Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2438
Jeg har nylig funnet ut at jeg arver en god del penger, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dem.
Planen er å spare dem. Men hvilken måte lønner det seg å spare på?
Jeg har sett litt på høyrentekontoer og investering i aksjer. Er det noen som har noen tips eller råd?
Høyrentekonto er rissikofritt, men du må skatte (formueskatt) over ett hvis beløp. Med muligheter for å overføre et hvis beløp til BSU hvert år for å spare penger på skatt er og anbefalt.

Annet alternativ er å invistere eller kjøpe aksjer, men det er langt fra rissikofritt.
Blir jo bare spekulasjoner... Det finnes det bedre fora for og selvsagt ingen sikre kort. Selv liker jeg å investere i råvareaksjer.
Trådstarter
10 0
Kunne kanskje vært en ide å sette noe på høyrente og noe på høy risiko? er snakk om 700k ca.
Jeg hadde satt alt på høyrente om jeg var deg. Putter du noe i aksjer blir det fort en god sjanse for at du taper en slant..
Bruk dem opp, på en rasjonell, planlagt og god måte som gjør at du får mest mulig for pengene

Jo eldre man blir, jo høyere lønn får man. Blir bare tøys å spare penger som kan gi deg masse moro nå, for å få litt moro seinere.

Edit: 700k spenn var litt mye å bruke opp. Sett av 50k til moro, og en kombinasjon av aksjefond og høyrente konto på resten. Vurder også å kjøpe deg en leilighet hvis du ikke eier fra før.
Sist endret av DumDiDum; 1. juni 2011 kl. 20:48.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bruk dem opp, på en rasjonell, planlagt og god måte som gjør at du får mest mulig for pengene

Jo eldre man blir, jo høyere lønn får man. Blir bare tøys å spare penger som kan gi deg masse moro nå, for å få litt moro seinere.
Vis hele sitatet...
Bare tøys å spare penger? Jeg tror TS kommer til å få stor bruk for 700k når han skal kjøpe sitt første hus. Da er det nok ikke noe gøy å sitte tilbake på tenke på tiden hvor du sløste vekk over en halv million..
Bruk pengene på å betale ned lånene dine (om du har noen)
Trådstarter
10 0
Ikke helt min plan ddd, selv om det sikkert hadde vært kjekt det også!
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Bruk dem opp, på en rasjonell, planlagt og god måte som gjør at du får mest mulig for pengene

Jo eldre man blir, jo høyere lønn får man. Blir bare tøys å spare penger som kan gi deg masse moro nå, for å få litt moro seinere.
Vis hele sitatet...
Normalt sett ville jeg hvert enig med deg, men når det er snakk om et så betydelig beløp med penger ville jeg nok vært litt mer påpasselig. 700k kan rekke til en halv leilighet, og gir deg enorme fordeler hvis du skal søke lån i banken senere i livet. 700k på (eksempelvis) høyrentekonto gir også en brukbar avkastning.
Trådstarter
10 0
Er ikke kommet så langt i livet at jeg har noen lån enda, men det er sikkert greit å ha når man får studielån, eller evt at man slipper å få det.

(Jeg skal forresten lære meg å kommentere med sitat istedet for å bare skyte inn setninger i hytt og pine. Ny i forumverden)
Sist endret av rævliK; 1. juni 2011 kl. 20:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rævliK Vis innlegg
Er ikke kommet så langt i livet at jeg har noen lån enda, men det er sikkert greit å ha når man får studielån, eller evt at man slipper å få det.
Vis hele sitatet...
For all del. Ikkje bruk pengane til å finansiere studier. Ta opp studielån samma faen!

Den dagen du skal kjøpe leilighet er det betre å ha en halv million i banken og en halv million i studielån, enn null i studielån og null i banken.
Noen av pengene kan være lurt å sette i fond. Dette er mindre risiko, men gir også mindre avkastning enn å investere i aksjer, selv om det på en måte er aksjer...

Jeg personlig ville nok også brukt noe på morsomme aktiviteter
Trådstarter
10 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
For all del. Ikkje bruk pengane til å finansiere studier. Ta opp studielån samma faen!

Den dagen du skal kjøpe leilighet er det betre å ha en halv million i banken og en halv million i studielån, enn null i studielån og null i banken.
Vis hele sitatet...

Godt poeng!
BSU vil være det som lønner seg mest, nesten uansett.

Aksjer er ikke så veldig risikofylt dersom du velger sikre firma og sprer det litt ut.

Penger i banken øker ikke noe nevneverdig.
Sitat av bobbo Vis innlegg
BSU vil være det som lønner seg mest, nesten uansett.
Vis hele sitatet...

Det er jo ikke noe vits å sette penger inn på BSU før man jobber og skatter da. Da er det like lønnsomt med en høyrentekonto.
Det billigste lånet du kan få per i dag er studielån - lån alt du kan få, men sett det heller på høyrentekonto for å spare pengene.

De pengene du arver setter du på samme høyrentekonto.

Sett over maksbeløpet du kan per år inn på BSU.

Når du kjøper deg hus/leilighet for første gang tar du et førstehjemslån (75 % + topplån).

Sett over det beløpet du trenger (legg gjerne på 25.000,- som sikkerhet) i løpet av 12 måneder for å behandle dine lån til en egen konto hvor det skal trekkes fra (avtalegiro).

