Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4903
hei, jeg og broren min driver og brygger mjød.
vi følger oppskrifta helt nøyaktig
vi bruker 1kg honning
1 kg sukker
1 pose hetvins gjær
1 ts nelikk og kanel

først så koker vi opp vann i en stor kjele, og løser opp honning og sukker og heller det i et gjære kar med ca 7 liter vann,
etter det så kokte vi opp litt mere vann i samme kjel og tilsatte nelikk og kanel, og kokte dette i 10 minutter som det sto i oppskriften, så filtert oss ut nelikk og kanel og helte vannet i karet, og tilsatte vann så det ble tilsammen 17 liter veske i karet, så puttet vi en pose hetvinsgjær i karet, blandet gjæren i en bolle med 37 grader varmt vann og helte det oppi karet som vi lot stå i 2 uker,

når 2 uker hadde gått så smakte vi på det og det smakte gjær, så vi antok at det ikke var gjæret ferdig så vi lot det stå 2 uker til mens vi var på ferie, da vi kom hjem og smakte på ''mjøden'' smakte den veldig lite, mer som sur vin blandet ut i vann og gjær, så vi hadde oppi en kilo honning til og litt sukker, for og få litt smak igjenn, og lot dette stå i 3-4 dager og nå smaker det akuratt lite vin aktig som før.

jeg har prøvd og brygget mjød 2 ganger og det samme har skjedd begge gangene,

gjærings karet står på et mørkt rom som holder rundt 15-18 grader som det står i oppskrifta

oppskrifta husker jeg ikke helt hvor jeg fant men jeg skrev den ned og husker den

hva gjør jeg feil?
takk for svar
Hei

Honningen blir konvertert til blandt annet etanol så lenge gjæren er i live. For å få den søtere må du drepe gjæren før du tilsetter mer honning. De selger stoff for dette på europris. (gjærstopp)

For å bli kvitt gjærsmaken må du la mjøden få stå i ro så gjæren får lagt seg på bunnen. Etter dette kan du tappe den over på en ny dunk hvor den kan stå så lenge du ønsker, og den vil bli enda klarere.

Den bør helst ikke stå i den orgrinale gjærdunken lenger enn 4 uker, da gjæren som dør vil begynne å skape usmaker i brygget.
Hvis dette blir udrekkelig vil jeg annbefale deg og destilere prosjektet. Sterkt brygg blir lettere skjemt enn svak brygg 4-7%
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
så jeg kan bare kjøpe gjærstopp på europris og derreter tilsette mer honning?

er det forresten normalt at det blir litt kullsyre i flaskene når jeg lagrer mjøden?
1kg sukker bare? Er ikke det litt lite?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
så jeg kan bare kjøpe gjærstopp på europris og derreter tilsette mer honning?

er det forresten normalt at det blir litt kullsyre i flaskene når jeg lagrer mjøden?
Vis hele sitatet...
Ja, les bruksanvisningen på pakken.

Grunnen til at det blir kullsyre er at gjæren fremdeles er i live og gjør om sukker til co2 og alkohol. Du må bruke gjærstopp før du flasker den.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
tusen takk for svar da drar jeg til europris i morgen og kjøper meg gjærstopp da, hvis det ikke er 18 års grense eller noe da, men da får jeg bare mamma til og kjøpe for meg
Hvorfor bruker du hetvinsgjær?

1 kg honning og 1 kg sukker på 17 liter vann gir deg en alkoholprosent på litt over 5, og med enda en kilo honning ender du opp på litt over 7% om du lar den gjære ut, så jeg ville kanskje ventet litt med å tilsette gjærstopp.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av thallium Vis innlegg
Hvorfor bruker du hetvinsgjær?

