Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5077
Jeg har ett stort problem.
Jeg har leiekontrakt på leilighet, samboer, lån på bil og 100% fulltidsjobb.
Og midt i paradiset får jeg beskjed om at dette ikke er hjemel for å utsette førstegangstjenesten. Sånn som det ligger ann nå har jeg ikke lyst å gå inn i militæret, med tanke på nedbetaling av lån, samboer og jobben.

Har slitt før med depresjoner og er redd for at det å gå inn i militæret nå ikke kommer til å gjøre ting bedre. I tillegg har jeg en gammel ankelskade (men har ikke legeattest på det).

Hva kan jeg gjøre?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Si det du skriver her kan du prøve i første omgang. Det er ikke så vanskelig som tidligere å slippe førstegangstjenesten.
Skaff deg legeattester ring forsvaret og forklar dem situasjonen og søk om status som tjenesteudyktig. Doh...
Det skal ikke mye til for å sleppe lenger nei. Jeg kjenner en som har nøtteallergi, han slapp. Du kan stryke på IQ testen du skal ta? Du kan også nekte å spise de første dagene, så sender de deg hjem.
Sist endret av fredrikweb; 5. mai 2007 kl. 19:34.
forsvaret gir i noen tilfeller utsettelse pga økonomi sitvasjon.
skaff lege attest på skaden din.
forsvaret dekker leiligheten vist du har bodd der i mer en 4 mnd.
du får somregel også rentefritak på lånet
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vel, forsvaret driter i deg generelt, de kaller oftest inn 4 ganger så mange som de trenger og derfor slipper mange unna, jeg sa jeg gikk på skole i 4 år (selv om jeg bare gjorde det i 3 år) og de sendte meg et brev om at jeg slipper unna dersom jeg ikke blir veterinær og\eller prest.

Jeg har totalt 1 av ca 10 venner som MÅTTE inn i militæret.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Siden alle egentlig er pliktig til å gå inn i førstegangstjenesten finnes det gode ordninger på det du nevner og det er vel stort sett bare samboeren de ikke kan garantere for

Selv mener jeg førstegangstjenesten er greit å ta med seg. Man opplever veldig mye man ikke ville gjort ellers. Det kan også være positivt på en cv, spesielt nå som såpass få gjennomfører den. Det er også noe som de fleste arbeidsgivere har gjennomført, og dere har da en ting felles.
Sist endret av z0p; 5. mai 2007 kl. 19:42.
Er ikke militæret forpliktet til å erstatte tapet ditt ved å være der?

Du kunne prøvd å dra til en psykiater. Si at du trenger en diagnose for å slippe unna militæret. Prøv en 2-3 ganger, så burde du kunne få det. Ring fra en telefonkiosk og hør med militæret først hvordan det stiller seg med psykisk sykdom i militæret, bruk en annen grunn for at du ringer, og bruk et annet navn. Spør om det kan bli noen problemer mht. det. Hvis de spør dobbelt om navnet, legger du bare på. Da betyr det sannsynligvis at de ikke vil ha psykisk syke der.

Husker avisoppslag om en lege som kom seg ut av tjenesten fordi han smørte seg inn med rømme og øl så han luktet vondt og lot som han bare var på rommet og hørte rockemusikk. Han fikk seg da utskrevet, de var ikke så veldig interessert i folk med sosiale fobier/ angstforstyrrelser.

Du kan jo også henge litt på rusmiddelforumet her, kanskje snapper du opp noe interessant, så du kan fake hasj-hallusinasjoner eller noe liknende.

Alt er ikke svart ennå.

Løkke tell.
Sitat av z0p
Selv mener jeg førstegangstjenesten er greit å ta med seg. Man opplever veldig mye man ikke ville gjort ellers. Det kan også være positivt på en cv, spesielt nå som såpass få gjennomfører den. Det er også noe som de fleste arbeidsgivere har gjennomført, og dere har da en ting felles.
Vis hele sitatet...
Det er det som er så jævlig kjipt med pottit-norge, alle skal moralisere så jævlig. Er spent på hvordan dette går når jeg skal søke jobb sjælv. Kanskje like greit å starte intervjuet med å fortelle om hvordan jeg slapp unna, for dersom jeg har med en prinsippfast patriot å gjøre er det bare bortkasta tid allikevel.

Eller jeg peller meg vekk, koser meg med det faktum at lånekassa har sponsa 6+ år av utdannelsen min, og kommer meg heller til statene.