Når et år er passert setter du tilbake det du har igjen, og på nytt tilbake et beløp for å dekke de neste 12 månedene.

Med lån sparer du mye penger på skatt. Med BSU det samme.
Trådstarter
10 0
Sitat av waf Vis innlegg
Det billigste lånet du kan få per i dag er studielån - lån alt du kan få, men sett det heller på høyrentekonto for å spare pengene.

De pengene du arver setter du på samme høyrentekonto.

Sett over maksbeløpet du kan per år inn på BSU.

Når du kjøper deg hus/leilighet for første gang tar du et førstehjemslån (75 % + topplån).

Sett over det beløpet du trenger (legg gjerne på 25.000,- som sikkerhet) i løpet av 12 måneder for å behandle dine lån til en egen konto hvor det skal trekkes fra (avtalegiro).

Når et år er passert setter du tilbake det du har igjen, og på nytt tilbake et beløp for å dekke de neste 12 månedene.

Med lån sparer du mye penger på skatt. Med BSU det samme.
Vis hele sitatet...
Det hørtes ut som det beste forslaget hittil! Men, kan man ha flere høyrentekontoer i forskjellige banker om man vil det? Vet man ikke kan det med BSU.
Du har mange valg her. Ut i fra min tidligere situasjon hadde jeg valgt: Nr1 http://no.wikipedia.org/wiki/Boligsparing_for_ungdom Nr 2 eiendom (Krever en del kunnskap) Nr3 Utdanning (sterk konkurrent til nr1). Nr4 Madrassen eller lignende.
Jeg ville gått til en økonomisk rådgiver å spurt om råd, jeg.
Hobby Filosof
Ser du bor i Bergen's området, det gjør jo tifeldigvis jeg og ! Trenger du litt hjelp med og kvitte deg med litt av pengene så står jeg til disposisjon !

Joke'aside - Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men tanken på og betale ned evt. lån vil du komme langt med, ser det allerede er sagt, men måtte bare fortelle deg det selv !

Eller's vil jo sparing være ide'elt, har du leilighet/hus? vist ikke har du jo da penger til det nå
- Støtter Rosa-seegering (!)
Sist endret av WhyNot!; 1. juni 2011 kl. 23:22.
We got machetes!
Sett de over på min konto, send en PM så ska du få Konto NR, helt risikofritt, høye renter.
jeg har lest noen bøker av Robert Kiyosaki som har inspirert meg mye til hvordan man kan tjene penger. Han skriver om cashflow og hvordan du kan "sikre" deg selv økonomisk resten av livet... Jeg råder deg til å lese noen bøker skrevet av folk som har hatt suksess med økonomien sin. f.eks: Donald Trump. da kommer du til å få mange ideer om hva du burde gjøre, og hvordan du burde tenke
Først kan du bruke 50-100 tusen på et hus med solpaneler osv:
http://www.youtube.com/watch?v=fJsDOD0dTQI

Da har du et helt komplett hus med strøm og alt og slepper tenke på renter og lån osv for resten av livet om du så vill.
Så kan du haike verden rundt , og ha alt på en sparekonto så lever du kun av rentene der da livet på veien er veldig veldig billig. Så kan du skrive bok om reisene dine når du er tilbake i huset eller hva pokker du vil =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Danbanan Vis innlegg
Først kan du bruke 50-100 tusen på et hus med solpaneler osv:
http://www.youtube.com/watch?v=fJsDOD0dTQI

Da har du et helt komplett hus med strøm og alt og slepper tenke på renter og lån osv for resten av livet om du så vill.
Så kan du haike verden rundt , og ha alt på en sparekonto så lever du kun av rentene der da livet på veien er veldig veldig billig. Så kan du skrive bok om reisene dine når du er tilbake i huset eller hva pokker du vil =)
Vis hele sitatet...
Eg ville heilt ærleg ikkje tatt imot økonomiske råd frå nokon som trur ein får eit hus for 50-100k, spesielt ikkje med solcellepaneler, reklamert for med en video som bruker standard 'american dream'-slogans om å vere uavhengig av samfunnet...

FYI: 700k er mykje pengar, men ikkje ekstremt mykje. Det held ikkje til ei moderat leilighet for en familie engang. Å snakke om å leve på rentene på 700k blir latterlig - har du i snitt ti prosent avkastning vil du ha 70k å leve for i året. Eller litt mindre enn det eg hadde utbetalt sist måned.
Om du er under 18, så er vel moped/bil lappen et must. samt moped/bil. dette går det med en del penger på. Jeg ville prukt penger på det først og fremst, brukt litt på ting jeg vil ha samt litt på morro. resten på høyrente konto.
Av respekt for den avdøde ville jeg kun brukt det på fornuftige ting, som eiendom\hus. Ikke kaste bort 50-100tusen som mange gjør, på reise og tull.

Så det var nevnt her 10% rente, det hørtes veldig høyt ut. Isåfall - 70 000 før skatt i året er jo ikke dårlige ekstra kroner! Og de penga kommer hvert år, til den som eier dem (kan gå i arv til barn igjen).
Sist endret av Taurean; 2. juni 2011 kl. 00:04.