Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3143
Hello Freaks!

Jeg lurer på hva slags utstyr jeg trenger til mitt PC-verksted.

Jeg trenger utstyr til: reperasjon av maskiner, hardware, vedlikehold, reinstallasjon samt bygging av nye pcer osv.

Hva slags verktøy, utstyr, software osv er essensielt for å kunne jobbe effektivt og bra ?
Hva med slike feilsøkingskort som man sette i PC'en ?

Håper dere kan hjelpe meg slik at jeg får et mest mulig likt hjemmeverksted, som et ordentlig PC-verksted!
1 stk hjerne
2 stk hender
1 stk stjerneskrujern
1 stk jordingsbånd...

Da er man egentlig i mål :P


Men siden du egentlig ikke har peiling på hva du faktisk trenger, er du kompatibel til å fikse pc'r da? :S
Sist endret av Blackkoz; 22. juni 2009 kl. 01:37.
Det er strengt tatt flere ting jeg ville prioritere før jordingsarmbånd om jeg skulle drive med slikt. Spesielt om jeg skulle drive med installasjon av software. Lisenser f.eks så jeg faktisk kunne tjene noen penger. Så ville jeg kanskje etterhvert brukt pengene til å kjøpe et jordingsarmbånd...
Blackkoz: mine data kunnskaper er irrelevate, prøv heler å hjelp meg med det jeg lurer på
Nå vet jeg ikke hva du skal drive med, men recovery-programvare er et must...
Et skikkelig multimeter er heller ikke å forakte.
Du vil kanskje få bruk for en loddebolt også
vel, har vær med å drevet verksted selv. ting som kan lønne seg er:
Universallader for bærbar pc.
brenne-cd`er
diverse skruhjern og umbrakonøkler.
harddiskkabinett
jævlig god ordenssans
Sier ikke at detter er The Shit men det var det vi fikk mest bruk for i vår bedrift
Overgang fra ide / sata til usb kan være fint.. Eventuelt et lite kabinett som du kan sette disker inn i ved datarescue.
Til dags dato har jeg ALDRI sett noen seriøse databyggere som har brukt jordingsarmbåndet, short of en lærer som aldri skulle ha fått fingrene sine i nærheten av noe som var drevet med mere spenning enn det som kommer fra AA-batterier, så det trenger du ikke. Enhver person som bruker noe slikt burde ikke fikse datamaskiner. Et jordingspunkt kan dog være nyttig, slik som en vask eller en jordingspinne i en stikkontakt.

Jeg har:
Arbeidsbenk i ~90cm høyde. Man vil helst stå og arbeide, enklere å få full oversikt. Husk å ha irriterende godt lys.
1x Laptop. Veldig greit for å finne drivere.
2x skjermer. Hva som helst som kan vise 1024x768+ holder stort sett. Disse står på en hylle i ansiktshøyde.
Kontaktstriper.

USB-minnepinner. Utrolig nyttig til å få inn drivere på maskiner. Selv om ikke pinnen registreres med en gang i en nyinstallert maskin, vent et par minutter og magien skal fungere helt fint. Du trenger bare 1GB eller mindre utgaver.

Separert nettverk. Hvis du får inn maskiner med haugevis av spyware og virus, er det siste du vil gjøre å kople disse maskinene inn på det samme nettverket du har friske maskiner på.

Esker til lagring av alskens ekstrautstyr. Jeg bruker hovedkortesker jeg "inverterer", dvs pakker om slik at innsiden er ut. Så skriver jeg på de hva de inneholder. Tak-kroker er flotte til å henge tp/skjerm/strøm-kabler i.

Mus og tastatur av PS2 type. Enkelte maskiner sliter grenseløst med å komme inn i bios med usb-tastatur.

Ekstra cdrom av PATA typen.

Høyttalere for å sjekke om lyd fungerer.

En mulig testmaskin med winxp pro på slik at du kan ta over eierskap på filer og kataloger. Også kjekt til å sjekke om hardware funker etc.

Teste deler. Skjermkort av den billige typen. Et nvidia og et ati kort av pcietypen. Hvis du klarer å finne, et agpkort også. Ekstra strømforsyninger.

Programvare:
Ultimate Boot CD http://www.ultimatebootcd.com/ !!! Dette er nok det aller heftigste verktøyet du kan inneha.