Fuckings millitærfaen.
Slippe/utsette førstegangstjenesten...
Jeg har ett stort problem.
Jeg har leiekontrakt på leilighet, samboer, lån på bil og 100% fulltidsjobb.
Og midt i paradiset får jeg beskjed om at dette ikke er hjemel for å utsette førstegangstjenesten. Sånn som det ligger ann nå har jeg ikke lyst å gå inn i militæret, med tanke på nedbetaling av lån, samboer og jobben.

Har slitt før med depresjoner og er redd for at det å gå inn i militæret nå ikke kommer til å gjøre ting bedre. I tillegg har jeg en gammel ankelskade (men har ikke legeattest på det).

Hva kan jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Forsvaret betaler leiligheten din og du får utsettelse på det du måtte ha av lån. Jobben står du heller ikke i fare for å miste pga. førstegangstjeneste.
Og nå får du jo også en skikkeli mulighet til å teste ut forholdet ditt med samboeren din.
Tror ikke du kommer til å angre viss du går inn i forsvaret.

Men sånn som forsvaret har blitt i det siste årene så er dem veldig lite interessert i å ha vernepliktige som ikke er motivert nok til å gjennomføre tjenesten.
Beste rådet jeg kan gi deg er å snakke med psykologen på innrykket på rekruttskolen om dine tidligere problemer.

Om du ikke får dimme på innrykket så annbefaler jeg deg i å søke om siviltjeneste på hjemstedet ditt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Gjør det enkelt, si at du studerer, sånt orker de ikke sjekke engang.
Sitat av AtXbYeA
Gjør det enkelt, si at du studerer, sånt orker de ikke sjekke engang.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke inntrykk om at det er så enkelt i heletatt.

Studier må bare vike for førstegangstjeneste sa dem da jeg ringte. "Sånn er det bare."

En ca. 25 år gammel kollega av meg gjorde hva han kunne for å slippe, han hadde tilogmed barn og brukte det som grunn og søkte utsettelse, men til ingen nytte.
Sist endret av BakkiZ; 5. mai 2007 kl. 20:10.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tydeligvis er det forskjellig fra sted til sted, I nord-norge dreter de stort sett i deg, og eneste av mine bekjente som ble tvunget inn var en som ble listet for grensevakt, ellers har vi alle blitt innkalt til infantri og sjøforsvar, vi slipper unna som bare juling.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av kardemommeby
Er ikke militæret forpliktet til å erstatte tapet ditt ved å være der?
Vis hele sitatet...
Erstatter de samboeren også?

Søk litt på forumet. Er masse historier her om folk som blir tatt med hasj med vilje (en av de første dagene), og stiller masse rus-spørsmål til legen.

En jeg vet om ventet til de skulle på skytebane, så, mens de andre gjorde klar geværene sine, sprang han utpå, og fyrte AG-3en sin mot bakken x-antall ganger. Når jeg leser slikt på forumet får jeg inntrykket av at det er kjempelett å slippe unna.

Lykke til
Jonta
Har hørt om det var en som pisset på seg hver natt med vilje da. Ble kastet ut etter 2 uker eller noe. Ble sent hjem med natt toget. Der tisset han ikke på seg og det ble sjekket så han havnet inn i millitæret.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Så moralen er: En gang sengevæter, alltid sengevæter
HVÆR jævla gang dette temaet kommer ender det alltid opp med ei milelang liste med innlegg som "En kompis vet om en som dimmet ved å gjøre sånn og sånn og sånn", "det er DRITLETT å slippe azzz!!!1" og tilslutt en eller annen hjernevaska ub-korporal som proklamerer at Militæret er bra for deg og at det var det beste året i hans liv. Det eneste gode rådet som er å gi er å kontakte Vernepliktsverket og snakke med de.

Nå har jeg selv jobbet i VPV (i 2002-2003) så jeg kan prøve å belyse noen enkle fakta:

Sitat av Shibbster
Jeg har leiekontrakt på leilighet, samboer, lån på bil og 100% fulltidsjobb.
Vis hele sitatet...
Har du bodd i leiligheten mer enn 4mnd før innrykksdato (altså datoen du møter på rekruttskole) vil militæret betale denne, de vil også være behelpelige med å ordne rentefri utsettelse av billån. Når det gjelder jobb er ikke førstegangstjeneste gyldig oppsigelsesgrunn, arbeidsgiver må da gi deg permisjon i den tiden du er inne til tjeneste og gi deg jobben tilbake når du er ferdig.

