Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 8904
At Hitler gjorde mye bra i Tyskland, blant annet for å få folk ut i arbeid, er hevet over enhver tvil. Det blir vel litt som Lommemannen. Ja, han har (antageligvis) gjort mange uetiske ting opp gjennom årene, men det betyr ikke automatisk at han aldri har hjulpet en gammel dame over veien.
Vis hele sitatet...
Om Lommemannen har hjulpet en gammel dame over veien har det egentlig lite å gjøre med overgrepene han eventuelt har begått. Derimot var de overgrepene Hitler begikk knyttet til landets økonomiske fremgang, så her blir det et spørsmål om hvor vidt målet helliggjør midlene. Og i dette tilfellet kan verken målet eller midlene forsvares, for arbeidsplasser kan skapes uten å begå forbrytelser mot menneskeheten. Dessuten finansierte Hitler sitt prosjekt ved å ta opp enorme lån fra utlandet, noe som låste landet fast i en ond krigsøkonomisk sirkel, omtrent som vår tids USA. På kort sikt var det nok mange som fikk det bedre i Tyskland, men noen god politikk var det overhodet ikke.
Sitat av Stormen
Mennesket er i utgangspunktet ingenting verdt; foruten i en relativ kontekst. Sånn sett er alle mennesker like mye verdt: Dvs. 0 - ingenting - zippo - nada.

Forklaring: Et menneske betyr ingenting i den store sammenhengen (dvs. målt etter Universets målestokk). Men - et menneske kan bety litt for et nasjonalt samfunn i nuet. Et menneske kan også bety litt mer for et lokalsamfunn - i nuet. Om 100 år er det dog svært få som vil huske mennesket - både i nasjonal og lokal sammenheng. Men: det samme mennesket kan bety svært, svært mye for andre enkeltmennesker; som f.eks dets familie og/eller venner.

Jeg tror dog ikke at mennesket har noen verdi -i seg selv-. Om jeg dør i en trafikkulykke i morgen, så er det nesten ingen som husker meg om 10 år; jeg betyr ingenting fra eller til i den større sammenhengen. Målt i pengeverdi, så vil jeg tippe at jeg er verdt summen av alle årslønnene jeg kommer til å tjene + kanskje litt i emosjonell "bonus". La oss si ca 50-60 millioner da. Det er jeg verdt. Andre mennesker vil ha en annen pengeverdi - og mange vil til og med ikke være verdt noe, målt i kroner og øre. I hvert fall hvis vi forutsetter en slik verdivurdering som den jeg nå la opp til.

Den tyske filosofen Hegel hadde noen spennende tanker om dette. Han snakket om en "verdensånd", som kun noen få mennesker - som f.eks. Hitler, Alexander den store, Djengis Khan m.fl. - var med på å styre. Alle vi andre er bare med på lasset. Mente Hegel da, som vel mistet mye av sin anerkjennelse etterhvert.

Så spørsmålet ditt blir egentlig helt svevende; mennesker har forskjellig verdi, ut i fra hvilken kontekst de blir målt i. Måler vi verdien i kroner og øre, etter forventet inntekt? Måler vi de ut i fra en emosjonell målestokk, hvor de som har flest venner og bekjente, har høyest verdi? Eller snakker vi om en slags grunnleggende verdi, á la den som nedfelles i Menneskerettighetserklæringen?

For min egen del, så mener jeg altså at mennesket egentlig er verdiløst - og at svært mange mennesker overdriver sin egen verdi. Vi er kun her nå, i nuet - før oss har det vært milliarder av mennesker, og etter oss vil det komme billioner av mennesker. Vi er ingenting - og det eneste som betyr noe, er Menneskeheten som helhet. Så lenge menneskeheten overlever, utvikler seg videre og til slutt koloniserer verdensrommet, så gir jeg pokker i om jeg overlever. Det er isåfall utfordringen som jeg ble gitt samtidig med livet - å overleve, og forsøke å spille en så stor rolle i Verdensånden som overhodet mulig
Vis hele sitatet...
Jeg synes at du har en veldig materialistisk måte å se på mennesket på. Kan du ikke huske din bestemor. Var ikke hun en som gav deg ubetinget omsorg og stilte opp for deg i alle situasjoner, Hadde hun ikke mer verdi enn postmannen? Hadde du ikke en nabo som så det gode i deg og interesserte seg for deg?
hADDE IKKE HAN MER VERDI ENN BUSSJÅFØREN SOM ALDRI SA ET ORD TIL DEG? Verdien av et menneske kan ikke måles i penger. Verdien kan måles i moral og oppførsel. Kardemommeloven er fin. Egner har forstått mye. Bibelen sier oss også mye om verdien av et menneske, selv om mange betrakter det som tull. Bl.a. Gjør mot andre hva du vil ay de skal gjøre mot deg selv. Jeg tror ikke at de saktmodige arver verden, men jeg tror på tilgivelse og forståelse. Da kan selv den verste kjeltring vise seg å ha gode sider.
Men jeg har sittet så mye inne, at jeg vet at det er mennesker som man sannsynligvis ikke kan få gjort noe med. Man skulle tro at de var onde fra utgangspunktet. Men hvem er jeg? Har jeg rett til å dømme?
Alle har samme verdi,men en statsmenisteren har større verdi enn en fyllik for folket i Norge har.Så d blir ikke verdi ,men betydningen for den enkelte personen for hver enkelt menneske.
alle mennesker er ikke like mye verdt, eksempel ett menneske som hjelper folk som dør (doktorer) og en annen menneske som dreper (mordere). så jeg vill ikke si at alle mennesker er like verdt.
Sist endret av eskil2k; 26. januar 2008 kl. 21:21.
Stormen har allered gitt det eneste korrekte svaret på dette spørsmålet:

Sitat av Stormen
Mennesket er i utgangspunktet ingenting verdt; foruten i en relativ kontekst. Sånn sett er alle mennesker like mye verdt: Dvs. 0 - ingenting - zippo - nada.
Vis hele sitatet...
At folk flest, i en relativ kontekst, mener at doktorer er mer verd enn mordere, eller at venner og familie er mer verdt en fremmede mennesker, tar jeg for gitt.

Det ser ut til at mange missforstod det jeg postet om Shakespeare...

Sitat av Stormen
For min egen del, så mener jeg altså at mennesket egentlig er verdiløst - og at svært mange mennesker overdriver sin egen verdi. Vi er kun her nå, i nuet - før oss har det vært milliarder av mennesker, og etter oss vil det komme billioner av mennesker. Vi er ingenting - og det eneste som betyr noe, er Menneskeheten som helhet. Så lenge menneskeheten overlever, utvikler seg videre og til slutt koloniserer verdensrommet, så gir jeg pokker i om jeg overlever.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder menneskeheten som helhet, så har Shakespeare bidratt så det holder. Et annet ekspempel på dette er filmen Stranger Than Fiction, hvor en fyr ofrer livet for en genial roman. Eller, hvis dere ikke er interesser i kunst, la oss si en revolusjonerende vitenskaplig teori. For eksempel en teori som gjør at vi kan utvilke teknologien som lar oss kolonisere verdensrommet. Hvor mange menneskeliv er den verdt?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Virker nå som om alle statspersoner, kongen og ikke minst purken er mer verdt enn oss alle andre..

sier du noe stygt til politiet risikerer du bot liksom..
Synes mennesker er så mye verdt som de gir ut av seg selv.
Sist endret av twisted shroom; 28. april 2008 kl. 21:41.
Alkoholisert gamer
Alle er like mye verdt når de blie født... Det er hva folk gjør med livet som bestemmer hvor mye de blir verdt når de blir eldre... Men for meg er ikke statsminiteren eller kongen noe mer verdt en en narkoman uteligger som bor i uganda
Folk som er snille og som klarer å oppføre seg ordentlig er mye verdt mens folk som er slemme, oppfører seg som drittsekker er mindre verdt.
Sist endret av Arath.inc; 28. april 2008 kl. 22:07.
Parkett's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arath.inc
Folk som er snille og som klarer å oppføre seg ordentlig er mye verdt mens folk som er slemme, oppfører seg som drittsekker er mindre verdt.
Vis hele sitatet...

Snille i noens øyne er slemme i andres øyne, altså verdi kommer ann på hvem som ser.

Min far mer verdt for meg i mine øyne en din far, men ikke i dine.
Sitat av Parkett
Snille i noens øyne er slemme i andres øyne, altså verdi kommer ann på hvem som ser.