Det er også kjekt å ha en filserver med alskens programvare og drivere klare slik at du slipper å laste ned drivere til ofte brukte ting så jævla ofte.


Hodet mitt forteller meg at det er masse jeg har glemt, så mere kommer etterhvert.

edit: software: Roadkil's Unstoppable Copier. Dette programmet har reddet innholdet ut av plenty av disker, og det fungerer ypperlig over unc-path også.
Sist endret av meitemark; 22. juni 2009 kl. 02:17. Grunn: bare legge til hvor jævla viktig UBCD egentlig er.
Vet ikke helt, men prøver meg

KVM -Keyboard Video Mouse switch boks. (aner ikke hva slags type man trenger...)

POST-feilsøkingskort som man putter i PCI porten og ser på POST kodene. (vet ikke hvilken type som er best)

ESD-vern (armlenke) Matter på bordene du skal jobbe på..?
Sist endret av random40348; 22. juni 2009 kl. 02:16.
ville kanskje også investert i Air-Condition da pc og støv er to ting som ofte hører sammen:P
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Vet ikke helt, men prøver meg

ESD-vern (armlenke) Matter på bordene du skal jobbe på..?
Vis hele sitatet...
Oppskrytt
Sitat av halvard890 Vis innlegg
ville kanskje også investert i Air-Condition da pc og støv er to ting som ofte hører sammen:P
Vis hele sitatet...
Da er det bedre å ha en lett mulighet for å gå ut og bruke en luftkompressor på innmaten. En støvsuger med PLAST munnstykke er også praktisk. Luft på boks er for dyrt i lengden, og alt for svakt.
ja, men støvet legger seg i lufta... Et sånt verksted har ofte en tendens til å virke litt "innestengt" men helt enig i at luft på boks er for barn med god råd
Det er viktig at skjermene har både VGA og DVI, eller at man i det minste har overganger for slikt.

Egen eske for samling av skruer, som man så sortere ut i mindre esker man lett kan nå. Lange og tynne skrujern. Hylleplass så man kan legge fra seg en harddisk uten at den forsvinner i alt det andre. Hva nå enn en slik maskin man kan printe ut merkelapper med er uvurderlig. Samme gjelder et slikt prisverktøy man lager små oransje/rød lapper med. Det er genialt til å merke ting hvis man får mange saker inn og vil merke hva som tilhører hvem.

Man bør ha en database over hva man har av hardware/deler, hvor mye de kostet og hvor man har fått de fra.

Sitat av halvard890 Vis innlegg
ja, men støvet legger seg i lufta... Et sånt verksted har ofte en tendens til å virke litt "innestengt" men helt enig i at luft på boks er for barn med god råd
Vis hele sitatet...
Et sted der man kan blåse ut luft er fint. Et 12cm hull i en vegg med en 12cm vifte tilkoplet er veldig kjekt. Bare husk å få luft inn også.
Sist endret av meitemark; 22. juni 2009 kl. 12:35. Grunn: skriveleifer
Det kan være lurt å invistere i en elektrisk skrutrekker med bits. Hvis du skal fikse laptoper kan det være en idè å kjøpe servicemanualer online, slik at du vet hvordan de skal demonteres.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Det kan være lurt å invistere i en elektrisk skrutrekker med bits. Hvis du skal fikse laptoper kan det være en idè å kjøpe servicemanualer online, slik at du vet hvordan de skal demonteres.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvor mange bitsett og elektrisk skrutrekkere jeg har kjøpt oppgjennom tidene, men til bruk inne i datamaskiner er de ganske nytteløse, de tar som regel for stor plass og skrur alt for hardt, samt at de magnetiske bitene ofte bestemmer seg for å bli igjen i maskinen. Det er dog nyttig å ha EN kraftig med godt batteri slik at man kan komme seg gjennom vegger hvis man legger TP. Det samt å kunne bore ut popnagler eller skruer som har skjært seg. For å montere sammen en maskin trenger man bare ETT godt langt (10-15cm)stjerneskrujern. For å demontere trenger man som regel et godt flatskrujern også (10-15cm)(Socket 775 kjølere feks). Nebbavbiter for å ta strips. En liten LED-basert lykt man kan skru av/på er også nyttig for å se på de helt mørkeste stedene, eventuelt en hodelykt.