Har slitt før med depresjoner og er redd for at det å gå inn i militæret nå ikke kommer til å gjøre ting bedre. I tillegg har jeg en gammel ankelskade (men har ikke legeattest på det).
Vis hele sitatet...
Ta kontakt med psykolog/lege og få papirer på situasjonen, søk om fritak.
Forsvaret er ikke slik som det engang var, kvalitet har erstattet kvantitet. Snakk med VPV å fortell dem det du sier til oss her, så skulle det gå i orden.

Når det er sagt, så unner jeg alle ett år(eller flere) i forsvaret. For de fleste er dette en kjempe flott tid med mange gode minner og opplevelser som de aldri vil glemme. Jeg stortrives iallefall, og tar gjerne noen år til før jeg gir meg.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Sitat av fredrikweb
Det skal ikke mye til for å sleppe lenger nei. Jeg kjenner en som har nøtteallergi, han slapp. Du kan stryke på IQ testen du skal ta? Du kan også nekte å spise de første dagene, så sender de deg hjem.
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis, løytnanten som hadde ansvaret for oss på sesjonsdagen forklarte at det ikke hadde noen hensikt å gjøre så dårlig man kan på den testen. Han hadde hatt et par før som hadde gjort det. Eneste det førte til var at de ble satt til å gjøre drittoppgaver i millitæret. Han ene satte sammen kontorstoler og inventar, og han andre skrella poteter.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Nå kan det jo hende at han sa det for å hindre dere i å gjøre det dårlig på IQ testen?
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Har tenkt tanken selv, men har hørt av flere at den IQ testen er viktig å gjøre så godt man kan på, for den legger de inn i arkivet og politiet kan sjekke hvor bra du gjorde det på testen ved en senere anledning.
jeg var i hmkg i april og ble sendt hjem etter helsesjekken pga synet (så ikke den øverste bokstaven engang uten briller/linser) men hadde INGEN papirer på dette, sa det rett ut at jeg glemte det hjemme (jeg har for øvrig -3,15 på hvert øye) .. syntes det var litt sløvt egentlig.. er jo lov å prøve for de som ikke har så dårlig syn som meg også
Sitat av sparco
Har tenkt tanken selv, men har hørt av flere at den IQ testen er viktig å gjøre så godt man kan på, for den legger de inn i arkivet og politiet kan sjekke hvor bra du gjorde det på testen ved en senere anledning.
Vis hele sitatet...
Hva så egentlig? Hva gagner det politiet å vite din IQ?

Lønner seg å gjøre så bra man kan. Dersom du scorer lavt, men likevel kommer inn, så kan du banne på at du får en drittjobb.
Sitat av Grimdoc
Hva så egentlig? Hva gagner det politiet å vite din IQ?

Lønner seg å gjøre så bra man kan. Dersom du scorer lavt, men likevel kommer inn, så kan du banne på at du får en drittjobb.
Vis hele sitatet...
Forøvrig er ikke den testen omfattende nok til å kunne kalles en IQ-test, det er mer for å se at du vet forskjell på tallet 9 og papir.
Sitat av Scampi
Forøvrig er ikke den testen omfattende nok til å kunne kalles en IQ-test, det er mer for å se at du vet forskjell på tallet 9 og papir.
Vis hele sitatet...
Da er den enda mer verdiløs for Politiet.

Men som sagt over, så lønner det seg å gjøre så godt du kan, i tilfelle du skulle bli kalt ut.
Det er enklere å gjøre det slik, og så heller finne på en grunn, eller bare ringe og spørre om å få slippe.

Men skulle en velge å late som man er stokk dum, så skal ikke det ha følger for karriere/skolevalg senere i livet. Dette er noe som militæret oppbevare til du evt. blir innkalt.
Sist endret av Grimdoc; 7. mai 2007 kl. 00:14.
Jeg må bare si det: herregud så fulle av ditt de aller fleste som har postet i denne tråden er ... seriøst folk, dere kommer med så mye drit at jeg får vondt inni meg. Håper Shibbster ikke tar "rådene" deres seriøst
Sitat av Grimdoc
Da er den enda mer verdiløs for Politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke påstått noe annet...