Min far mer verdt for meg i mine øyne en din far, men ikke i dine.
Vis hele sitatet...
Det er fordi du er sentimental på området. f.eks om faren til den andre personen hadde vært en nobels fredspris vinner, og du måtte drepe en av dem? Da vet du jo at han har utrettet store ting, og jobber med det fortsatt. Så hvem er mest verdt da? Man kan ikke bare handle for sitt eget beste, når den andre kan gjøre noe godt for MANGE menneskers beste.
Sitat av Xasma
Det er fordi du er sentimental på området. f.eks om faren til den andre personen hadde vært en nobels fredspris vinner, og du måtte drepe en av dem? Da vet du jo at han har utrettet store ting, og jobber med det fortsatt. Så hvem er mest verdt da? Man kan ikke bare handle for sitt eget beste, når den andre kan gjøre noe godt for MANGE menneskers beste.
Vis hele sitatet...
Hvis du får det valget, og derfor heller velge å drepe din egen far, så ville du mest sannsynlig vært unntaket som bekrefter regelen. Personer handler ut i fra sin egen egoisme, og enhver handling er et resultat ev egen egoisme. Derfor vil man mest sannsynlig ikke tenke på det faktum at den andre faren hjelper 40 millioner mennesker, men heller at din far hjelper deg. Personlig så tror jeg at jeg ville ha gått for å drepe nobelprisvinnerfaren, siden han ikke er noe stort verdt for meg.


Min mening er at alle mennesker er like mye verdt, iallefall fra fødselen. Ergo ingen mennesker er verdt mer enn ett forbannet øre. Verdi er bare et begrep oppfunnet av oss mennesker for å vise hvor mye vi liker en ting, eller hvor stor betydning tingen har for oss. Jordkloden hadde hatt det bedre uten oss, dyrene hadde hatt det bedre uten oss etc.
Mange velger å måle verdi ut ifra nytten en person har for samfunnet, som f.eks Osama bin Laden vs. George W. Bush og en funksjonshemmet person vs en sunn, frisk sportsutøver. Vi kan lett si at den sunne friske sportsutøveren og George W. Bush (den siste kan dog betviles) har større nytteverdi enn den funksjonshemmede og O. bin Laden. Likevel kan vi si at de to siste har verdi på en annen måte, som at den funksjonshemmede fyller morens trang til å gi omsorg, eller at bin Laden gir muslimene en ekstremist de kan stole på.
Så jeg vil si at verdi er relativt, vi kan ikke definere det fordi vi har ikke noe fast utgangspunkt. Hver person har sine egne meninger om en annen, og sånn generelt så er vi til ingen nytte for andre enn menneskeheten (hvis vi ikke tenker på stakkars lille isbjørnungen Knut, som ble oppfostret av mennesker, for så å hate oss).
Sist endret av Samohtas; 29. april 2008 kl. 11:50.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Parkett
Tror du skjønner hva jeg mener. Verdi for samfunnet, verdi for deg.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare ett opplagt svar til det spørsmålet der. Nei, alle mennesker er ikke like mye verdt for samfunnet.
Mer er det egentlig ikke å si om det.
Vi er ikke like mye verdt
Sitat av 2mas-
Vi er ikke like mye verdt
Vis hele sitatet...
Neivel, hvorfor ikke?
Vi er ALLE like mye verdt.

Man kan ikke se på verdien til et menneske som verdi, men som en ressurs. En veldig arbeidssom person kan være en bedre ressurs for samfunnet enn en som sitter i fengsel (ikke nødvendigvis), men verdien forandrer seg ikke. Alle mennesker er likeverdig, men som ressurser kan noen bidra mer, og disse burde ikke blandes. Verdi måles ikke etter nyttighet, nasjonalitet eller religion. Det kan ikke måles.
Sist endret av nidhogg; 29. april 2008 kl. 13:20.
finnes vel ikke akkurat et "korekt" svar på dette.
som tidligere påpekt vil det avhengige av i hvilken sammenheng du spør, hvem du spør og hvorfor du spør.

la oss ta et eksempel:
xX personer i en gruve. Gruven fylles sakte opp med vann og raser sammen, den er trang, kald og jevlig.-
du har nok tid til å sende ned redningsmannskap å få ut X personer. Det betyr at X personer ikke kommer utifra den gruven ilive. iblant personene der nede er det en massemorder, politimann, offiser, en mor, aids smittet jente, en "farvet" person 70 åring, en same på 60, en 80 åring, en jente på 6 osv osv osv osv.
moren er gift med politimannen som slår datra med aids.

HVEM redder du ut. hvem lar du dø?

Fikk en lignende oppgave på et lagførerkurs en gang.
Vi kom tilslutt fram til 2 svar som vi i laget var mest komfortable med.
Svaret var ikke riktig eller galt. å svarene var basert på unge å gamle først mot de som samfunnet hadde mest nytte av videre.
Det er stor sett umulig å gi et menneske verdi.
Hvem ga deg rett til det?

