av grunnen var at de kunne ringe meg om det skulle oppstå problemer). Men det viste seg at de finner frem til det meste på egenhånd.

Sett fra mitt synspunkt vil det beste valget være å ta ett opperativsystem som er enkelt bygd opp slik at hun kan utforske litt selv i tillegg til at du skal kunne gi henne brukerstøtte og veiledning om de skulle trenge det.
Introduser henne til Kabal, en nettleser, word, og hvordan hun lager mapper og slike småting. Tror hun bli fornøyd
Ubuntu er vel minst like lett som XP/Vista.
Ubuntu burde vel duge. Enkelt oppsett og fikser mer eller mindre alt av oppdateringer selv. Om du også setter opp en SSH-server på den og forwarder den i routeren (helst ikke på port 22..) så kan du fikse når som helst.

Jeg anbefaler Ubuntu til alle som kun trenger en nettleser og kanskje en mailklient. Enkelt og gratis.

EDIT: Og som nevnt over, for en som ikke har brukt en PC (med Windows) før, tror jeg faktisk Ubuntu er hakket enklere å sette seg inn i.
Sist endret av Jimmy Hoffa; 6. september 2008 kl. 16:49.
Jeg syntes personlig XP er ganske lett å lære/lære bort.
Men etter det jeg har hørt, så skal visst MAC være lettere å lære seg, hvis man starter fra scratch.
Jeg vil personlig anbefale XP, enkelt og greit OS.