Men forøvrig...militæret er bra for alle ;P
One of the good guys
2rs1's Avatar
altså.. virker som ingen (med et par unntak) har noe erfaring og bare snakker piss om en de har hørt om.

Har selv vært inne i et år, angrer ikke, men er for tiden fryktelig mye ubrukelig i forsvaret. Skjønner godt de som ikke vil.

Så har du en skade, skaff deg legeerklering, ring vpv forklar situasjonen snakk med dem. Fikk forståelse at det er veldig personbasert der. Snakket med de en del ganger ang. utsettelse og fikk mye forskjellige svar. (endte med at jeg utsatte skolen, slutta på jobben og begynte og bli klar for det.. så en uke før jeg skulle reise får jeg beskjed om at jeg har fått utsettelse. ) Er tydeligvis ikke så mye mer som skal til enn at en av vpv-folka huker av for "ikke tjenestedyktig". Vet ikke om det funker, men jo dyrere du får det til å virke for dem (med tanke på bolig, bil, unger, jobb, osv.) kan jo funke.

OM du ikke får utsettelse, så er de første dagene på rekrutten absolutt de enkleste å dimme. Vi fikk beskjed om at "de som ønsker å dimme og mener de har grunnlag for det, setter seg først i salen". Var bare en liten prosentdel av de som ikke dimma. Må antakeligvis på legetester osv. men her mesteparten dimmer. Kjenner folk som har dimmet at de føler seg hakket på og ikke går dårlig sammen med andre osv. De tar inn langt mer folk enn hva de trenger, de regner med at maaange dimmer.

skyte ag'en, spise lyspærer, pisse i senga, smøre seg med rømme og øl osv. herregud.

i verste fall... så er det bare å smelle samboern på tjukka. Da får du dimme på dagen
Jeg satser ikke på å komme inn i militæret med det første, siden jeg går på skole, og har planer om å ta mastergrad i telematikk eller noe i den duren. Jeg føler at denne utdanningen tar så lang tid at det å sløse et, kanskje to skoleår, på militæret er bare tull. Hvordan er sjansene mine for å få utsettelse/ikke tjenestedyktig på grunn av studier?

Ellers har jeg (hadde vertfall for noen år tilbake :P) astma, men dette har jeg ikke merket noe til på flere år, tilfeldige innslag av pollenallergi, og kanskje noe migrene i blant. Noe av dette som kan hjelpe på "ikke tjenestedyktig" ?
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av purity
Jeg satser ikke på å komme inn i militæret med det første, siden jeg går på skole, og har planer om å ta mastergrad i telematikk eller noe i den duren. Jeg føler at denne utdanningen tar så lang tid at det å sløse et, kanskje to skoleår, på militæret er bare tull. Hvordan er sjansene mine for å få utsettelse/ikke tjenestedyktig på grunn av studier?

Ellers har jeg (hadde vertfall for noen år tilbake :P) astma, men dette har jeg ikke merket noe til på flere år, tilfeldige innslag av pollenallergi, og kanskje noe migrene i blant. Noe av dette som kan hjelpe på "ikke tjenestedyktig" ?
Vis hele sitatet...
legeerklæring på astma, allergien og migrene... blir fort til astmaproblemer, kraftig pollenallergi og til tider store migreneproblemer når du snakker med forsvaret.. jeg vil lett tro at sjansen er der.
Sitat av purity
Jeg satser ikke på å komme inn i militæret med det første, siden jeg går på skole, og har planer om å ta mastergrad i telematikk eller noe i den duren. Jeg føler at denne utdanningen tar så lang tid at det å sløse et, kanskje to skoleår, på militæret er bare tull. Hvordan er sjansene mine for å få utsettelse/ikke tjenestedyktig på grunn av studier?

Ellers har jeg (hadde vertfall for noen år tilbake :P) astma, men dette har jeg ikke merket noe til på flere år, tilfeldige innslag av pollenallergi, og kanskje noe migrene i blant. Noe av dette som kan hjelpe på "ikke tjenestedyktig" ?
Vis hele sitatet...
Hvis du allerede har begynt på en sammenhengende 3- eller 5-årig utdannelse når du får utdannelsen, er det greit å få utsatt førstegangstjenesten. Det var ihvertfall slik jeg opplevde det. Jeg hørte ikke noe fra militæret den sommeren jeg gikk ut av videregående, så jeg begynte å studere elektronikk, en sammenhengende 5-årig utdannelse. En måned eller to etter jeg hadde startet med studiene fikk jeg innkallelse i januar, og da gikk jeg bare til fakultetet og fikk en bekreftelse på min pågående utdannelse, og dermed var utsettelsen i boks.
(: ... Du kan si rett å slett det du sa. At du har depresjoner osv. Men ja, du må tenke nøye over hva du sier, fordi de lagrer den informasjonen du forteller/sier så det kan gå utover andre ting, senere i livet.