1 kg honning og 1 kg sukker på 17 liter vann gir deg en alkoholprosent på litt over 5, og med enda en kilo honning ender du opp på litt over 7% om du lar den gjære ut, så jeg ville kanskje ventet litt med å tilsette gjærstopp.
Vis hele sitatet...
bruker hetvinsgjær pga det sto i oppskrifta og har ikke spessielt mye erfaring med brygging

kan du poste regnestykket du brukte til og finne ut det der? har veldig lyst til og regne litt på det selv for og finne ønsket alkoholprosent
Sitat av haakon466 Vis innlegg
kan du poste regnestykket du brukte til og finne ut det der? har veldig lyst til og regne litt på det selv for og finne ønsket alkoholprosent
Vis hele sitatet...
Jeg fusket, her er tabellen: http://www.brsquared.org/wine/CalcInfo/HydSugAl.htm
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av thallium Vis innlegg
Vis hele sitatet...
tusen takk skal prøve og fårstå den tabellen etterhvert
Det er masse du kan ignorere, bare finn gram sukker per liter og let deg bortover til prosentene
▼ ... noen uker senere ... ▼
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
takker for svar men tror jeg dropper mjøden og prøver vin sett fra europris istededen for til og begynne med
Det er høst, trær og busker er fulle av frukt og bær som gir 100 ganger bedre vin enn et vinsett...
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av thallium Vis innlegg
Det er høst, trær og busker er fulle av frukt og bær som gir 100 ganger bedre vin enn et vinsett...
Vis hele sitatet...
hmm, rips bær vin? eneste type bær jeg har tilgjengelig uten og gå noe sælig langt.

er det bare og plukke rips og hive det oppi en beholder med sukker vann og gjær?
Nja, nesten så enkelt, du må tilsette svovel, gjær og litt vann til bærene og la det gå i 5-7 dager, deretter sile fra bær-restene og tilsette resten av vannet og sukkeret... Det ligger oppskrift i vingjærpakken. Svartsurbær er forresten kjempefint å bruke, det samme gjelder søtmispel, begge er ekstremt vanlige som hekk. Rongebær er også kjempefine å blande med andre bær, pussig nok virker det nesten som om at jo værre bærene smaker jo bedre blir vinen.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av thallium Vis innlegg
Nja, nesten så enkelt, du må tilsette svovel, gjær og litt vann til bærene og la det gå i 5-7 dager, deretter sile fra bær-restene og tilsette resten av vannet og sukkeret... Det ligger oppskrift i vingjærpakken. Svartsurbær er forresten kjempefint å bruke, det samme gjelder søtmispel, begge er ekstremt vanlige som hekk. Rongebær er også kjempefine å blande med andre bær, pussig nok virker det nesten som om at jo værre bærene smaker jo bedre blir vinen.
Vis hele sitatet...
svovel?

da kan jeg jo prøve og kaste oppi en haug med randome bær da og se hvordan det går
Sitat av haakon466 Vis innlegg
svovel?

da kan jeg jo prøve og kaste oppi en haug med randome bær da og se hvordan det går
Vis hele sitatet...
Det er natriumbisufitt, de har dem i poser eller som tabletter på Europris e.l., du bruker det for å være sikekr på at vinen ikke ender opp som eddik.

Randome bær er det jeg pleier bruke, har 25 liter som står og bobler nå, forrige batch ble veldig god. Bare pass på at du ikke putter oppi noe giftig, legg ut bilder hvis du er usikker så kan jeg identifisere dem.

Den beste vinen jeg har satt hadde følgende:

1,5 kg plommer
1 kg hvite og røde rognebær
1 kg svartsurbær
0,2 kg rabarbra
0,3 kg jordbær

+ 3 kg sukker og 10 liter vann
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av thallium Vis innlegg
Det er natriumbisufitt, de har dem i poser eller som tabletter på Europris e.l., du bruker det for å være sikekr på at vinen ikke ender opp som eddik.

Randome bær er det jeg pleier bruke, har 25 liter som står og bobler nå, forrige batch ble veldig god. Bare pass på at du ikke putter oppi noe giftig, legg ut bilder hvis du er usikker så kan jeg identifisere dem.

Den beste vinen jeg har satt hadde følgende:

1,5 kg plommer
1 kg hvite og røde rognebær
1 kg svartsurbær
0,2 kg rabarbra
0,3 kg jordbær

+ 3 kg sukker og 10 liter vann
Vis hele sitatet...
den oppskrifta skal jeg prøve når jeg får samla ingrediensene

er svovel og natriumbisufitt det samme?
Sitat av haakon466 Vis innlegg
er svovel og natriumbisufitt det samme?
Vis hele sitatet...
Når man snakker om vinlegging: ja.