Når det kommer til laptoper og servicemanualer... hvor kan man kjøpe slikt?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor mange bitsett og elektrisk skrutrekkere jeg har kjøpt oppgjennom tidene, men til bruk inne i datamaskiner er de ganske nytteløse, de tar som regel for stor plass og skrur alt for hardt, samt at de magnetiske bitene ofte bestemmer seg for å bli igjen i maskinen. Det er dog nyttig å ha EN kraftig med godt batteri slik at man kan komme seg gjennom vegger hvis man legger TP. Det samt å kunne bore ut popnagler eller skruer som har skjært seg. For å montere sammen en maskin trenger man bare ETT godt langt (10-15cm)stjerneskrujern. For å demontere trenger man som regel et godt flatskrujern også (10-15cm)(Socket 775 kjølere feks). Nebbavbiter for å ta strips. En liten LED-basert lykt man kan skru av/på er også nyttig for å se på de helt mørkeste stedene, eventuelt en hodelykt.

Når det kommer til laptoper og servicemanualer... hvor kan man kjøpe slikt?
Vis hele sitatet...
Jeg har en liten Bosch-trekker som gjør nytten for meg, bitsene sitter godt, men et langt skrujern kan være å foretrekke til skruene på hovedkort.

http://www.user-manuals.com/ Har mange manualer. Det er en fordel å betale med paypal for å være på den sikre siden, jeg har bare handlet der èn gang. Manualen fikk jeg lastet ned i .pdf rett etter jeg betalte.
Arbeidsbenk i rett høyde er kjekkt, samt en sånn helt enkel stol uten rygg noe slik som frisører har.
Hvis du har database der du registrerer serienr og slikt på pc`er du reparerer kan det være greit å ha en strekkodeleser.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Power kontakter, slike som loddes direkte på hovedkortene til laptoper. Var på et PC-verksted i et halvt års tid. Mange kunder som hadde brukket kontakten, så da tok vi å loddet av den gamle, fant en tilsvarende, og loddet den på.
Sist endret av djxfade; 22. juni 2009 kl. 12:54.
oh mye rart her :O trenger vel ikke mer enn:
1 stk PC som faktisk fungerer.
1 sett med diverse skrutrekkere
2 skjermer.
1 1stk minnepinne
Sitat av MrEleven Vis innlegg
oh mye rart her :O trenger vel ikke mer enn:
1 stk PC som faktisk fungerer.
1 sett med diverse skrutrekkere
2 skjermer.
1 1stk minnepinne
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvor seriøst du vil drive!
Skal du reparere venner/familiens PCer klarer du deg fint med et skrujern. Meitemarken kommer med veldig gode tips her. Har du en 5-6 PCer som skulle vært ferdig reparert i går, er det en viktig å ha riktig utstyr, samt gode rutiner. Det gjør at du jobber mer effektivt og slipper å sløse tid.
Sitat av MrEleven Vis innlegg
oh mye rart her :O trenger vel ikke mer enn:
1 stk PC som faktisk fungerer.
1 sett med diverse skrutrekkere
2 skjermer.
1 1stk minnepinne
Vis hele sitatet...
Dette kommer selvfølgelig ann på mengden av hardware man har inne for reperasjon. Jeg har sånn omtrent hele tiden minst to maskiner inne, om enn det kan ta noen uker før jeg fikser ting, alt etter hva jeg gidder (dette er mitt personlige verksted), og akkurat nå for tiden deler jeg verksted med serverrommet, så det bråker som fy der.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis man driver med laptoper er det veldig praktisk å ha en overgang slik at man kan bruke 2.5" ide disker på stasjonære maskiner for å hente ut data osv.
USB cd/dvd stasjon er lur å ha når man skal reinstallere netbooks uten innebygd stasjon eller andre maskiner med defekt stasjon.
Det lønner seg også å ha et system for å holde orden på hvilke maskiner du har inne på service, samt en historikk over maskiner du har fikset. Dette er lurt hvis folk kommer tilbake med maskiner du har fikset tidligere, så vet du hva du gjorde med den sist.
Alt utenom uendelig mye små bokser eller matte med små "lommer" i er sagt.
Jeg hadde slike matter, hvor jeg jobbet, og kan ikke tro det var en eneste ting jeg brukte mer en det.
Man har alltid full oversikt over hvor man har skruer etc.
Sist endret av oom; 22. juni 2009 kl. 15:21.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
akkurat nå for tiden deler jeg verksted med serverrommet, så det bråker som fy der.
Vis hele sitatet...
Ikke klag, jeg sover på serverrommet/verkstedet:P
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Dette kommer selvfølgelig ann på mengden av hardware man har inne for reperasjon. Jeg har sånn omtrent hele tiden minst to maskiner inne, om enn det kan ta noen uker før jeg fikser ting, alt etter hva jeg gidder (dette er mitt personlige verksted), og akkurat nå for tiden deler jeg verksted med serverrommet, så det bråker som fy der.
Vis hele sitatet...
Det heter faktisk paradis.