vist man da må velge i noen ekstreme sitvasjoner ( eller du rett og slett er en masse/seriemorder) må gi verdi. så fins det ikke rett eller galt (skyt massemorderen)
Sist endret av Psych|Com; 29. april 2008 kl. 13:31.
Man kan jo selvfølgelig kun tenke rasjonelt, og velge de som er yngst og de som kan bidra mest til samfunnet (tilsynelatende) dog, det er umulig å gi mennesker verdi. Dog, rasjonalisering er mulig.
Sitat av nidhogg
Man kan jo selvfølgelig kun tenke rasjonelt, og velge de som er yngst og de som kan bidra mest til samfunnet (tilsynelatende) dog, det er umulig å gi mennesker verdi. Dog, rasjonalisering er mulig.
Vis hele sitatet...
du missforstår litt. DU MÅTTE velge. er ikke noe valg å la alle dø fordi alle var like mye verdt....
i utgangspunktet ja de er faktisk det i teorien.
Men så må du velge basert på et eller annet. da må du "finne fram" verdier som gjør valget levelig.

Snakkern å om akkurat det tilfellet jeg skisserte
Sitat av Psych|Com
du missforstår litt. DU MÅTTE velge. er ikke noe valg å la alle dø fordi alle var like mye verdt....
i utgangspunktet ja de er faktisk det i teorien.
Men så må du velge basert på et eller annet. da må du "finne fram" verdier som gjør valget levelig.

Snakkern å om akkurat det tilfellet jeg skisserte
Vis hele sitatet...
Altså, tenke rasjonelt. Hvem er mest nyttig, hvem har levd kortest, hvem har mest krav på livet etc.
Jeg ser det sånn at en person som har gode tanker om andre, og ikke har fordommer er de menneskene som er mest verdt. Så det har ikke noe å si om en person er uteligger eller stasminister. En stasminister må ha gjort masse for å bli statsminister, men det som teller er menneskesynet. Så jeg vil si det sånn at et menneske som synes alle andre mennesker er like mye verdt som en selv er verdt mest.
Sitat av Samohtas
Hvis du får det valget, og derfor heller velge å drepe din egen far, så ville du mest sannsynlig vært unntaket som bekrefter regelen. Personer handler ut i fra sin egen egoisme, og enhver handling er et resultat ev egen egoisme. Derfor vil man mest sannsynlig ikke tenke på det faktum at den andre faren hjelper 40 millioner mennesker, men heller at din far hjelper deg. Personlig så tror jeg at jeg ville ha gått for å drepe nobelprisvinnerfaren, siden han ikke er noe stort verdt for meg.
Vis hele sitatet...
Så, hvis du hadde hatt sjansen til å drepe f.eks Hitler (og få 0 ære), men faren din måtte dø, hva hadde du gjort?

Jeg har ikke noe dårlig forhold til min far, men jeg hvis jeg skulle velge, hadde faren min gått under. Men hvis man tenker seg sin egen smerte av å miste f.eks faren sin.. Tenk deg da millioner av jøder's smerte fordi de mistet sine kjære.

IKke alle handler ut fra egen egoisme.. Ett liv, kontra 15 millioner jøder + millioner av soldater.. Valget sier seg selv for meg~
Parkett's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig skrevet av Parkett
Tror du skjønner hva jeg mener. Verdi for samfunnet, verdi for deg.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare ett opplagt svar til det spørsmålet der. Nei, alle mennesker er ikke like mye verdt for samfunnet.
Mer er det egentlig ikke å si om det.
Vis hele sitatet...
Det blir vel feil og si at et opplagt svar, du kan godt mene at det er enkelt, men det er en grunn til at vi har en diskusjon rundt tema, så svaret er nok ikke opplagt.



Sitat av Xasma
Så, hvis du hadde hatt sjansen til å drepe f.eks Hitler (og få 0 ære), men faren din måtte dø, hva hadde du gjort?

Jeg har ikke noe dårlig forhold til min far, men jeg hvis jeg skulle velge, hadde faren min gått under. Men hvis man tenker seg sin egen smerte av å miste f.eks faren sin.. Tenk deg da millioner av jøder's smerte fordi de mistet sine kjære.

IKke alle handler ut fra egen egoisme.. Ett liv, kontra 15 millioner jøder + millioner av soldater.. Valget sier seg selv for meg~
Vis hele sitatet...

Skjønner godt at du tenker "For the greater good" Men hvis du er i den situasjonen at du må drepe din far, så tviler jeg egentlig på at du hadde hatt "gutsen" til og gjøre det.
Sitat av Xasma
Så, hvis du hadde hatt sjansen til å drepe f.eks Hitler (og få 0 ære), men faren din måtte dø, hva hadde du gjort?

Jeg har ikke noe dårlig forhold til min far, men jeg hvis jeg skulle velge, hadde faren min gått under. Men hvis man tenker seg sin egen smerte av å miste f.eks faren sin.. Tenk deg da millioner av jøder's smerte fordi de mistet sine kjære.