- Så tenk nøye. (: men, jeg tror ikke at de som sitter der med staben er så råtne egentlig. Sjekk litt rundt. (: Lykke til!
Sitat av trigger
Hvis du allerede har begynt på en sammenhengende 3- eller 5-årig utdannelse når du får utdannelsen, er det greit å få utsatt førstegangstjenesten. Det var ihvertfall slik jeg opplevde det. Jeg hørte ikke noe fra militæret den sommeren jeg gikk ut av videregående, så jeg begynte å studere elektronikk, en sammenhengende 5-årig utdannelse. En måned eller to etter jeg hadde startet med studiene fikk jeg innkallelse i januar, og da gikk jeg bare til fakultetet og fikk en bekreftelse på min pågående utdannelse, og dermed var utsettelsen i boks.
Vis hele sitatet...
Jeg har også fått utsettelse, fram til sommer 08. Lurer litt på om det er stor sjangs for at de kaller meg inn da.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg rømte fra førstegangstjensten to ganger. Etter første gang da jeg returnerte frivillig ble jeg skjelt ut av en sersjant mens andre offiserer var til stede. Andre gangen skjedde det ikke noe, bortsett fra at jeg ble innkalt til legen, og så dimmitert. Grunnen rømte var fordi jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse, og å bo sammen med andre på samme rom var mer en jeg kunne takle.

Sersjanten fikk kjeft for at han skjelte meg ut fikk jeg vite i ettertid.
Sist endret av Ratteta; 25. september 2009 kl. 21:14.
Heile systemet er jo dårlig spør du meg. Eg hadde lyst å komme i militæret, og eg melde meg frivillig til grensevakt. Eg fekk då ein sms frå forsvaret om at eg desverre ikkje kom inn før tidligast 2010.

Det syns eg er ganske tragisk. Må nå vera betre me ein soldat som har lyst å vara i forsvaret, enn ein soldat som på død og liv ikkje vil vara der.

OT: Eg har høyrd at du slepp førstegongstjeneste dersom du har allergi, for eksempel type pollen. Eg veit derimot ikkje om du kjem i sivilforsvaret i staden då.
Sist endret av LowRider; 26. september 2009 kl. 14:41.
for å sitere Malcom X, hva han sa for å slippe militæret; "i cant wait to kill us some crackers"
Sitat av LowRider Vis innlegg
Heile systemet er jo dårlig spør du meg. Eg hadde lyst å komme i militæret, og eg melde meg frivillig til grensevakt. Eg fekk då ein sms frå forsvaret om at eg desverre ikkje kom inn før tidligast 2010.

Det syns eg er ganske tragisk. Må nå vera betre me ein soldat som har lyst å vara i forsvaret, enn ein soldat som på død og liv ikkje vil vara der.

OT: Eg har høyrd at du slepp førstegongstjeneste dersom du har allergi, for eksempel type pollen. Eg veit derimot ikkje om du kjem i sivilforsvaret i staden då.
Vis hele sitatet...
De sa da ikke at du ikke fikk avtjene førstegangstjenesten? Det var sikkert fullt der allerede.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Lett. enten gjør du som utallige av venner/bekjente av meg har gjort å bare kast sesjonspapirene i dass / om du har vært på sesjon, ikke gidd å møt opp på dagen din. ting vil ta dit, kanskje du får besøk i værste fall, men sannsynligvis vil du bli udyktig siden du aldri møtte opp. Ingen av de jeg nevner over har fått problemer, men de er fortsatt under 25 alle mann(22+). Selv slapp jeg grunnet adhd, trengte ikke komme en gang, bare sendte legeattest i posten.. er mye lettere å slippe enn du tror!
Hijacker tråden litt jeg. Noen som vet om man kan få dekt leiligheten hvis man flytter inn la oss si en mnd før innrykk, betaler denne i 3 måneder self, og så få dekt resten? Eller er det bastant at man må ha bodd 4 mnd. FØR man rykker inn for og få noe som helst dekt?