Dog er jeg delvis uenig med ESD-matte-teorien din lengere opp, greit at konsumerhardware koster lite, men fleste folk har ikke peiling på ESD og burde derfor bruke matter imo.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det heter faktisk paradis.

Dog er jeg delvis uenig med ESD-matte-teorien din lengere opp, greit at konsumerhardware koster lite, men fleste folk har ikke peiling på ESD og burde derfor bruke matter imo.
Vis hele sitatet...
ESD-matter har jeg faktisk ikke prøvd, men det kan teoretisk sett være en god ide, og hvis de er litt myke kan man slippe skrapemerker i kabinett. Jordingsbånd kommer jeg ikke til å skifte mening om.

Noen som vet om et sted der man kan få kjøpt slike matter?
Sitat av Jehes Vis innlegg
Det kommer helt an på hvor seriøst du vil drive!
Skal du reparere venner/familiens PCer klarer du deg fint med et skrujern. Meitemarken kommer med veldig gode tips her. Har du en 5-6 PCer som skulle vært ferdig reparert i går, er det en viktig å ha riktig utstyr, samt gode rutiner. Det gjør at du jobber mer effektivt og slipper å sløse tid.
Vis hele sitatet...
Verkstedet er ikke bare til hobby basis, det er litt mer seriøst.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Ikke klag, jeg sover på serverrommet/verkstedet:P
Vis hele sitatet...
Helt enig, jeg sover faktisk på soverommet/serverrommet/verkstedet/kontoret.
Altså gutterommet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
ESD-matter har jeg faktisk ikke prøvd, men det kan teoretisk sett være en god ide, og hvis de er litt myke kan man slippe skrapemerker i kabinett. Jordingsbånd kommer jeg ikke til å skifte mening om.

Noen som vet om et sted der man kan få kjøpt slike matter?
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvor jobben kjøper de inn, vi får av ESD-ansvarlig på kontoret.

Men noe ala dette ifølge google.
http://www.itcon.no/index.php?sideID=67
En skikkelig CD/DVD spiller/brenner som leser selv de mest ripete cd/dvd-er er ikke dumt, kombinert med http://www.roadkil.net/program.php?ProgramID=29 så klarer du det meste av cd/dvd redning sålenge platen er hel
Det er vel lurt med et feilsøkingskort(pc analyzer)

Noen som har anbefalinger når det gjelder kjøp av slikt kort?

http://www.zdnet.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=451
Noe ingen her har nevnt her, er at det er lurt å ta backup før du gjør noe som helst (du kan la dette være en tjeneste som kunden betaler ekstra for).

Det kan da hende du trenger en ekstra stor harddisk og eventuelt backup-software om du ikke vil gjøre alt manuelt.

Så klart er det ikke alltid det er mulig å ta backup, og det er heller ikke alltid kunden ønsker det (feks om kunden kun ønsker å reinstallere alt).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Det er vel lurt med et feilsøkingskort(pc analyzer)

Noen som har anbefalinger når det gjelder kjøp av slikt kort?

http://www.zdnet.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=451
Vis hele sitatet...
Vanlig x86 hardware har jeg aldri hatt behov for slike kort, PSU er enkel å feilsøke på, minne kan ofte crossbyttes, cpu kan ofte testes i en annen maskin, eller man konkluderer med at cpu eller hovedkort er gåent, og HDD-feil er enkle å diagnosere med produsentens software.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Noe ingen her har nevnt her, er at det er lurt å ta backup før du gjør noe som helst (du kan la dette være en tjeneste som kunden betaler ekstra for).

Det kan da hende du trenger en ekstra stor harddisk og eventuelt backup-software om du ikke vil gjøre alt manuelt.