IKke alle handler ut fra egen egoisme.. Ett liv, kontra 15 millioner jøder + millioner av soldater.. Valget sier seg selv for meg~
Vis hele sitatet...

ehm, jeg hadde drept hitler istedenfor faren min.. er jeg veldig egoistisk?
jeg kan jo tenke meg all den smerten alle de familiene som mistet sine kjære har/hadde, men det er lissom ikke like aktuelt for meg. pluss at jeg tror verden ville vært veldig annerledes uten hitler, kanskje ville ikke jeg bli født?
Når man først begynner å prater verdi, så kom Stormen med det eneste fullstendige svaret. "Verdi" er en illusjon, skapt av mennesket, fordi vi hele tiden søker forståelse av problemer vi selv har skapt. Hvis man først skal lage et svar på det, så har vel Stormen kommet med det beste. Det er mest verdt. Etter min mening.....................

EOD.

edit: oh, sense the irony.
Sist endret av dobby; 30. april 2008 kl. 02:25.
Nja : "hjt" tråd _ : Er der en mening med livet? Flere, med meg har funnet at det er ikke, men det er en mening inkludert, i hvert øyeblikk, hvert moment, hver handling som finner sted, men - med hele den lange historien kom vi ingen vei. Altså, det vi "kom fram til" er at det er ingen definitiv mening med livet, men det kan oppsummerses med en (he he) "tråd" av hendelser, som sammen med ens genetikk, har vært med på å forme hvert enkeltmenneske.. Bekleger, bør ta dette i en ny tråd ..
Sitat av Parkett
Snille i noens øyne er slemme i andres øyne, altså verdi kommer ann på hvem som ser.

Min far mer verdt for meg i mine øyne en din far, men ikke i dine.
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, men vi er i full stand til å se hvem som burde oppføre seg bedre. Jeg snakker av egen erfaring og jeg ville sagt at en som mobber folk og oppfører seg som en drittsekk er ikke verdt mye.

Hvis du ser på en som mobber folk som en snill person så er det noe farlig galt med deg!
Sist endret av Arath.inc; 30. april 2008 kl. 11:43.
Verdi er relativ. Et menneske kan være mindre verdt enn en plante i en verden hvor planter er nesten utryddet og mennesker trenger planter for å få oksygen.
Jeg mener at alle er like mye verdt, og at alle burde ha like rettigheter .

[/b]Tross alt alle er mennesker !
Hva ville dere gjort?

Tatt livet av en unge på 14 år eller en gammel bestefar på 102 år?

De fleste ville nok tatt denne gamle mannen på 102 år som snart er ferdig med livet og har opplevd sin del av verden. Right?

Men hadde denne bestefaren, vært din bestefar som du hadde et godt forhold til, ville du fortsatt tatt livet av han fremfor denne lille gutten du ikke kjenner eller vet hvem er?

Alle mennesker har forsjellig ferdig for forsjellige mennesker, sånn er det bare.

På kanten: Ville du hatt Bin Laden eller moren din død?
Sist endret av Sokkull; 30. april 2008 kl. 13:59.
En person som er slem og som ikke respekterer andre mennesker er en dårlig person (sier det igjen for det jeg skal si nå). Hvis den personen endrer seg til å bli snill osv så hadde jeg direkte sett på denne personen som en god person.

Selv etter å vært mobbeoffer så ser jeg at mennesker kan forandre seg, men jeg gir ingen reskept til folk som ikke kan oppføre seg.

1. Jeg hadde drept bestefaren (hvis det altså er snakk om at enten den ene eller så dør begge). Den gode av to onder...
2. Vet ikke helt. Det er ganske vanskelig å velge hvis du kjenner den ene personen ganske godt. Hvis bestefaren min hadde bedt meg å drepe han så hadde jeg gjort det (eller kanskje omvendt).
3. Bin Laden: Hvis altså det om han er sant.

Hvis f.eks faren min hadde vært sikkelig dirtbag (bare et eksempel, faren min er ganske snill han) så hadde nok ikke jeg hatt noe særlig kontakt med han med mindre han hadde endret sine holdninger. Han hadde fortsatt vært faren min, men jeg hadde sett på han som en dårlig person.

EDIT: skrivefeil
Sist endret av Arath.inc; 30. april 2008 kl. 15:13.
pluss at jeg tror verden ville vært veldig annerledes uten hitler, kanskje ville ikke jeg bli født?
Vis hele sitatet...
No shit. Ingen av oss hadde blitt født uten Hitler.
Sist endret av mr_eff; 30. april 2008 kl. 17:13.