Så klart er det ikke alltid det er mulig å ta backup, og det er heller ikke alltid kunden ønsker det (feks om kunden kun ønsker å reinstallere alt).
Vis hele sitatet...
Ja det var smart noen forslag til backup-software?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av noobpower Vis innlegg
Ja det var smart noen forslag til backup-software?
Vis hele sitatet...
Ghost er fint til å ta backup av hele disker\partisjoner.

getdataback er genialt for å hente ut data som er slettet\tapt.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Enhver person som bruker noe slikt burde ikke fikse datamaskiner.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype det her for det forstår jeg rett å slett ikke.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Da er det bedre å ha en lett mulighet for å gå ut og bruke en luftkompressor på innmaten. En støvsuger med PLAST munnstykke er også praktisk. Luft på boks er for dyrt i lengden, og alt for svakt.
Vis hele sitatet...
luftkompressor? da håper jeg virkelig at du sikter til en med olje/vann utskiller, pluss at du i tillegg klarer å lade opp ganske mange titusner av volt hvis du har et plast munnstykke, det samme går for støvsugeren også.

er ikke meningen å beskylde deg for noe som helst, men lurer på hvilken bakgrunn/utdanning på dette området? bare lurer :P
for det går imot en del av det jeg har lært på mine siste typekurs

behøver heller ingen komentar om norsken min, for den vet jeg at suger :P
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
luftkompressor? da håper jeg virkelig at du sikter til en med olje/vann utskiller, pluss at du i tillegg klarer å lade opp ganske mange titusner av volt hvis du har et plast munnstykke, det samme går for støvsugeren også.

er ikke meningen å beskylde deg for noe som helst, men lurer på hvilken bakgrunn/utdanning på dette området? bare lurer :P
for det går imot en del av det jeg har lært på mine siste typekurs
Vis hele sitatet...
Faktisk tenkte jeg bare på en helt vanlig luftkompressor av den typen som koster en 1-2000. Så lenge den er innendørs og blir tømt noenlunde ofte så skal det da ikke samle seg så mye vann i den. Vanligvis har slike saker metall munnstykke.

Når det kommer til det med plast munnstykke på støvsugeren er det a) metall er hardt, hvis du mister den er det god sjanse for å gjøre fysisk skade. b) metall leder spenning, og om noe er på eller nettopp har vært på er det spenning i kondensatorer, og treffer man noe forkjært kan man komme til å slippe ut den magiske blå røyken.

Jeg ser poenget ditt med statisk spenning i plast pga luft i bevegelse, men du har det samme problemet med metalldeler all den tid de veldig sjelden er jordet på en støvsuger. Det er uansett ikke meningen at du skal berøre noe inni maskinen (utover kabinettet) med verken luftkompressor eller støvsuger.

Når det kommer til utdanning innenfor dette så har jeg ikke noe mere spesielt enn elektro, elektronikk og serviceelektronikk, samt 20års dilling inni datamaskiner, mest på privat basis og noe på et pc-verksted.

Jeg HAR sprengt ett hovedkort når jeg mistet/glapp et støvsugermunnstykke inn i en datamaskin, og det var av metall, så for det meste, det jeg kommer med her er fra erfaring og ikke kurs.
Noen som vet hva slags Software-programmer pc-verksteder bruker for å logge feilene å slå opp på lagret logg osv ?
Har de noen feilsøkingskjemaer som man kan krysse av etterhvert som man feilsøker på en PC? (Noen som har et slikt dokument?)
Sist endret av noobpower; 24. juni 2009 kl. 19:29. Grunn: skrivefeil....
Sitat av noobpower Vis innlegg
Noen som vet hva slags Software-programmer pc-verksteder bruker for å logge feilene å slå opp på lagret logg osv ?
Har de noen feilsøkingskjemaer som man kan krysse av etterhvert som man feilsøker på en PC? (Noen som har et slikt dokument?)
Vis hele sitatet...
http://www.opensourcehelpdesklist.com/ - der har du en fin liste over diverse open source løsninger.

Men skulle jeg valgt en løsning selv ville jeg valgt ManageEngine sitt helpdesk system. Som forsåvidt er gratis for en tekniker. http://www.manageengine.com/products...load-free.html

En ting som jeg tror ikke er nevnt er OS utrulling. Kan være kjekt å ha en PXE boot tjeneste som gjør at du kan installere OS over nettverket. Vet ikke hvor mange XP plater jeg har glemt igjen i pc`er :P

WDS gjør en god jobb her i Windows miljø - http://technet.microsoft.com/en-us/l...8WS.10%29.aspx